Kinderen financieel steunen: doen of niet?

Kinderen financieel helpen?

  • Zonder twijfel!

    Stemmen: 90 42,9%
  • Als het weet met geld om te gaan

    Stemmen: 103 49,0%
  • Enkel in geval van nood

    Stemmen: 9 4,3%
  • Nee

    Stemmen: 5 2,4%
  • Andere optie (zie topic)

    Stemmen: 3 1,4%

  • Totaal aantal stemmers
    210
Wij gaan onze kinderen wel een duw in de rug proberen te geven ja. Of dat nu financieel is of hun goedkopere huisvesting te kunnen aanbieden of hun langer te kunnen laten studeren moest dat nodig zijn... Momenteel zijn ze 6 en 1, dus we zijn eigenlijk nog teveel bezig met onze eigen financiële toekomst te verzekeren/uit te bouwen/stabiliseren alvorens we effecief daarmee bezig gaan zijn.

Er staat wel voor elk wat BTC in een cold wallet, maar dat kan evengoed €0 zijn tegen dat ze die zouden krijgen :p
 
Nee hoor, maar ik heb het bij mezelf gezien hoeveel makkelijker mijn leven is door zo'n som te krijgen. Ik ben nu 34 en er staat al terug zo'n som opzij voor de dochter, en het grootste deel van erfenissen etc moet nog komen. Het maakt gewoon het leven makkelijker voor iedereen. En erfenissen zijn gewoon stevig belast en komen meestal op nutteloze momenten.
Ik ben nu 34 en ik zou waarschijnlijk wel kunnen stoppen met werken als ik mijn dochter niks zou willen meegeven. Moesten we niks gekregen hebben, had ik nu nog aan het sparen geweest voor een huis...
Maar is dit dan zo erg? Moet je meteen vanaf je 20 in een villa wonen? Wij hebben altijd een eigendom gehad, maar in het begin was dat gewoon bescheiden en dat is geleidelijk aan gegroeid naarmate de inkomsten gegroeid zijn. Pas op, ik kan zeer genieten van materiële zaken maar ik hang er mijn levensgeluk niet aan op.
Ik snap heel die retoriek van ”Mijn kinderen moeten niets verwachten, ze moeten maar leren dat het leven niet eerlijk is.” als je in een positie bent om ze, zonder zelf écht iets te voelen, te helpen echt niet. Waarom zet je dan überhaupt kinderen op de wereld als je ze uit een of ander idioot principe niet wilt helpen tijdens een van de meest moeilijke financiële periodes van hun leven.
En ook: waarom help je ze dan wel met hun studies te betalen, enkel omdat het wettelijk verplicht is?
Geef een man een vis en hij heeft eten voor één dag. Leer een man vissen en hij heeft eten voor heel zijn leven.

Het is hier precies weer heel zwart wit? Ofwel stuur je ze met een zak cash de wereld in ofwel stamp je ze op hun 18 jaar zonder een rotte frank buiten? Bij mij zal het ergens tussenin zijn, maar een zak cash om in een villa te kunnen gaan wonen gaat daar niet bijhoren.
 
Uiteraard zou ik mijn kinderen financieel steunen mits er aan een aantal voorwaarden is voldaan:

- Heb ik de middelen om hen financieel te steunen? Uiteraard, een kei kan je immers niet stropen.

- Is er een noodzaak om hen te steunen? Voor hetzelfde geld worden ze succesvolle ondernemers of chirurg en hebben ze geen noodzaak aan een extra financiële injectie.

Je kan zoiets niet te arbitrair of principieel bekijken vind ik. Het is een heel situationeel gegeven. Na mijn scheiding heb ik een periode van financiële stress gekend en daarbij geen financiële steun ontvangen van mijn ouders, hoewel die naar eigen zeggen best in staat waren om dat te doen. Het was voor hen eerder iets principieels. Moest ik in hun plaats zijn zou ik net veel voldoening halen uit het feit dat ik die stress bij mijn kinderen kan wegnemen.

Financiële steun vind ik ook iets anders als cadeautjes geven. Mijn dochter haar skivakantie met de klas betalen, bijvoorbeeld, vind ik geen financiële steun maar is een cadeau. Het type cadeaus is ook weer relatief he. Voor sommigen zal zoiets als een skitrip een overbodige luxe zijn. Anderen geven dan weer vlotjes een auto aan hun 18 jarige spruit. Hangt ervan af hoe groot je financiële slagkracht is. Daar kan je ook niet over oordelen he...
 
Geef een man een vis en hij heeft eten voor één dag. Leer een man vissen en hij heeft eten voor heel zijn leven.

Het is hier precies weer heel zwart wit? Ofwel stuur je ze met een zak cash de wereld in ofwel stamp je ze op hun 18 jaar zonder een rotte frank buiten? Bij mij zal het ergens tussenin zijn, maar een zak cash om in een villa te kunnen gaan wonen gaat daar niet bijhoren.
Uiteraard is het een en-en verhaal. Het is natuurlijk evenzeer belangrijk om uw kinderen de waarde van geld te leren. Dat lijkt me evident, ook al is dat in de praktijk niet altijd het geval.

Mijn post was eerder op sommige die vanuit een of ander misplaatst principe hun kinderen zouden weigeren een steuntje in de rug te geven terwijl ze er financieel zelf amper tot niets van zouden voelen.

Zoals je zegt, je moet kinderen leren met geld omgaan. Maar als je het hen aan de start van hun leven iets makkelijker kan maken, waarom zou je dat dan als ouder niet doen.
 
Zoals je zegt, je moet kinderen leren met geld omgaan. Maar als je het hen aan de start van hun leven iets makkelijker kan maken, waarom zou je dat dan als ouder niet doenw
Weet niet of je zelf kinderen hebt, maar altijd toegeven aan kinderen en het voor hen "gemakkelijk maken" is niet noodzakelijk het beste.
 
Weet niet of je zelf kinderen hebt, maar altijd toegeven aan kinderen en het voor hen "gemakkelijk maken" is niet noodzakelijk het beste.
Want uw kinderen een duwtje in de rug geven, hoe klein ook, bij het aankopen van een woonst = altijd toegeven?
 
Weet niet of je zelf kinderen hebt, maar altijd toegeven aan kinderen en het voor hen "gemakkelijk maken" is niet noodzakelijk het beste.
Wie spreekt er over 'altijd'?
Geef een man een vis en hij heeft eten voor één dag. Leer een man vissen en hij heeft eten voor heel zijn leven.

Het is hier precies weer heel zwart wit? Ofwel stuur je ze met een zak cash de wereld in ofwel stamp je ze op hun 18 jaar zonder een rotte frank buiten? Bij mij zal het ergens tussenin zijn, maar een zak cash om in een villa te kunnen gaan wonen gaat daar niet bijhoren.
geef een mens een hengel en hij kan eten hebben. Geef een mens een vissersboot en hij kan een zaak starten ;).

Het gaat me er net over dat sommigen hier een harde lijn trekken tussen studies en een steuntje bij een woning, terwijl het bij beide zaken in se niet meer of minder dan rond het geven van financiële steun draait.
 
Ik vermoed dat wie principeel tegen is ook niet alles gaat verbrassen tegen zijn levenseinde. Op dat moment zullen die kinderen (met significante belasting die eraf gaat) toch een som geld krijgen. En wie niet met geld kon omgaan zal dat veelal op latere leeftijd ook niet kunnen.

Dusja, dan lijkt het me ook beter al iets te schenken wanneer het nuttiger is.

Dit alles natuurlijk met het idee dat je als ouder het bedrag kan missen, en je ook gewoon je kinderen financiële geletterdheid hebt proberen bij te brengen.
 
Het is ook een beetje investeren he (wederom, we spreken hier over bedragen die makkelijk gemist kunnen worden door de ouders).
Geld dat bij de start in het leven gebruikt kan worden rendeert veel meer dan dezelfde som (inflatiegecorrigeerd) die in een latere levensfase bij hun terecht komt.
Hun lening is lager, je betaalt minder intrest, er is meer ruimte om een risico te nemen met een job (of je bent niet geketend aan eender welke job door een zware lening), daardoor kan je kind het misschien permiteren om zelf meer tijd met zijn/haar kinderen door te brengen etc.

Je moet kijken wat de som voor je kind kan betekenen, en niet fixeren op het geld zelf.

"Zelf voor alles werken" wordt wel een beetje teveel geglorifieerd. De realiteit is ook dat hard werken niet altijd beloond wordt en het leven gewoon moeilijker maakt en je beperkt in je mogenlijkheden.

En opnieuw, tegen dat dit ter sprake komt zou je kind al financieel opgevoed moeten zijn en duidelijk waarvoor een som geld gebruikt zou kunnen worden.
 
Maar is dit dan zo erg? Moet je meteen vanaf je 20 in een villa wonen? Wij hebben altijd een eigendom gehad, maar in het begin was dat gewoon bescheiden en dat is geleidelijk aan gegroeid naarmate de inkomsten gegroeid zijn. Pas op, ik kan zeer genieten van materiële zaken maar ik hang er mijn levensgeluk niet aan op.


Geef een man een vis en hij heeft eten voor één dag. Leer een man vissen en hij heeft eten voor heel zijn leven.

Het is hier precies weer heel zwart wit? Ofwel stuur je ze met een zak cash de wereld in ofwel stamp je ze op hun 18 jaar zonder een rotte frank buiten? Bij mij zal het ergens tussenin zijn, maar een zak cash om in een villa te kunnen gaan wonen gaat daar niet bijhoren.
Geef een man een vis en hij 1 voor 1 dag, leer een man vissen en hij heeft eten voor zijn hele leven. Geef een man een vissersboot en dat gaat toch allemaal net wat makkelijker...
 
Geef een man een vis en hij 1 voor 1 dag, leer een man vissen en hij heeft eten voor zijn hele leven. Geef een man een vissersboot en dat gaat toch allemaal net wat makkelijker...
Dan kan je nog beter trouwen met een visser.. 👰
 
Ik snap heel die retoriek van ”Mijn kinderen moeten niets verwachten, ze moeten maar leren dat het leven niet eerlijk is.” als je in een positie bent om ze, zonder zelf écht iets te voelen, te helpen echt niet.
Waar lees je die retoriek hier? Of doel je op die 4 van de 80 voters die in de poll op 'nee' geklikt hebben.

Of ook "ik zou niet weten wat ik ze extra geef door zo'n som te geven"... Een leven zonder financiële zorgen misschien?
Een pot geld toestoppen is geen enkele garantie voor een leven zonder financiele zorgen.
Leer uw kinderen met geld omgaan en ze hebben geen som geld nodig om later 'geen financiele zorgen te hebben'.

Wie spreekt er over 'altijd'?geef een mens een hengel en hij kan eten hebben. Geef een mens een vissersboot en hij kan een zaak starten ;).
In onze kennismaatschappij is het betalen van de studies van je kind al die visserboot.
 
Waar lees je die retoriek hier? Of doel je op die 4 van de 80 voters die in de poll op 'nee' geklikt hebben.


Een pot geld toestoppen is geen enkele garantie voor een leven zonder financiele zorgen.
Leer uw kinderen met geld omgaan en ze hebben geen som geld nodig om later 'geen financiele zorgen te hebben'.


In onze kennismaatschappij is het betalen van de studies van je kind al die visserboot.
Getuige de 1 miljoen gezinnen die sociaal tarief voor energie nodig hebben?
 
Getuige de 1 miljoen gezinnen die sociaal tarief voor energie nodig hebben?
En denk je dat dat eerder over schoolverlaters en laaggeschoolden gaat of mensen met hogere studies?
Mensen die eerder wel of eerder niet met geld kunnen omgaan?

Ik herinner me nog die trieste corona berichtgeving van 2 jaar geleden 'vorig jaar konden we met ons gezinn nog 3 x per jaar op vakantie gaan, nu stevenen we af op faissement' -> moet ik daar dan medelijden mee hebben? Als dat mijn zoon was, die kreeg er nog een trap tussen zijn benen bij van mij.
 
En denk je dat dat eerder over schoolverlaters en laaggeschoolden gaat of mensen met hogere studies?
Mensen die eerder wel of eerder niet met geld kunnen omgaan?

Ik herinner me nog die trieste corona berichtgeving van 2 jaar geleden 'vorig jaar konden we met ons gezinn nog 3 x per jaar op vakantie gaan, nu stevenen we af op faissement' -> moet ik daar dan medelijden mee hebben? Als dat mijn zoon was, die kreeg er nog een trap tussen zijn benen bij van mij.
Ik denk vooral dat er daar heel weinig bij zullen zijn die pakweg 100k hebben meegekregen.
 
Ik denk vooral dat er daar heel weinig bij zullen zijn die pakweg 100k hebben meegekregen.
Ik denk vooral dat heel weinig ouders een som van 100k euro kunnen missen om zoon- of dochterlief daarmee een zorgeloos leven te gunnen. 🙄
 
Dat zijn ook geen van elkaar losstaande zaken hé, ouders die bij wijze van spreken zwemmen in het geld zullen door de band genomen dit zijn door bepaalde vaardigheden die ze ook aan hun kinderen zullen doorgegeven hebben.

Andersom is generatie-armoede een feit.

Sowieso 100 kEUR gewoon veel.
 
Nochtans staat deze thread vol met mensen die dat wel aan hun kinderen willen meegeven.
Ja, deze thread ... :p

Maar ik denk dat we - dankzij de bruto loon topic - intussen wel weten dat het BG forum een zeer slechte vertegenwoordiging van de rest van de maatschappij is en dat je die 10% van de bevolking die hun energiefactuur niet betaald krijgen, niet vermeden hadden kunnen worden als de ouders gewoon maar wat meer geld toegestopt hadden.

Die problemen zijn er omdat die ouders dat geld ook niet hebben en misschien zelf ook in nood zitten. Niet omdat ouders zo egoistisch zijn dat ze dat geld niet willen geven en we mits een beetje sensibilisering hiermee die problemen zouden kunnen oplossen.
 
Terug
Bovenaan