Kinderen financieel steunen: doen of niet?

• Onderwerp starter Onderwerp starter JPV
  • Startdatum Startdatum

Kinderen financieel helpen?

• Zonder twijfel!

Stemmen: 90 42,9%
  • Als het weet met geld om te gaan

Stemmen: 103 49,0%
  • Enkel in geval van nood

Stemmen: 9 4,3%
  • Nee

Stemmen: 5 2,4%
  • Andere optie (zie topic)

Stemmen: 3 1,4%

• Totaal aantal stemmers
    210
Voor u en mij is dat waarschijnlijk niets.

Dat is echter niet het geval voor iedereen. En ik ken geen enkel spaarboekje voor de kinderen dat nu nog 2%interest aanbiedt.
En met de beleggingsproducten van de banken is het ook allemaal niet zo evident.
8% intrest. De 2% is indexatie van het maandelijks bedrag dat geïnvesteerd wordt.

Misschien wat muggezifterij, maar je lijkt compounding (credit) interest te verwarren met compounding effect.
(Credit) Interest is een vergoeding die je krijgt door een bedrag vast te zetten.
Op het einde van de rit hou je uw inleg dus + uw interest.

Als je EUR 1000 in een ETF steekt kan de waarde ervan bij wijze van spreken morgen naar EUR 500 waarde zakken.
Klopt :fingerguns_r: samengestelde interest zit in mijn hoofd sinds de schoolboeken en de renteniersprookjes op spaarboekjes van vroeger.

Concept is hetzelfde alleen de toepassing en nadelen lichtelijk anders. Niettemin iets heel krachtig. Rule of 72!

Laatst bewerkt:
Ja 100€ per maand voor uw kind sparen 25 jaar lang lijkt ca va.

Maar dat is dan 1200€ per jaar minder voor:
- een nieuwe boekentas
- nieuwe pennenzak
- nieuwe kledij
- sinterklaas cadeaus, speelgoed
- nieuwe fiets
- cultuur en reizen
- een kot te betalen
... (ik heb niet eens kinderen dus vul zelf maar aan)

Niet iedereen kan met gemak 1200€ per jaar voor kinderen sparen zonder te knabbelen aan die zaken hier boven.
En dan kunt ge u afvragen ja ge kunt uw 25 jarige misschien wel 100k meegeven door van meet af aan 1200€ per jaar te investeren, maar alles wat je hem de eerste 25 jaar van zijn leven niet gegeven heb zal je ook niet meer kunnen inhalen, die tijden zijn voorbij.
En dat zijn ook belangrijke jaren waren kleine dingen veel verschil kunnen maken.
Diegenen die 100 euro of meer apart zetten per kind, zijn NIET de mensen die daarop moeten beknibbelen natuurlijk.
Ik ken meerdere mensen (modaal inkomen) die maandelijks het kindergeld gebruiken als spaargeld voor dat kind individueel.

Kom kom.

De standaard is hier weer armoede. Het overgrote deel van de mensen kan wel degelijk 1200 per jaar missen. Dat is dan eens naar frankrijk op reis ipv met het vliegtuig naar Italie met de familie. Of als er een all in of een transatlantische reis in zit, gewoon om 3-4y eens skippen.

We hebben hier gisteren op de facebook groep een duplo set op de kop getikt voor 8 euro wat nieuw 100 euro kost. Onze 100 euro is al uitgespaard deze maand :-D

Bon, wij sparen niet voor de kinderen specifiek, tenzij het fiscale/technische dingetjes zijn waardoor we wat winst kunnen maken (vb aandelen op hun naam of cooperatieve dingetjes op hun naam waarvan onze potjes vol zitten). Voor de rest gaat het in de grote beleggingspot. Als ze het ooit nodig hebben, laten we het wel naar hen stromen.

In the end komt het neer op beetje zelfbeheersing en financieel beheer van jezelf als je ouder. Als je niet elke frank die je over hebt er onmiddellijk doorjaagt, is er geen enkele reden om dat "op naam van je kinderen te zetten".

Ja 100€ per maand voor uw kind sparen 25 jaar lang lijkt ca va.

Maar dat is dan 1200€ per jaar minder voor:
- een nieuwe boekentas
- nieuwe pennenzak
- nieuwe kledij
- sinterklaas cadeaus, speelgoed
- nieuwe fiets
- cultuur en reizen
- een kot te betalen
... (ik heb niet eens kinderen dus vul zelf maar aan)

Niet iedereen kan met gemak 1200€ per jaar sparen zonder te knabbelen aan die zaken hier boven.
En dan kunt ge u afvragen ja ge kunt uw 25 jarige misschien wel 100k meegeven door van meet af aan 1200€ per jaar te investeren, maar alles wat je hem de eerste 25 jaar van zijn leven niet gegeven heb zal je ook niet meer kunnen inhalen, die tijden zijn voorbij.
Het is een voorbeeld, geen bewering dat iedereen dat moet of kan doen. 1/2de of 1/4de van dat bedrag zou ook mooi zijn. In ons geval is 25 van de 100 euro van de grootouders. Rest ons nog 75 wat maar een peulschil is vergeleken met €300+ aan opvang. Kinderen kosten nu eenmaal geld en daarvoor zijn concessies nodig. Ik lees in uw post veel nieuw staan. Wij kopen bijvoorbeeld veel tweedehands om ergens anders meer aan te besteden.

Ja het gaat hem er hier over dat 100k aan een 25 jarige geven "je daar niet de bank voor moet breken, want is maar 100€ per maand".
Terwijl ik dit typ verschijnt de volgende reactie al:

Blijkbaar leef je in armoede als je als jong gezin met 2 kinders geen 1200€ per jaar voor 1 kind 2400€ voor 2 kids per jaar kan investeren, zonder aan hun levensstandard iets te moeten veranderen.

Er staan elk jaar record bedragen weg te schimmelen op spaarrekeningen. Ik denk dat de praktijk wel aantoont dat er voldoende spaarcapaciteit is. Ipv het te laten wegschimmelen, smijt het in een saaie ETF en je zit aan 20-50-100k per kind.

De spaarquote is dalende maar historisch rond de 10%. Wat is het gemiddelde netto gezinsinkomen met kinderen in vlaanderen? iets rond de 3500-4000/maand ? 400 per maand sparen dus. Kan wel 100 of 200 af voor je kinderen. Waarvoor spaar je anders ?

Er staan elk jaar record bedragen weg te schimmelen op spaarrekeningen. Ik denk dat de praktijk wel aantoont dat er voldoende spaarcapaciteit is. Ipv het te laten wegschimmelen, smijt het in een saaie ETF en je zit aan 20-50-100k per kind.

De spaarquote is dalende maar historisch rond de 10%. Wat is het gemiddelde netto gezinsinkomen met kinderen in vlaanderen? iets rond de 3500-4000/maand ? 400 per maand sparen dus. Kan wel 100 of 200 af voor je kinderen. Waarvoor spaar je anders ?

Gemiddeld netto inkomen per Belg: 19105. Bon, maal twee dan. Delen door 12.
3184 euro netto. Daar komt nog wel kindergeld bij, maar laat ons het simpel houden.

Hypotheek is voor gemiddeld gezin toch al een 1000 euro. Dan blijft er 2200 euro over om: eten, drinken, kledij, leuke dingen te doen en oh ja sparen.

De standaard is hier weer armoede.
Neen. De standaard is niet armoede maar het gemiddelde. Weet dat dit gemiddelde ook enorm naar boven wordt getrokken door een kleine groep met een enorm groot inkomen. Met 3100 euro gezamenlijk ben je niet arm, maar moet je echt rekenen om er te komen. Dat zijn geen mensen met Excelletjes hoe ze tot 100k komen om mee te geven aan de kinderen. Dat zijn mensen die kijken hoe ze deze zomer in Center Parcs geraken en vooral met welk geld.

Maar 25% groeit NIET op in een gezin met ouders die samen zijn en hoogst waarschijnlijk geen/nauwelijks spaarcapaciteit hebben.

_____

@allen

En nu niet afkomen met dooddoeners genre "ook alleenstaande ouders kunnen sparen" of "niet elke alleenstaande ouder heeft een laag loon" plz.

We zijn allemaal intelligent genoeg om te zien dat het overgrote deel van de BG-leden Absoluut niet het overgrote deel van "de populatie dertigers en veertigers" vertegenwoordigt.

om mee te geven aan de kinderen. Dat zijn mensen die kijken hoe ze deze zomer in Center Parcs geraken en vooral met welk geld.
oeie, als een Centerparcs vakantie het goedkope alternatief is voor een 'echte' vakantie leef ik onder mijn stand. Dringend eens een Clubmedke boeken.

Gemiddeld netto inkomen per Belg: 19105. Bon, maal twee dan. Delen door 12.
3184 euro netto. Daar komt nog wel kindergeld bij, maar laat ons het simpel houden.

Hypotheek is voor gemiddeld gezin toch al een 1000 euro. Dan blijft er 2200 euro over om: eten, drinken, kledij, leuke dingen te doen en oh ja sparen.

Een gemiddeld gezin heeft geen 2 kinderen. Als je kinderen hebt, zal dat gemiddeld meer zijn dan dat getalletje.

Neen. De standaard is niet armoede maar het gemiddelde. Weet dat dit gemiddelde ook enorm naar boven wordt getrokken door een kleine groep met een enorm groot inkomen. Met 3100 euro gezamenlijk ben je niet arm, maar moet je echt rekenen om er te komen. Dat zijn geen mensen met Excelletjes hoe ze tot 100k komen om mee te geven aan de kinderen. Dat zijn mensen die kijken hoe ze deze zomer in Center Parcs geraken en vooral met welk geld.

Tjah. Geld uitgeven is geen kunst. Nochtans zal een gemiddeld gezin 10 % sparen, en dat is na de uitgaven voor een reis.

Zoals hierboven in mijn eigen post gezet. Ga eens wat minder met de vlieger op reis en je kunt sparen voor je kinderen. We hebben hier geen frank te weinig, maar in de 8y dat ik met de madam samen ben, zijn we 1x transatlantisch gevlogen en 2x citytrip van 50 euro vliegtickets als vakantie. Voor de rest zijn het autoreizen van 1-2 weken of "low life" Centerparks or Intersoc reizen.

Ik ben vroeger als jongeling paar keer op all-in reis geweest met vliegtuig. Kostelijk en je hebt er geen fluit aan. Beetje tussen kolonnes toeristen de hitparade events afchecken en vooral veel foto's nemen zodat iedereen ziet dat je centen uitgegeven hebt...

Ik heb ook vrienden en collega's die elk jaar Canarische eilanden, Costa Rica, Sri Lanka of whatever doen met heel het gezin en daarnaast nog "een kleine reisje" (dat is dan 3 weken zweden of zoiets). Ja, dan zijn je centen rap op... En dan kun je je 12 jarige later op de foto's tonen hoe hij mee was naar Sri Lanka of zoiets. Dan kun je die centen beter in een ETF ploffen, kan hij als hij 18 is 4x zoveel reizen maken en zal hij het wel nog herinneren en beseffen ;)

Ik ben vroeger als jongeling paar keer op all-in reis geweest met vliegtuig. Kostelijk en je hebt er geen fluit aan. Beetje tussen kolonnes toeristen de hitparade events afchecken en vooral veel foto's nemen zodat iedereen ziet dat je centen uitgegeven hebt...

Ik vind het ook verschrikkelijk hoe je niet met het vliegtuig op reis kan gaan zonder ook een all-in hotel te moeten nemen. Echte koppelverkoop...

Een gemiddeld gezin heeft geen 2 kinderen. Als je kinderen hebt, zal dat gemiddeld meer zijn dan dat getalletje.

Tjah. Geld uitgeven is geen kunst. Nochtans zal een gemiddeld gezin 10 % sparen, en dat is na de uitgaven voor een reis.

Zoals hierboven in mijn eigen post gezet. Ga eens wat minder met de vlieger op reis en je kunt sparen voor je kinderen. We hebben hier geen frank te weinig, maar in de 8y dat ik met de madam samen ben, zijn we 1x transatlantisch gevlogen en 2x citytrip van 50 euro vliegtickets als vakantie. Voor de rest zijn het autoreizen van 1-2 weken of "low life" Centerparks or Intersoc reizen.

Ik heb ook vrienden en collega's die elk jaar Canarische eilanden, Costa Rica, Sri Lanka of whatever doen met heel het gezin en daarnaast nog "een kleine reisje" (dat is dan 3 weken zweden of zoiets). Ja, dan zijn je centen rap op... En dan kun je je 12 jarige later op de foto's tonen hoe hij mee was naar Sri Lanka of zoiets. Dan kun je die centen beter in een ETF ploffen, kan hij als hij 18 is 4x zoveel reizen maken en zal hij het wel nog herinneren en beseffen ;)
Met alle respect, maar je hebt echt een verkeerd beeld bij de portefeuille van een doorsnee gezin. Dat gaat echt niet over Costa Rica of Sri Lanka.

Ik wil geen eindeloze discussie hoor. Alleen maar even duidelijk maken dat een gemiddeld gezin in veel gevallen niet het profiel heeft van BG (gebaseerd op brutoloontopic, beurs en crypto-topics en bedrijfswagen topic).

En nog meer: er is buiten ‘armoede’ zoals je in die ene post zette ook nog een heel gebied waar mensen met een gemiddeld loon inzitten die ook niet zomaar geld in ETF TRACKERS CRYPTO-shizzle gaat steken. Omdat ze de middelen niet hebben, en omdat ze defensief zijn in hun profiel of de kennis niet hebben.

Laatst bewerkt:

En wij zijn als gezin nooit verder geraakt dan Zeeland of Noord-Frankrijk voor een verlengd weekend met een netto-inkomen van rond de 3000 euro. 🤷🏼

Makkelijk als je enkel en alleen wil vergelijken met de mensen die wél geld hebben voor veel luxe.
Zelfs mijn bazen die vlot boven de 5k netto + extra legale voordelen zoals auto's en tankkaarten beschikken als gezin, gaan 1x per jaar binnen de EU op reis. Die zullen wél probleemloos 100 euro per kind apart kunnen zetten wel. 😁

En wij zijn als gezin nooit verder geraakt dan Zeeland of Noord-Frankrijk voor een verlengd weekend met een netto-inkomen van rond de 3000 euro. 🤷🏼

Makkelijk als je enkel en alleen wil vergelijken met de mensen die wél geld hebben voor veel luxe.
Zelfs mijn bazen die vlot boven de 5k netto + extra legale voordelen zoals auto's en tankkaarten beschikken als gezin, gaan 1x per jaar binnen de EU op reis. Die zullen wél probleemloos 100 euro per kind apart kunnen zetten wel. 😁
Maar ging het daar nu niet net over? Of je geld opzij zou zetten voor je kinderen, als je de kans ertoe hebt?

Maar ging het daar nu niet net over? Of je geld opzij zou zetten voor je kinderen, als je de kans ertoe hebt?
Ik reageer op het (belachelijke) statement dat "het OVERGROTE deel van de mensen wél 1200 euro per jaar per kind kan missen als ze maar gewoon eens 1 dure vliegvakantie overslaan".

terwijl dat voor het "overgrote deel" van de mensen niet eens iets is dat ze doen, laat staan dan maar eens 1 van de vele reisjes per jaar kunnen overslaan. :unsure:

De resultaten voor België tonen aan dat, ondanks het globale recordbedrag van 265,028 miljard op de Belgische spaarboekjes, slechts één op de twee Belgen elke maand kan sparen

Sorry voor de reality check. 🤷🏼

De resultaten voor België tonen aan dat, ondanks het globale recordbedrag van 265,028 miljard op de Belgische spaarboekjes, slechts één op de twee Belgen elke maand kan sparen

Sorry voor de reality check. 🤷🏼

Ik vraag me wel oprecht af hoe ze dat berekenen. Want het gemiddeld nettoloon is 2141€. Als 2-verdiener koppel wil dat dus zeggen dat uw totale inkomsten 4282€ zijn. En uw totale spaarbedrag is 774€. Dat wil dus zeggen dat je maandelijks 3500€ op doet. Wij verdienen aanzienlijk meer, en doen aanzienlijk minder op...

Ik vraag me wel oprecht af hoe ze dat berekenen. Want het gemiddeld nettoloon is 2141€. Als 2-verdiener koppel wil dat dus zeggen dat uw totale inkomsten 4282€ zijn. En uw totale spaarbedrag is 774€. Dat wil dus zeggen dat je maandelijks 3500€ op doet. Wij verdienen aanzienlijk meer, en doen aanzienlijk minder op...
Gemiddelde wordt ook door extremen opgetrokken. Is dat trouwens voor iedereen of voor voltijdsen?

Gewoon het gemiddeld loon x2 =/= gemiddeld gezinsinkomen. En de mediaan zal nuttiger zijn.

@Mulan heeft wel een beetje gelijk dat er hier soms nogal wereldvreemd wordt gedaan. Gewoon 100 kEUR en dat soort zaken.

Gemiddeld = over een loopbaan van 45j.
Waarbij het grootste bedrag dus aan het einde van de rit verdiend wordt, niet wanneer je met kinderen begint, wat gemiddeld nog voor je 30ste is dacht ik?

Je doet aanzienlijk minder op maar je hebt ook een groot bedrag gekregen. Dus je kan dat niet vergelijken.

Wat wil al dat sparen trouwens zeggen in die studies? Hier betekent dat meestal geld naar de spaarrekening, geld naar investeringen en geld voor afbetaling van het huis. Is dat in deze studies ook zo? Want als de huis afbetaling daar bij zit dan is er niet veel geld opzij zetten meer bij

Terug
Bovenaan