Kleine vragen: economie & recht

Voorschieten vragen ze niet.
Je gaat me niet wijsmaken dat hij in de komende x weken niet in een pakjespunt passeert, da's bullshit.
Ik heb mijn pakje op voorhand betaald, zij leveren dat pakje niet maar in de plaats wel een verkeerd en dan plots is het aan mij om die fout oplossen?? Rare redenering
 
Vind ik een compliment van iemand die zo moeilijk doet als jij.
Heb onlangs nieuwe pc van t werk gekregen: fedex is deze komen brengen en 1 week later de oude komen ophalen

Waarom zou bol.com dan niet een fout geleverd pakje terug kunnen ophalen?

Die camionetjes passeren hier 10x per dag…
 
Heb onlangs nieuwe pc van t werk gekregen: fedex is deze komen brengen en 1 week later de oude komen ophalen

Waarom zou bol.com dan niet een fout geleverd pakje terug kunnen ophalen?

Die camionetjes passeren hier 10x per dag…
Prijs van jouw bestelling: 13 euro
 
Dus, zoals ik zei, je hebt geen vraag, je zoekt gewoon naar verantwoording voor jouw diefstal en wanneer je die hier niet krijgt word je boos.
 
Dus, zoals ik zei, je hebt geen vraag, je zoekt gewoon naar verantwoording voor jouw diefstal en wanneer je die hier niet krijgt word je boos.
Toch wel en merci aan JPV om te antwoorden, maar je bent de zaken nu wel heel fel aan het omkeren…

Ik heb aan bol.com laten weten dat ze fout waren, zij zeggen dat ik moet retourneren, en ik heb gezegd dat ik dat niet zie zitten tenzij ze het komen ophalen

Ik weet nu dankzij jpv dat ik “wettelijk” geen poot heb om op te staan, maar tot nu toe heeft bol.com me nog niet gevraagd/geeist dat ik moet retourneren
 
De wet zegt dat ze dat sowieso kunnen, daarvoor moeten zij niet naar jouw komen.
Zie hierboven: ze hebben me die vraag nog niet gesteld, ze stelden een retour voor zodat ik mijn correct besteld item zou krijgen maar dat hoeft voor mij niet als ik daarvoor uit mijn zetel moet… zal laten weten als ze me ooit effectief vragen/eisen om het foute artikel terug te sturen, mijn vraag hier was proactief om te weten wat mijn rechten/plichten waren
 
Zie hierboven: ze hebben me die vraag nog niet gesteld, ze stelden een retour voor zodat ik mijn correct besteld item zou krijgen maar dat hoeft voor mij niet als ik daarvoor uit mijn zetel moet… zal laten weten als ze me ooit effectief vragen/eisen om het foute artikel terug te sturen, mijn vraag hier was proactief om te weten wat mijn rechten/plichten waren
"heb aan bol.com laten weten dat ze fout waren, zij zeggen dat ik moet retourneren"

Ze hebben dus de vraag al gesteld.
 
Hier gisteren een verkeerd geleverd pakje van bol gaan afgeven in de krantenwinkel een dorp verder. Gewoon gratis met de retourbon die je krijgt. Je komt toch af en toe wel eens buiten om te gaan winkelen bvb?!
 
Een vraag. Ik heb iets besteld in september 2022 via gamemania (en ik moest dit ook asap betalen) voor iets dat niet voorradig was (pre-order).
Nu blijkt dat de uitgever overweegt om dit artikel nooit uit te brengen. Het kan zijn van wel, het kan zijn van niet, zo laten je gewoon in het ongewisse.

Ik heb dus mijn geld terug gevraagd maar Gamemania zegt dat ik wettelijk mijn geld helemaal NIET kan terugvragen. :unsure:
De annuleringsperiode is voorbij. Ik moet gewoon afwachten. Duh ..

Maar klopt dat wel? Ja ik heb geen annuleringsrecht maar er bestaat toch ook iets als: een redelijke termijn van levering?
Want voor hetzelfde geld blijft de uitgever vaagjes hierover en dan kan ik jaren wachten en wachten en wachten ???
Dat is toch niet logisch? Want voor hetzelfde geld krijg ik dan nooit iets geleverd he.

Iemand die mij een antwoord kan geven wat de wet hierover zegt? Ik vind over deze uitzonderingssituatie niet meteen iets terug.
 
Laatst bewerkt:
Een vraag. Ik heb iets besteld in september 2022 via gamemania (en ik moest dit ook asap betalen) voor iets dat niet voorradig was (pre-order).
Nu blijkt dat de uitgever overweegt om dit artikel nooit uit te brengen. Het kan zijn van wel, het kan zijn van niet, zo laten je gewoon in het ongewisse.

Ik heb dus mijn geld terug gevraagd maar Gamemania zegt dat ik wettelijk mijn geld helemaal NIET kan terugvragen. :unsure:
De annuleringsperiode is voorbij. Ik moet gewoon afwachten. Duh ..

Maar klopt dat wel? Ja ik heb geen annuleringsrecht maar er bestaat toch ook iets als: een redelijke termijn van levering?
Want voor hetzelfde geld blijft de uitgever vaagjes hierover en dan kan ik jaren wachten en wachten en wachten ???
Dat is toch niet logisch? Want voor hetzelfde geld krijg ik dan nooit iets geleverd he.

Iemand die mij een antwoord kan geven wat de wet hierover zegt? Ik vind over deze uitzonderingssituatie niet meteen iets terug.
Indien er geen concrete levertermijn is afgesproken ('onbepaald' is niet geldig, max 1 jaar wel) is er een levertermijn van 30 dagen, ook bij pre orders. Je kan dus hen wss laten weten dat je het geld terug wil: https://economie.fgov.be/nl/themas/...#:~:text=In geval van een overeenkomst,43 WER).
 
Ik heb eens via mijn kredietkaart een Indiegogo bestelling van om en bij de 2000 euro teruggekregen nadat de maker bleek een ripoff van een bestaand product te hebben willen uitgeven en ze een EU verkoopsverbod hadden gekregen. Dit was wel binnen de geldende termijn (ik dacht drie of zes maand) na de betaling op basis van "niet-levering". Indiegogo was pissedw maar ik heb wel het geld terug.

Ik weet niet zeker hoe het voor jou kan gaan, maar dat is dus de hoofdreden dat ik niet meedoen aan pre-orders, je geeft gewoon geld voor een belofte.
 
Ik heb mijn identiteitskaart misplaatst/verloren... mogelijk ligt ze wel nog op mijn werk... Ik heb sowieso maar een afspraak gemaakt om een nieuwe te gaan aanvragen, maar dat kan ten vroegste donderdag (afsprakenagenda stadhuis = vol, geen ruimte voor "noodgevallen"), plus komt mij ook enerzijds beter uit, heb nog een kappersafspraak als ik toch voor nieuwe pasfoto's moet...

Maar ik heb woensdagavond ook een concert dat ik ga bijwonen in Nederland... niet zo ver van de grens. Wat is het ergste dat ik riskeer indien ik de grens oversteek zonder identiteitskaart of paspoort? Ik heb wel nog een rijbewijs... Het gaat per slot van rekening om nog geen 4 uur, concert in Eindhoven en terug.

Hoe ik het nu zie: strikt genomen mag het niet, noodprocedure voor een nieuwe identiteitskaart op 2 dagen is voor mij onhaalbaar én onredelijk duur (maar dat is voor de wetgever natuurlijk géén argument, uitpersen maar [prijs in Nederland voor een nooddocument is de hélft en redelijk], kost ruim over de honderd euro, plus zou naar een uithoekje van Brussel moeten om die identiteitskaart af te halen.

Me niet kunnen legitimeren in Nederland mocht de politie erom vragen is een boete van € 90, min de kans dat ze mijn (Europees) rijbewijs wél nog aanvaarden als geldig identiteitsbewijs zelfs... plus de kans dat gebeurt is klein? Of riskeer ik erger? Ik zal voor de duidelijkheid ook carpoolen naar Nederland, en niet zelf rijden (hoewel ik oh ironie, mijn rijbewijs wél nog heb).

Ben ook aan het aarzelen om mijn eID nu al te blokkeren, want heb de ItsMe identificatie wél nodig voor m'n werk bij momenten, als die in ene weg mee geblokkeerd wordt, ben ik f*cked.
 
@KnightOfCydonia
Lang geleden, maar ik ben aangifte gaan doen van verlies bij de politie en kreeg toen een document mee dat als bewijs daarvan diende. Zo snel mogelijk een afspraak maken bij de politie dus, of met wat geluk kan je nog op den bots binnenstappen om dat te regelen...
 
Ik heb een vraag ivm een scheidingsmuur tussen ons en onze buren.

Ons huis een een halfopen bebouwing dat we een tweetal jaar geleden hebben gekocht.
Ons huis is eind jaren '90 verbouw en heeft een achterbouw gekregen. Voor zover ik kan zien, staat de zijmuur van de achterbouw volledig op onze grond. (Oorspronkelijke muur is iets 'dieper', nieuwe muur komt iets meer naar binnen).

Buren hebben sindsdien ook een veranda geplaatst welke aansluit op de muur van de achterbouw. Deze is ±halve meter lager dan bovenkant muur.

Nu zouden we airco willen plaatsen en leidingen door deze muur willen laten komen en kabelgootje plaatsen. (Boven dak van veranda buren).

Gezien die muur op onze grond staat, vermoed ik dat dit ook 'onze' muur is, en dit gaan probleem mag zijn?
Buren nog niet kunnen spreken hierover, maar vrees dat ze lastig gaan doen hierover, dus zou graag al op voorhand weten of dit klopt.
 
Ik heb een vraag ivm een scheidingsmuur tussen ons en onze buren.

Ons huis een een halfopen bebouwing dat we een tweetal jaar geleden hebben gekocht.
Ons huis is eind jaren '90 verbouw en heeft een achterbouw gekregen. Voor zover ik kan zien, staat de zijmuur van de achterbouw volledig op onze grond. (Oorspronkelijke muur is iets 'dieper', nieuwe muur komt iets meer naar binnen).

Buren hebben sindsdien ook een veranda geplaatst welke aansluit op de muur van de achterbouw. Deze is ±halve meter lager dan bovenkant muur.

Nu zouden we airco willen plaatsen en leidingen door deze muur willen laten komen en kabelgootje plaatsen. (Boven dak van veranda buren).

Gezien die muur op onze grond staat, vermoed ik dat dit ook 'onze' muur is, en dit gaan probleem mag zijn?
Buren nog niet kunnen spreken hierover, maar vrees dat ze lastig gaan doen hierover, dus zou graag al op voorhand weten of dit klopt.

Zoals je het beschrijft is het met grote waarschijnlijkheid niet. Als een zijmuur op jouw grond staat, maar zij een veranda gebouwd hebben die aansluit op die muur, dan is die muur waarschijnlijk gemeenschappelijk. Als die gemeenschappelijk is, mag je natuurlijk nooit daardoor bouwen.

Nu, zélfs als die niet gemeenschappelijk is en volledig jullie eigendom is, mogen jullie normaal nooit een kabel laten uitkomen boven het dak van de veranda van de buren. (in de veronderstelling dat die daar legaal staat).
 
Zoals je het beschrijft is het met grote waarschijnlijkheid niet. Als een zijmuur op jouw grond staat, maar zij een veranda gebouwd hebben die aansluit op die muur, dan is die muur waarschijnlijk gemeenschappelijk. Als die gemeenschappelijk is, mag je natuurlijk nooit daardoor bouwen.

Nu, zélfs als die niet gemeenschappelijk is en volledig jullie eigendom is, mogen jullie normaal nooit een kabel laten uitkomen boven het dak van de veranda van de buren. (in de veronderstelling dat die daar legaal staat).
Ok thx!
Voor zover ik weet staat de veranda er legaal.
Ik had begrepen dat in dit geval het gemene deel maar liep tot het 'minst verheven dak'.

Maar als het sowieso niet is toegelaten een kabel te laten uitkomen boven het dak van de buren, maakt het al niet uit natuurlijk.

Even samenzitten met de buurvrouw en hopen dat ze toch akkoord gaat dus!
 
Ok thx!
Voor zover ik weet staat de veranda er legaal.
Ik had begrepen dat in dit geval het gemene deel maar liep tot het 'minst verheven dak'.

Maar als het sowieso niet is toegelaten een kabel te laten uitkomen boven het dak van de buren, maakt het al niet uit natuurlijk.

Even samenzitten met de buurvrouw en hopen dat ze toch akkoord gaat dus!
Zelfs als je samenzit: de volgende eigenaar kan zonder morren die kabel uit zijn kant van de muur trekken.

Om nog maar te zwijgen dat dit meer dan waarschijnlijk stedebouwkundig niet kan (je mag van stedenbouw, zelfs met akkoord van de buren, geen zo'n koterij meer organiseren). Je zal die kabelgoot in je woning moeten trekken.
 
Terug
Bovenaan