Kinderen zelf hun hobby’s laten kiezen

Onze bijna 3 jarige heeft na school daar toch allemaal de energie niet voor ze.

Enige dat wij doen is om de week gaan zwemmen.
En dat is dan vooral spelen in het zwembad (wel coole obstakels enzo)

Het idee van zo een multi sportkampje spreekt mij wel aan.
Ga ik onthouden.

Graag een eerlijk antwoord, de sporten die jullie kinderen doen, zijn dat sporten die je zelf ook doet/wilt doen?

Hier ook nog niet iets van vaste sport bij de 6-jarige. We deden wel voldoende activiteiten zelf in het weekend. Misschien binnenkort naar de scouts met een vriendinnetje en nu is ze ook zwemles aan het krijgen.

Ga ik onthouden.

Graag een eerlijk antwoord, de sporten die jullie kinderen doen, zijn dat sporten die je zelf ook doet/wilt doen?
Die leeftijd is ook praktisch enkel in het weekend hoor, toch hier in de buurt. Na school zou onze dochter van 3 daar ook totaal geen energie voor hebben.

Hier doet ze momenteel ook 'turn'les op zondagvoormiddag. Plan is om in Januari ook met zwemmen te beginnen.

Voor de rest kijk ik vooral naar welke sporten ze op jonge leeftijd in de buurt kan doen, en wil ze als ze ouder is toch iets anders doen, kan ze nog altijd zelf beslissen.
In de straat is er ook een leuke meisjes Chiro, dus het plan is om ze daar ook naartoe te laten gaan zodat ze toch wat vrienden van in de buurt leert/blijft kennen.

Ga ik onthouden.

Beginnen sporten in de tweede kleuterklas hier, op woensdag namiddag. In de eerste kleuterklas was hij daar nog te moe voor.
Nu in de derde kleuterklas gaat hij twee maal per week naar de judo en dat lukt prima. Maar het is wel een kind wat heel de dag door stuitert van opwinding en energie.
En nee niet de sport die ik zelf zou willen doen of die ik zou willen dat hij doet. Als ik mocht kiezen zou het atletiek, hockey of boogschieten zijn.

Hier danst onze driejarige dochter een uurtje op woensdagnamiddag. Uiteindelijk hoef je je er niet teveel bij voor te stellen, dat zijn gewoon wat kinderliedjes opzetten en bewegen, maar ze doet het immens graag.

Zou haar later graag willen inschrijven in de muziekschool omdat ze ook veel bezig is met muziek, maar dat kan pas vanaf 6 jaar. Maar ze mag daar zeker aan mee beslissen als het zo ver is.

Kinderen zijn hier ooit allemaal begonnen met een individuele sport (zwemmen, turnen) en een ploegsport (volleybal, voetbal). Finaal hebben wij die sporten ooit wel uitgekozen maar op zich lijkt met dat niet abnormaal. Evenmin is het dan een verrassing dat we dan sporten hebben gekozen die we zelf gedaan hebben en/of als een leuke sport ervaren. (Ik ga ze echt niet vrijwillig inschrijven in de lokale krachtbalclub)

Eerste jaren was dat wat trekken en sleuren bij momenten. Geen zin, ze zijn te streng, het regent, ik ben moe, etc... maar altijd wel doorgedaan want iedere training of match "was het wel leuk". Hadden ze na verloop van tijd aangegeven een andere sport te willen doen zou ik daar wel oren naar gehad hebben maar met een bevlieging moesten ze ook niet afkomen. Regel 1 is en was dus nog altijd "seizoen afmaken en dan evalueren". Ooit zat de oudste eens twee weken te mekkeren om basket te doen (want zijn beste vriend deed dat) en toen gezegd dat we op het einde van het seizoen dan konden kijken want meneertje wou doen. Na twee weken stilgevallen en nooit meer iets van gehoord.

Dochter speelt enkel nog de ploegsport. Zonen combineren nog maar gaan stiletjesaan toch moeten beginnen kiezen. Talent in de zwemsport maar ook in het voetbal sterk bezig. In een ideaal scenario lukt de combo nog t.e.m. zesde leerjaar en doen ze vanaf het middelbaar maar 1 sport meer. Maar bon, dat zien we dus nog.

Ga ik onthouden.

De dochter (3.5) zwemt heel graag, maar daar is ze absoluut niet in gepusht. Ze skate ook wel, en dat komt waarschijnlijk omdat ik dat zelf ook lang gedaan heb. Voor de rest doet ze bewegingsschool, wat neerkomt op klimmen op parcours. Ik vond dat zelf ook wel tof, maar ik denk dat quasi alle kleuters dat gewoon leuk vinden :p
Moeder heeft volleybal en ballet gedaan, maar dat gaat ze allebei zeker niet moeten doen. Ik heb vanalles gedaan, dus de kans dat er overlap in zit, is groot. Maar er is geen enkele sport bij waarvan ik denk "dat zou ze nu moeten doen". Enkel paardrijden, dat liever niet.

Hier zwemlessen maar dat ligt momenteel stil door problemen met het zwembad.

Dat is het enige dat verplicht is.

De oudste doet academie (tekenen, woord, muziek en dans), geen sport. Ze heeft daar weinig interesse in.

De zoon doet rugby.

De jongste (4 jaar) nog niks.

Ze spelen alle drie wel vaak buiten en zijn vrij fysiek. Momenteel beweging genoeg dus.

Mijn vrouw zou helemaal loco gaan als we zouden worden geassocieerd met paardenmensen.
Mijn vriend ook, terwijl wij echt wel in een paardengemeente wonen 😅. Merendeel heeft hier paardentrailer op de oprit staan. 400 meter van ons deur is een manege, op 800 meter is er nog 1.
Zou mij niet verbazen moest onze dochter actief vragen om te mogen paardrijden. We hebben een lokale bevallingscursus gevolgd in het parochiehuis, al die ouders (+ de vroedvrouw) waren continu over hun paarden bezig, die kinderen komen bij onze dochter in de crèche/klas te zitten 😅.
Ons mama haar buurmeisje geeft ponyles aan de allerkleinsten, zijn naar het schijnt enorme wachtlijsten, ons mama heeft informeel dat kind al wat zitten pushen om voor ons dochter een plaatsje vrij te houden, tot grote ergernis van mijn vriend 😅.

Al snap ik zijn ergernis wel. Ons straat ligt er continu smerig bij van de paardenuitwerpselen. Ze trekken rechterover ons huis het wandelpad tussen de velden op, met 2 maneges vlakbij is dat een drukke paardenroute. Probeer uw wagen en oprit maar proper te houden..

Mijn vrouw mocht geen sport doen maar zou graag ballet of dans gedaan hebben. Ik heb jaren powerlifting gedaan en had graag gewichtheffen gedaan.

Mijn vrouw is een keer naar de scouts geweest en vond het vreselijk, ik wou dat zelfs niet proberen.

Gohja, mijn dochter danst graag maar de kans dat ze nu ballet of gewichtheffen gaat doen lijkt me eerder klein, terwijl de kans op een jeugdbeweging me groter lijkt.

Voetbal is iets dat ik gedaan heb en hem niet ga laten doen.
Scouts is iets door de klasgenootjes en madam, maar als enig kind misschien geen slechte hobby
Zwemmen is iets dat we vroeger in school leerden, nu zelf zwemles.
Turnen is een sport die als 3jarige kon en hij blijft dat leuk vinden, mag ermee stoppen, maar dan andere sport kiezen.

Als zwemmen wegvalt, misschien iets anders doen en anders alleen een sport en de scouts. Lijkt mij voldoende.

Eigenlijk mag hij zelf kiezen, maar hangt er soms vanaf wat hij ziet op tv en daardoor een keuze maakt.
Vb door OS was hij into hockey, maar hebben dat maar genegeerd.

Madam heeft muziekschool gedaan en tussen de regels door zou dat dat wel ook graag hebben.
We zien wel...

Ga ik onthouden.

3 jaar is nog vroeg om "echt" iets te kiezen, hé, zeker op weekdagen na school.

De dochter had ik graag ingeschreven in atletiek, omdat ik dat een algemene sport vind waarmee je nog veel verder kan kiezen. Ze koos echter voor tumbling en circus.

Zoon heeft eerst multimove gedaan, waarna hij basket wou doen. Ik heb hem zonder dat expliciet te willen ook nog atletiek aangepraat omdat ik daar wel wat over vertelde, en dat doet hij nu ook, naast circus (al is dat even on hold wegens wat te vermoeid). Hij zou zelf nog wielrennen en pingpong ERBIJ willen doen :s.

Onze 9-jarige zoon doet 3x per week voetbal en 3x per week tennis. Om de 2 weken ook een toernooi in het weekend.
Voetbal spreekt voor zich denk ik, populaire sport. En thuis kijken we relatief veel voetbal.
Tennis is afgelopen jaar begonnen toen mama en ik vaker naar tennis begonnen kijken en hij dat wel leuk vond. We hebben hier twee tennisclubs binnen de 30 minuten rijden, eentje is 1 uur per week gratis via een soort van lokale sportbeurs. Is wel enkel maar voor paar maanden, dus vanaf Januari weer terug naar 2x per week tennis.
Als hij het niks meer zou vinden, mag hij er van mij mee stoppen. Al moet hij wel 1 sport blijven doen, heb het zelf als tiener gemerkt hoe snel je kan verdikken als je geen sport meer doet. Maar dat zou hij dus zelf mogen kiezen.

3-jarige dochter doet niks voorlopig, al willen we binnenkort beginnen met wekelijks te gaan zwemmen met het gezin. Dan zien hoe dat evolueert en of ze regelmatiger een sport wil gaan doen. Maar dat moeten we nog allemaal wat bekijken. We hebben ook maar 1 auto en ben dus bijna elke dag al op weg met de zoon.

Bij de oudste heeft hij bij Omnisport zowat alles geprobeerd. Daaruit was vorig jaar basketbal gekomen.
Dit jaar heeft hij dan interesse gekregen in voetbal door zijn vriendjes en wou hij daar ook mee beginnen.
Ondertussen heeft hij al aangegeven dat hij volgend jaar een gevechtsport zou willen ipv basket.

De jongste doet nu ook omnisport en we hij was hier al aan het voetballen toen hij 2 was, voor de oudste er interesse in had.

Ik zal ze nooit opleggen welke sport ze moeten doen maar ze zullen er altijd minstens 1 moeten doen. En laten we zeggen dat er sommige zullen zien waar ik wat meer zal tegenwerken dan bij andere :tongue:. De jongste is bijvoorbeeld zot van paarden maar die gaat echt niet gaan mogen paardrijden.

Ga ik onthouden.

Hier wordt ploegsport hoog in het vaandel gedragen. Wij komen allebei uit de volleybal wereld, mijn vrouw speelt nog en ik geef training. Mijn oudste zoon doet dus volleybal.. Niet omdat wij dat wouden, maar omdat hij dat zelf wilt. Niet onlogisch, kinderen kijken op naar hun ouders en heeft ons al van kleinsaf bezig gezien in de sporthal.

Hij speelt nu ook voor het 3e jaar voetbal, ooit meegevraagd door een vriendje, maar zal waarschijnlijk het laatste zijn. Toch beetje een rotte sport imo, er zijn betere opties. Chiro mogen ze op zich ook wel doen, maar de oudste wil dat niet - ondanks klasgenootjes al gevraagd hebben. Waar ik stiekem wel een beetje blij voor ben.

Had altijd wel een basketter in huis willen hebben, misschien eens met de jongste proberen als hij aan hobby's begint 😆. Jokes aside, van mij mogen ze hun hobby zelf kiezen. Wel ook van het principe, je doet het seizoen sowieso uit. Er staan wel enkele zaken op het ban lijstje zoals paardrijden, boksen, motorcross en turnen. Nuja, verder zijn in een regio als Vlaanderen de mogelijkheden ook wel eindeloos qua hobby.

Natuurlijk hebben ze ook zaken als bewegingsschool gedaan, volgen (of volgden) ze zwemles - maar dat catalogeer ik nog niet onder een hobby hebben.

Laatst bewerkt:
Eerder dat we bepaalde sporten niet aanbieden.
Zwemmen moet ze leren dus dat was een beetje een no-brainer maar we gaan ze zeker niet in competitie zwemmen duwen. Als ze kan zwemmen en ze wilt ermee stoppen mag dat direct.

Bewegingsschool (maandelijks) omdat we haar wat vanalles willen aanbieden in een losse omgeving. De organisatie is vanuit een volleybalclub en elke week zit er naast het bewegingslandschap en dergelijke ook wel iets bij rond volleybal. Nu zijn ze wel wat aan het hengelen om ook eens een volleyballes te volgen maar de dochter heeft er op zich niet zoveel interesse in. Moest ze dat willen doen mag ze uiteraard maar ik vrees dat ze het balgevoel van haar vader gekregen heeft.

Atletiek hebben we beiden nooit gedaan maar interesseert ons wel + ik vind het op de jonge leeftijd wel goed dat ze daar nog wat vanalles aangeboden krijgen (lopen, springen, werpen,...) eind vorige les mochten ze zelfs even op de speeltuin spelen dus zit zeker geen druk of dergelijke achter. Dat het ook in de buitenlucht is spreekt me ook aan, kinderen zitten al teveel binnen.

Wat we nooit zelfs gaan aanbieden tenzij ze er naar vraagt: Voetbal, paardrijden en turnen
Voetbal omdat we gewoon geen voetbal mensen zijn
Paardrijden omdat ik niet echt paardminded ben
Turnen vanwege dat we in de famillie iemand hebben die op jonge leeftijd al zo gepusht werd naar een hoog niveau dat haar lichaam nu helemaal kapot is.

Zelf altijd wielrennen en triathlon gedaan. De dochter fietst wel graag maar ze moet zelf de interesse hebben om dat eerder competitief te gaan doen.

Wat we nooit zelfs gaan aanbieden tenzij ze er naar vraagt: Voetbal, paardrijden en turnen
Voetbal omdat we gewoon geen voetbal mensen zijn
Paardrijden omdat ik niet echt paardminded ben
Turnen vanwege dat we in de famillie iemand hebben die op jonge leeftijd al zo gepusht werd naar een hoog niveau dat haar lichaam nu helemaal kapot is.
Goh het is wat stereotypering maar ik snap het ergens wel.

Kinderen van vrienden voetballen en dat lijkt leuk op jonge leeftijd, maar je hebt altijd ouders vooral die daar heel hard in opgaan. Zelf vind ik het ook niet echt een aangename sport, maar als de dochter dat wil doen mag ze dat uiteraard doen.

We wonen hier ook in zo'n paardengemeente, nog niet zo erg als die van @iamhollywood maar dat is maar twee gemeenten verder, en elke buurgemeente zit vol "paardenvolk". Ik heb ook vrienden die daardoor gebeten zijn en ik vind dat gewoon een vreemd wereldje. Het is ook gewoon moeilijk om dat te doen zonder er je halve leven van te maken, want het is een levend dier natuurlijk, dus ik zou toch echt liefst hebben dat mijn dochter dat nooit wil doen. Mijn vrouw is doodsbang van paarden dus die staat er ook niet voor te springen.

Dat van het turnen is een beetje eigen aan sporten in clubverband in België denk ik, omdat alles staat of valt met de trainer(s). En een goede trainer is vaak zelf sporter van niveau geweest, wat een zekere mentaliteit met zich meebrengt die niet echt compatibel is met een ontspannende vrijetijdsbesteding. Zeker in sporten zoals turnen is jong beginnen aangewezen dus dan kom je dat al snel tegen. Ik vind dat ook een beetje een dilemma eigenlijk: in hoeverre moet je een kind stimuleren als het talent heeft? Ik ben daar een beetje de typische Belg in, in dat ik studeren belangrijker vindt, anderzijds is de enige manier om ergens de top in te bereiken nu wel om er veel tijd in te steken. Het is als leek denk ik ook moeilijk om af te wegen of een kind nu juist wordt getraind en gestimuleerd door een trainer, of wordt opgebrand om wat plastieken bekers te winnen in clubcompetities.

Terug
Bovenaan