Kleine vragen: economie & recht

Ik heb jammer genoeg met debit kaart betaald, als ik met mastercard betaald had was er geen probleem.

Nu heb ik eens gevraagd als ik op mijn zakelijke verzekering BA uitbating misschien toevallig rechtbijstand heb.


Waar moet je anders heen met zo'n miserie met een webshop die gewoon je geld steelt? Dat kan toch niet dat dat allemaal ongestraft zomaar kan... Gaan ze mij bij de politie uitlachen of niet? :p
 
Ik heb jammer genoeg met debit kaart betaald, als ik met mastercard betaald had was er geen probleem.

Nu heb ik eens gevraagd als ik op mijn zakelijke verzekering BA uitbating misschien toevallig rechtbijstand heb.


Waar moet je anders heen met zo'n miserie met een webshop die gewoon je geld steelt? Dat kan toch niet dat dat allemaal ongestraft zomaar kan... Gaan ze mij bij de politie uitlachen of niet? :p
Je kan ook altijd eens contact opnemen met https://consumentenombudsdienst.be/nl
 
Ik ben zelf een fulltime werkende én zelfstandige in bijberoep(éénmanszaak). Stel je zou een lening willen aangaan , in hoeverre mate houdt de bank rekening met inkomsten uit zelfstandige? En hoe bewijs je dit? Inkomsten van 2021 kun je aantonen via de belastingsaangifte. Maar die van 2022 (nog) niet. Gewoon een jaarrekening(excelsheet) exporteren via een boekhoudsoftware(Accountable)?
@JPV any help?
 
Hangt van bank tot bank af. Sommige houden enkel rekening met laatste aanslagbiljet, sommige ook met tussentijdse cijfers opgemaakt door een boekhouder.
 
Kan je nog beroep doen op herroepingsrecht wanneer een verzegelde (sealed met fabrikantsticker) doos van audio, video, telecom, etc... geopend werd?
Weliswaar met dien verstande dat het toestel zelf niet gebruikt werd?
 
Je leest soms in preppersteksten dat de meeste productieketens zijn nog geen week lang zijn: dus als het mis gaat, dan kan het goed misgaan.
Dat is één van de veronderstellingen waaruit ze vertrekken.
Maar klopt dat eigenlijk dat de meeste zaken in een supermarkt nog geen week oud zijn?
 
Kan je nog beroep doen op herroepingsrecht wanneer een verzegelde (sealed met fabrikantsticker) doos van audio, video, telecom, etc... geopend werd?
Weliswaar met dien verstande dat het toestel zelf niet gebruikt werd?
Zeker. Bij verkoop op afstand mag je het product openen om de kenmerken en werking te inspecteren. Er zijn maar een heel beperkt aantal uitzonderingen.

 
Kan je nog beroep doen op herroepingsrecht wanneer een verzegelde (sealed met fabrikantsticker) doos van audio, video, telecom, etc... geopend werd?
Weliswaar met dien verstande dat het toestel zelf niet gebruikt werd?
Ik heb zelfs situaties gelezen waarbij mensen effectief smartphones bestellen en een paar weken uittesten en dan gewoon terugsturen.
 
Zeker. Bij verkoop op afstand mag je het product openen om de kenmerken en werking te inspecteren. Er zijn maar een heel beperkt aantal uitzonderingen.


Dus dat betekent dan ook dat de achterliggende shop het goed in kwestie niet meer opnieuw als nieuw kan verkopen, vermits de fabrieksseal verbroken is?
Strikt genomen niet het probleem van de consument, maar dit moet toch enorm verlieslatend zijn?

Of zouden dusdanige toestellen gerouterneerd worden naar de fabrikant zodat zij er terug een nieuwe originele verzegeling op aanbrengen?
 
Dus dat betekent dan ook dat de achterliggende shop het goed in kwestie niet meer opnieuw als nieuw kan verkopen, vermits de fabrieksseal verbroken is?
Strikt genomen niet het probleem van de consument, maar dit moet toch enorm verlieslatend zijn?

Of zouden dusdanige toestellen gerouterneerd worden naar de fabrikant zodat zij er terug een nieuwe originele verzegeling op aanbrengen?
Ik denk dat dit van de kost afhangt. In mediamarkt zie je die dingen afgeprijsd staan in de winkelrekken. Bij Zalando gaat het gewoon op de afvalhoop. En er zullen vast wel webshops zijn die er wat moeite in steken om de doos er weer als gloednieuw te laten uitzien zodat ze deze weer kunnen verkopen aan de nieuwprijs.
 
Dus dat betekent dan ook dat de achterliggende shop het goed in kwestie niet meer opnieuw als nieuw kan verkopen, vermits de fabrieksseal verbroken is?
Meestal een van deze:
- Verkopen met korting als reeds geopend product
- Zelf opnieuw verzegelen
- Verkopen aan een opkoper voor een habbekrats
- Vernietigen
 
Dus dat betekent dan ook dat de achterliggende shop het goed in kwestie niet meer opnieuw als nieuw kan verkopen, vermits de fabrieksseal verbroken is?
Strikt genomen niet het probleem van de consument, maar dit moet toch enorm verlieslatend zijn?

Of zouden dusdanige toestellen gerouterneerd worden naar de fabrikant zodat zij er terug een nieuwe originele verzegeling op aanbrengen?
Ondernemingsrisico, in een gezond bedrijf ingerekend in de verkoopsmarge.
Dat zijn de tweedekansjes die je ziet op coolblue, bol.com, ...
 
Zeker. Bij verkoop op afstand mag je het product openen om de kenmerken en werking te inspecteren. Er zijn maar een heel beperkt aantal uitzonderingen.

Maar als je in een winkel bvb een gsm koopt, dan mag je die toch ook niet eerst openen en uittesten vooraleer je het koopt? Dus dan thuis toch ook niet zou ik denken?
 
Maar als je in een winkel bvb een gsm koopt, dan mag je die toch ook niet eerst openen en uittesten vooraleer je het koopt? Dus dan thuis toch ook niet zou ik denken?
In fysieke winkels zijn er verkopers om uitleg te geven en vaak ook toonzaalmodellen.
 
In fysieke winkels zijn er verkopers om uitleg te geven en vaak ook toonzaalmodellen.
Maar bijkomstig heeft de verkoper op afstand bij retournering wel het recht om een waardevermindering toe te passen op het goed, wanneer bijvoorbeeld de verzegeling gebroken is?
Wat op zich een noodzaak is om het goed te kunnen inspecteren, ook al neem je het niet in gebruik.
 
Maar bijkomstig heeft de verkoper op afstand bij retournering wel het recht om een waardevermindering toe te passen op het goed, wanneer bijvoorbeeld de verzegeling gebroken is?
Neen. Waardevermindering kan enkel worden toegepast als je het goed hebt beschadigd door het bijvoorbeeld in gebruik te nemen, waardoor het niet meer als nieuw kan worden verkocht. Verpakking openen hoort daar niet bij, want dat is nodig om "de aard, de kenmerken en de werking" vast te kunnen stellen.
§ 2. De consument is alleen aansprakelijk voor de waardevermindering van de goederen die het gevolg is van het behandelen van de goederen dat verder gaat dan nodig was om de aard, de kenmerken en de werking van de goederen vast te stellen.
Art. VI.51 WEB
 
vakantieparken waar je op voorhand kan inchecken.
Welke persoonsgegevens mogen deze opvragen?

En welke gegevens ben ik niet verplicht te geven?
Dingen zoals geboorteplaats lijken me niet noodzakelijk
 
Terug
Bovenaan