Kinderen financieel steunen: doen of niet?

• Onderwerp starter Onderwerp starter JPV
  • Startdatum Startdatum

Kinderen financieel helpen?

• Zonder twijfel!

Stemmen: 90 42,9%
  • Als het weet met geld om te gaan

Stemmen: 103 49,0%
  • Enkel in geval van nood

Stemmen: 9 4,3%
  • Nee

Stemmen: 5 2,4%
  • Andere optie (zie topic)

Stemmen: 3 1,4%

• Totaal aantal stemmers
    210
Je doet aanzienlijk minder op maar je hebt ook een groot bedrag gekregen. Dus je kan dat niet vergelijken.

Wat wil al dat sparen trouwens zeggen in die studies? Hier betekent dat meestal geld naar de spaarrekening, geld naar investeringen en geld voor afbetaling van het huis. Is dat in deze studies ook zo? Want als de huis afbetaling daar bij zit dan is er niet veel geld opzij zetten meer bij
Huis afbetalen wordt niet als sparen gezien.

Doet toch pijn aan de hersenpan om hier te moeten lezen "kom kom, 100 EUR per kind per maand sparen gaat wel, gewoon wat in de kosten knippen"...

Tjah, zo heb je altijd gelijk, ergens kan er altijd wel geld gevonden worden, zelfs mijn schoonmoeder kan met een uitkering van 900 EUR per maand (NL, niet in België) allicht nog 50 EUR per maand gaan sparen, dat ze is wat meer een boterham met kaas eet in plaats van elke dag warm te moeten eten (alé, misschien dan van diene plastic cheddar, geen echte kaas hé?!).

Mensen vergeten precies dat heus niet iedereen een gezamenlijk netto inkomen van 4.000 EUR heeft of dat er in eerste instantie geld opzij wordt gezet op eigen naam en dan pas op naam van de kinderen. Pak gemiddeld 2 kinderen voor een huishouden met kinderen, betekent 200 EUR per maand in totaal, ik neem aan dat je minimum evenveel voor jezelf gaat sparen, allicht zelfs iets meer, dus 300 EUR voor het ouderlijk koppel. Dat is al 500 EUR per maand aan sparen, denk dat er hier ogen zouden getrokken worden als we zien hoeveel gezinnen maandelijks geraken aan 500 EUR opzijleggen...

Wat een dooddoeners... het topic gaat letterlijk over of je geld opzij zou zetten voor je kinderen, als je de kans ertoe hebt.

Werkelijk geen idee wat wereldvreemd is aan 25/50/100 euro per maand met de users in dit topic in acht genomen.

Al het bovenstaande kan beter hier: Financiële steun van ouders: het nieuwe normaal of voor de happy few?
Het mijne was meer gericht als reactie naar cege die met de uitspraak afkwam "kom kom....".

Denk dat daar toch wel even op gereageerd mag worden? Heb mijn mening en mijn situatie al gemeld, kan het toch even niet laten om iemand die het allemaal bijzonder rooskleurig ziet toch ff tegen te spreken, al zit ik dan zelf in de situatie waar we ook effectief 100 EUR per kind opzij leggen op maandbasis.

Werkelijk geen idee wat wereldvreemd is aan 25/50/100 euro per maand met de users in dit topic in acht genomen.
Absoluut niets wereldvreemds aan voor het doorsnee BG-publiek en zonder twijfel eerder standaard dan uitzonderlijk!

Maar het wordt wereldvreemd wanneer de BG-populatie ineens wordt gebruikt als "doorsnee Vlaming die maar eens een intercontinentaal reisje minder moet doen als sparen niet lukt".

Laatst bewerkt:
Nope. We zullen geen fils à papa grootbrengen zoals sommigen in deze thread die preus verkondigen dat ze 50k gratis kregen en er nog trots op zijn ook :wink::wink: (god ik walg van zulke mensen :wink: ) . We zullen hem wel alle kansen geven op een goede opleiding en om vakantiejobs te doen/thuis te wonen en te sparen/investeren.

Ik heb zelf geen kinderen maar ik herinner me nog wel toen we 18 jaar waren dat er vriendjes uit mijn ASO klas bezig waren hoeveel ze al "gespaard" hadden en dat daar dan een paar van mijn beste maten sprak over 20-30k en dan een andere dat hij bijna 50k had. Terwijl die nooit vakantiewerk ofzo gedaan hadden. Daar stond ik dan met mijn spaarpotje van 2800 euro wat dan nog voor een groot deel bestond uit 50 frank stukken die ik verzameld had. Ik vond dat behoorlijk ongepast.

Verder moeten ouders daar wat de middenweg zoeken denk ik in deze financiele steun. Zolang de kinderen zich ervan bewust zijn dat niet iedereen dit krijgt en dat dit iets is om heel dankbaar over te zijn, en ze het wat taktvol aanpakken als er over gepraat wordt, is er niet veel mis aan.
Ik ken dat! Dat soort volk dat door mama en papa gebracht werd in een dikke bmw, om dan vervolgens te stoefen in hun dure merkkledij over hoeveel ze al gekregen hadden van familie op hun bankrekening. Terwijl ik geen rotte frank kreeg en nooit gekregen heb.

Jokes on them, ik woon nu in een groter huis dan hen :coolbrows: En heb er geen kloten voor gehad.

Ik ken dat! Dat soort volk dat door mama en papa gebracht werd in een dikke bmw, om dan vervolgens te stoefen in hun dure merkkledij over hoeveel ze al gekregen hadden van familie op hun bankrekening. Terwijl ik geen rotte frank kreeg en nooit gekregen heb.

Jokes on them, ik woon nu in een groter huis dan hen :coolbrows: En heb er geen kloten voor gehad.
Ben je daar speciaal voor gaan kijken waar elk van die ettertjes nu wonen? Speciaal...

Maar dat is ook een scheve redenering, want als het toch een immer stijgende immomarkt is, dan stijgt de aankoopprijs van de volgende woning ook. Dus dan gaat de meerwaarde van pand 1 integraal naar een deel van de meerkost voor pand2. Niet naar de extra kosten.

Fictief voorbeeld:
pand1pand2pand3
tijdstip 1
200000​
300000​
400000​
tijdstip 2
220000​
330000​
440000​
tijdstip 3
242000​
363000​
484000​

Als je dus diagonaal gaat: eerst pand1 kopen, dan pand1 verkopen en pand2 kopen om vervolgens pand2 te verkopen om pand3 te kopen ben je meer geld kwijt dan direct pand3 te kopen. Dit al puur in aankoopprijs, zonder alle extra bijkomende kosten..
Maar je moet natuurlijk op een slimme manier je geld spenderen hè. Op onze eerste woning hebben een netto meerwaarde van 30% geboekt. Dit hebben we dan geïnvesteerd in de 2de woning die er op het eerste gezicht niet zo sexy uitzag maar wel zeer veel potentieel had (perceel van 50a). Die hebben we voor een relatief beperkt budget gerenoveerd destijds, maar brengt nu een veelvoud op (netto meerwaarde van 300%) door een aantal bouwpercelen af te splitsen en te verkopen. En dit geld zal nu opnieuw geïnvesteerd worden, ditmaal in een nieuwbouwwoning op 1 van onze eigen percelen.

Denk net doordat we van 0 zijn begonnen en altijd heel goed op de centjes hebben moeten letten, dat we altijd zeer goed nagedacht hebben en creatief zijn geweest om er het meeste uit te halen. Dus je kan mij wel een scheve noemen en tabelletjes gaan produceren, maar dat vat het leven niet altijd samen.

Ik zal er alles aan doen om mijn kinderen zo goed gewapend mogelijk op de wereld los te laten, maar zoals ik hierboven al heb gezegd, ik ben er niet van overtuigd dat een zak van mijn geld persé in hun voordeel speelt.

Begrijp ook niet goed dat er hier sommigen zeggen: "ze gaan jaren achterstand oplopen" of "dan kunnen ze op hun 50 niet stoppen met werken". Het leven is toch geen sprint waar we zo snel mogelijk aan de meet willen zijn?

Ik weet idd waar een paar van hen wonen. Niet gaan kijken, maar ik weet dat gewoon. Mensen praten (aka roddelen), dat weet je toch?
Ik vermoed dat dat iets fermer zal gebeuren in dorpsgebieden (waar ik niet meteen in ben grootgebracht). Ik weet van welgeteld 3 klasgenoten op het middelbaar waar ze nu wonen, omdat het ook kameraden zijn, de rest heb ik geen contact mee en interesseert me eigenlijk ook niet, ook nooit over nagedacht over hoe het nu zou gaan met de verwende nesten van de klas.

Vraagje, de mensen die hun kinderen liever zelf hun spaargeld bijeen laten sparen, stel dat ze op latere leeftijd (bvb. rond je 60 en je kinderen zijn dan rond de 30) blijk hebben gegeven van een zeer grote nuchterheid en zelfstandigheid op financieel vlak, zou er dan ook "niets af kunnen" in het geval je het financieel ook gewoon top hebt? Kwestie van het successierecht al wat voor te zijn en wat te schenken?

Misschien zijn die mensen wel gelukkiger en niet gefrustreerd over hoe hun vriendjes van vroeger wonen.

Je kan ook gewoon aanvaarden dat niet iedereen evenveel heeft, en blij zijn voor hen als het je vrienden zijn. Zo'n posts zijn eerder anti-reclame voor je kinderen hun plan te laten trekken.

Ik weet idd waar een paar van hen wonen. Niet gaan kijken, maar ik weet dat gewoon. Mensen praten (aka roddelen), dat weet je toch?
Maar waarom interesseert u dat überhaupt?
Denk je dat zij omgedraaid nadenken over hoe jij woont en minachtig naar u kijken?
Of denk je dat het hen geen fluit interneert en waarschijnlijk zelfs niet eens uw naam meer kennen?

Je doet aanzienlijk minder op maar je hebt ook een groot bedrag gekregen. Dus je kan dat niet vergelijken.

Wat wil al dat sparen trouwens zeggen in die studies? Hier betekent dat meestal geld naar de spaarrekening, geld naar investeringen en geld voor afbetaling van het huis. Is dat in deze studies ook zo? Want als de huis afbetaling daar bij zit dan is er niet veel geld opzij zetten meer bij
Maar nog altijd wel een lening van 1350€/maand hoor :p
Maar dan is het nog 2000€ aan levenskost he, dat is nu toch gewoon veel?

Misschien zijn die mensen wel gelukkiger en niet gefrustreerd over hoe hun vriendjes van vroeger wonen.

Je kan ook gewoon aanvaarden dat niet iedereen evenveel heeft, en blij zijn voor hen als het je vrienden zijn. Zo'n posts zijn eerder anti-reclame voor je kinderen hun plan te laten trekken.
Nooit mijn vrienden geweest hoor. Maar zoals ik zei, mensen roddelen en dan kom je het een en het ander te weten. Alsof gij het een en het andere niet weet van uw klasgenootjes van vroeger.
Maar waarom interesseert u dat überhaupt?
Denk je dat zij omgedraaid nadenken over hoe jij woont en minachtig naar u kijken?
Of denk je dat het hen geen fluit interneert en waarschijnlijk zelfs niet eens uw naam meer kennen?
Interesseert mij ook geen fluit. Ik denk daar absoluut niet elke dag aan. Maar het is relevant aan deze thread dus ik post dat?

Nooit mijn vrienden geweest hoor. Maar zoals ik zei, mensen roddelen en dan kom je het een en het ander te weten. Alsof gij het een en het andere niet weet van uw klasgenootjes van vroeger.

Interesseert mij ook geen fluit. Ik denk daar absoluut niet elke dag aan. Maar het is relevant aan deze thread dus ik post dat?
Ik weet eigenlijk echt niks daarrond van mijn klasgenoten. Ik weet er geen enkele wonen, van de meeste weet ik niet wat voor job ze doen en of ze kinderen hebben of getrokken zijn ofzo...

Ik weet eigenlijk echt niks daarrond van mijn klasgenoten. Ik weet er geen enkele wonen, van de meeste weet ik niet wat voor job ze doen en of ze kinderen hebben of getrokken zijn ofzo...
Als je een beetje op Linkedin zit, weet je perfect wat de meesten doen van job en studies.
En als je ze hebt op social media weet je zelfs wat ze gisteren gegeten hebben.

Als je een beetje op Linkedin zit, weet je perfect wat de meesten doen van job en studies.
En als je ze hebt op social media weet je zelfs wat ze gisteren gegeten hebben.
En dat zal dan het verschil zijn zeker? het interesseert mij niet dus ga ik het ook niet opzoeken. Terwijl @whirlpool123 blijkbaar wel weet dat "de rijke kindjes" in een kleiner huis wonen dan hijzelf...

Ik zou zelfs niet weten wie de rijke kindjes bij ons in het middelbaar waren, laat staan hoe rijk ze nu zijn (als je dat al zou kunnen zien door de buitenkant van hun wonin te bekijken). En of iemand nu geld steekt in zijn woning of eerder door de steun van zijn ouders andere zaken kunnen doen (investering in een eigen zaak, minder moeten werken, ...), frankly i don't care.

De kans dat iemand goed kan schatten hoeveel vermogen wij hebben afgaande op onze rijwoning, renault modus van 14 jaar en citroen C4 van 8 jaar, is redelijk klein, maar mss is dat goed, ik meet het succes van mijn leven niet af op basis van zo'n zaken.

Wij krijgen senioren en vermogensplanning reclame in de bus. Volgens mij denken ze dus dat onze nieuwbouw enkel gezet kan zijn door de rijkere oudere mens. Ik weet niet of ik me nu beledigd moet voelen of net niet :unsure:...

Ik heb een bescheiden steun gehad, wat eigenlijk neerkomt op de "huur" die ik de vier jaar werkend thuiswonen betaalde. Mijn vriendin heeft een voorschot op haar erfenis gehad, want haar papa is zo slim om zo weinig mogelijk erfenis belasting te willen betalen. Maar als verwende nesten bouwen we nu dus boven onze stand en zijn we gedoemd om te eindigen in een financiële puinhoop.

Ik wil gerust proberen mijn latere kinderen financiële steun te geven om het systeem te kunnen gamen. Al de rest is bij mij eigenlijk ondergeschikt.

Terug
Bovenaan