Kleine vragen: economie & recht



Paging @JPV , wtf is dit?
op zich niks vreemds hoor, het staat er erger dan het is.

Werkwilligen tegenhouden wordt al langer aangepakt door de rechter. Meestal terecht trouwens. Waar de titel en introductie hier echter naar verwijst is het gesloten houden van winkels , die voor Delhaize een relatief groot probleem is omdat ze zo verse voeding moeten vernietigen. Da's nog iets anders dan een "gewoon" bedrijf waar zo'n acties minder erg zijn. Ik had ook het idee, maar kan hierin mis zijn, dat het een taktiek was (nét voor de deurwaarders kwamen) om net dat te bereiken: via wisselende piketten regelmatig voedselvoorraden te vernietigen, wat Delhaize telkens weer veel geld koste en de druk verhoogde.

Nu, ik ken de details niet (voedingswinkels behoort niet tot de sectoren die onder mijn werkgever vallen) en sowieso is de Belgische overheid al vaak veroordeeld wegens die eenzijdige verzoekschriften, dus een déél van de redenen kan nog een verder staartje krijgen (https://www.senate.be/www/?MIval=/Vragen/SVPrint&LEG=5&NR=8936&LANG=nl)
 
  • Leuk
Waarderingen: Avi
Ik ben in augustus op vakantie gegaan naar Noorwege. Daar kon je in bepaalde hutten iets meenemen waarbij achteraf dan de rekening volgt. Nu had ik al een factuur ontvangen om X NOK over te schrijven naar Noorwegen waarbij de transactiekosten 5x zo duur zijn dan het bedrag zelf. Nu vandaag krijg ik opnieuw een factuur om een andere hut te betalen. Is er een goedkopere manier om geld naar Noorwegen te storten en zo deze dure kosten te drukken? Het gaat om een totaalbedrag van €24 dat ik moet betalen waarbij ik nu in totaal €116 transactiekosten betaal ... Al geprobeerd via Paypal maar de transactie wordt geweigerd.
Misschien weet @zarathustra wel een manier?

Vraagje over de algemene fietsvergoeding die er vanaf mei aankomt; Geldt dat ook voor mensen die 100% van de tijd bij externe klanten komen, zoals consultants? In principe kom ik nooit naar 'mijn werk', altijd naar een externe klant. Stel dat ik bvb meer dan een jaar continu bij éénzelfde klant werk, heb ik dan recht op fietsvergoeding voor de afstand thuis-klant?
Ik weet niet of dit ook van toepassing is op die regel van mei, maar ik kreeg bij een vorige werkgever fietsvergoeding thuis-klant als ik met de fiets ging. Bij mijn andere werkgever zijn ze er nog altijd van overtuigd dat fietsvergoeding en bedrijfswagen niet gecombineerd kan worden jammer genoeg.
 
Ik ben in augustus op vakantie gegaan naar Noorwege. Daar kon je in bepaalde hutten iets meenemen waarbij achteraf dan de rekening volgt. Nu had ik al een factuur ontvangen om X NOK over te schrijven naar Noorwegen waarbij de transactiekosten 5x zo duur zijn dan het bedrag zelf. Nu vandaag krijg ik opnieuw een factuur om een andere hut te betalen. Is er een goedkopere manier om geld naar Noorwegen te storten en zo deze dure kosten te drukken? Het gaat om een totaalbedrag van €24 dat ik moet betalen waarbij ik nu in totaal €116 transactiekosten betaal ... Al geprobeerd via Paypal maar de transactie wordt geweigerd.
Stuur me eens een screenshot van die factuur, in pm desnoods, ik zie niet waarom je ineens zoveel transactie kosten zou moeten betalen
 
Mss een rare vraag maar wat als je wordt ontslagen en hier een premie voor uitbetaald krijgt, maar je komt te overlijden vooraleer je deze betaald kreeg?
 
Situatie: begin april naar spoed geweest in Frankrijk. Ziekenhuis was helemaal niet zoals we dat hier kennen. Ik gaf daar mijn europese ziekteverzekering door aan de receptie en dacht: dit zal wel zo geregeld worden. Ik moest nog met pen en papier mijn gegevens invullen op een strookje van een half A4-tje. Uiteindelijk hebben ze mij daar wel geholpen en kon ik na 2 uren het ziekenhuis verlaten met de zekerheid geen longembolie te hebben.

Gisteren krijg ik een Franse ziekenhuisfactuur in de bus van een kleine 150 euro. Wie betaalt dit? De Cm? De hospitalisatieverzekering? Het lijkt dat ik anno 2023 weer mag beginnen rondbellen en zaken inscannen?
 
Situatie: begin april naar spoed geweest in Frankrijk. Ziekenhuis was helemaal niet zoals we dat hier kennen. Ik gaf daar mijn europese ziekteverzekering door aan de receptie en dacht: dit zal wel zo geregeld worden. Ik moest nog met pen en papier mijn gegevens invullen op een strookje van een half A4-tje. Uiteindelijk hebben ze mij daar wel geholpen en kon ik na 2 uren het ziekenhuis verlaten met de zekerheid geen longembolie te hebben.

Gisteren krijg ik een Franse ziekenhuisfactuur in de bus van een kleine 150 euro. Wie betaalt dit? De Cm? De hospitalisatieverzekering? Het lijkt dat ik anno 2023 weer mag beginnen rondbellen en zaken inscannen?

Mogelijks heb je wel problemen doordat je niet op tijd gebeld hebt naar Mutas.
 
Vraagske: bol.com levert mij een verkeerd item, ik meld dit via hun chat, maar ze eisen/zeggen doodleuk dat ik het terug moet sturen en dan betalen ze me terug. (maar daar heb ik geen zin in, zij maken fout, zij mogen het komen ophalen vind ik ... zij gaan niet akkoord, ik moet procedure volgen en zelf terug sturen zeggen ze)

Het item dat ik had besteld (en ik volgens mijn account heb gekregen) kost €13, het item dat me werd toegestuurd kost €85.

Ik doe gewoon niets, en als ik er enkele maanden niks meer van hoor probeer ik het zelf op 2e hands kwijt te geraken en maak dus mooie winst, correct?
 
Vraagske: bol.com levert mij een verkeerd item, ik meld dit via hun chat, maar ze eisen/zeggen doodleuk dat ik het terug moet sturen en dan betalen ze me terug. (maar daar heb ik geen zin in, zij maken fout, zij mogen het komen ophalen vind ik ... zij gaan niet akkoord, ik moet procedure volgen en zelf terug sturen zeggen ze)

Het item dat ik had besteld (en ik volgens mijn account heb gekregen) kost €13, het item dat me werd toegestuurd kost €85.

Ik doe gewoon niets, en als ik er enkele maanden niks meer van hoor probeer ik het zelf op 2e hands kwijt te geraken en maak dus mooie winst, correct?
Nee. Je bent een product toegestuurd dat je niet besteld hebt (maar je had wel iets besteld, dus het gaat niet over een fraudetactiek van bol.com). Je bent dan ook geen eigenaar van dat product. Het houden is onrechtmatig.

Rechtspraak vindt het niet onredelijk dat je kosteloos zorgt dat het terug toegeplakt wordt en dat je naar de post (of een ander dropoffpoint) moet rijden om dat terug te sturen. Voor de verzending mag echter géén geld gevraagd worden, maar bol.com heeft zo'n gratis retourzendingen dacht ik.

Dus terugsturen en zeker niet doorverkopen
 
Nee. Je bent een product toegestuurd dat je niet besteld hebt (maar je had wel iets besteld, dus het gaat niet over een fraudetactiek van bol.com). Je bent dan ook geen eigenaar van dat product. Het houden is onrechtmatig.

Rechtspraak vindt het niet onredelijk dat je kosteloos zorgt dat het terug toegeplakt wordt en dat je naar de post (of een ander dropoffpoint) moet rijden om dat terug te sturen. Voor de verzending mag echter géén geld gevraagd worden, maar bol.com heeft zo'n gratis retourzendingen dacht ik.

Dus terugsturen en zeker niet doorverkopen
ok merci, dus ze kunnen me verplichten om naar zo'n afhaalpunt te gaan, da's wel straf eigenlijk ... mijn vrije tijd is me meer waard dan die €13 eigenlijk.
Ik heb die retour geannulleerd, ben eens benieuwd of ze hier gevolg aan gaan geven :wink: (ik zal het nog niet te koop zetten zelf :biglaugh:... ik laat wel weten hoe het afloopt)
 
ok merci, dus ze kunnen me verplichten om naar zo'n afhaalpunt te gaan, da's wel straf eigenlijk ... mijn vrije tijd is me meer waard dan die €13 eigenlijk.
Ik heb die retour geannulleerd, ben eens benieuwd of ze hier gevolg aan gaan geven :wink: (ik zal het nog niet te koop zetten zelf :biglaugh:... ik laat wel weten hoe het afloopt)
zijn er geen afhaalpunten in je buurt? of een automaat?
of op weg naar het werk?
 
ok merci, dus ze kunnen me verplichten om naar zo'n afhaalpunt te gaan, da's wel straf eigenlijk ... mijn vrije tijd is me meer waard dan die €13 eigenlijk.
Ik heb die retour geannulleerd, ben eens benieuwd of ze hier gevolg aan gaan geven :wink: (ik zal het nog niet te koop zetten zelf :biglaugh:... ik laat wel weten hoe het afloopt)
Met de retour te annuleren verdwijnt je verplichting om het terug te sturen niet. Soit, kans is klein dat bol.com hier iets van maakt, maar je hebt expliciet aangegeven dat je het verkeerde kreeg en op hun legitieme vraag als gevolg om het terug te sturen volgt geen actie van jou.
 
zijn er geen afhaalpunten in je buurt? of een automaat?
of op weg naar het werk?
ik werk fully remote, dus nope.

in alle eerlijkheid: ik verlies toch gemakkelijk 30 minuten met het inpakken, label afprinten, wegbrengen... nogal lastig vind ik aangezien fout bij hun ligt... moesten ze me nu spontaan een bon van pakweg €20 aanbieden ter compensatie dan zou ik al gegaan zijn, maar ik ben nogal principieel vrees ik... als ik op mijn werk een fout maak moet ik ook maar zien dat ik het gefixed krijg.
 
Ik hoop dat bol.com doorzet en je het product aanrekent en op alle mogelijke manieren zijn geld komt eisen. Je zoekt redenen om voor jezelf te verantwoorden waarom pure diefstal ok zou zijn.
 
Ik hoop dat bol.com doorzet en je het product aanrekent en op alle mogelijke manieren zijn geld komt eisen. Je zoekt redenen om voor jezelf te verantwoorden waarom pure diefstal ok zou zijn.
Ik vind Spooky niet onredelijk. Dat ze hem vragen de verzending voor te schieten en dan nog eens zijn vrije tijd hierin te steken vind ik niet correct. Bol.com maakt hier de fout, dat ze dan maar een busje laten komen op het op te halen.

Ze hebben gerust de financiële middelen om hier wel een eerlijke procedure en de uitvoering ervan te voorzien.
 
Ik hoop dat bol.com doorzet en je het product aanrekent en op alle mogelijke manieren zijn geld komt eisen. Je zoekt redenen om voor jezelf te verantwoorden waarom pure diefstal ok zou zijn.
Hoezo? Ik heb aan Johan van bol.com aangeboden dat hij het foutief pakje mag komen ophalen, hij mag dag en tijdstip kiezen… hoezo diefstal?? Ik ga gewoon mijn vrije tijd niet opofferen voor zijn fout
 
Ik vind Spooky niet onredelijk. Dat ze hem vragen de verzending voor te schieten en dan nog eens zijn vrije tijd hierin te steken vind ik niet correct. Bol.com maakt hier de fout, dat ze dan maar een busje laten komen op het op te halen.

Ze hebben gerust de financiële middelen om hier wel een eerlijke procedure en de uitvoering ervan te voorzien.
Hoezo? Ik heb aan Johan van bol.com aangeboden dat hij het foutief pakje mag komen ophalen, hij mag dag en tijdstip kiezen… hoezo diefstal?? Ik ga gewoon mijn vrije tijd niet opofferen voor zijn fout

Voorschieten vragen ze niet.
Je gaat me niet wijsmaken dat hij in de komende x weken niet in een pakjespunt passeert, da's bullshit.
 
Hoezo? Ik heb aan Johan van bol.com aangeboden dat hij het foutief pakje mag komen ophalen, hij mag dag en tijdstip kiezen… hoezo diefstal?? Ik ga gewoon mijn vrije tijd niet opofferen voor zijn fout
Ik hoop dat je in je vrije tijd een nieuwe account mag aanmaken bij bol.com en dat je huidig adres geblokkeerd wordt voor levering tot er een nieuwe bewoner is.
 
Terug
Bovenaan