Kleine vragen: economie & recht

Ik ben aan het rondkijken voor een extra kredietkaart. Voornamelijk voor wat extra verzekeringen. Via BNP Paribas Fortis heb ik een Mastercard Gold, maar het verzekeringspakket daarvan is vrij beperkt vind ik. Had eerst geprobeerd via Keytrade een Visa Gold aan te vragen, maar daar willen ze me slechts de Visa Classic geven. Daar zie ik de meerwaarde niet van in, dus voorlopig niet op ingegaan.
Nu is m'n oog gevallen op de Beobank Flying Blue World Mastercard. De Beobank Elite Travel Mastercard is nog een alternatief. Met dat verschil dat er bij de ene verlengde garantie zit en bij de andere een extra verzekering voor huurwagens. Zitten qua jaarlijkse bijdrage in zelfde range, misschien eerder geneigd om de Flying Blue te nemen met de verlengde garantie. Handig ook bij de Beobank-kaarten: geen aparte zichtrekening bij Beobank nodig.

Iemand ervaring met deze kaarten? Of kent iemand goede alternatieven?

Er zijn ook nog de Axa Visa Premiumplus en de Crelan Visa Gold die eerder genoemde kaarten benaderen, maar daar moet je dan wel een verplichte zichtrekening afsluiten...
 
Je kan de kaarten van Revolut en N26 ook even bekijken.
Geen creditkaarten, debit visa/mastercard maar ook verzekeringen en leuke extra's. Bijkomend voordeel, goedkope wisselkoersen.
 
Neen. Waardevermindering kan enkel worden toegepast als je het goed hebt beschadigd door het bijvoorbeeld in gebruik te nemen, waardoor het niet meer als nieuw kan worden verkocht. Verpakking openen hoort daar niet bij, want dat is nodig om "de aard, de kenmerken en de werking" vast te kunnen stellen.

Art. VI.51 WEB

Dit is het antwoord die ik kreeg van de (Luxemburgse) handelaar:
Thereafter, we guarantee you a full refund of the product provided that the product is returned in its original state and complete (packaging, accessories, instructions, etc.) in packaging identical to that used during shipment allowing their remarketing
For information: If the factory seal or if the plastic film protecting the box of the device has been removed, the product can therefore no longer be considered to be "in its original state" because this can no longer be sold in new condition.
Therefore, a partial refund will be offered to you.

This information is verifiable on the Internet:
In the section: Can you try the product before sending it back?

De link naar waar ze verwijzen, werkt alvast niet bij mij.
 
Dit is het antwoord die ik kreeg van de (Luxemburgse) handelaar:



De link naar waar ze verwijzen, werkt alvast niet bij mij.

Dat klopt niet. Een waardevermindering kan enkel worden aangerekend wanneer je het goed effectief zou gebruiken. De verpakking 'ontzegelen' om het goed te inspecteren is dat uiteraard niet. Hoe kan je immers het goed inspecteren zonder de verpakking te openen? Ook die link zegt dat helemaal niet trouwens..

Eventueel kan men wel een waardevermindering aanrekenen indien de verpakking ontbreekt of beschadigd is, maar daar gaat het hier niet over.

Ter info wat meer toelichting:

Enkel de consument die een goed daadwerkelijk gebruikt voorafgaandelijk aan de uitoefening van het herroepingsrecht is een vergoeding voor waardevermindering verschuldigd. (*1) Meer concreet, een consument kan een kledingstuk aantrekken om het te passen, doch mag het niet dragen tijdens een etentje. Goederen die normaal in winkels zonder verpakking staan uitgestald, mogen door de consument uit de verpakking gehaald worden. De consument mag dus bijvoorbeeld een online aangekochte televisie uit de verpakking halen en aansluiten om de beeldkwaliteit te beoordelen, doch mag geen volledige film bekijken. Beschermfolies die zich op het goed bevinden mogen enkel verwijderd worden indien dat strikt noodzakelijk is om het goed te testen
 
Dit is het antwoord die ik kreeg van de (Luxemburgse) handelaar:
Het is Europese regelgeving, dus ook de Luxemburgers hebben zich daar naar te schikken. Dat veel winkeliers het graag anders hadden gezien, dat spreekt vanzelf. Ze zijn overigens ook wettelijk verplicht om je correct te informeren over het herroepingsrecht.
 
Laatst bewerkt:
Een vraagje want door de vele verschillende antwoorden op minstens evenveel websites zie ik door de bomen het bos niet meer.

Ik ga mogelijks een nieuwe wagen kopen. Deze wagen zou ik graag bij een andere maatschappij verzekeren dan diegene waar ik momenteel bij ben. De huidige wagen wordt verkocht maar ik zou de nummerplaat willen houden voor mijn nieuwe wagen.

Mijn huidig verzekeringscontract eindigt binnen een aantal weken. De verlenging van dit contract heb ik nog niet betaald. Sommige websites zeggen dat ik minstens 3 maanden op voorhand mijn opzeg had moeten geven bij mijn huidige verzekeraar indien ik wenste over te stappen. Andere sites zeggen dan weer dat dit niet noodzakelijk is aangezien het gaat over een nieuwe wagen.
Ik zou willen vermijden dat ik nog een jaar vasthang aan mijn huidige verzekeraar aangezien die belachelijk duur zijn en ik in het verleden heb moeten ondervinden dat hun service op niets trekt.

Is het dus mogelijk om onmiddellijk over te stappen of hang ik sowieso nog een jaar vast aan mijn huidige verzekeraar?
 
Het is dubbel:

- heb je enkel een BA-verzekering, dan kan je binnen de maand nadat je aan je verzekering de autoverandering hebt laten weten én dat je hun contractaanpassing kreeg, de opzeg melden. Opzeg is 1 maand. Vroeger opzeggen kan een verzekering natuurlijk altijd als goodwill toelaten.

- heb je BA én andere waarborgen (bvb mini-omnium, omnium, rechtsbijstand, ...), dan kan je wél de BA opzeggen, maar heb je wettelijk niet het recht om de andere waarborgen op te zeggen. Vele verzekeringen laten dit wel toe, maar 't is geen garantie. Je kan dan natuurlijk wél een BA-verzekering van een nieuwe verzekering combineren met een omnium van een oude.

Sowieso heb je vaak de mogelijkheid om bij een nieuwe vervaldag op te zeggen zonder opzegtermijn, omdat de verzekering het tarief aanpast. Check dat zeker ook eens als je de nieuwe factuur krijgt, dat staat daar dan op.
 
Sowieso heb je vaak de mogelijkheid om bij een nieuwe vervaldag op te zeggen zonder opzegtermijn, omdat de verzekering het tarief aanpast. Check dat zeker ook eens als je de nieuwe factuur krijgt, dat staat daar dan op.

Heb de digitale kopie net even bekeken, staat inderdaad op dat er een tarief wijziging is geweest dus dat maakt het al een pak makkelijker.

Bedankt @JPV
 
We hebben een klein probleemke met onze buren. Die vinden het namelijk "ontoelaatbaar" dat onze zoon met zijn bal tegen de scheiding van onze tuinen schiet. Er staat een goal voor maar soms is het er naast en dan raakt de bal die omheining natuurlijk. Soms ook over de omheining en in hun tuin, vinden ze ook niet kunnen. Vroeger was dat simpele draad en maakte dat geen lawaai.
Nu is dat een duurdere variant en die maakt meer lawaai.
Wat kunnen we hier best mee doen? Wij hebben een kleine tuin en de enige richting waarin die kan schieten is die scheidingsdraad.

Wij leven niet in oorlog met elkaar, maar vind het wel een spijtige zaak dat we onze spelende kinderen daarmee moeten straffen.

Er zou een soort demping voor moeten komen denk ik dan. Een groot net ervoor hangen, dat moeten we nog minstens 1,5m ervoor plaatsen ofzo?
 
We hebben een klein probleemke met onze buren. Die vinden het namelijk "ontoelaatbaar" dat onze zoon met zijn bal tegen de scheiding van onze tuinen schiet. Er staat een goal voor maar soms is het er naast en dan raakt de bal die omheining natuurlijk. Soms ook over de omheining en in hun tuin, vinden ze ook niet kunnen. Vroeger was dat simpele draad en maakte dat geen lawaai.
Nu is dat een duurdere variant en die maakt meer lawaai.
Wat kunnen we hier best mee doen? Wij hebben een kleine tuin en de enige richting waarin die kan schieten is die scheidingsdraad.

Wij leven niet in oorlog met elkaar, maar vind het wel een spijtige zaak dat we onze spelende kinderen daarmee moeten straffen.

Er zou een soort demping voor moeten komen denk ik dan. Een groot net ervoor hangen, dat moeten we nog minstens 1,5m ervoor plaatsen ofzo?
Hoog net achter de goal plaatsen lijkt me logische oplossing.

Wij zaten met gelijkaardig issue maar dan als "ontvangende" partij, en op den duur waren we het ook wel beu als die jongens voor de 20e keer in onzen hof hun bal kwamen halen (haag was "slechts" 2 meter hoog, dus die mannen schoten erover) ... en vooral als er planten uit de moestuin sneuvelden door die ballen.

Uiteindelijk de buren er nooit over aangesproken omdat we geen gezever wilden, maar ga er dus maar vanuit dat dat voor wrevel zorgt
 
Hoog net achter de goal plaatsen lijkt me logische oplossing.

Wij zaten met gelijkaardig issue maar dan als "ontvangende" partij, en op den duur waren we het ook wel beu als die jongens voor de 20e keer in onzen hof hun bal kwamen halen (haag was "slechts" 2 meter hoog, dus die mannen schoten erover) ... en vooral als er planten uit de moestuin sneuvelden door die ballen.

Uiteindelijk de buren er nooit over aangesproken omdat we geen gezever wilden, maar ga er dus maar vanuit dat dat voor wrevel zorgt
Ja, die ballen dat erover gaan kan ik zeker begrijpen. Hoewel de kids nooit in hun tuin gaan om die terug te halen.
Maar dat de bal tegen die omheining komt en dat ze dat ontoelaatbaar vinden, daar heb ik het vooral moeilijk mee.
Zij hebben gekozen voor die nieuwe omheining die jammer genoeg veel lawaai maakt als er een bal tegen komt.
 
Vandaag de afrekening van de notaris gekregen voor de aankoop van een appartement, maar om één of andere reden heb ik het gevoel dat het wat aan de hoge kant is (puur gevoel, want ik kan het zelf niet staven waarom het effectief te hoog zou zijn)
-> heb een aantal online simulaties gedaan voor de berekening van alle bijkomende kosten (van ereloon notaris tot admin. kosten, geschriften, bijlagen, kosten overschrijving, uitgaven derden, btw, registratierechten)..

Aankoop appartement 180.000, enige en eigen woning (3% RR + vermindering).

Bijkomend komt er nog eens €11.500 bij, terwijl ik online altijd een bedrag rond de €6.000-€6.500 kreeg (maar deze online simulaties houden misschien niet met alles rekening? komt van de website www.notaris.be).

Vooral dat ze 3x een "forfait administratieve kosten" voor samen €1.650 aanrekenen vind ik wat te veel van het goede :unsure:
 
Vandaag de afrekening van de notaris gekregen voor de aankoop van een appartement, maar om één of andere reden heb ik het gevoel dat het wat aan de hoge kant is (puur gevoel, want ik kan het zelf niet staven waarom het effectief te hoog zou zijn)
-> heb een aantal online simulaties gedaan voor de berekening van alle bijkomende kosten (van ereloon notaris tot admin. kosten, geschriften, bijlagen, kosten overschrijving, uitgaven derden, btw, registratierechten)..

Aankoop appartement 180.000, enige en eigen woning (3% RR + vermindering).

Bijkomend komt er nog eens €11.500 bij, terwijl ik online altijd een bedrag rond de €6.000-€6.500 kreeg (maar deze online simulaties houden misschien niet met alles rekening? komt van de website www.notaris.be).

Vooral dat ze 3x een "forfait administratieve kosten" voor samen €1.650 aanrekenen vind ik wat te veel van het goede :unsure:
Dat forfait is recent wettelijk bepaald (en verlaagd tegenover vroeger zelfs). 750 euro voor aankoop, en dan 550 euro voor de hypotheek en voor de hypothecaire volmacht.

Die 6500 is enkel de aankoop, daarnaast heb je inderdaad nog je kredietakten met hypotheek/hypothecaire volmacht voor de bank.
 
Heb 1 mailtje gestuurd met de vraag om extra inlichtingen bij de aangerekende bedragen tijdens ondertekening van de akte:

1 uur later antwoord notaris: "er zaten een paar fouten in het systeem met betrekking tot de boekhouding..."
-> €1000 van de prijs afgehaald dus de afrekening is €1000 euro minder

Hoeveel mensen zetten ze zo in't zak op een jaar vraag ik mij dan af. Ze zullen wel vaker van die "foutjes" maken waar niemand iets over zegt en ze gewoon laten betalen :rofl:
 
Heb 1 mailtje gestuurd met de vraag om extra inlichtingen bij de aangerekende bedragen tijdens ondertekening van de akte:

1 uur later antwoord notaris: "er zaten een paar fouten in het systeem met betrekking tot de boekhouding..."
-> €1000 van de prijs afgehaald dus de afrekening is €1000 euro minder

Hoeveel mensen zetten ze zo in't zak op een jaar vraag ik mij dan af. Ze zullen wel vaker van die "foutjes" maken waar niemand iets over zegt en ze gewoon laten betalen :rofl:
En zat er een detail bij, of zetten ze u nog voor 2000 euro in ‘t zak?:tongue:
 
En zat er een detail bij, of zetten ze u nog voor 2000 euro in ‘t zak?:tongue:
Er zit een detail bij ja, maar bij de ondertekening ga ik sowieso nog vragen stellen bij de "forfait aangerekend voor administratieve kosten".. want €1650 "forfait" aanrekenen wat er nu nog altijd opstaat..
 
Terug
Bovenaan