Kleine vragen: economie & recht

Super thx voor alle tips.

Kan ik eigenlijk een minderjarige in testament zetten?
Ik zou mijn erfenis naar mijn mama willen laten gaan en mocht zij er ook niet meer zijn, dan mijn metekind (bijna 14).

Ik hoop uiteraard pas het loodje te leggen op late leeftijd, maar stel dat ik samen met mijn moeder verongeluk, dan is dat kind nog wel minderjarig. (Zijn ouders mogen dat voor mij wel beheren voor hem)
Ja dat kan, de ouders beheren dan inderdaad tot je metekind 18 is.
 
Ok thx voor de tip. Kan die persoon in dat geval de erfenis ook weigeren?

Of kan ik eventueel laten noteren dat hij erfenis kan weigeren voor een eventuele woning en wel spaarrekening ofzo aanvaarden?
Die persoon kan dan nog weigeren. Je kan in het testament ook al bepalen wat er moet gebeuren als die persoon de erfenis zou weigeren.

Dat laatste kan, dat is dan in de vorm van een keuzeclausule in het testament. Moet er wel uitdrukkelijk instaan, anders is het aanvaarden/weigeren van een erfenis een alles of niets verhaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Voor de boekhouders:
situatie waarbij 2 aparte venootschappen (BV) samenwerken in zelfde praktijk (huisartsen).
Aangezien deze samen een patiëntenbestand verzorgen, hebben ze de dossiersopbrengst (per aangesloten patiënt is er een jaarlijks terugkerend voordeel) laten storten op een gemeenschappelijke rekening.
Daarmee willen ze dan ook algemene kosten betalen voor de praktijk.
Maar hoe wordt zoiets best in de boekhouding opgenomen ?
 
Voor de boekhouders:
situatie waarbij 2 aparte venootschappen (BV) samenwerken in zelfde praktijk (huisartsen).
Aangezien deze samen een patiëntenbestand verzorgen, hebben ze de dossiersopbrengst (per aangesloten patiënt is er een jaarlijks terugkerend voordeel) laten storten op een gemeenschappelijke rekening.
Daarmee willen ze dan ook algemene kosten betalen voor de praktijk.
Maar hoe wordt zoiets best in de boekhouding opgenomen ?
In de praktijk ga je toch meestal met 3 vennootschappen zitten dan? Elk z’n eigen vennootschap en dan nog eentje gezamenlijk.
 
Waar kan ik ergens de voorwaarden terugvinden om erkend te worden als landbouwer in hoofdberoep?

Ik ken niet alle voorwaarden, maar de voornaamste is denk ik dat je die verplichte scholing (minimaal 160 uur) en stage (minimaal 160 uur) moet doorlopen en daarna slagen voor het schriftelijk en mondeling examen. Dit om het attest van vakbekwaamheid te verkrijgen, ook wel installatieattest genoemd.

Nogal hypocriet om 320 uur scholing + schriftelijk examen + mondeling examen op te leggen aan mensen die meestal al van hun kindertijd in het beroep zitten terwijl je van vandaag op morgen aannemer kan worden en appartementsblokken metselen met tientallen gezinnen at risk zonder scholing en zonder examen. Maar bon, dat is een andere discussie.
 
Als je een handgift/bankgift doet, dien je nog minstens 3j te leven, anders wordt dit bedrag alsnog opgenomen in de erfbelasting heb ik begrepen.

Als een getrouwd koppel zo een bankgift doet, moeten beiden personen dan nog 3j in leven blijven of hoe zit dat?
 
Als je een handgift/bankgift doet, dien je nog minstens 3j te leven, anders wordt dit bedrag alsnog opgenomen in de erfbelasting heb ik begrepen.

Als een getrouwd koppel zo een bankgift doet, moeten beiden personen dan nog 3j in leven blijven of hoe zit dat?
is bij mijn weten per persoon apart. Dus de helft van de schenking is van de ene, de andere helft van de andere.

En je kan natuurlijk, als een overlijden nakende is, de ene helft nog registreren ALS elke gift apart is gebeurd (dus 2 keer de helft van het bedrag). Dat kan niet als het bedrag in 1 bedrag uitbetaald is. Dus bij koppels best 2 aparte schenkingen doen.
 
is bij mijn weten per persoon apart. Dus de helft van de schenking is van de ene, de andere helft van de andere.

En je kan natuurlijk, als een overlijden nakende is, de ene helft nog registreren ALS elke gift apart is gebeurd (dus 2 keer de helft van het bedrag). Dat kan niet als het bedrag in 1 bedrag uitbetaald is. Dus bij koppels best 2 aparte schenkingen doen.
Maar dus ze zouden in principe dan gewoon 2 overschrijvingen moeten doen? Want het geld komt gewoon van een gemeenschappelijke rekening, waarbij het dus niet duidelijk is wie de schenking doet.
 
Hoeven geen aparte overschrijvingen te zijn, wel aparte documenten indien je deze apart ter registratie wil aanbieden.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Als je als Belg met een dubbele nationaliteit getrouwd bent met een buitenlandse vrouw in het land van herkomst (buiten EU) en het huwelijk werd daar dus voltrokken, welk huwelijksrecht is dan van toepassing eenmaal het huwelijk hier geregistreerd werd (maar niet overgeschreven in de Belgische akte)? Er is geen huwelijkscontract vastgelegd in België. In het buitenland werd er een scheiding van goederen als stelsel gekozen, is dit dan hier ook van toepassing?
 
Als je als Belg met een dubbele nationaliteit getrouwd bent met een buitenlandse vrouw in het land van herkomst (buiten EU) en het huwelijk werd daar dus voltrokken, welk huwelijksrecht is dan van toepassing eenmaal het huwelijk hier geregistreerd werd (maar niet overgeschreven in de Belgische akte)? Er is geen huwelijkscontract vastgelegd in België. In het buitenland werd er een scheiding van goederen als stelsel gekozen, is dit dan hier ook van toepassing?
Staat er een rechtskeuze voor een bepaald land in het buitenlands huwelijkscontract?
 
Terug
Bovenaan