Kinderen financieel steunen: doen of niet?

Kinderen financieel helpen?

  • Zonder twijfel!

    Stemmen: 90 42,9%
  • Als het weet met geld om te gaan

    Stemmen: 103 49,0%
  • Enkel in geval van nood

    Stemmen: 9 4,3%
  • Nee

    Stemmen: 5 2,4%
  • Andere optie (zie topic)

    Stemmen: 3 1,4%

  • Totaal aantal stemmers
    210
Geld is bijzaak. Het belangrijkste is dat ze op hun eigen benen leren staan en met geld kunnen omgaan.
Ik zie niet in hoe een smak geld neersmijten een betekenisvolle duw in mijn kinderen hun rug zou kunnen zijn die een impact zal nalaten op de rest van hun leven.
Geld voor een wagen, een huis of een trouwfeest is gewoon wat extra comfort en luxe toestoppen, niets meer.

Even terzijde: ik denk dat bij een hoop mensen een som geld van de ouders misschien net een manier is om een huis te verwerven, niet een groter model.

Iedereen gaat er hier wel een beetje van uit dat potentiële kinderen allemaal dik gaan verdienen, maar dat is niet noodzakelijk het geval.
Die hoop mensen zal beperkt zijn want je hoeft helemaal niet dik te verdienen om een huis te kunnen verwerven.
Als mijn kinderen hun loon onvoldoende is om die aankoop aan te gaan, dan zou de steun in de eerste plaats in hun opleiding en carrierepad moeten zijn zodat ze hun marktwaarde kunnen verhogen in plaats van een smak geld voor een huis zodat ze boven hun stand kunnen leven.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Geld is bijzaak. Het belangrijkste is dat ze op hun eigen benen leren staan en met geld kunnen omgaan.
Ik zie niet in hoe een smak geld neersmijten een betekenisvolle duw in mijn kinderen hun rug zou kunnen zijn die een impact zal nalaten op de rest van hun leven.
Geld voor een wagen, een huis of een trouwfeest is gewoon wat extra comfort en luxe toestoppen, niets meer.


Die hoop mensen zal beperkt zijn want je hoeft helemaal niet dik te verdienen om een huis te kunnen verwerven.
Als mijn kinderen hun loon onvoldoende is om die aankoop aan te gaan, dan zou de steun in de eerste plaats in hun opleiding en carrierepad moeten zijn zodat ze hun marktwaarde kunnen verhogen in plaats van een smak geld voor een huis zodat ze boven hun stand kunnen leven.
Ik vind dat boven een stand leven nogal arbitrair. Iemand met een beperkt loon kan met een som geld een hypotheek krijgen die doenbaar is. Zonder is de inbreng mogelijk te laag voor de bank om er een te krijgen of schiet de aflossing omhoog.

Allez cru gesteld een kind zonder gewild diploma en met amper slaagkans voor een beter diploma, wat ga je daarmee doen? Een opleiding sponsoren die ze niet willen of aankunnen? Wat als ze een of andere handicap hebben? Zo iemand laten krabben om niet boven hun stand te leven, dat wil toch niemand zijn kind aandoen?
 
Waar je aan voorbij gaat is het feit dat je kinderen toch helemaal niet moeten weten dat je een cent opzij houdt voor wanneer ze een huis willen kopen? Je hebt 20 a 25 jaar om ze de waarde van geld bij te brengen.

Als ze dan op hun 25e een huis beginnen zoeken en ze kunnen iets mooier kopen, in een betere buurt, dichterbij een school, dichter bij jou als toekomstige grootouder. Dan maakt dat je toch ook gelukkig?
Da's idd wel een feit, ze hoeven het niet te weten. Maar ik zou het zelf ergens spijtig vinden als mijn ouders me een grote som geld zouden geven om een huis te kopen. Dan heb ik het gevoel dat ik het huis deels van m'n ouders gekregen heb, terwijl ik wil dat het de verdienste is van m'n vriendin en mij. Ik weet ook niet of ik het zou aanpakken, want ik heb liever dat mijn ouders goed kunnen genieten van hun pensioen. Zij hebben hard gewerkt en ik wil dan ook niet met hun geld gaan lopen. Als er nog iets overschiet als erfenis later dan is dat zo, maar voor mij hoeft dat zeker niet. Hen kennende zullen ze zeker niet alles op doen, maar ik wil hen wel die kans geven. En ik verwacht van mijn toekomstige kinderen ook dat ze mij die kans geven.

Ik word eerlijk gezegd gelukkiger als ik zou zien dat m'n kinderen met eigen middelen dingen bereiken, dan dat ze dingen bereiken met mijn financiële hulp. Tuurlijk zou ik m'n kinderen helpen als ze m'n hulp nodig hebben, maar dan op andere vlakken dan het financiele. Daarin heb ik liever dat ze hun eigen plan kunnen trekken. Als we ze geld moesten geven om een huis te kopen, wil dat ook niet per se zeggen dat ze iets dichtbij ons zouden kopen bvb.. En ik wil dat ook niet als voorwaarde opleggen om geld te geven, ze moeten vrij kunnen zijn als ze op hun eigen benen gaan staan. Een starterswoning hoef ook nog niet perfect te zijn he, ze kunnen altijd nog verhuizen na een tijdje zoals zoveel mensen doen.

Ik vind dat nogal zwart-wit gesteld. Er is een verschil tussen kinderen helpen met een soort schenking en ze jarenlang verwennen.

Een hele opvoeding wordt niet teniet gedaan door ze eens te helpen. Anders zouden ze ook plots de waarde van het geld niet meer kennen moest je vroeg sterven.
Nee, misschien niet, maar het helpt ook niet. Een erfenis vind ik overigens iets helemaal anders, want dan wil het zeggen dat ik en m'n vriendin beiden dood zijn en dan kunnen wij het geld niet meer gebruiken. Dan is het logisch dat het naar de kinderen gaat en kunnen we alleen maar hopen dat ze het verstandig zullen gebruiken.

Ik zie het nut er gewoon niet van in om een groot bedrag cadeau te doen. Wij hebben dat nooit gekregen, hebben hard gewerkt en gespaard en wij hebben een woning kunnen kopen waar we waarschijnlijk oud in willen worden (al is de toekomst altijd een vraagteken natuurlijk). Het kan dus ook zo, waarom kinderen dan verwennen door een groot bedrag cadeau te doen?

Langs de éne kant snap ik dat wel, al denk ik niet dat beginnen van nul noodzakelijk is om de waarde van geld te leren kennen. Er zijn ook manieren om je kinderen financieel te helpen zonder in één keer een grote som te geven. Langs de andere kant streef je zelf naar financiële onafhankelijkheid om niet tot je 67ste (of langer) een loonslaaf te zijn, is dat dan ook niet iets dat je je eigen kinderen toewenst en in wil helpen?
Ik wens ze dat zeker toe, maar het moet hun eigen verdienste zijn. Ik heb altijd geleerd dat ik m'n eigen boontjes moet kunnen doppen. Ik vind het zelfs verschrikkelijk om te lenen bij de bank om een huis te kopen, maar gezien we de woonbonus nog meekregen waren we ergens bijna verplicht om dat te doen. Allez, we zouden dom geweest zijn om het niet te doen. Belastingen betalen we al genoeg. Schulden hebben of op iemand anders zijn/haar kap leven vind ik echt niet fijn en mijn vriendin is net zo. Een cadeau krijgen van iemand, nog zoiets wat ik echt niet fijn vind. Als ik iets moet hebben zal ik het zelf wel kopen, dus mij doe je echt geen plezier met cadeau's. Misschien ben ik er wat extreem in, maar so be it. :p

Toch maar opletten dat je niet teleurgesteld/gefrustreerd geraakt in je kinderen. Een van m’n beste vrienden heeft een eigen appartement/spaargeld/vaste relatie/goede job/meerdere reizen per jaar. Een gebalanceerd plaatje eigenlijk, ook op financieel vlak. Zijn broer is een losbol die al heel z’n leven van dag tot dag leeft. En dat is geen tiener he, die wordt bijna 40.
Zelfde opvoeding, compleet andere uitkomst. En vergeet niet, tegen de tijd dat je je kinderen een steuntje in de rug kan geven weet je al lang welk vlees je in de kuip hebt, eentje die met geld kan omgaan of eentje die het zou verbrassen. Daar gaat jouw al dan niet gift op dat moment geen verandering meer in brengen.
Ik zou idd best teleurgesteld zou zijn als één van m'n kinderen iemand zou zijn die het geld langs ramen en deuren buitensmijt. Ze moeten leren naar hun stand te leven.

Los daarvan klopt het inderdaad dat je bij gezinnen met 2 kinderen soms ziet dat de ene goed met geld omkan en de andere niet. Die hebben dezelfde opvoeding gehad, maar ik ken zo'n gevallan waar dan bvb. de vader iemand is die minder goed met geld omkan en de moeder kan er beter mee om of andersom. In ons geval zijn we beiden hetzelfde, dus ik zou het vreemd vinden als onze kinderen later gaten in hun handen zouden hebben. Ik zal ze alleszins aanmoedigen om te gaan werken als student zo gauw dat kan zodat ze een mooie cent opzij kunnen zetten. Willen ze dat niet, ook goed, maar dan zal ik hen ook duidelijk maken dat ze daar later de gevolgen van zullen dragen.


Om samen te vatten: ik leer m'n kinderen liever vissen dan de vis zo aan hen te geven.
 
Maar als je beiden kan doen, is dat toch ook leuk?
Kijk maar naar de poll, de meeste duiden net die mindset aan.
Ik weet het niet, dat is tegen de mindset die ik heb en hen wil meegeven. Ik wil hen meegeven dat je niks cadeau krijgt in het leven. Als ze jaren aan een stuk heel hard hebben gewerkt, er alles aan gedaan hebben om genoeg geld opzij te zetten en toch slagen ze er niet in om een huis te kopen, dat is een situatie waarin ik het wel zou overwegen. Dat kan bvb gebeuren als de huizenmarkt zo blijft stijgen als afgelopen jaren.

Natuurlijk blijft dit iets wat je met twee beslist en zo uitgebreid heb ik dit met m'n vriendin nog niet besproken, omdat we zo ver nog helemaal niet zijn.
 
Ik vind dat boven een stand leven nogal arbitrair. Iemand met een beperkt loon kan met een som geld een hypotheek krijgen die doenbaar is. Zonder is de inbreng mogelijk te laag voor de bank om er een te krijgen of schiet de aflossing omhoog.

Allez cru gesteld een kind zonder gewild diploma en met amper slaagkans voor een beter diploma, wat ga je daarmee doen? Een opleiding sponsoren die ze niet willen of aankunnen? Wat als ze een of andere handicap hebben? Zo iemand laten krabben om niet boven hun stand te leven, dat wil toch niemand zijn kind aandoen?
Als je uitgaat van een kind met mentale of fysieke beperkingen, dan is dat voorzien van steun eigenlijk een vorm van solidariteit. Ik vind niet dat het optrekken van die personen hun levensstandaard naar het gemiddelde een slechte zaak is. Zij hebben daar niet voor gekozen en daarom draagt ook de samenleving daar een steentje voor bij.

Echter, als je uitgaat van een kind met gemiddelde capaciteiten, maar met de onwil om te luisteren naar zijn ouders als het gaat over studiekeuze + de onwil om zich daarna te herorienteren, dan smijt ik daar liever geen geld tegen aan, puur om die onwil te compenseren.

Ik wil dat mijn kinderen leren dat je ook dingen moet doen die je haat, omdat je ermee dingen kan kopen of realiseren die je wil hebben. Door dat met geld op te lossen, ontzeg je je kinderen de mogelijkheid om die les te leren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn dochter krijgt haar woning van mij, hopelijk krijg ik ze voor haar 20 wel de waarde van geld bijgebracht.

Ik ga haar ook meegeven dat ze bij een werkgever nooit rijk zal worden.
En na haar 25 is het niet de bedoeling dat ze ooit een dag in haar leven gaat werken tegen haar zin, en de financiële vrijheid heeft om keuzes te maken qua werkdruk/carrière.
Hier bestond al een topic over ? Wat is een barometer om te checken of je goed met geld kunt omgaan ? Ik ken vader met drie kinderen (en huis van 800k) die er van overtuigd was dat hij zijn kids de waarde van geld kon bijbrengen; ze bleven weg van de clichés van Brasschaat en Sint-Martens Latem maar ze gingen nooit uit hun comfortzone. Contact met mensen die ontberingen hadden doorstaan ('tegen je zin werken') verliep bij hen altijd stroef.
 
Even terzijde: ik denk dat bij een hoop mensen een som geld van de ouders misschien net een manier is om een huis te verwerven, niet een groter model.
Zeker, maar.ik vraag het daarom ook specifiek aan iemand waar dat niet het geval was.

Voor de rest zeker eens met je post.
 
Ik zet maandelijks een vast bedrag opzij voor mijn zoon. Later als hij volwassen is gaat hij dat krijgen. Het is wel de bedoeling dat hij dat bedrag gebruikt voor belangrijke zaken zoals extra budget bij de aankoop van een huis, kopen van meubels, auto...
Als hij een feestbeest is wat elke maand zijn kazem erdoor feest ga ik het hem niet direct geven...
Het bedrag wat ik bijeen ga kunnen sparen gaat naar de normen hier bescheiden zijn omdat we zelf 'maar' mensen zijn met een gemiddeld inkomen, een lening en we willen zelf ook nog sparen om ons huis verder op te knappen en in normaal comfort te leven.
Dus ja ik wil mijn kind financiëel een duw in de rug geven en een startbedrag meegeven maar hij gaat zelf nog evengoed moeten gaan werken en lenen om een eigendom te kunnen kopen. (Tenzij hij rijk trouwt).
Als hij ooit geld problemen heeft om één of andere reden wil ik hem ook zeker helpen in de mate dat ik kan.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap heel die retoriek van ”Mijn kinderen moeten niets verwachten, ze moeten maar leren dat het leven niet eerlijk is.” als je in een positie bent om ze, zonder zelf écht iets te voelen, te helpen echt niet. Waarom zet je dan überhaupt kinderen op de wereld als je ze uit een of ander idioot principe niet wilt helpen tijdens een van de meest moeilijke financiële periodes van hun leven.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal heel die retoriek van ”Mijn kinderen moeten niets verwachten, ze moeten maar leren dat het leven niet eerlijk is.” als je in een positie bent om ze, zonder zelf écht iets te voelen, te helpen echt niet. Waarom zet je dan überhaupt kinderen op de wereld als je ze uit een of ander idioot principe niet wilt helpen tijdens een van de meest moeilijke financiële periodes van hun leven.
En ook: waarom help je ze dan wel met hun studies te betalen, enkel omdat het wettelijk verplicht is?
 
Ik zal heel die retoriek van ”Mijn kinderen moeten niets verwachten, ze moeten maar leren dat het leven niet eerlijk is.” als je in een positie bent om ze, zonder zelf écht iets te voelen, te helpen echt niet. Waarom zet je dan überhaupt kinderen op de wereld als je ze uit een of ander idioot principe niet wilt helpen tijdens een van de meest moeilijke financiële periodes van hun leven.
Of ook "ik zou niet weten wat ik ze extra geef door zo'n som te geven"... Een leven zonder financiële zorgen misschien?
 
Efkes een aanvulling/bedenking:

Hoeveel en wanneer hangt bij mij toch ook af van hoe realistisch de dochter haar toekomstvisie ziet.
Stel dat ze na 1j werken bij mij komt en zegt: "ik heb een leuk, relatief recent 1-slaapkamerappartement gezien, ik wil eens gaan horen bij de bank of het haalbaar is om dat aan te kopen..."
Dan zou ik wel durven zeggen: "weet je wat, als de bank akkoord gaat met de haalbaarheid, dan betaal ik het voorschot én de notariskosten." (Als ik dat financieel aankan dan)
Zegt ze: "mama, mag ik nog 5j thuis wonen? Ik zou 50% van mijn loon maandelijks willen sparen zodat ik daarna iets kan kopen van mezelf" dan zou ik, als ik na 3j zie dat dat sparen aardig lukt, ook wel durven zeggen:" alles wat je na 5j hebt, verhoog ik met 20%"

Komt ze na 1j werken af met "oooh, mama, de buren verkopen hun huis voor "maar" 300.000 euro!" Dan ga ik toch wel eens goed lachen eerder... :unsure:
Of als ze na 3j werken en in een stabiele relatie zou zeggen: "mama, mijn partner zijn ouders hebben gezegd dat ze 50.000 euro gaan geven om een huis te kopen, hoeveel KRIJG ik van jou?" Dan zou dat bij mij toch ook niet goed aankomen...😑
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Dan moet je er al van uitgaan dat ze een financieel moeilijke periode gaan hebben. Als dat zo is, dan zien we het dan wel.

Omdat het een andere vorm is dan gewoon cash geld

Ik heb nu ook een leven zonder financiële zorgen.

Vreemde reacties zeg. En voorlopig toch nog altijd geen antwoord gekregen op mijn vorige vraag, jammer;
Niklas: ik heb ook weinig financiële steun gekregen, heel veel steun in de vorm van werken uitvoeren voor mij.
Maar ik heb HEEL veel financiële stress gehad gedurende jaren (gerenoveerd en meerdere tegenvallers die onverwachtse kosten met zich meebrachten) waarbij een financiële injectie (al was het maar 6 maand de hypotheek betalen) enorm veel verschil in stress zou betekend hebben.
Nadeel is dan weer dat je dat misschien op den duur wel gaat verwachten/erop gaat rekenen? Wat je zelfstandigheid ook niet ten goede komt. Dus het is zeker geen pasklare oplossing.
 
Misschien even tussendoor: heel fijn als uw ouders u 50k gegeven hebben om een betere toekomst te kunnen hebben. Maar vergeet niet om, als uw toekomst ondertussen zeer goed is en de bal al netjes aan het rollen gegaan is met uw eigen investeringen luxe aankopen enzovoort, misschien eens terug te denken aan uw ouders en ze soms ook eens een serieuze cadeau te geven, zomaar.
In die gevallen gaat het dan wel meestal niet over financiële dingen natuurlijk :)
 
Misschien even tussendoor: heel fijn als uw ouders u een groot bedrag gegeven hebben om een betere toekomst te kunnen hebben. Maar vergeet niet om, als uw toekomst ondertussen zeer goed is en de bal al netjes aan het rollen gegaan is met uw eigen investeringen luxe aankopen enzovoort, misschien eens terug te denken aan uw ouders en ze misschien ook eens een serieuze cadeau te geven, zomaar. Zeker als je het gevoel hebt intussen rijker te zijn dan uw ouders en zij niet zomaar alle luxe kunnen kopen die ze wel zouden willen.
Volgens mij zijn het merendeel van de ouders (en vooral de moeders) een pak gelukkiger als hun (klein)kinderen eens wat meer op bezoek zouden kopen dan met een duur cadeau.

Als mijn ma zou kunnen kiezen tussen van haar kinderen een dure auto krijgen of ze minstens 1 keer per week zien, dan kiest ze zonder twijfelen dat tweede.
 
Volgens mij zijn het merendeel van de ouders (en vooral de moeders) een pak gelukkiger als hun (klein)kinderen eens wat meer op bezoek zouden kopen dan met een duur cadeau.

Als mijn ma zou kunnen kiezen tussen van haar kinderen een dure auto krijgen of ze minstens 1 keer per week zien, dan kiest ze zonder twijfelen dat tweede.
Goh, mocht ik het geld hebben, dan zou ik mijn ouders hun leven makkelijker kunnen maken met kleine dingen. Die ontzeggen zichzelf luxe door dingen zelf te doen MAAR betalen daar een fysieke tol voor. Ze hebben bvb een gigantische veranda en poetsen de ramen ervan zelf. Mocht ik ze 2x per jaar een ramenwasser cadeau doen, zou dat hun comfort verhogen maar uit eigen zak vinden ze dat "zonde van het geld".
Idem met een abonnement voor de carwash, wekelijks eens uit eten gaan,...
Maar absoluut mee eens dat zonder "verplichting" de kleinkinderen zien (ze niet "moeten" opvangen op woensdag bvb) hun Absoluut het meeste waard is! Hier zien ze mijn dochter wekelijks en mijn zus haar kinderen 2wekelijks en hoewel ze het ontzettend druk vinden, genieten ze er ook van met volle teugen!
 
Gelukkig moeten ze niet kiezen en heeft het een niks met het ander te maken.
Ja maar je draait alles op zijn kop.
Ik hoop toch dat je als ouder uw kinderen een realistische duw in de rug geven? En dat ze toch niet hun laatste cent gaan weggeven.

Het is leuk dat je u ouders een leuk cadeau geeft, maar de vraag is zijn de ouders daarop uit? Mijn ouders zouden dat totaal niet willen, en ik snap dat.
Maar ik snap de opmerking dat 1x per week uw kinderen eens zien echt wel belangrijker is dan eens een reisje cadeau te krijgen.
Dankbaarheid hoef je niet te uiten door iets terug te geven materieel.
 
Dus uw ouders zouden totaal niet willen dat jij hun eens verast met een mooie elektrische fiets, dat jij hun op uw wekelijks bezoekje eens verrast met een mooie smartphone om die oude krel te vervangen?

Ik begrijp het whataboutism hier niet hoor. Je krijgt op uw 25 jaar 50k van uw ouders om te starten, vervolgens ben jijzelf na 10 jaar misschien wel rijker dan uw ouders, maar daarna is de suggestie doen om eens een reis zomaar cadeau te geven of dergelijke ongepast want "op bezoek gaan is belangrijker" "dankbaarheid uit je niet op een materiele manier" "dat is de wereld op zijn kop".

Weird.
Maar rijker zijn dan uw ouders…
Dat is toch ook wel in extreme gevallen zo. Ouders die 50k schenken zijn ook niet de ouders die 51k bezitten. Nee dat is 50k die ze kunnen missen. Dan is het voor kind met op zijn minst 20 jaar achterstand in het leven zeer lastig om al rijker te zijn.
Daarbij moet je ook begrijpen dat uw kinderen een duw in de rug geven op jonge leeftijd zeer bevordelijk is. Op jonge leeftijd heb je nog niet veel, kan je nog niet veel en toch wordt je geconfronteerd met het leven dat veel vraagt op financieel vlak.
Een gepensioneerde die 50k heeft geschonken dat zijn vaak niet de mensen die nog een financiële duw nodig hebben.

Dat zijn ook niet de ouders die je een elektrische fiets moet kopen. Nee als zij zo een fiets willen dan kopen ze die.

Waar maak je die mensen eventueel wel blij mee? Een vakantie samen met heel het gezin, maar dan in de insteek niet betalen voor een reis omdat jij zogezegd rijker bent. Nee dan is de insteek een week of midweek samen zijn met heel het gezin, duidelijk een totaal andere insteek.
 
Terug
Bovenaan