Kleine vragen: economie & recht

Er zit een detail bij ja, maar bij de ondertekening ga ik sowieso nog vragen stellen bij de "forfait aangerekend voor administratieve kosten".. want €1650 "forfait" aanrekenen wat er nu nog altijd opstaat..
Is wettelijk bepaald, 750 voor aankoop en 550 per akte voor de bank
 
Dat klopt niet. Een waardevermindering kan enkel worden aangerekend wanneer je het goed effectief zou gebruiken. De verpakking 'ontzegelen' om het goed te inspecteren is dat uiteraard niet. Hoe kan je immers het goed inspecteren zonder de verpakking te openen? Ook die link zegt dat helemaal niet trouwens..

Eventueel kan men wel een waardevermindering aanrekenen indien de verpakking ontbreekt of beschadigd is, maar daar gaat het hier niet over.

Ter info wat meer toelichting:

Enkel de consument die een goed daadwerkelijk gebruikt voorafgaandelijk aan de uitoefening van het herroepingsrecht is een vergoeding voor waardevermindering verschuldigd. (*1) Meer concreet, een consument kan een kledingstuk aantrekken om het te passen, doch mag het niet dragen tijdens een etentje. Goederen die normaal in winkels zonder verpakking staan uitgestald, mogen door de consument uit de verpakking gehaald worden. De consument mag dus bijvoorbeeld een online aangekochte televisie uit de verpakking halen en aansluiten om de beeldkwaliteit te beoordelen, doch mag geen volledige film bekijken. Beschermfolies die zich op het goed bevinden mogen enkel verwijderd worden indien dat strikt noodzakelijk is om het goed te testen
Het is Europese regelgeving, dus ook de Luxemburgers hebben zich daar naar te schikken. Dat veel winkeliers het graag anders hadden gezien, dat spreekt vanzelf. Ze zijn overigens ook wettelijk verplicht om je correct te informeren over het herroepingsrecht.

Even een update hierover: op basis van jullie antwoorden, heb ik vervolgens hun reactie weerlegd.
Eerder hadden ze al aangegeven dat een refund een paar weken in beslag kon nemen, wat op zich geen probleem was voor mij.
Het belangrijkste voor mij was de volledige terugbetaling, zonder waardevermindering.

Geen reactie per mail meer ontvangen, maar tot mijn verbazing stond het integrale bedrag, inclusief verzendkosten twee dagen later teruggestort op mijn rekening.
Concreet betekent dit dat ze de transactie verwerkt moeten hebben een paar uur nadat de retourzending is aangekomen bij hen.

Op zich ben ik dus zeer tevreden, maar toch wel schrijnend dat ze eerst proberen hun eigen interpretatie van de wet op te dringen.

Dus dankjewel @Didymus en @ns_man ! 🙏
De integrale terugbetaling is jullie verdienste!
 
Mijn werk had een vliegtuigticket geboekt bij Corendon waarbij het oorspronkelijke vertrekuur 15:00 was. Een tijdje daarna werd het vertrekuur gewijzigd naar 5:50 en zei ik dat ik liever een andere vlucht zou pakken. Corendon vraagt een annulatie vergoeding van 52 euro hiervoor. Dit lijkt me toch niet wettelijk dat we dit niet kosteloos kunnen annuleren met zo'n verandering van uur? Vlucht is pas voor in Juni trouwens. Niet dat die kosten echt uitmaken maar gaat me meer om het principe.
 
Mijn werk had een vliegtuigticket geboekt bij Corendon waarbij het oorspronkelijke vertrekuur 15:00 was. Een tijdje daarna werd het vertrekuur gewijzigd naar 5:50 en zei ik dat ik liever een andere vlucht zou pakken. Corendon vraagt een annulatie vergoeding van 52 euro hiervoor. Dit lijkt me toch niet wettelijk dat we dit niet kosteloos kunnen annuleren met zo'n verandering van uur? Vlucht is pas voor in Juni trouwens. Niet dat die kosten echt uitmaken maar gaat me meer om het principe.
Ik vrees weinig aan te doen.
Vlieg maatschappijen mogen hun vlieg uren aanpassen zo vaak en zo veel ze willen helaas, tot 14 dagen voor vertrek heb je geen poot om op te staan.

Als je dan niet akkoord gaat, zoals jij, dan is dat uw probleem. (al zal die 52 euro wel ergens moeten beschreven staan in hun algemene voorwaarden).

Ik heb al zo vaak dergelijke situaties gehad.
 
Ik vrees weinig aan te doen.
Vlieg maatschappijen mogen hun vlieg uren aanpassen zo vaak en zo veel ze willen helaas, tot 14 dagen voor vertrek heb je geen poot om op te staan.

Als je dan niet akkoord gaat, zoals jij, dan is dat uw probleem. (al zal die 52 euro wel ergens moeten beschreven staan in hun algemene voorwaarden).

Ik heb al zo vaak dergelijke situaties gehad.
Ik lees hier https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/faq/index_nl.htm:
  • De luchtvaartmaatschappij heeft de vertrektijd veranderd en mijn vlucht vertrekt nu eerder dan oorspronkelijk gepland. Wat kan ik doen?
  • Een vlucht die meer dan een uur is vervroegd, wordt als een geannuleerde vlucht beschouwd. U heeft dan dezelfde rechten als bij de annulering van een vlucht.
Daar leidt ik toch uit af dat je recht hebt op volledige terugbetaling van ticketprijs, net als wanneer de vlucht geannuleerd zou zijn?
 
Ik lees hier https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/faq/index_nl.htm:
  • De luchtvaartmaatschappij heeft de vertrektijd veranderd en mijn vlucht vertrekt nu eerder dan oorspronkelijk gepland. Wat kan ik doen?
  • Een vlucht die meer dan een uur is vervroegd, wordt als een geannuleerde vlucht beschouwd. U heeft dan dezelfde rechten als bij de annulering van een vlucht.
Daar leidt ik toch uit af dat je recht hebt op volledige terugbetaling van ticketprijs, net als wanneer de vlucht geannuleerd zou zijn?
Ik denk dat je steeds je algemene voorwaarden moet lezen.
Volgens mij, maar ik kan mis zijn, kan elke luchtvaart maatschappij afwijken van die regel, als ze het opnemen in hun algemene voorwaarden.

Ik heb al vaak gehad dat de tijden van mijn vlucht veranderd werden. En ik kon toen enkel maar akkoord gaan , of voucher krijgen. Nooit werd voorgesteld om geld terug te geven. Vandaar zou ik eens in je algemene voorwaarden kijken eerst.

edit: @ns_man heeft wellicht gelijk, zijn artikel spreekt wel dat dit een nieuwe wet is sinds december 2021. Mijn voorbeelden spreken van voor deze tijd, dus negeer mijn post maar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik lees hier https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/faq/index_nl.htm:
  • De luchtvaartmaatschappij heeft de vertrektijd veranderd en mijn vlucht vertrekt nu eerder dan oorspronkelijk gepland. Wat kan ik doen?
  • Een vlucht die meer dan een uur is vervroegd, wordt als een geannuleerde vlucht beschouwd. U heeft dan dezelfde rechten als bij de annulering van een vlucht.
Daar leidt ik toch uit af dat je recht hebt op volledige terugbetaling van ticketprijs, net als wanneer de vlucht geannuleerd zou zijn?

Dat klopt. Ingevolge rechtspraak van het Hof van Justitie wordt dergelijke vervroeging beschouwd als een annulering van de vlucht en heb je recht op een refund. Meer info hier.
 
Thanks, nog een goede bron. Ga het eens voorleggen en zien wat ze zeggen.
Thanks

Keep us posted, vind ik wel een belangrijke.


Nu wel opgelet: in praktijk gaat je dit niet echt heel veel helpen, want :

Meestal is je reis al uitgestippeld, jullie verlof is goedgekeurd, hotels zijn vastgelegd. Kortom: JE WIL PER SE gaan.

Als de airline dan een maand te voor zegt aan jullie "sorry de vlucht wordt vervroegd of verlaat, of er is opeens 8 uur tussenlanding ipv 4 uur...."
Wat ga je doen meneer en mevrouw? Geld terug vragen (cash/voucher), of nieuwe vlucht uren accepteren?

Dan ga je in heel veel gevallen toch het moeten accepteren, want geld terugvragen zal er op neer komen:
Nieuwe vlucht boeken (bij andere airline). En vooral als je in drukke vakantie periode's reist, zal er tegen dan geen soortgelijke vlucht meer zijn aan gunstig(ere) tarief dan dat je zelf hebt betaald .


(In mijn concreet voorbeeld had ik 550 euro betaald voor naar bangkok met kerstvakantie. Toen ze afkwamen dat er opeens 11 u tussenlanding ging zijn, kon ik ook geld terug vragen, maar nieuwe vlucht betekende helaas om en bij de 1000 euro bij andere maatschappijen, omdat we zo kort voor de kerst vakantie stonden).


Los van dat: als het voor je werk is dat je reist, in een normale werkweek, stelt dit probleem zich uiteraard niet.
 
@JPV weet jij waar/of er cijfers te vinden zijn over het aantal gezinnen dat een sociale toeslag krijgt binnen de kinderbijslag? Of eventueel waar ik een benadering kan vinden van het aantal gezinnen binnen bepaalde jaarinkomenbuckets?

Edit: ik een commissieverslag vind ik dat 23pct van de gezinnen vorig jaar zo een sociale toeslag zou krijgen. Maar dat is helaas zonder bronvermelding
 
Laatst bewerkt:
 
Ik heb het al in freelancers thread gezet, maar begin beetje achterdochtig te worden. Ik werk er nu wel ondertussen al een jaar mee en ze zijn altijd op tijd geweest maar sinds kort zijn ze overgeschakeld van "binnen de 8 dagen" betalen naar "binnen de 30 dagen" met als excuus dat ze aan't groeien zijn en dit dus niet voor iedereen kunnen garanderen. (dit gaat over tussenpersoon, niet de klant zelf)

We zijn ondertussen 6 april en de factuur van februari is nog altijd niet betaald. Ik heb twee keer gestuurd, geen antwoord en daarnet is gebeld maar pakt niet op.

In't nieuw contract staat:

De facturen van de Dienstverlener worden maandelijks opgemaakt en verstuurd binnen de 28 dagen vanaf het einde van de maand waarop de time sheets, goedgekeurd door de klant *naam klant* en die dienen als basis voor de opmaak van de facuur, betrekking hebben. *naam klant* betaalt de factuur binnen de 30 dagen na ontvangst.

Mijn timesheets en factuur zijn verstuurd op 28 februari. Zijn ze nog altijd in hun recht of had dit al betaald moeten zijn? Wat zouden mijn volgende stappen kunnen zijn?

@JPV
 
Mijn timesheets en factuur zijn verstuurd op 28 februari. Zijn ze nog altijd in hun recht of had dit al betaald moeten zijn? Wat zouden mijn volgende stappen kunnen zijn?

@JPV
ik ken niet gigantisch veel van contractenrecht, maar het lijkt me duidelijk dat ze te laat zijn. Heb je al eens gevraagd aan de klant wanneer zijn betaald hebben voor je uren?

@Conradus , @ns_man en co om eventueel bij te springen, want hier hangt mogelijks wel een geurtje aan.
 
Ja inderdaad, 1 maart kreeg ik ondertekende versie van mijn timesheets.

Dan is de betalingstermijn inderdaad verstreken, waardoor je (tenzij contract hierover iets anders zegt) van rechtswege recht heb op de interest bepaald in de wet betreffende bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties (10.3% op heden).

Volgende stap zou een schriftelijke ingebrekestelling tot betaling van de factuur zijn (waarbij je eventueel voorbehoud maakt voor interesten en andere schade). Persoonlijk zou ik nog even afwachten en hen proberen via mail/telefoon te bereiken, aangezien je er toch al even een (goede) relatie mee hebt). Misschien is er iets misgelopen intern door de switch in hun systemen.
 
Af en toe doe ik flexi-werk in een café dat vlakbij de Ghelamco ligt. Gent speelt ook Europees, wat dus betekent dat zij soms in de week spelen, na het werk.

Vroeger werkte ik hier vaak, maar sinds kort verplicht die werkgever ons om in pauze te gaan tijdens de match. Je hebt dus een rush voor de match en een rush na de match en tussenin kijken ze wel voor werkjes, maar vaak moet je toch minimum 30 minuten pauze nemen.

Cru gezegd: not my problem en ik zou er in feite niet meer werken dan, maar het is ergens wel een gemakkelijke flexijob vlak bij mijn deur en gemakkelijk na mijn uren.

Is het in feite volledig wettelijk dat die werkgever je op een uur of 5 werken een uur verplicht laat uitklokken? Kwestie van toch te weten of ik hier met wat 'juridische achtergrond' in discussie in kan gaan. Ze verdienen bovendien genoeg aan de rush voor en na de match om de flexi's door te betalen...

@JPV ?
 
Ja inderdaad, 1 maart kreeg ik ondertekende versie van mijn timesheets.
Om zelf volledig in orde te zijn zou ik in de toekomst wel je factuur pas sturen als je de ondertekende timesheets terug ontvangen hebt. Als je dat nu al doet, goed, maar ik las het anders in je vorige bericht. Dan volg jij tenminste de overeenkomst tot de letter
 
Terug
Bovenaan