Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Online simulatie bij keytrade al eens gedaan om te zien of zij je solvabel genoeg achten?Donderdag samen zitten met de bank, vraag me af hoe ze gaan reageren als ik zeg dat ik de lening alleen wil afbetalen en nog eens 50k bijlenen om mijn ex uit te kopen.
Het lijkt me totaal niet realistisch eerlijk gezegd.
Vraag over huwelijk en gesprek onlangs met collega's.
Ikzelf ben getrouwd onder het wettelijk stelsel maar heb wel een apart huwelijkscontract om de inkomsten/verliezen uit beleggingen apart te houden (mijn vrouw heeft ander veel meer defensief beleggingsprofiel).
Wat gebeurt er eigenlijk bij een scheiding?
Ik en mijn vrouw hadden voor ons huwelijk eigen aparte rekening en eigen beleggingsrekening.
Onze inkomens komen toe op een gemeenschappelijke rekening. Nu en dan romen we samen deze rekening gelijkmatig af naar onze aparte rekening (elke doet er mee wat hij wil bvb beleggen). Mijn collega's beweren dat mijn vrouw aanspraak kan maken op deel van mijn eigen beleggingsrekening (gemeenschappelijk deel)?
Skireis betaal ik met mijn eigen rekening. Collega's beweren dat dit niets uitmaakt vs gemeenschappelijke rekening als je getrouwd bent.
Ik verneem ook van vrienden dat ze bij het huwelijk een 'screenshot' nemen van hun rekeningen en laten schrijven door een notaris?
(eigen woning is mooi 50/50 verdeeld dus geen discussie)
groeten
md
De beleggersrekening/effectenportefeuille is van voor het huwelijk, dus die behoort in principe aan je eigen vermogen toe.als je met jullie gemeenschappelijk geld belegt, ook al is dat dan op een aparte rekening, lijkt me dat die belegging vanaf dan effectief gemeenschappelijk is (met uitzondering van het bedrag dat initieel belegd was met eigen middelen voor het huwelijk, maar dat zal moeilijk nog te scheiden zijn). Zal mogelijks afhangen van hoe je huwelijkscontract geformuleerd is, mss is daar een clausule mogelijk. @Xeo ?
Op korte termijn kan je rekenen, op langere termijn is dat echter niet realistisch.bedankt voor duidelijke uitleg! Ben niet juridisch geschoold, ken daar dus niets van.
heb zoiezo nog uitreksels van mijn beleggingsrekening van voor het huwelijk.
Vind het persoonlijk wel raar dat het zwart wit is (eigen rekening aangevuld met eerlijk verdeeld stuk van gemeenschappelijk geld -> wordt gemeenschappelijk).
Hebben in huwelijkscontract beschreven dat enkel inkomsten uit verloning gemeenschappelijk zijn (beleggingen eigen deel, huurinkomsten niet,...).
Je kan toch perfect terugrekenen (loonbrieven etc. beschikbaar) ipv. rekeningen juridisch te interpreteren.
Een fout in je denkwijze is waarschijnlijk dat jij denkt dat een "eerlijk verdeeld stuk" van gemeenschappelijk geld terug privé kan worden. Dit is niet zo, het blijft gemeenschappelijk. Dit vanuit het principe dat bij een huwelijk ALLES samen beslist wordt en ook ter bescherming van de zwakste partij in het huwelijk, dat die niet "eerlijk overeenkomt" dat die weinig krijgt. Je loonbrief is met andere woorden gemeenschappelijk, want de carriere die jij maakt, maak je misschien doordat je vrouw haar carriere op een lager pitje zet etc. (ik zeg niet dat het bij jou zo is, hé).bedankt voor duidelijke uitleg! Ben niet juridisch geschoold, ken daar dus niets van.
heb zoiezo nog uitreksels van mijn beleggingsrekening van voor het huwelijk.
Vind het persoonlijk wel raar dat het zwart wit is (eigen rekening aangevuld met eerlijk verdeeld stuk van gemeenschappelijk geld -> wordt gemeenschappelijk).
Hebben in huwelijkscontract beschreven dat enkel inkomsten uit verloning gemeenschappelijk zijn (beleggingen eigen deel, huurinkomsten niet,...).
Je kan toch perfect terugrekenen (loonbrieven etc. beschikbaar) ipv. rekeningen juridisch te interpreteren.
Als je duidelijkheid wil scheppen, kan je altijd overstappen naar scheiding van goederen of in een nieuwe akte terug samen bepalen dat de effectenrekening eigen is en het in de toekomst niet meer vermengennogmaals dank voor duidelijke uiteenzetting.
zal het eens nagaan met de notaris die het huwelijkscontract heeft opgesteld, alsook zal ik er zelf eens doorgaan.
Het afromen van de gemeenschappelijke rekening (telkens 50/50 cfr huwelijk) ging telkens naar onze aparte zichtrekeningen. Dus is dan grijs aan beide kanten; Mijn belegd bedrag kan perfect van eigen vermogen komen, want telkens van mijn eigen zichtrekening overgeschreven (cfr. onze clausule in huwelijkscontract).
vervolgvraag op jullie respons. Als iemand trouwt onder het standaard wettelijk stelsel en heeft een eigen beleggingsrekening (gelden van voor het huwelijk). Wat dan met zijn 'eigen vs gemeenschappelijk vermogen'? Winst zogezegd gemeenschappelijk. Toon maar eens aan dat geld niet ferm naar beneden is gegaan en dan omhoog gegaan is tijdens het huwelijk.
Als je duidelijkheid wil scheppen, kan je altijd overstappen naar scheiding van goederen of in een nieuwe akte terug samen bepalen dat de effectenrekening eigen is en het in de toekomst niet meer vermengen
in dat geval is ook je eigen zichtrekening MOGELIJKS gemengd vermogen en ook wat je van daar over schrijft naar een eigen persoonlijke spaarrekening.nogmaals dank voor duidelijke uiteenzetting.
zal het eens nagaan met de notaris die het huwelijkscontract heeft opgesteld, alsook zal ik er zelf eens doorgaan.
Het afromen van de gemeenschappelijke rekening (telkens 50/50 cfr huwelijk) ging telkens naar onze aparte zichtrekeningen. Dus is dan grijs aan beide kanten; Mijn belegd bedrag kan perfect van eigen vermogen komen, want telkens van mijn eigen zichtrekening overgeschreven (cfr. onze clausule in huwelijkscontract).
Daar ken ik de details niet van. Aan Xeo om hierop te antwoorden.Mdconcept zei:vervolgvraag op jullie respons. Als iemand trouwt onder het standaard wettelijk stelsel en heeft een eigen beleggingsrekening (gelden van voor het huwelijk). Wat dan met zijn 'eigen vs gemeenschappelijk vermogen'? Winst zogezegd gemeenschappelijk. Toon maar eens aan dat geld niet ferm naar beneden is gegaan en dan omhoog gegaan is tijdens het huwelijk.
Van stelsel veranderen is sowieso via akte. Bepalen welke rekening(en) eigen zijn zou ik om bewijsredenen ook via akte doen, maar het is op zich niet verplicht.Historiek zelf eens nagegaan. Afgeroomde bedragen naar onze eigen aparte zichtrekeningen (50/50) is eigenlijk vrij beperkt (meeste ging van onze gedeelde rekening vastgoed in). Ook geen rechtstreekse lijn van gemeenschappelijke rekening naar beleggingsrekening, ging altijd naar aparte zichtrekening.
Wel een goede les voor in de toekomst!
Moet bovenstaande altijd via akte, of kan dit met onderling contract?
vervolgvraag op jullie respons. Als iemand trouwt onder het standaard wettelijk stelsel en heeft een eigen beleggingsrekening (gelden van voor het huwelijk). Wat dan met zijn 'eigen vs gemeenschappelijk vermogen'? Winst zogezegd gemeenschappelijk. Toon maar eens aan dat geld niet ferm naar beneden is gegaan en dan omhoog gegaan is tijdens het huwelijk.

Die 14 dagen is de termijn voor de bijzondere bewijswaarde van een pv, maar bij snelheidsovertredingen is er een objectieve meting gebeurd en speelt dat geen rol."Onnozel" vraagje ivm snelheidsovertredingen: Moeten boetes (pv) die meer dan 14 dagen na vaststelling verzonden zijn nog betaald worden? (Heb ooit eens gehoord dat die niet meer geldig zijn wanneer die termijn verstreken is, maar ik vind geen duidelijk antwoord.)
1. Het is altijd de feitelijke situatie op 1 januari die telt. De belastingsaangifte die je dit jaar invult zal dus nog samen zijn (eventueel moet je wel ook code 1018 invullen). In 2025 zal je de aangifte van 2024 moeten invullen en dat zal dan code 1001 zijn (allez, als alles codes dezelfde blijven, hé)Twee vraagjes:
1. Als ik eind deze maand niet langer officieel wettelijk samenwonend ben met mijn ex, hoe moet ik dan in 2025 de belastingen invullen voor dit jaar? In 2024 ga ik dan 1/12 wettelijk samenwonen zijn geweest en 11/12 terug alleen. Hoe gaat dit dan in zijn werk op de aangifte?
2. Ik zou mijn partner uitkopen uit het huis, hoe gaat dit dan in zijn werk voor onze woonbonus van dit jaar? Stel dat dit eind februari geregeld is, dan heeft zij 2/12 van een jaar nog een hypotheek gehad. Hoe geven we dit aan?
Lijkt me vrij complex, denken jullie dat ik hiervoor best een boekhouder contacteer?
Ik heb zelf al wat opzoekingswerk gedaan, maar werd snel gefrustreerd.