Kinderen financieel steunen: doen of niet?

Kinderen financieel helpen?

  • Zonder twijfel!

    Stemmen: 90 42,9%
  • Als het weet met geld om te gaan

    Stemmen: 103 49,0%
  • Enkel in geval van nood

    Stemmen: 9 4,3%
  • Nee

    Stemmen: 5 2,4%
  • Andere optie (zie topic)

    Stemmen: 3 1,4%

  • Totaal aantal stemmers
    210
Het gaat waarschijnlijk over de manier waarop, maar indien niet, wat is er ongepast aan praten over geld onder vrienden? Moeten ze hun rijkdom verzwijgen omdat er iemand "arm" aan de conversatie deelneemt?

Nu praat ik ook wel veel over loon en vermogen etc, omdat je dan veel van elkaar kan leren of ervaringen delen.
Maar heeft het als kind veel meerwaarde te zeggen hoeveel K je gekregen hebt? Bij mij werd vooral de boodschap meegegeven "tegen niemand zeggen he!" :).
 
Hier zullen we geen steun geven in de vorm van hier is een zak cash, maar wel met raad en daad bijstaan en helpen om de juiste beslissingen te nemen. Ben van mening dat je moet leven naar je stand, dus als je het geld niet hebt, moet je er eerst voor werken/sparen.

Mijn ouders zitten er zeer warmpjes in, maar ook nooit echt iets substantieel meegekregen. Zelf zijn we 20 jaar geleden begonnen met een startersappartement van 90K, 5 jaar later dit met winst verkocht en geïnvesteerd in een eerste woning van 160K. Deze hebben we opgeknapt en met ons gezin in gewoond. Is een groot stuk grond, en we gaan hier nu dit jaar beginnen met de bouw van een nieuwe woning. Ondertussen zitten we daar nu met een budget voor van 500K, dus dat zal een deftige woning zijn en hopelijk/wellicht voor de rest van ons leven.

Dus we hebben redelijk bescheiden geleefd maar altijd content geweest en geeft gewoon een goed gevoel dat we dat zelf opgebouwd hebben en aan niemand verantwoording moeten afleggen. Denk dat ik als ik dat gewoon in mijn pollen had gekregen, daar misschien wel mee in mijn hoofd had gezeten. Is ook altijd leuk geweest om uit te kijken naar de volgende stap en verder te dromen.
 
Tuurlijk doen. Je weet als ouder hoe duur alles is geworden, dan kan een zetje zeker geen kwaad. Natuurlijk wel pas geven op een bepaalde leeftijd want als mijne kleine een etter blijkt te zijn die aan den drugs zit, krijgt ze juist niks en gaat papa/mama daar goed mee feesten.
 
Ik kan wel bevestigen dat bij vrienden die heel veel hebben gekregen hun eisen voor een huis wel sterk gestegen zijn.
Een huis van zo'n 150m2 met 3 slaapkamers en een bureau dat al snel als veel te klein beschouwd wordt voor een gezin met 2 kinderen.
Ze hebben wel de middelen en goede jobs om een hoger niveau te kopen natuurlijk, maar kan me inbeelden dan een modaal gezin al gewoon heel blij zou zijn met het bestaande huis.
Ligt dat ook niet aan hoe de ouders geleefd hebben?

Ik ben nu al maandelijks aan het sparen/beleggen voor mijn kleine, samen met al het geld dat hij krijgt van de babyborrel/verjaardagsfeestjes/...
Zodat ik ooit tussen zijn 18e en 30e, wanneer hij een huis wilt kopen, hem dat geld kan geven.
Vanaf een bepaalde leeftijd gaat hij wel zelf het geld van verjaardagsfeestjes mogen houden om er dan wat mee te doen, samen met het zakgeld dan ofzo. Maar de grote pot blijft op onze naam staan, tot we denken dat de tijd rijp is voor hem om dat geld te krijgen.
 
Hier zullen we geen steun geven in de vorm van hier is een zak cash, maar wel met raad en daad bijstaan en helpen om de juiste beslissingen te nemen. Ben van mening dat je moet leven naar je stand, dus als je het geld niet hebt, moet je er eerst voor werken/sparen.

Mijn ouders zitten er zeer warmpjes in, maar ook nooit echt iets substantieel meegekregen. Zelf zijn we 20 jaar geleden begonnen met een startersappartement van 90K, 5 jaar later dit met winst verkocht en geïnvesteerd in een eerste woning van 160K. Deze hebben we opgeknapt en met ons gezin in gewoond. Is een groot stuk grond, en we gaan hier nu dit jaar beginnen met de bouw van een nieuwe woning. Ondertussen zitten we daar nu met een budget voor van 500K, dus dat zal een deftige woning zijn en hopelijk/wellicht voor de rest van ons leven.

Dus we hebben redelijk bescheiden geleefd maar altijd content geweest en geeft gewoon een goed gevoel dat we dat zelf opgebouwd hebben en aan niemand verantwoording moeten afleggen. Denk dat ik als ik dat gewoon in mijn pollen had gekregen, daar misschien wel mee in mijn hoofd had gezeten. Is ook altijd leuk geweest om uit te kijken naar de volgende stap en verder te dromen.
Snap ik toch niet goed. En dan wordt je 60, krijg je een grote erfenis (want uw ouders zitten er warmpjes bij), en dan ga je daar niks mee doen en ook niet doorschuiven. Dus dan is het wachten tot hij sterft op zo elke keer dat geld te krijgen op een moment dat je er niks meer mee bent?
 
Onze zoons hebben sowieso allebei al een eigen huis. Het onze en dat van mijn schoonouders dat aan hen direct wordt nagelaten (wel vruchtgebruik voor ons). Eens ze dus op een punt in hun leven zijn van enige stabiliteit te willen (je weet nooit dat ze willen reizen of werken in het buitenland) is er dus mogelijkheid om te zien wie, wat, waar.
Qua financieel denk ik dat wij ook wel gaan doen wat we kunnen, vooral voor de jongste afgaande van zijn evolutie zal het - denk ik - dat het niet anders zal kunnen.
 
Snap ik toch niet goed. En dan wordt je 60, krijg je een grote erfenis (want uw ouders zitten er warmpjes bij), en dan ga je daar niks mee doen en ook niet doorschuiven. Dus dan is het wachten tot hij sterft op zo elke keer dat geld te krijgen op een moment dat je er niks meer mee bent?
Waarom ga je er van uit dat hij er niets mee gaat doen? :unsure:
 
Mijn kinderen gaan niets krijgen.

Wij zorgen voor de best mogelijke start in het leven met opleidingen en levenslessen (incl financiële geletterdheid), als je dat meekrijgt heb je geen cadeautjes nodig om het goed te hebben als je dat wil. Wat ik wel zou doen is financieel helpen als er iets ernstig misloopt, zelfs al is het door een domme keuze. Als ze die domme keuze opnieuw maken dan is het echter over en out. bv. Ik kan een drugverslaafde graag zien, maar ik ga ze niet financieel steunen.

Ik zou graag hebben dat mijn kinderen naast eventuele studies vooral veel levenservaring opdoen, vroeg een huis kopen pint je ook sneller vast in een bepaald leven. Ik sta daar als mens minder achter.

No offence aan alle mensen die dat anders zien, diversity is bliss.
Bijvoorbeeld als er een koppel bij zit dat al 3 jaar zonder success probeert kinderen te krijgen, dan ga je ook niet een half uur zeveren over hoe geweldig uw kinderen zijn en hoe rap uw vrouw alweer zwanger was. Moet gij daarom zwijgen over uw kinderen bij uw maten

Wij hebben moeite met zwanger geraken, incl miskramen. Ik zou het onnozel vinden als vrienden daardoor minder zouden praten over hun kinderen. De maatschappij moet zich niet aanpassen aan het leed dat wij hebben, als rationele volwassenen kunnen wij echt wel verder kijken dan een korte negatieve associatie met een eigen leed. Sterker nog, ik zou mij mateloos irriteren aan mensen die verwachten dat ik mijn geluk minder zou tonen als hen dat negatief een raakt.
 
@kingjulie voor mij valt dat ook onder tact en empathie.

Wij hebben ook bewust de vrienden die het moeilijk hadden om kinderen te krijgen, apart meegegeven dat we zwanger waren, zodat ze hun emoties echt konden tonen. En daar gingen wel tranen mee gepaard. Van verdriet voor henzelf, maar evengoed kwam daar een "we zijn blij voor jullie!" bij.
Vonden we net iets gepaster dan in een groep van 10 man het op tafel gooien waarbij 80% euforisch is en 20% rouwt om wat bij hen niet lukt.


On topic: financiële geletterdheid is idd een basisvereiste om geld toegestopt te krijgen voor mij. Daarom normaal ook alleen voor de aankoop van een huis.
Rijbewijs, hogere studies volgen, dat kan perfect op mijn kosten! Maar wil ze een eigen auto, op kot gaan,... Dan zal ze dat niet zomaar cadeau krijgen van mij.
 
Snap ik toch niet goed. En dan wordt je 60, krijg je een grote erfenis (want uw ouders zitten er warmpjes bij), en dan ga je daar niks mee doen en ook niet doorschuiven. Dus dan is het wachten tot hij sterft op zo elke keer dat geld te krijgen op een moment dat je er niks meer mee bent?
Maar het is niet omdat ze er warmpjes inzitten dat ik ervan uit ga ik een grote erfenis krijg. Ze leven graag en ik hoop dat ze er nog lang van kunnen genieten. En ik doe op mijn manier hetzelfde, ik leef mijn leven en ga enkel uit van mijn eigen kunnen. Ik ga zeker niet een levensplanning maken voor mezelf of mijn kinderen waarin ik op een bepaald moment ervan uit ga dat ik een zak cash ga krijgen.
Dan is het helemaal raar. Dan gaat zijn uitleg niet op, want hij gaat dan geld op doen waar hij niet voor gewerkt heeft. En dus boven zijn stand is.
Je bent precies een beetje in uw gat gebeten omwille van mijn standpunt? Vind het gewoon belangrijk dat ze op een realistische manier van start gaan. Voetjes op de grond en voor de eigen centjes werken. En als er later nog extraatjes uit de lucht vallen, dan is het dat mooi meegenomen natuurlijk.
 
Maar het is niet omdat ze er warmpjes inzitten dat ik ervan uit ga ik een grote erfenis krijg. Ze leven graag en ik hoop dat ze er nog lang van kunnen genieten. En ik doe op mijn manier hetzelfde, ik leef mijn leven en ga enkel uit van mijn eigen kunnen. Ik ga zeker niet een levensplanning maken voor mezelf of mijn kinderen waarin ik op een bepaald moment ervan uit ga dat ik een zak cash ga krijgen.

Je bent precies een beetje in uw gat gebeten omwille van mijn standpunt? Vind het gewoon belangrijk dat ze op een realistische manier van start gaan. Voetjes op de grond en voor de eigen centjes werken. En als er later nog extraatjes uit de lucht vallen, dan is het dat mooi meegenomen natuurlijk.
Nee hoor, maar ik heb het bij mezelf gezien hoeveel makkelijker mijn leven is door zo'n som te krijgen. Ik ben nu 34 en er staat al terug zo'n som opzij voor de dochter, en het grootste deel van erfenissen etc moet nog komen. Het maakt gewoon het leven makkelijker voor iedereen. En erfenissen zijn gewoon stevig belast en komen meestal op nutteloze momenten.
 
Een kind kost gemiddeld 200.000eur - de notaris kosten zullen er dan ook wel nog vanaf kunnen

Een volledige woonst kopen, daarmee doe je ze geen plezier denk ik. Ze moeten leren zelfstandig te zijn. Een wasmachine of zetel mag natuurlijk altijd.
 
Een kind kost gemiddeld 200.000eur - de notaris kosten zullen er dan ook wel nog vanaf kunnen

Een volledige woonst kopen, daarmee doe je ze geen plezier denk ik. Ze moeten leren zelfstandig te zijn. Een wasmachine of zetel mag natuurlijk altijd.
Maar wat bedoel je dan met "daar doe je ze geen plezier mee"? Want dat punt komt hier regelmatig terug, maar dat snap ik dus echt niet...
 
Een kind kost gemiddeld 200.000eur - de notaris kosten zullen er dan ook wel nog vanaf kunnen

Een volledige woonst kopen, daarmee doe je ze geen plezier denk ik. Ze moeten leren zelfstandig te zijn. Een wasmachine of zetel mag natuurlijk altijd.
En hoeveel van die 200k is gesponsord door de staat?

Je doet vooral de andere er geen plezier mee: de prijzen stijgen van alle woningen doordat er mensen (deels) met geld van een ander de markt op gaan
 
Maar wat bedoel je dan met "daar doe je ze geen plezier mee"? Want dat punt komt hier regelmatig terug, maar dat snap ik dus echt niet...
Ik ga er een anekdote tegenaan gooien:
Een ex-collega had als twintiger een huis geërfd van de grootouders.
Prachtig geschenk, het is haar volledig gegund!

Maar... Ze heeft geen idee van de waarde van geld. Ze weet niet wat een spaardoel is. Ze weet niet hoe het is om "geen geld voor...." Te hebben.
Vb:
- Damn, mijn matras is eraan, ik zie echt af met mijne rug! Maar 'tis niet dat ik een Auping/Tempur kan kopen nu...
Collega: waarom niet?
- omdat die beginnen vanaf 3000 euro....
Collega: en...?
Het komt niet in haar op dat een paar duizend euro iets is waar "normale" mensen toch 2x over moeten nadenken. En het soms niet hebben.

Ook haar werkethiek vind ik... We zullen het houden op "ondermaats".
Wie een huis moet afbetalen, weet dat vast werk belangrijk is. Zij niet. Zij fladdert van job naar job.


Maar veel hangt natuurlijk af van opvoeding én karakter. Mijn beste vriend is enig kind, kreeg op financieel vlak ookvanalles toegestopt maar is een risico-avers én bescheiden type. Dat kan Absoluut ook. 😁
 
Nee hoor, maar ik heb het bij mezelf gezien hoeveel makkelijker mijn leven is door zo'n som te krijgen. Ik ben nu 34 en er staat al terug zo'n som opzij voor de dochter, en het grootste deel van erfenissen etc moet nog komen. Het maakt gewoon het leven makkelijker voor iedereen. En erfenissen zijn gewoon stevig belast en komen meestal op nutteloze momenten.
Hoe definieer je "makkelijker"? Dat je een groter huis hebt kunnen kopen/bouwen dan voorheen?
Is een oprechte vraag. Ik heb geen euro gekregen en ik vind dat mijn leven ook gewoon gemakkelijk gaat.
 
Hoe definieer je "makkelijker"? Dat je een groter huis hebt kunnen kopen/bouwen dan voorheen?
Is een oprechte vraag. Ik heb geen euro gekregen en ik vind dat mijn leven ook gewoon gemakkelijk gaat.
Sneller kunnen bouwen, hierdoor sneller zelfstandige kunnen worden, hierdoor meer financiële middelen die dan belegd kunnen worden, en hierdoor sneller financiële onafhankelijkheid krijgen. Ik ben nu 34 en ik zou waarschijnlijk wel kunnen stoppen met werken als ik mijn dochter niks zou willen meegeven. Moesten we niks gekregen hebben, had ik nu nog aan het sparen geweest voor een huis...
 
Een volledige woonst kopen, daarmee doe je ze geen plezier denk ik. Ze moeten leren zelfstandig te zijn. Een wasmachine of zetel mag natuurlijk altijd.
Hier zou ik toch ook wel eens een verklaring voor willen zien. Een voorsprong in het leven is toch super plezierig?
 
Hoe definieer je "makkelijker"? Dat je een groter huis hebt kunnen kopen/bouwen dan voorheen?
Is een oprechte vraag. Ik heb geen euro gekregen en ik vind dat mijn leven ook gewoon gemakkelijk gaat.
Even terzijde: ik denk dat bij een hoop mensen een som geld van de ouders misschien net een manier is om een huis te verwerven, niet een groter model.

Iedereen gaat er hier wel een beetje van uit dat potentiële kinderen allemaal dik gaan verdienen, maar dat is niet noodzakelijk het geval.

Opgroeien in België is easy-mode vergeleken met veel plaatsen in de wereld, maar iemand die wat tegenslagen heeft gekend tijdens de belangrijke jaren en/of niet gezegend is met de juiste vaardigheden zie ik in de toekomst niet meteen in weelde leven.
 
Terug
Bovenaan