Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Neen. Je mag de verpakking openen tenzij het bv. verzegelde DVD's of hygiënegevoelige artikelen zijn. Zelfs een matras mag je uitpakken, testen en daarna retourneren, daar is rechtspraak over.Is onderstaande correct?
Mijn deelneming.Moet morgen naar de notaris nav overlijden moeder. Ik woon eigenlijk nog "thuis" maar zij is getrouwd en verhuisd al jaren geleden. Normaal is al geregeld dat alles van haar mij toekomt. Ik lees bijvoorbeeld dat er een officiële waardeschatter zal moeten aangesteld worden voor de waarde van het huis. Maar zijn er dingen die ik zeker moet vragen en bepaalde zaken wel of niet doen? Ben daar geen held in.
Is haar domicilie ook verplaatst toen ze verhuisde? of woonde ze nog officieel "thuis" (bij jou). Idem voor haar man.Moet morgen naar de notaris nav overlijden moeder. Ik woon eigenlijk nog "thuis" maar zij is getrouwd en verhuisd al jaren geleden. Normaal is al geregeld dat alles van haar mij toekomt. Ik lees bijvoorbeeld dat er een officiële waardeschatter zal moeten aangesteld worden voor de waarde van het huis. Maar zijn er dingen die ik zeker moet vragen en bepaalde zaken wel of niet doen? Ben daar geen held in.
Nee je hebt geen epc nodigHeb geen broers of zussen. Huwelijkscontract was het dacht ik dat ze eens aangepast hebben (bij diezelfde notaris opgemaakt). Mijn stiefpa heeft een eigen huis, mijn ma is daar dus bij gaan wonen. Haar domicilie staat daar normaal. Hij heeft een dochter en ze hebben normaal laten opschrijven dat zijn deel naar zijn dochter zal gaan en alles van mij ma naar mij en dat, indien hij eerst zou overlijden mijn moeder daar nog mocht blijven wonen/vruchtgebruik.
Bij die schatting, wordt dan ook altijd een EPC attest opgemaakt eigenlijk? Ik zie dat EPC nodig is bij "notariële overdracht" maar begrijp niet of erfenis daar nu bij hoort of niet. Kwestie van moeten renoveren voor beter label binnen de x jaar. (ergens zou ik het wel eens willen weten dus zal dat toch eens laten doen)
Een EPC attest is niet nodig bij een erfenis (zie bijzondere gevallen hier: https://www.vlaanderen.be/epc-pedia...sidentieel/toepassingsgebied-epc-residentieel )Heb geen broers of zussen. Huwelijkscontract was het dacht ik dat ze eens aangepast hebben (bij diezelfde notaris opgemaakt). Mijn stiefpa heeft een eigen huis, mijn ma is daar dus bij gaan wonen. Haar domicilie staat daar normaal. Hij heeft een dochter en ze hebben normaal laten opschrijven dat zijn deel naar zijn dochter zal gaan en alles van mij ma naar mij en dat, indien hij eerst zou overlijden mijn moeder daar nog mocht blijven wonen/vruchtgebruik.
Bij die schatting, wordt dan ook altijd een EPC attest opgemaakt eigenlijk? Ik zie dat EPC nodig is bij "notariële overdracht" maar begrijp niet of erfenis daar nu bij hoort of niet. Kwestie van moeten renoveren voor beter label binnen de x jaar. (ergens zou ik het wel eens willen weten dus zal dat toch eens laten doen)
Kaart laten blokkeren en een nieuwe aanvragen.Hoe zou ik dat kunnen doen?
Je mag met hypotheses werkenIk wil binnenkort eens een afspraak maken bij een notaris om een testament op te maken (Al 20 jaar geen contact meer met vader. Ben zelf enig kind en heb geen man/kinderen. Ik wil dus zoveel mogelijk vermijden dat mijn geld automatisch deels naar mijn vader gaat mocht er met mij iets gebeuren).
Momenteel heb ik geen eigendom, maar ik ben wel op zoek. Moet zo'n testament gebaseerd zijn op werkelijke informatie? Ik bedoel... Moet ik daar enkel inzitten dat mijn spaarrekening naar een bepaald iemand mag gaan of zou ik daar ook mogen inzetten dat ALS ik op dat moment een eigen woning heb, dat die dan naar iemand mag gaan?
Mag je dus wat "als" voorwaardes in zo'n testament zetten? Of wacht'k beter met zoiets op te stellen tot ik ooit de eigen woning gevonden heb? (Wil vermijden dat'k telkens moet betalen voor aanpassingen)
Super bedankt!Je mag met hypotheses werken

Hou er wel rekening mee dat je de andere persoon ook een plezier moet doen als je hem/haar die woning schenkt. Even uitleggen:Super bedankt!
En "hypothese" dat was het woord dat ik daarstraks zocht. Kreeg het precies niet goed uitgelegd![]()
Ok thx voor de tip. Kan die persoon in dat geval de erfenis ook weigeren?Hou er wel rekening mee dat je de andere persoon ook een plezier moet doen als je hem/haar die woning schenkt. Even uitleggen:
stel dat je een woning van 200.000 euro nalaat aan een kennis, dan zal die daar net geen 100.000 euro successierechten op betalen. Dat is effectief ook geld dat hij zal moeten lenen. Wat geen probleem is bij iemand die vermogend is, maar als je dat wil overlaten aan iemand die zelf weinig middelen heeft, zal dat niet zo eenvoudig zijn.
Leg hem/haar dat dus wel op voorhand uit, zodat hij/zij concreet weet welke gevolgen het aanvaarden van de erfenis heeft. Zeker als het een woning betreft die moeilijk opnieuw verkoopbaar is, is zo'n geschenk wel mooi, maar kan het gevaarlijke gevolgen hebben.
Hij/zij kan sowieso altijd de erfenis weigeren, dat is één van de 3 mogelijkheden (aanvaarden, weigeren of beslissen na beschrijving van de erfenis). @Xeo zal meer weten hoe vaak mensen "per ongeluk" de erfenis toch aanvaarden en zo in problematische situaties komen ("waauw, ik erf een woning, maar oei daar zit nog een hypothecaire lening op en dan nog de erfenisrechten en ...").Ok thx voor de tip. Kan die persoon in dat geval de erfenis ook weigeren?
Of kan ik eventueel laten noteren dat hij erfenis kan weigeren voor een eventuele woning en wel spaarrekening ofzo aanvaarden?
.Ja dat kan, de ouders beheren dan inderdaad tot je metekind 18 is.Super thx voor alle tips.
Kan ik eigenlijk een minderjarige in testament zetten?
Ik zou mijn erfenis naar mijn mama willen laten gaan en mocht zij er ook niet meer zijn, dan mijn metekind (bijna 14).
Ik hoop uiteraard pas het loodje te leggen op late leeftijd, maar stel dat ik samen met mijn moeder verongeluk, dan is dat kind nog wel minderjarig. (Zijn ouders mogen dat voor mij wel beheren voor hem)