Kiezen voor kinderen of niet

Ik beweer ook nergens dat je financieel voordeel haalt uit kinderen hebben he.
Ik zeg gewoon dat ik mijn steentje nu mee bijdraag aan de opvoeding van jouw kinderen zodat zijn later mee kunnen betalen voor mijn pensioen.
Financieel voordeel heb je zeker niet. 😅
En is dat niet net wat @REpute bedoelde? Het zou eerder een steen moeten zijn ipv een steentje.

Mensen met kinderen dragen bij aan de huidige maatschappij, betalen mee voor de pensioenen van de vorige generatie Ă©n voeden, veelal naast hun job, ook nog eens de generatie van de toekomst op.

Als de maatschappij meer kinderen wil bij hoogopgeleiden dan gaan ze de stimuli moeten veranderen.

Voor mij persoonlijk hoeft er trouwens niets te veranderen, mijn partner en ik zijn redelijk gezond, beide een deftige job, goed opvangnet en we hebben een huis kunnen kopen aan veel lagere prijzen/rente dan tegenwoordig met nog eerste generatie woonbonus op.
Maar voor veel anderen is het, vrees ik, niet zo rooskleuring.
Met als resultaat: veel minder kinderen omdat er later aan kinderen begonnen wordt wegens financiële onzekerheid, met als gevolg ook grotere gezondheidsrisico's voor moeder en kind.
 
Laatst bewerkt:
Soms ben ik ook wel op zoek naar de uit-knop als mijn dochter 100 keer waarom zegt of weer hysterisch begint te huilen om iets onnozels, maar de brok liefde die je daarvan krijgt Ă©n kunt geven (want je ontdekt bij het ouderschap een onuitputtelijk reservoir aan liefde) is het allemaal wel waard. Vandaag verlof en deze voormiddag even alleen in een mistig bos verdwaalt, dat heeft de batterijen weer aardig doen opladen zodat ik vanavond de rush weer kan doorstaan.

De laatste tijd heeft ze nachtmerries (geen night terrors, gelukkig) en het feit dat dat kleine wezentje zich geborgen voelt bij jou doet toch ook heel wat. In die beschermende rol kan ik me goed vinden.
 
ik ben heel gelukkig dat ik geen enkele kinderwens heb.
persoonlijk zie ik enkel nadelen aan kinderen hebben en zou het mijn leven enkel in negatieve zin impacteren.

ik ben nu ook perfect gelukkig en geniet volop van het leven dus ik mis absoluut niets momenteel in mijn leven.

En dan is er nog mijn visie op de nabije toekomst die niet zo positief is en waarvan ik denk dat de volgende generaties het heel moeilijk zullen hebben.
Moest ik kinderen hebben dan doe ik 's nachts geen oog meer dicht als ik denk aan hun toekomst.

ik heb een kat die ik doodgraag zie maar als die ooit komt te sterven dan neem ik ook geen huisdier meer. nog iets minder dan waar ik rekening mee moet houden dan (heel cru misschien maar zo voel ik het wel)
zelf planten houd ik niet in huis want ik wens die verantwoordelijkheid niet :ROFLMAO:
 
Soms ben ik ook wel op zoek naar de uit-knop als mijn dochter 100 keer waarom zegt of weer hysterisch begint te huilen om iets onnozels, maar de brok liefde die je daarvan krijgt Ă©n kunt geven (want je ontdekt bij het ouderschap een onuitputtelijk reservoir aan liefde) is het allemaal wel waard. Vandaag verlof en deze voormiddag even alleen in een mistig bos verdwaalt, dat heeft de batterijen weer aardig doen opladen zodat ik vanavond de rush weer kan doorstaan.

De laatste tijd heeft ze nachtmerries (geen night terrors, gelukkig) en het feit dat dat kleine wezentje zich geborgen voelt bij jou doet toch ook heel wat. In die beschermende rol kan ik me goed vinden.
Tot hiertoe kan ik alles verdragen, als ik voldoende slaap. Vermits het een makkelijke slaper is, zijn eventuele huilbuien om niets nog goed te doen. Maar het is een klassieker: je wil ze dan even bij het restafval zetten tot ze eens naar je lacht en we kunnen er weer tegen.
 
/Advocaat van de duivel

Voor zij die geen kinderen willen omdat ze liever met zichzelf bezig zijn of de lasten niet willen hebben van het opvoeden van kinderen: Zouden jullie dan bv ook bereid willen zijn om afstand te doen van jullie pensioen? Want eigenlijk is het heel egoĂŻstisch om deze "taak" op uw medeburger af te schuiven maar er wel de vruchten van willen plukken.
Haha, leef u uit met mijn pensioen.

Mensen zijn hier toch soms bezig met rare dingen ze.
 
't is geen Jef Vermassen maar eerder de Pro Deo van de duivel. :p

We leven in een maatschappij: iedereen betaalt wel voor dingen waar hij of zij geen gebruik van maakt en een ander de vruchten van kan plukken.
Kindergeld, uw kinderen ten laste die ge moogt invullen op uwe brief om minder te moeten afdragen, dat zijn voordelen die betaald/gecompenseerd worden door anderen of waardoor ge minder bijdraagt aan de huidige maatschappij dan degene die er geen hebben. Een voordeel dat ge zo'n 20 jaar aan een stuk kunt genieten.
En natuurlijk moeten er kinderen zijn voor de toekomst. Kga blij zijn dat een ander er heeft, want er gaat iemand mijn bedpan moeten komen verversen wanneer ik in een rusthuis lig. (er vanuit gaande dat ik die leeftijd haal, wat ik wel betwijfel)

Van alle redenen om kinderen te krijgen, is 'wie betaalt er anders mijn pensioen' toch wel een speciale.

Anyhow: er zijn redenen om er te hebben en er zijn redenen om er geen te hebben. Sommige gaan dat beredeneren en anderen niet, die willen er gewoonweg (geen) en maken er dan ook (geen). Persoonlijk heb ik toch liever dat mensen het een beetje beredeneren (gewoon al omdat een kind opvoeden veel werk is.) Laten we voor de rest gewoon hopen dat we allemaal ieders keuze respecteren.
 
We leven in een maatschappij: iedereen betaalt wel voor dingen waar hij of zij geen gebruik van maakt en een ander de vruchten van kan plukken.
Ik betaal mee aan al diezelfde zaken + daarboven nog eens de mentale/financiële "last" van kinderen
Kindergeld, uw kinderen ten laste die ge moogt invullen op uwe brief om minder te moeten afdragen, dat zijn voordelen die betaald/gecompenseerd worden door anderen of waardoor ge minder bijdraagt aan de huidige maatschappij dan degene die er geen hebben. Een voordeel dat ge zo'n 20 jaar aan een stuk kunt genieten.
Ge staat er misschien niet bij stil maar die compensaties zijn slechts een druppel op een zeer hete plaat. Heel ver zal je daar niet mee komen.
Van alle redenen om kinderen te krijgen, is 'wie betaalt er anders mijn pensioen' toch wel een speciale.
Ik vind het vooral speciaal om te willen genieten van de lusten zonder de lasten te willen dragen đŸ€
 
Ik zal mijn dochter al beginnen zeggen dat ze voor een hoog brutoloon moet gaan en niet voor zo'n constructie van lager bruto met veel nettovergoedingen en een bedrijfswagen.
 
Ik betaal mee aan al diezelfde zaken + daarboven nog eens de mentale/financiële "last" van kinderen

Ge staat er misschien niet bij stil maar die compensaties zijn slechts een druppel op een zeer hete plaat. Heel ver zal je daar niet mee komen.

Ik vind het vooral speciaal om te willen genieten van de lusten zonder de lasten te willen dragen đŸ€
ik betaal veertig tot vijftig jaar voor de lusten van een andere generatie en mijn lusten worden berekend op mijn loon dat ik gedurende die tijd verdiend heb. Ik denk dat ik tegen mijn pensioen mijn lusten wel verdiend zal hebben. En troost u, het zal maar een minimumlust zijn, uw kinderen gaan niet te hard moeten werken voor mij.

Dat die compensaties niet alles dekken is ook geen argument. Ge hebt ze en ik betaal er mee voor, ook al is het niet gelijk aan een pensioen. Per kind is het per maand 175euro en uw toeslag op de belastingsvrije som is voor 1 kind ongeveer 1700 euro en voor 2 4300. Gewoon omdat ge ne kleine op de wereld hebt gezet. Nog nul euro waarde voor de maatschappij op dat moment (en voor hetzelfde geld nooit omdat het een beroepsdopper wordt of zwaar gehandicapt is). Dat gij er niet mee toekomt (en ja, niemand komt met dat geld toe) wil daarin niets zeggen. Dat was uw keuze om kinderen te krijgen. Ge weet hoeveel zoiets kost. Het blijft gratis geld voor u, geld waar ik dus nu o.a. voor afdraag en dus belast wordt.
Dus ik draag mijn lasten voor de maatschappij van nu en dat betekent dat het later mijn toer is om de lusten te verkrijgen. Dit is het systeem dat ons land heeft, dus uw redenering klopt van geen kanten. Anders hadden ze mij ook niet mogen belasten met uw kinderen en de ouderen van deze tijd en me dat geld moeten geven om in mijn eigen pensioensparen te steken.
 
Hier worden toch echt wel bizarre stellingen ingenomen, Jezus Christus zeg


Wat mij bijblijft is toch echt wel “ja maar anders ben je zo alleen als je oud bent”.
Ga eens langs bij menig rusthuis, daar zit het vol oude mensen met kinderen die alleen zijn en ook puur op zichzelf aangewezen zijn.
Dat uw kinderen dan is 1 keer per week een uurtje een verplicht nummer komen brengen half tegen hun zin, wordt je daar zo vrolijk van? Net zoals jij nu hebben zij ook andere prioriteiten en zitten zij mee in de ratrace.
Ouders hebben is heel fijn, zolang ze u een nuttig doel dienen. Vanaf dat ze u niet meer kunnen helpen worden ze gewoon een last, een last is ambetant. Dat is cru maar het is wel de waarheid.
En het is tevens die waarheid die veel oudere mensen ook heel diep kwetst, maar het is wel de realiteit.

Laat dat toch niet de reden zijn om het te doen. Maar laat het ook niet de reden zijn om het niet te doen.

Kinderen is een zuivere emotionele keuze die je moet maken. Puur gebaseerd op sociale druk, een verwachtingspatroon of de termijnvisie van 16 jaar.
Weeg alles af en maak Ă©Ă©n weloverwogen keuze, er is geen juist of fout in deze.
 
Hier worden toch echt wel bizarre stellingen ingenomen, Jezus Christus zeg


Wat mij bijblijft is toch echt wel “ja maar anders ben je zo alleen als je oud bent”.
Ga eens langs bij menig rusthuis, daar zit het vol oude mensen met kinderen die alleen zijn en ook puur op zichzelf aangewezen zijn.
Dat uw kinderen dan is 1 keer per week een uurtje een verplicht nummer komen brengen half tegen hun zin, wordt je daar zo vrolijk van? Net zoals jij nu hebben zij ook andere prioriteiten en zitten zij mee in de ratrace.
Ouders hebben is heel fijn, zolang ze u een nuttig doel dienen. Vanaf dat ze u niet meer kunnen helpen worden ze gewoon een last, een last is ambetant. Dat is cru maar het is wel de waarheid.
En het is tevens die waarheid die veel oudere mensen ook heel diep kwetst, maar het is wel de realiteit.


Laat dat toch niet de reden zijn om het te doen. Maar laat het ook niet de reden zijn om het niet te doen.

Kinderen is een zuivere emotionele keuze die je moet maken. Puur gebaseerd op sociale druk, een verwachtingspatroon of de termijnvisie van 16 jaar.
Weeg alles af en maak Ă©Ă©n weloverwogen keuze, er is geen juist of fout in deze.
Dat is nu toch ook wel héél erg cynisch.
 
Dat is nu toch ook wel héél erg cynisch.
Het is heel cynisch inderdaad, maar ik begrijp ergens wel wat hij bedoelt.

Rusthuizen zitten inderdaad vol met oude mensen die enorm eenzaam zijn. Als je als bejaarde 'mooi' oud kan worden in je eigen huis met genoeg mobiliteit om zelf eens af en toe langs te gaan bij mensen, om dan na eventueel een weekje of twee ziekenhuis vredig in je slaap te sterven zal je dat inderdaad niet meemaken, maar als je de pech hebt om enkele jaren in een rusthuis te moeten verblijven kan het wel een enorm treurig laatste hoofdstuk zijn.

Enfin, ik zeg niet dat dat altijd zo gaat zijn, maar ik ben het wel met @MrKend54l eens dat 'ze zorgen voor je in je oude dag' niet echt een overtuigend argument is om kinderen te maken. In andere culturen misschien wel, maar hier in ons land is er toch een vrij grote kans dat je in een rusthuis zal gedumpt worden wanneer je niet meer voor jezelf kan zorgen.
 
Enfin, ik zeg niet dat dat altijd zo gaat zijn, maar ik ben het wel met @MrKend54l eens dat 'ze zorgen voor je in je oude dag' niet echt een overtuigend argument is om kinderen te maken. In andere culturen misschien wel, maar hier in ons land is er toch een vrij grote kans dat je in een rusthuis zal gedumpt worden wanneer je niet meer voor jezelf kan zorgen.
Dat klopt, maar dat gaat dan ook maar over een heel beperkte periode in je leven hé. De gemiddelde verblijfstijd in een rusthuis is wat, 6 maanden? Te verwaarlozen bij de rest van je leven.
 
Terug
Bovenaan