Kleine vragen: economie & recht

Eens even nakijken dacht ik
wtf? En hoe zouden zij in godsnaam kunnen weten dat hun mail zogezegd in mijn spamfilter terechtgekomen is?

PbHx9R0.png

Ah, geen idee. Ik ben daar zelf niet geabonneerd op, aangezien ik op m'n verjaardag altijd wel wat anders te doen heb dan naar de film te gaan. :oi22:
 
Eens even nakijken dacht ik
wtf? En hoe zouden zij in godsnaam kunnen weten dat hun mail zogezegd in mijn spamfilter terechtgekomen is?

PbHx9R0.png
Ze kunnen volgens mij niet weten of hun mail in de spamfolder terecht is gekomen, maar wel zien of je de mail geopend hebt. En vermoedelijk baseren ze zich daarop om te zeggen of het in de spamfolder is terecht gekomen.
 
Ze kunnen volgens mij niet weten of hun mail in de spamfolder terecht is gekomen, maar wel zien of je de mail geopend hebt. En vermoedelijk baseren ze zich daarop om te zeggen of het in de spamfolder is terecht gekomen.
Als er externe afbeeldingen in de mail zitten kan men inderdaad zien of ik die heb ingeladen en dus de mail gezien en/of gelezen heb. Maar in mijn mailclient staat dit standaard uit. Spamfolder kan men volgens mij idd nooit weten.
 
Mag dit in de vuilbak? Bestaat dat bedrijf nog?



Ik vermoed dat het dit bedrijf is/was. oprichtingsdatum komt overeen.

In theorie bestaat dit bedrijf nog (ondernemingsnummer is actief) maar ambtshalve doorhaald omdat er geen jaarrekening wordt ingediend sinds decennia. Waarschijnlijk is de eigenaar overleden en niemand heeft de moeite gedaan om de faillisement af te handelen omdat er niets is.
 


Ik vermoed dat het dit bedrijf is/was. oprichtingsdatum komt overeen.

In theorie bestaat dit bedrijf nog (ondernemingsnummer is actief) maar ambtshalve doorhaald omdat er geen jaarrekening wordt ingediend sinds decennia. Waarschijnlijk is de eigenaar overleden en niemand heeft de moeite gedaan om de faillisement af te handelen omdat er niets is.
Hmm... op dat adres is er wel een relatief mooie nieuwbouw gezet. Stel dat die grond eigendom zou geweest zijn van dat bedrijf, is dat dan nu nog mogelijk om het natrekkingsrecht toe te passen op die woning? Want waarschijnlijk zijn de schuldeisers ondertussen ook al dat bedrijf vergeten?

Zou wel een ferme streek zijn om zo eigenaar van die woning te worden :S
 
Hmm... op dat adres is er wel een relatief mooie nieuwbouw gezet. Stel dat die grond eigendom zou geweest zijn van dat bedrijf, is dat dan nu nog mogelijk om het natrekkingsrecht toe te passen op die woning? Want waarschijnlijk zijn de schuldeisers ondertussen ook al dat bedrijf vergeten?

Zou wel een ferme streek zijn om zo eigenaar van die woning te worden :S

Dat zou mij enorm verbazen gezien het laatste gekend adres van de onderneming in Lasne is.
1380 Lasne Sinds 1 oktober 1990

En een vestigingseenheid in La Hulpe Sinds 28 november 1980


En als er daar onroerende goederen instaken, ging men wel de moeite gedaan hebben om het faillissement af te ronden indertijd. :p
Reden dat het faillissement nooit afgesloten is, is waarschijnlijk omdat er niets meer van terug te vinden is en dat er niets meer van activa in de vennootschap. Een lege doos.
 
Zie dat de staatsbon op 1j van september momenteel noteert op 99,71 via Keytrade. Kan ik die gewoon kopen en is dat dan precies alsof ik die in september had gekocht? Dan heb ik zelfde rendement op de helft van de tijd, dus dubbel zo interessant. Of zie ik het verkeerd? Bepaalde zaken waar ik rekening mee moet houden?
 
Zie dat de staatsbon op 1j van september momenteel noteert op 99,71 via Keytrade. Kan ik die gewoon kopen en is dat dan precies alsof ik die in september had gekocht? Dan heb ik zelfde rendement op de helft van de tijd, dus dubbel zo interessant. Of zie ik het verkeerd? Bepaalde zaken waar ik rekening mee moet houden?
Volgens mij betaal je naast de vraagprijs ook nog eens de gelopen interesten aan de verkoper. Gezien er geen tussentijdse coupons zijn, betaal je dus nog eens 1,65 (coupon van 3,3% * 0.5 jaar) bovenop de 99,71.
Ik ben hier niet 100% zeker van, maar indien dit niet het geval zou zijn, zou je verwachten dat de prijs een stijgend verloop zou kennen a rato van de gelopen interest om daarmee rekening te houden. Dat is niet het geval.

En daarnaast zoals gezegd zijn er ook transactiekosten + transactiebelasting van 0,12%. Hoe dichter bij vervaldag je koopt, hoe zwaarder die kosten doorwegen op het rendement.
 
Nee dat zit in de koers (prijs die verkopers er voor willen/kopers er voor willen geven) ingerekend. Net zoals inflatie bijvoorbeeld of mogelijk gewijzigde rating van de uitgever, belastingen,... of mogelijk rendement van andere investeringen (opportuniteitskost).
Interest is gekend en openbaar en zit dus impliciet in de koers. Zowel verkopers als kopers houden hier rekening mee in hun prijsbepaling zonder dat dit expliciet afgerekend wordt
 
Nee dat zit in de koers (prijs die verkopers er voor willen/kopers er voor willen geven) ingerekend. Net zoals inflatie bijvoorbeeld of mogelijk gewijzigde rating van de uitgever, belastingen,... of mogelijk rendement van andere investeringen (opportuniteitskost).
Interest is gekend en openbaar en zit dus impliciet in de koers. Zowel verkopers als kopers houden hier rekening mee in hun prijsbepaling zonder dat dit expliciet afgerekend wordt
Heb het nog even opgezocht en blijkt toch wel zo te zijn.

https://www.veb.net/obligaties/opgelopen-rentedagen-renteconventie/
Bijvoorbeeld bij obligaties die zijn genoteerd aan Euronext, is de opgelopen rente niet bij de weergegeven koers inbegrepen. Bij aankoop of verkoop van een obligatie wordt deze opgelopen rente apart meegekocht of -verkocht.
 
Denk dat mijn klein vraagje hier wel past;

Doordat ik ga verhuizen en me voorbereid op het ergste (vorige huurders hadden veel problemen toen ze het appartement verlieten en bij ons doet de huisbaas ook moeilijk) zag ik het volgende:

Ik had een huurcontract van 1 jaar en dit werd verlengd met nogmaals een jaar, door de indexatie ging de huurprijs wat omhoog. Nu staan er echter 2 verschillende bedragen in het contract. Ik heb de afgelopen maanden €930 betaald maar er wordt ook €925 vermeldt. In het contract staat het letterlijk als volgt:

"Basishuurprijs wordt geïndexeerd en afgetopt naar: 925 EURO (negenhonderddertig euro). De nieuwe huurprijs, €925 mag betaald worden...."

Mag ik er dan van uitgaan dat contractueel €925 overeengekomen is? Of telt de €930 omdat de intentie tot indexatie duidelijk is?

Btw, ik ben me er van bewust dat ik tijd steek in amper 5 euro per maand, maar omdat deze mensen het de vorige huurders en mij zo moeilijk hebben gemaakt, wil ik ook graag ambetant zijn, dat mag men belachelijk vinden :biglaugh:
 
'k Weet niet of het hier juist staat maar:
Iemand uit mijn blok heeft het in zijn hoofd gehaald omdat het slot te vervangen door driepuntsluiting omdat de deur "kapot" zou zijn. Zelf nooit problemen ondervonden of gezien dat de deur kapot is. Factuur is binnengekomen van 3000 euro en elk moet 250 euro betalen (aan de syndicus)

Wat is mijn recht hier? Ik heb dit totaal niet goedgekeurd.
 
'k Weet niet of het hier juist staat maar:
Iemand uit mijn blok heeft het in zijn hoofd gehaald omdat het slot te vervangen door driepuntsluiting omdat de deur "kapot" zou zijn. Zelf nooit problemen ondervonden of gezien dat de deur kapot is. Factuur is binnengekomen van 3000 euro en elk moet 250 euro betalen (aan de syndicus)

Wat is mijn recht hier? Ik heb dit totaal niet goedgekeurd.
De syndicus hoeft geen goedkeuring te verkrijgen van alle eigenaars. Maar hij / zij moet wel een goedkeuring krijgen van ten minste 2/3de van alle eigenaars. Is dat gebeurd?

Ook zou hij / zij toch tenminste elke eigenaar op voorhand moeten verwittigen dat die kost er aan komt anders vind ik het maar ne 'pipo'.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan