Kinderen financieel steunen: doen of niet?

Kinderen financieel helpen?

  • Zonder twijfel!

    Stemmen: 90 42,9%
  • Als het weet met geld om te gaan

    Stemmen: 103 49,0%
  • Enkel in geval van nood

    Stemmen: 9 4,3%
  • Nee

    Stemmen: 5 2,4%
  • Andere optie (zie topic)

    Stemmen: 3 1,4%

  • Totaal aantal stemmers
    210
Dat zijn ook geen van elkaar losstaande zaken hé, ouders die bij wijze van spreken zwemmen in het geld zullen door de band genomen dit zijn door bepaalde vaardigheden die ze ook aan hun kinderen zullen doorgegeven hebben.

Andersom is generatie-armoede een feit.

Sowieso 100 kEUR gewoon veel.
Ik zie net bij veel rijke ouders dat kinderen overdreven beschermd worden en alles cadeau krijgen. Ze jagen enkel maar het geld van hun ouders erdoor.
Nochtans staat deze thread vol met mensen die dat wel aan hun kinderen willen meegeven.
Ik denk dat hier op BG de grote meerderheid ook gewoon veel meer verdient dan gemiddeld, getuige het loon-topic. De meeste mensen kunnen zoveel gewoon niet geven.

Heb het gevoel dat veel ouders door een grote som geld toe te stoppen hun kinderen willen beschermen van de vieze boze wereld waar je nu eenmaal moet werken en slim met geld om moet gaan om ergens te geraken. Ik ben zo helemaal niet in beschermd, maar ben aangeleerd hoe met geld om te gaan en heb nooit financiële stress gekend.

Er zijn genoeg rijke mensen die van 0 zijn gestart. Het zit allemaal in je ingesteldheid en kennis en dat moet je je kinderen bijbrengen. Dat zou voldoende moeten zijn. En hen helpen door klusjes uit te voeren in hun huis kan natuurlijk ook. Toen we ons tuinhuis gingen opzetten, is mijn vader ook komen helpen. Maar hij kwam helpen, ik heb hem niet alles zelf laten doen. Ook een groot verschil imo.
 
Ik zou wel nadenken om te helpen bij de aankoop van hun eerste woning.
Registratierechten betalen of aan genoeg EV geraken.

Gewoon al een woning 5 jaar eerder kunnen kopen, is een financiële voorsprong dat je heel moeilijk kan inhalen als je dat zelf moet doen in huidige tijden.

Dat is X euro zelf insteken zodat je kinderen 4 maal X euro beter vanaf zijn na 5-10 jaar bij wijze van spreken..
 
Ik denk vooral dat er daar heel weinig bij zullen zijn die pakweg 100k hebben meegekregen.
 
Er zijn genoeg rijke mensen die van 0 zijn gestart. Het zit allemaal in je ingesteldheid en kennis en dat moet je je kinderen bijbrengen. Dat zou voldoende moeten zijn. En hen helpen door klusjes uit te voeren in hun huis kan natuurlijk ook. Toen we ons tuinhuis gingen opzetten, is mijn vader ook komen helpen. Maar hij kwam helpen, ik heb hem niet alles zelf laten doen. Ook een groot verschil imo.
En er zijn hopen rijke mensen die verder de rijkdom die ze gekregen hebben uitbreiden. Het punt is?

Het gaat hier in het topic over uw kinderen financieel steunen, niet een gouden ei onder hun gat leggen zodat ze de rest van hun leven geen klop meer moeten doen.
 
En er zijn hopen rijke mensen die verder de rijkdom die ze gekregen hebben uitbreiden. Het punt is?

Het gaat hier in het topic over uw kinderen financieel steunen, niet een gouden ei onder hun gat leggen zodat ze de rest van hun leven geen klop meer moeten doen.
Het is hier vaak nogal zwart-wit vind ik, alsof er tussen helemaal niets geven en meteen zorgen dat amper nog moeten werken en "de waarde van het geld niet kennen" geen hopen opties zijn.

Als je kinderen de waarde van geld niet kunnen inschatten is er denk ik toch de 20 jaar voor de schenking al een hoop misgelopen. Al vind ik dat ook relatief: alsof iemand die schatrijk is "gehandicapt" is omdat 1000 EUR voor hem wisselgeld is.
 
Het is hier vaak nogal zwart-wit vind ik, alsof er tussen helemaal niets geven en meteen zorgen dat amper nog moeten werken en "de waarde van het geld niet kennen" geen hopen opties zijn.
Dat geloof ik niet, als het gaat over financiën wordt er hier altijd zwaar genuanceerd :sarcastic: .

Eigenlijk begint elke discussie op dit forum gewoon kansloos te worden, zelf buiten pol en actua.
 
Het is hier vaak nogal zwart-wit vind ik, alsof er tussen helemaal niets geven en meteen zorgen dat amper nog moeten werken en "de waarde van het geld niet kennen" geen hopen opties zijn.

Als je kinderen de waarde van geld niet kunnen inschatten is er denk ik toch de 20 jaar voor de schenking al een hoop misgelopen. Al vind ik dat ook relatief: alsof iemand die schatrijk is "gehandicapt" is omdat 1000 EUR voor hem wisselgeld is.
Vooral als je bedenkt hoe de situatie dan in praktijk gaat.
Jan is 25 en wil een huis kopen. Jan zijn ouders kunnen een grote som geld missen, maar willen dit toch voor zichzelf houden. Jan wandelt de bank binnen en sluit een lening op 25 jaar ipv op 20 jaar af, betaalt hierdoor een hogere rentevoet, een hogere schuldsaldoverzekering en natuurlijk 5 jaar extra rente af.
Plots voelt Jan zich verrijkt met "de waarde van geld"...
 
Er zijn genoeg rijke mensen die van 0 zijn gestart. Het zit allemaal in je ingesteldheid en kennis en dat moet je je kinderen bijbrengen. Dat zou voldoende moeten zijn. En hen helpen door klusjes uit te voeren in hun huis kan natuurlijk ook. Toen we ons tuinhuis gingen opzetten, is mijn vader ook komen helpen. Maar hij kwam helpen, ik heb hem niet alles zelf laten doen. Ook een groot verschil imo.
Er zijn er die van 0 begonnen zijn. Dit is echter een minderheid van de rijken. Kijk naar de lijst van rijkste belgen en de meerderheid van die families hebben hun vermogen over verschillende generaties opgebouwd. Die kinderen zijn dus ook financieel gesteund. Iemand als Torfs heeft die schoenenboetiek misschien wel groter gemaakt maar heeft aan de basis wel een vermogen gekregen. En zo zal die zijn vermogen ook doorgeven aan zijn telgen. De huidige generatie van Wittouck, Van Damme, Mevius, Frere, Spoelbergh, Colruyt,... zijn niet van 0 gestart he.
 
Geef een man een vis en hij 1 voor 1 dag, leer een man vissen en hij heeft eten voor zijn hele leven. Geef een man een vissersboot en dat gaat toch allemaal net wat makkelijker...
Maar hopelijk heeft de man dan ook de centjes om die vissersboot zeewaardig te houden. Anders moet je nog maandelijks steunen ;)
Vooral als je bedenkt hoe de situatie dan in praktijk gaat.
Jan is 25 en wil een huis kopen. Jan zijn ouders kunnen een grote som geld missen, maar willen dit toch voor zichzelf houden. Jan wandelt de bank binnen en sluit een lening op 25 jaar ipv op 20 jaar af, betaalt hierdoor een hogere rentevoet, een hogere schuldsaldoverzekering en natuurlijk 5 jaar extra rente af.
Plots voelt Jan zich verrijkt met "de waarde van geld"...
Maar misschien heeft Jan op zijn 25 helemaal nog geen (groot) huis nodig? Misschien kan hij starten met een appartementje of starterswoning die wel binnen budget valt zonder tot aan het gaatje te lenen?
 
Maar hopelijk heeft de man dan ook de centjes om die vissersboot zeewaardig te houden. Anders moet je nog maandelijks steunen ;)

Maar misschien heeft Jan op zijn 25 helemaal nog geen (groot) huis nodig? Misschien kan hij starten met een appartementje of starterswoning die wel binnen budget valt zonder tot aan het gaatje te lenen?
Maar dan had Jan dus 2x registratierechten of btw moeten betalen, 2x notariskosten enzovoort.
Omdat ma en pa liever hun geld laten verkommeren op de spaarrekening.

Als ik nu de giften vermomd als een lening die ik nadat mijn ouders gestorven zijn moet terugbetalen om datzelfde geld dan terug te krijgen als erfenis, leer ik dan iets bij over waarde van geld?
 
Maar misschien heeft Jan op zijn 25 helemaal nog geen (groot) huis nodig? Misschien kan hij starten met een appartementje of starterswoning die wel binnen budget valt zonder tot aan het gaatje te lenen?
Als Jantje op 25j een lening alleen moet kunnen afbetalen bij de bank, zal dat in Vlaanderen toch niet voor een huis zijn maar een te renoveren appartement hoor met de prijzen van nu... :unsure:
 
Maar dan had Jan dus 2x registratierechten of btw moeten betalen, 2x notariskosten enzovoort.
Omdat ma en pa liever hun geld laten verkommeren op de spaarrekening.

Als ik nu de giften vermomd als een lening die ik nadat mijn ouders gestorven zijn moet terugbetalen om datzelfde geld dan terug te krijgen als erfenis, leer ik dan iets bij over waarde van geld?
Exact mijn gedachte ook...

Ik ken een vriend die zijn huis heeft kunnen lenen van zijn ouders.
Dus die betaald geen intresten. Ook wel interessante piste want die betaalde ook maandelijks terug maar dan welk enkel huis en geen intrest + huis.
 
Maar hopelijk heeft de man dan ook de centjes om die vissersboot zeewaardig te houden. Anders moet je nog maandelijks steunen ;)

Maar misschien heeft Jan op zijn 25 helemaal nog geen (groot) huis nodig? Misschien kan hij starten met een appartementje of starterswoning die wel binnen budget valt zonder tot aan het gaatje te lenen?
Wat met Jantje 20jaar is in dit verhaal met zijn eerste job?

Is het dan beter om Jantje vijf jaar te laten sparen met een maandelijks huur moet betalen terwijl de huisprijzen sterker stijgen dan wat hij zelfs kan sparen of als zijn ouders nu 25.000 euro geven om direct zijn eerste woning te kopen als startende werknemer en tenminste al mee profiteert van stijgende huisprijzen.

Pak iets dat 200.000 euro waard was in 2017 en waar je toen minstens 25.000 euro nodig had om aan een lening te geraken.
Na vijf jaar heel goed sparen heeft Jantje misschien 50.000 euro bijeengespaard om in 2022 een appartement te kopen maar datzelfde wat in 2017 200K waard was is nu 240k waard en dat zal geen betere of grotere woning zijn dan hetgeen wat hij kon kopen in 2017..

Dat kan je niet meer inhalen.
 
Maar hopelijk heeft de man dan ook de centjes om die vissersboot zeewaardig te houden. Anders moet je nog maandelijks steunen ;)

Maar misschien heeft Jan op zijn 25 helemaal nog geen (groot) huis nodig? Misschien kan hij starten met een appartementje of starterswoning die wel binnen budget valt zonder tot aan het gaatje te lenen?
misschien moeten we die man een aquarium geven ipv een boot, dan kan hij zijn eigen vis kweken zonder dat hij de onderhoudskosten heeft van de boot. Kwestie dat hij de waarde van vis leert kennen
 
Ik ga er een anekdote tegenaan gooien:
Een ex-collega had als twintiger een huis geërfd van de grootouders.
Prachtig geschenk, het is haar volledig gegund!

Maar... Ze heeft geen idee van de waarde van geld. Ze weet niet wat een spaardoel is. Ze weet niet hoe het is om "geen geld voor...." Te hebben.
Vb:
- Damn, mijn matras is eraan, ik zie echt af met mijne rug! Maar 'tis niet dat ik een Auping/Tempur kan kopen nu...
Collega: waarom niet?
- omdat die beginnen vanaf 3000 euro....
Collega: en...?
Het komt niet in haar op dat een paar duizend euro iets is waar "normale" mensen toch 2x over moeten nadenken. En het soms niet hebben.

Ook haar werkethiek vind ik... We zullen het houden op "ondermaats".
Wie een huis moet afbetalen, weet dat vast werk belangrijk is. Zij niet. Zij fladdert van job naar job.


Maar veel hangt natuurlijk af van opvoeding én karakter. Mijn beste vriend is enig kind, kreeg op financieel vlak ookvanalles toegestopt maar is een risico-avers én bescheiden type. Dat kan Absoluut ook. 😁
Ik heb meerdere collega's gehad die al lang binnen waren. Miljoenen gecasht met overgenomen bedrijven in het verleden bijvoorbeeld. Verschillende van 30 tot 60y.

Dat waren allemaal noeste werkers, niks op aan te merken. Lijkt me vooral een gedrag ding te zijn en geen geld ding.
 
Ik heb meerdere collega's gehad die al lang binnen waren. Miljoenen gecasht met overgenomen bedrijven in het verleden bijvoorbeeld. Verschillende van 30 tot 60y.

Dat waren allemaal noeste werkers, niks op aan te merken. Lijkt me vooral een gedrag ding te zijn en geen geld ding.
Klinkt vooral als zelf gewerkt voor hun rijkdom ipv in de schoot geworpen?

Maar idd, arbeidsethiek etc is vooral persoonsgebonden!
 
Er zaten erbij die gewoon early employee waren en bij overname dik gecasht hebben, niet noodzakelijk harder gewerkt dan een ander.

Ook een vrouwtje die gescheiden was van een nasdaq tech bedrijf founder. Bij de scheiding een grote slof aandelen gekregen en de "kans" gekregen om aan goeie prijs te verkopen omdat ze haar stemrecht weg wilden.

In de meeste tech bedrijven zijn de meeste employees toch relatief binnen. Die blijven toch allemaal werken. Of die centen nu van links (werken) of rechts (de mammie en pappie), dat maakt niet uit.
 
We zijn momenteel voor elk van onze dochters 100 EUR per maand aan het opzij leggen, 50 EUR via spaarboekje, 50 EUR via een beleggingsproduct. In principe zou dit op hun 18 jaar een som van ca. 25.000 EUR moeten bedragen met de intresten en het geld dat ze momenteel ook voor hun verjaardag/sinterklaas/nieuwjaar/... gestort krijgen.

We kennen onze financiële situatie tegen dat ze een huis/appartement gaan kopen niet (als dat tegen dan nog gaat zelf iets kopen), maar we gaan minimum proberen om dit als hun steuntje mee te geven en per kind een som van ca. 10.000 EUR (of tegen dan het equivalent) als extraatje. Zo'n systeem heb ik ook gehad van mijn ouders en ik ben daar zeer tevreden mee.
 
Maar dan had Jan dus 2x registratierechten of btw moeten betalen, 2x notariskosten enzovoort.
In onze immer stijgende vastgoedmarkt betaalt de koper dat hè. We hebben onze eerste woning (appartement) toch met een mooie meerwaarde verkocht, dus dat zat daar ingecalculeerd. Maar goed, dan kan jij weer antwoorden dat ik nóg meer meerwaarde had kunnen boeken als mijn ouders mij een zakje geld hadden meegegeven. En zo blijven we discussiëren natuurlijk ;)

Maar zoals gezegd, geld is niet mijn primaire drijfveer, en zo voed ik mijn kinderen ook op. Als dat voor anderen wel zo is, dan is dat uiteraard hun goed recht.
 
In onze immer stijgende vastgoedmarkt betaalt de koper dat hè. We hebben onze eerste woning (appartement) toch met een mooie meerwaarde verkocht, dus dat zat daar ingecalculeerd. Maar goed, dan kan jij weer antwoorden dat ik nóg meer meerwaarde had kunnen boeken als mijn ouders mij een zakje geld hadden meegegeven. En zo blijven we discussiëren natuurlijk ;)

Maar zoals gezegd, geld is niet mijn primaire drijfveer, en zo voed ik mijn kinderen ook op. Als dat voor anderen wel zo is, dan is dat uiteraard hun goed recht.
Maar jij bent in die situatie toch 2x koper?
 
Terug
Bovenaan