Kleine vragen: economie & recht

Om zelf volledig in orde te zijn zou ik in de toekomst wel je factuur pas sturen als je de ondertekende timesheets terug ontvangen hebt. Als je dat nu al doet, goed, maar ik las het anders in je vorige bericht. Dan volg jij tenminste de overeenkomst tot de letter
Ja ik stuur meestal de timesheets naar Cronos en ondertussen ook al de factuur naar de tussenpersoon in afwachting van de timesheets met hen in CC. Maar zal inderdaad wachten volgende keer
 
We zijn ondertussen 6 april en de factuur van februari is nog altijd niet betaald. Ik heb twee keer gestuurd, geen antwoord en daarnet is gebeld maar pakt niet op.

In't nieuw contract staat:


@JPV

Als het een troost mag zijn.... Wij op het werk hebben ook enorm probleem met laattijdige betalingen.
Vroeger nooit problemen gehad daar mee (ik werk er 8 jaar).


Momenteel staat er amper 800 euro op onze rekening op het werk! (Lonen zijn wel al betaald van maart , gelukkig).

Kanttekening: er moest nog +30.000 euro eigenlijk eind vorige maand gestort worden van onze klanten....
Deze week druk bezig geweest met rappels, en open kaart gespeeld ....

Zou ondertussen vandaag nu allemaal moeten gestort zijn.

Maar een gezonde situatie is dat toch allerminst.
 
Af en toe doe ik flexi-werk in een café dat vlakbij de Ghelamco ligt. Gent speelt ook Europees, wat dus betekent dat zij soms in de week spelen, na het werk.

Vroeger werkte ik hier vaak, maar sinds kort verplicht die werkgever ons om in pauze te gaan tijdens de match. Je hebt dus een rush voor de match en een rush na de match en tussenin kijken ze wel voor werkjes, maar vaak moet je toch minimum 30 minuten pauze nemen.

Cru gezegd: not my problem en ik zou er in feite niet meer werken dan, maar het is ergens wel een gemakkelijke flexijob vlak bij mijn deur en gemakkelijk na mijn uren.

Is het in feite volledig wettelijk dat die werkgever je op een uur of 5 werken een uur verplicht laat uitklokken? Kwestie van toch te weten of ik hier met wat 'juridische achtergrond' in discussie in kan gaan. Ze verdienen bovendien genoeg aan de rush voor en na de match om de flexi's door te betalen...

@JPV ?
meer dan waarschijnlijk kan dit niet.

Je moet minimum 3 uur na elkaar werken. In de horeca bestaat er een uitzonderingsmogelijkheid voor 2 uur, maar die moet goedgekeurd worden door het paritair comité en ik betwijfel als men dat zal doen voor een systeem van 2 uur werken, uur pauze (geen contract) en dan weer 2 uur werken. Dat is niet de bedoeling van die uitzondering.

Contract van 5 uur met verplicht 1 uur pauze kan ook niet zomaar.
 
Kan ik een bedrijf wat zonnepanelen plaatst ingebreke stellen omwille van het feit dat er geen communicatie van hun kant uit is? Er is wel nog niets geplaatst, wel voorschot betaald.
Enkel als we zelf bellen en na meer dan 30min id wacht te staan krijg je ze te pakken. Als we mailen naar het hoofdbureau krijgen we geen antwoord.

Google reviews en facebook laten de laatste 6 maanden dezelfde klachten horen bij veel mensen en bij hun antwoorden ze zelfs niet op aangetekend schrijven.

Kan ik hun dus ingebreke stellen omdat ze niet reageren? En daarna dan eventueel verder doorgaan tot ontbinding overeenkomst?
 
Ik heb een dure aankoop gedaan vanop afstand. Bedenktijd produkt = 0 dagen. Ze claimen een doorgeefluik te zijn tussen 2 kopers waardoor de 14 dagen bedenktijd niet zou gelden. Goed, daarmee ga ik akkoord - al ga ik dit niet per mail bevestigen ik ben niet dom (ook al verbergen ze dit in feite redelijk goed op hun website)

MAAR het produkt werkt dus gewoon niet. Het is 'stuk' gearriveerd. Dat kan natuurlijk altijd gebeuren ook al hebben ze daar zelf een controle op gedaan.

Hun algemene voorwaarden zijn vrij ingewikkeld in elkaar gestoken, maar ik lees daar toch in de lijst van uitzonderingen:
- Als een artikel stuk gaat binnen de 24 uur -door een probleem dat uitwending niet zichtbaar is- dat je wel recht hebt om de aankoop te annuleren. Dit dient dan wel gemeld te worden binnen de 3 dagen na ontvangst (wat ik ook gedaan heb).

Nu weigeren ze echter (en daarna negeren ze mij / reageren ze niet meer). Ze willen wel het produkt herstellen en dan terug opsturen naar mij. Maar dit wens ik niet. 1x iets kapot gaat, vertrouw ik het gewoon niet meer. Ik wil dus gewoon mijn geld terug. Het herstellen van een produkt hoort trouwens bij de 30 dagen garantie die ze aanbieden, en niet op het recht op annulering van de aankoop / het herroepingsrecht. Ze mixen hier twee verschillende zaken door elkaar. (Bewust? In de hoop dat ik hun voorstel aanvaard?)

Ik denk dat ik hier volledig in mijn recht ben? De 14 dagen bedenkttijd geldt hier misschien wel niet (of wel ??), maar het produkt is sowieso niet deugdelijk / gewoon kapot waardoor zij als tussenpersoon (en ze zijn nog altijd een onderneming), wel degelijk mij moeten terugbetalen. Wel zou ik dan eerst "aangetekend" het produkt moeten terugsturen en zouden de retourkosten wél voor mijzelf zijn.

Iemand van de mensen uit het recht hier, die kunnen bevestigen dat ik weldegelijk in mijn recht ben en ik dus mag kiezen?
Dwz of te wel de reparatie aanvaarden + retourkosten gratis
Of te wel de aankoop annuleren + retourkosten zelf betalen
 
Laatst bewerkt:
Misschien dat er iemand gedetailleerd zal of kan antwoorden.
Maar normaal gezien moet je maar eens zoeken op 'right of withdrawal', binnen de EU MOET je no questions asked een product kunnen terugsturen binnen de 14 dagen als je wil afzien van de aankoop.
Dit is een wet.
Ik heb het reeds voorgehad met een andere site die ook zo'n doorgeefluik is en die hebben gewoon correct gehandeld, ookal staat er initieel vermeld dat returns/refunds etc niet mogelijk zijn.
 
Als consument zijnde heb je sowieso een herroepingsrecht van 14 dagen. Daar kan je niet zomaar onderuit komen. Je kan mij steeds in PM eens de website doorsturen.

Ondergeschikt is er inderdaad de wettelijke garantie, waarbij je de keuze hebt tussen kosteloze herstelling of vervanging. Daarbovenop voorzien zij blijkbaar contractueel (in hun algemene voorwaarden) dat je ook gewoon je geld kan terug krijgen/de koop kan annuleren.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Ik heb het al in freelancers thread gezet, maar begin beetje achterdochtig te worden. Ik werk er nu wel ondertussen al een jaar mee en ze zijn altijd op tijd geweest maar sinds kort zijn ze overgeschakeld van "binnen de 8 dagen" betalen naar "binnen de 30 dagen" met als excuus dat ze aan't groeien zijn en dit dus niet voor iedereen kunnen garanderen. (dit gaat over tussenpersoon, niet de klant zelf)

We zijn ondertussen 6 april en de factuur van februari is nog altijd niet betaald. Ik heb twee keer gestuurd, geen antwoord en daarnet is gebeld maar pakt niet op.

In't nieuw contract staat:



Mijn timesheets en factuur zijn verstuurd op 28 februari. Zijn ze nog altijd in hun recht of had dit al betaald moeten zijn? Wat zouden mijn volgende stappen kunnen zijn?

@JPV
Vandaag pas gestort :unsure: Hopelijk volgt factuur van maart ook snel
 
Kan ik een bedrijf wat zonnepanelen plaatst ingebreke stellen omwille van het feit dat er geen communicatie van hun kant uit is? Er is wel nog niets geplaatst, wel voorschot betaald.
Enkel als we zelf bellen en na meer dan 30min id wacht te staan krijg je ze te pakken. Als we mailen naar het hoofdbureau krijgen we geen antwoord.

Google reviews en facebook laten de laatste 6 maanden dezelfde klachten horen bij veel mensen en bij hun antwoorden ze zelfs niet op aangetekend schrijven.

Kan ik hun dus ingebreke stellen omdat ze niet reageren? En daarna dan eventueel verder doorgaan tot ontbinding overeenkomst?

Toch niet dit bedrijf hoop ik?

https://www.beyondgaming.be/threads/zonnepanelen-topic.869/post-966439
 
Nee, niet dat bedrijf. Heb vandaag na zelf weeral een uur aan de lijn te hangen voor de 2de keer een afspraak gekregen voor te plaatsen opt einde vd maand. Ben benieuwd of ze gaan afkomen.
Maar t kan goed zijn da het die kant gaat uitgaan zoals da bedrijf dus...

Toen ze voor de eerste keer de afspraak maakten zeiden ze da ze de 2de schijf van 40% al voor plaatsing wouden en de laatste 20% de dag zelf. Heb dit geweigerd omda in de overeenkomst staat da ik die 40% op de dag zelf mag betalen. Ma zo'n uitspraken zeggen genoeg eh...

Ben nu ook wel van plan om de dzg zelf pas te gaan betalen opt einde vd werken. Kwestie da ze nie na een half uur verdwijnen ofzo....
 
Nee, niet dat bedrijf. Heb vandaag na zelf weeral een uur aan de lijn te hangen voor de 2de keer een afspraak gekregen voor te plaatsen opt einde vd maand. Ben benieuwd of ze gaan afkomen.
Maar t kan goed zijn da het die kant gaat uitgaan zoals da bedrijf dus...

Toen ze voor de eerste keer de afspraak maakten zeiden ze da ze de 2de schijf van 40% al voor plaatsing wouden en de laatste 20% de dag zelf. Heb dit geweigerd omda in de overeenkomst staat da ik die 40% op de dag zelf mag betalen. Ma zo'n uitspraken zeggen genoeg eh...

Ben nu ook wel van plan om de dzg zelf pas te gaan betalen opt einde vd werken. Kwestie da ze nie na een half uur verdwijnen ofzo....
http://www.checkinhoudingsplicht.be al eens gecontroleerd?
 
Kan ik een bedrijf wat zonnepanelen plaatst ingebreke stellen omwille van het feit dat er geen communicatie van hun kant uit is? Er is wel nog niets geplaatst, wel voorschot betaald.
Enkel als we zelf bellen en na meer dan 30min id wacht te staan krijg je ze te pakken. Als we mailen naar het hoofdbureau krijgen we geen antwoord.

Google reviews en facebook laten de laatste 6 maanden dezelfde klachten horen bij veel mensen en bij hun antwoorden ze zelfs niet op aangetekend schrijven.

Kan ik hun dus ingebreke stellen omdat ze niet reageren? En daarna dan eventueel verder doorgaan tot ontbinding overeenkomst?
staat er een uiterste datum van uitvoering overeenkomst in? Wanneer overeenkomst aangegaan?
 
Enkel richtdatum, staat bij dat dit indicatief is. Overeenkomst aangegaan begin oktober. Is wel vrij normaalnda je nu moet wachten, da is voor mij het echte probleem ook nie, tis da ze nooit bij niemand reageren op mails. En telefinischbenkel van 9-12h en als je 30 min id wacht staat word je afgesloten en kan je opnieuw proberen...

Bij de offerte stonden id mail wel geen algemene voorwaarden. Is me eigenlijk achteraf pas echt opgevallen (ja k weet het, is lomp). Staan wel amgemene verkoopsvoorwaarden op de site, maar moeten die ook nie op de offerte staan verplicht?
 
Wij krijgen redelijk veel van de belastingen terug elk jaar, genre 3 tot 4k.

Is het mogelijk om met mijn werkgever overeen te komen dat zij minder afhouden?
 
Wij krijgen redelijk veel van de belastingen terug elk jaar, genre 3 tot 4k.

Is het mogelijk om met mijn werkgever overeen te komen dat zij minder afhouden?
Nee.

Schalen bedrijfsvoorheffing zijn verplicht te volgen.

Enige wat je kan checken is of je gezinssituatie klopt met wat je werkgever weet. (Kind vergeten te melden bij werkgever bijvoorbeeld)
 
Ik ben in augustus op vakantie gegaan naar Noorwege. Daar kon je in bepaalde hutten iets meenemen waarbij achteraf dan de rekening volgt. Nu had ik al een factuur ontvangen om X NOK over te schrijven naar Noorwegen waarbij de transactiekosten 5x zo duur zijn dan het bedrag zelf. Nu vandaag krijg ik opnieuw een factuur om een andere hut te betalen. Is er een goedkopere manier om geld naar Noorwegen te storten en zo deze dure kosten te drukken? Het gaat om een totaalbedrag van €24 dat ik moet betalen waarbij ik nu in totaal €116 transactiekosten betaal ... Al geprobeerd via Paypal maar de transactie wordt geweigerd.
 
Vraagje over de algemene fietsvergoeding die er vanaf mei aankomt; Geldt dat ook voor mensen die 100% van de tijd bij externe klanten komen, zoals consultants? In principe kom ik nooit naar 'mijn werk', altijd naar een externe klant. Stel dat ik bvb meer dan een jaar continu bij éénzelfde klant werk, heb ik dan recht op fietsvergoeding voor de afstand thuis-klant?
 
Terug
Bovenaan