Kiezen voor kinderen of niet

Bij deze een reminder dat de bedoeling van deze thread is om ervaringen te delen over twijfelen over kinderen en over het proces om al dan niet tot een beslissing te komen en niet om pol & actuagewijs te debatteren over de pros en cons van kinderen. Ik ben heel dankbaar voor alle getuigenissen en visies die al in deze thread gepost zijn. Het toont duidelijk aan dat het iets is waar veel mensen op hun eigen manier mee bezig waren of mee bezig zijn. Ik vind deze thread tot nu toe een rijke schat aan perspectieven en zal sowieso alles in de komende periode meerdere keren herlezen. Dank aan iedereen die al de tijd heeft genomen om een bijdrage te leveren. Ongetwijfeld is het niet enkel ikzelf die hier iets aan heeft of zal hebben.
 
Laatst bewerkt:
Misschien een luchtiger intermezzo;
Iedereen heeft blijkbaar deze gemist? Nochtans een goedje 😂
Heftige uitspraak die gebaseerd is op het rondvoeren van een verstandelijk gehandicapt kindje.
Onderschat het ook niet, kinderen met een beperking beseffen veelal wel dat ze anders zijn dan anderen en kunnen ook perfect ongelukkig zijn.

Waar je wel een punt hebt is dat je in België goede begeleiding hebt en er veel initiatieven zijn. Denk maar aan speciale opvangcentra, financiële ondersteuning, pol&actua,...
 
Mijn perspectief ook is delen. Was nooit echt overtuigd om wel of geen kinderen te hebben (was niet echt een topic waar ik over nadacht), totdat ik mijn vrouw heb ontmoet en ik mijn toekomst wat uitdacht.

Iedereen rondom mij heeft wel wat kinderen en ook veel contact met ouders dus van dat opzicht was het zoiezo een logische keuze.

En als je je kinderen warm opvoed en niet verstikt, gaan die je later toch niet links laten liggen ? Dat is toch zeker niet wat ik zie in mijn omgeving. Het 'ergste' dat ik nog zie is verhuizen naar het buitenland.

Vind het een mooi side-project dat het hele leven meegaat. Ook eens dat ze groot zijn, kleinkinderen enzo voort.

Daarom ook relatief vroeg begonnen en er wel een aantal zodat ze allemaal hun eigen pad kunnen vinden en er in iedere levensfase wel gaan zijn dichter bij ons.

Dus eigenlijk vrij rationeel benaderd bijna zoals geld beleggen maar dan met emoties/geluk. Risico's spreiden, niet gaan voor snelle returns en flexibel zijn en openstaan voor alles :).

Nog geen spijt van gehad (ben wel nog vroeg in het traject)
 
Ge maakt dan direct de denkfout dat al die vrouwen die vroeger richting kinderen gestuurd werden ook per se gelukkig waren als moeder. Of is dat niet relevant en deel van de zure appel in uw verhaal? Kinderen krijgen is niet het hoogste goed.
Waarom moet je 365 dagen per jaar gelukkig zijn ?
 
Ik heb er nu 1 terwijl ik voor mijn vrouw leerde kennen nog niet aan kinderen dacht. Nadat we samen waren er uiteindelijk toch vrij snel voor gegaan, maar we waren allebei wel al 30+, dus we hadden onze 20-jaren al goed kunnen vullen met reizen, feesten, ... Ons ding dus.

Nu onze dochter er is, kijk ik eerlijk gezegd toch af en toe melancholisch naar het verleden zonder kind. Ik heb de laatste twee jaar praktisch niet gesport, het reizen en gewoon alledaagse dingen zijn toch net iets anders met een kind. Ik durf zelfs te zeggen dat het moeilijker is, zeker gezien de kleine een slechte slaper is en vaak wakker wordt 's nachts.

Heb ik er spijt van? Goh, echt moeilijk om te zeggen. Sommige dagen zeker wel, dan denk ik: "waarom heb ik voor dit leven gekozen?" Terwijl op andere dagen ze rustig is, niet weent en zelfs vrolijk lacht en knuffels geeft. Ik kijk ook uit naar nog meer dingen tezamen doen als ze al wat ouder is.
Denk dat dit wel toepasbaar is op mezelf. Eerst 8j samen geweest met de madam en vanalles gedaan. Madam wou er absoluut, ik was zus en zo. Zonder ok, met... Goh kweet het niet. Moest op een moment wel wat gaan kiezen, uiteindelijk 1 kind gekregen. Meer wou ik niet, ook deels voor praktische dingen en nog mijn ding te kunnen doen.

Wat wel goed is, madam werkt 1/2 weekends. Dus moet er wel mee bezig zijn. Merk in de traditionele koppels dat de hoofdtaak toch meestal bij de vrouwen valt.

Tdoet veel met een mens, babyfase was hier super easy en hoe ouder hij is (5j ) toch wel wat dagelijkse strijd voor de routine met momenten.
Soms wel tot ergernis en frustratie.
 
Dat vind ik dan weer belachelijk.
1. Niemand weet precies waarvoor hij kiest als het op kinderen aankomt
2. Ik wil de mensen geen eten geven die het na die wettelijke periode te weten komen
3. Ik ken meerdere mensen die pas na 6 maand te horen kregen dat ze een kind met een beperking gingen krijgen omdat die dan pas zichtbaar was. 1 iemand koos ervoor de zwangerschap te beëindigen, 1 iemand om de natuur zijn gang te laten gaan en heeft haar zoontje maar enkele uren weten leven, 1 iemand een week voor de bevalling en heeft een normaal begaafd, fysiek beperkt (rolstoelgebonden, incontinent, meerdere zware operaties) kind. Maar hey, gelukkig had ze er zelf voor gekozen dus ze mag niet klagen!

Tuurlijk mogen mensen klagen. Zowel de kinderloze als diegene met kinderen. Gebrek aan empathie vind je overal. :unsure:

Maar het is een belachelijk antwoord op iets dat in de eerste plaats niet gezegd hoeft te worden en dan misschien ook wel een belachelijk antwoord verdient.

Want op zich zijn kinderen in het merendeel van de gevallen nog steeds effectief een keuze.

Terwijl bv constant oververmoeid zijn door medische problemen dat niet is.
Of te weinig tijd hebben om alles te bolwerken omdat je voor een terminaal familielid zorgt, ook geen keuze is.

En zo zijn er best wel wat redenen te bedenken waarom iemand zonder kinderen er misschien ook wel onderdoor kan zitten, maar waar die misschien niet mee te koop loopt. Redenen die een mens overvallen en geen keuze zijn.

Dus ookal heb heb je een slecht slapende kleuter in huis, misschien staat er iemand voor u die nog net iets meer vermoeid is om redenen die ge niet kent en heeft die geen boodschap aan hoe erg het ouderschap wel niet is.

Ik heb een goede vriendin met een ongeneeslijke kanker. Die kanker is ook het definitieve einde van een sterk aanwezige kinderwens. Die leeft nu op 1/3 batterij op goeie dagen. Maar die wil vooral nog genieten van het leven en niet 'de zieke' zijn. Dus weinig mensen weten dat ze terminaal is.
Die had laatst ook een mindere dag. En een moeder zei haar dat ze niet wist wat moe zijn was, omdat ze geen geen peuter in huis heeft die nog steeds niet door slaapt.
Zij heeft gewoon geantwoord dat ze dat inderdaad niet wist en zich die avond in slaap gehuild omdat ze dat ook nooit zou weten.

Om maar te zeggen, dat ook oververmoeide ouders soms best gewoon hun mond houden, ookal is het al eens een tijdje lastig. Want sommige dingen zijn nog lastiger, maar net iets minder zichtbaar dan een kind.
 
Ik heb geen kinderwens, nooit gehad ook. Even getwijfeld toen ik begin de 30 was, met het idee van "oei, 'k ga wel moeten beslissen nu." Er was echter geen enthousiaste ja, niet bij mij noch bij mijn partner. En achteraf gezien was dat een goeie keuze. Ik ben ook heel snel overprikkeld en werk bvb maar part time omdat ik kapotmoe thuiskom na een volledige dag werken (genre in slaap vallen om 19u 's avonds). Een kind kan daar gewoon niet bij, dat zou voor niemand tof zijn (in de eerste plaats niet voor dat kind).

Die zinloosheid zonder kinderen heb ik ook nooit gesnapt. Iemand zei "het zoveelste terrasje/restaurantbezoek/familie is zeker ook plezier, maar gelukkig zou ik daar niet van worden." Ik denk dat dat ook een groot verschil is met hoe ik het ervaar. Ik doe helemaal nooit restaurantbezoek en terrasjes zijn ook niet mijn lust en mijn leven. Ik heb gewoon al genoeg gedoe met mezelf? 😂 Ik ben al jaren bezig met een stabiele situatie voor mezelf te creëeren, met vallen en opstaan, mijn leven is constant een werf, precies. Ik kan me wel voorstellen dat je als je op je 18de afstudeert, op je 22/23ste afstudeert in het hoger onderwijs en daarna huisje-boompje-beestje doet, je je tegen je 30ste gaat vervelen of zo, alle mijlpalen bereikt en alle leuke dingen al gedaan.

Ik ben afgestudeerd op mijn 25ste, hoger onderwijs op mijn 29ste en dan nog een aantal therapietrajecten gevolgd tussendoor om nu uiteindelijk part time te werken. Gooi daartussen nog een paar verliefdheden, verhuizingen, familiegedoe en nog wat werkdingetjes en ik heb het gewoon al druk genoeg gehad met mezelf te managen, laat staan dat ik ineens verantwoordelijk ben voor een heel ander klein mensje.

Dat ik later oud en triest en eenzaam word... Voor hetzelfde geld loop ik morgen onder een bus, met zo'n dingen hou ik mij niet mee bezig. Of misschien woon ik wel alleen op mijn 73ste en struikel ik over de kat, prima dood wat mij betreft.

Ik heb jaren een verstandelijk gehandicapt kindje vervoerd naar school, was ten eerste de leukste job die ik ooit heb uitgevoerd en ten tweede het liefste en gelukkigste kind dat ik in mijn leven ben tegengekomen. Eens je daar dicht bij staat is dat echt hemels.

Volgens mij sowieso veel zaliger dan het standaard kind dat alle dagen zaagt en roept en tiert tot je er zot van wordt. Ik heb die om te beginnen misschien 3 keer zien wenen op 2 jaar tijd. Dat kind weet niet wat het is om ongelukkig te zijn.

Ik moet er ook geen tekening bij maken dat je in dit land veel steun krijgt (financieel gezien dan) - als ik erover nadenk misschien nog liever een verstandelijk gehandicapt kind dan een normaal kind, whatever dat laatste betekent
Hier is al een paar keer op gereageerd, maar ook nog eens mijn bijdrage.

Ik heb mijn hele jeugd lang naast een gezin gewoond met een zwaar verstandelijk gehandicapt kind. Zo zwaar dat het kind niet eens wist wat het was om gelukkig te zijn. Allez, kind, ondertussen was dat een volwassen man. Maar wel een met het ontwikkelingsniveau van een jonge peuter. Nachtenlang bonkte hij met zijn hoofd tegen de verwarming, ze moesten die 's nachts vastbinden in bed om te voorkomen dat hij zichzelf pijn deed. Hij schreeuwde en tierde zijn keel schor.

Mijn papa heeft die ook eens moeten voeren naar de instelling. Nooit meer, zei hij, dat was gewoon gevaarlijk. Die man brak bijna de auto af, sleuren aan de zetels vooraan (en dat met de sterkte van een volwassen man hé), zichzelf rond smijten,...

Ik wil maar zeggen, dat was niet de gelukkigste mens ooit hoor. En zo hemels was dat allemaal niet.
 
@Guazala daarom ook mijn laatste zin:

Tuurlijk mogen mensen klagen. Zowel de kinderloze als diegene met kinderen. Gebrek aan empathie vind je overal. :unsure:

😉
Ik vind zo een opmerkingen ook ongepast genre "Gij weet niet wat moe zijn is!".
Dat is puur een gebrek aan empathie. Dat ge dat denkt, tot daar aan toe. Maar hou gewoon uw klep. 🤷‍♀️
Gij niet he, maar de tactloze, empathieloze mensen.
 
Subliminale invloeden via groepsdruk, sociale media, gsm, je hoort en leest wat je wil horen/zien (de pro's die verkocht worden door zij die geen kinderen hebben klinken aanlokkelijk), etc. op een vrouw van 27 zijn ongezien. Niks zo comfortabel voor het ego dan te kiezen voor jezelf, waarom zou je de endorfinekraan dichtdraaien, volgend weekend zijn er weer nieuwe kicks te vinden. Als je daar geen weerwerk aan geeft zal het drama zich ontvouwen: de levensstijl wordt 5 jaar lang behouden want er is geen incentive om voor een kind te kiezen waardoor de gezinsplanning moeilijker wordt: je hebt voor de rest van je leven geen (tweede/derde) kind omdat je korte termijn voor jezelf koos, egocentrisch narcisme is de norm als je tot de middenklasse behoort. Op familiefeesten krijgen we het niet meer verkocht aan de millennial neven en nichten dus de tantes en nonkels zijn van miserie dan maar op onze kinderen gaan babysitten.


Jij draait het om, een mens die kiest voor de zingeving van een gezin is meer vervuld dan iemand die kiest voor een op zichzelf gekeerd leven. Plus, denk je nu echt dat er geen me-time voor de ouders is als die bleitende fuckers teenagers zijn ?

Dus advies voor de topicstarter: stuur alles in de richting van partner zwanger krijgen leeftijd 28-29.
do_not_feed_the_troll.jpg

1) het is niet endorfine maar dopamine wat jij bedoelt. Endorfine is een hormoon wat uw hypofyse afgeeft bij lichamelijke inspanning en als eigenschap heeft pijnstillend te zijn. Het bekendste voorbeeld is de endorfine rush (ook wel "runners high" genoemd) bij marathon lopers.

2) die laatste zin had een copy/paste uit de subtitles van The Handmaid's Tale kunnen zijn. Creepy. Volgend weekend wordt de klok verzet en begint het winteruur. Verzet jij uw kalender ook naar de 21e eeuw?
 
Ik wou 4 kinderen, vriendin maar 2. Door medische issues is het overduidelijk dat het best bij 2 bleef. Geen probleem om me daar bij neer te leggen, je wil geen 4 kinderen én een vrouw die na 2 extra zwangerschappen fysiek bijna volledig kapot is. Mijn vrouw wou aan kinderen beginnen voor haar dertigste, ze is uiteindelijk na haar dertigste bevallen wat wij mss iets vroeger zouden willen gehad hebben (maar we waren beide al 27 toen we elkaar leerden kennen)

Tuurlijk is het leven soms wel eens leuk zonder kinderen, maar ik zou persoonlijk echt niet zonder kunnen. En ik geloof dat de kinderen ons in de relatie 1 keer samen gehouden hebben (was geen gigantische ruzie, maar toen ging de drempel om uiteen te gaan een héél stuk kleiner zijn). Nu alles terug koek en ei (allez, die koek smaakt wel eens verschillend en over hoe dat ei gebakken is komen we ook niet altijd overeen, maar de relatie zit goed). Niet dat je kinderen als bindmiddel moet nemen voor je relatie, dat zou een foute keuze zijn.

Een relatie waar 1 iemand kinderen wil en de andere écht niet, lijkt me héél moeilijk. Maar @Karton 's vriendin lijkt me op zich niet keihard tegen kinderen te zijn, maar heeft wel angst voor een aantal zaken. Zwangerschaps-angst lijkt me enigszins logisch en ik weet niet of je daar als vrouw aan kan/moet "werken" (of een duidelijk beeld stellen) via gesprekken met andere vrouwen of zelfs (waarom niet?) met een psycholoog zodat je voor jou op een rijtje kan zetten of je angst irrationeel of rationeel is. Het kan gerust zijn dat het resultaat nog duidelijker is dat er geen kinderen moeten komen, maar dan zal er achteraf mss geen spijt zijn.

De andere angsten, qua me-time, zijn mss op te lossen als jullie je carriere/relatie op een andere manier bekijken: nu gaan we er altijd vanuit dat beide partners gelijk voor het gezin moeten zorgen. Op zich hoeft dat natuurlijk niet als beide partners daar akkoord mee gaan. En dan moet @Karton zich misschien afvragen of hij bereid is om de "traditionele mama" te spelen (en dus bvb halftijds gaan werken om gezin+huishouden te kunnen runnen) zodat de "échte mama" voor een deel van de tijd gewoon haar eigen ding kan doen en voldoende me-time heeft, maar je dan op zondag wél samen dingen doet. Natuurlijk kan dit dan evolueren als Karton's vriendin wél een gelijke verdeling van het huishouden/gezin wil, maar als Karton voldoende me-time op een of andere manier kan garanderen, is dat misschien een zorg minder voor haar en een reden waarom ze wél aan kinderen zou willen beginnen (en ja, je hebt dan altijd de mogelijkheid dat er een handicap parten speelt of dat jullie uit elkaar gaan, maar risico's zijn niet uit te sluiten, ook als Karton zelf gehandicapt zou worden zonder dat ze kinderen hebben zou er mss geen me-time meer zijn).

@allen: proficiat hoe de meesten hier mooi hun eigen visie kunnen geven zonder anderen te beschimpen.
 
Leuke thread om te lezen. In het echte leven kijken mensen meestal raar op als je zegt dat je geen kinderen wil. Deze thread geeft toch even bevestiging dat ik niet volledig getikt ben (op dit vlak dan).

Voor mij was het altijd een combo van een hoop "kleine" factoren. Maar ik probeer het als een dobbelsteen te bekijken. De kans is zeker 1/6 dat je kind gehandicapt is, zwaar drugs/alcohol verslaafde zal worden, vroeg sterft, insert andere factoren die je leven als ouder volledig kapot maken.
Normaal ben ik niet schuw van risico's, maar als ik een dobbelsteen zou moeten gooien, en land ik op 1 is mijn leven praktisch voorbij. Nee dankje.

Mijn partner wou ook nooit kinderen, nu recent zei ze "Misschien wil ik wel ooit kinderen". Toch even slikken. Maar we zien wel wat de toekomst brengt.
 
Leuke thread om te lezen. In het echte leven kijken mensen meestal raar op als je zegt dat je geen kinderen wil. Deze thread geeft toch even bevestiging dat ik niet volledig getikt ben (op dit vlak dan).

Voor mij was het altijd een combo van een hoop "kleine" factoren. Maar ik probeer het als een dobbelsteen te bekijken. De kans is zeker 1/6 dat je kind gehandicapt is, zwaar drugs/alcohol verslaafde zal worden, vroeg sterft, insert andere factoren die je leven als ouder volledig kapot maken.
Normaal ben ik niet schuw van risico's, maar als ik een dobbelsteen zou moeten gooien, en land ik op 1 is mijn leven praktisch voorbij. Nee dankje.

Mijn partner wou ook nooit kinderen, nu recent zei ze "Misschien wil ik wel ooit kinderen". Toch even slikken. Maar we zien wel wat de toekomst brengt.
Hoe kom je daarvoor aan 1/6, want dat lijkt me wel heel hoog?
Verder vind ik het een goede zaak aan onze maatschappij dat mensen minder druk voelen om kinderen te krijgen als ze hiervan niet overtuigd zijn.
 
Hoe kom je daarvoor aan 1/6, want dat lijkt me wel heel hoog?
Verder vind ik het een goede zaak aan onze maatschappij dat mensen minder druk voelen om kinderen te krijgen als ze hiervan niet overtuigd zijn.
Is een wilde gok. Cijfers vinden zou enorm moeilijk zijn, maar ik denk dat we wel kunnen zeggen dat 1/6de van de populatie een serieuze verslaving heeft, vroegtijdig sterft (aan ziekte of ander), een ziekte of handicap (mentaal en zware vormen van autisme of dergelijke, ...)

Kan zijn dat ik de bal volledig mis sla. Het is echter ook maar 1 van de redenen dat ik geen kinderen zou willen. Wie weet sta ik ooit super stabiel in het leven, heb ik alles gedaan wat ik wou en ben ik klaar om mijn leven te geven aan een kleine tijdloos. Maar voor nu zie ik dat niet gebeuren.


Ik denk dat dat wel een mindset is die mensen meer moeten opnemen, kinderen zouden een JA IK WIL DIT! Geval moeten zijn. Niet een goh ja misschien, waarom niet? En zo zie ik (in mijn omgeving) toch redelijk wat mensen vrij kortzichtig voor kinderen gaan.
 
Ik denk dat dat wel een mindset is die mensen meer moeten opnemen, kinderen zouden een JA IK WIL DIT! Geval moeten zijn. Niet een goh ja misschien, waarom niet?
Ik denk nochtans dat dat de overgrote meerderheid van de mensen is of toch zeker voor 1 vd 2 partners. Ik heb het altijd leuk gevonden om met kinderen te spelen en ik ben van nature uit nieuwsgierig naar alles, dus ook naar het vaderschap.

Mijn vriendin had er meer schrik voor dan iets anders in eerste instantie. Ik denk dat dat op zich wel een gezond is. Een zwangerschap en bevalling is ook gewoon een heel heftig iets, ik zou ook schrik hebben als vrouw, zelfs wanneer het kind helemaal gezond is.

Kan zijn dat het nog in ons gezicht gaat ontploffen hoor maar voor het moment gaat het prima.
 
Laatst bewerkt:
Aangezien dit waarschijnlijk geen zeldzaam probleem is lijkt het me interessant voor deze thread en voor mezelf om wat ervaringen te lezen en te delen van andere mensen die ook in deze situatie zitten of zaten. Andere ervaringen van mensen die twijfelen of hebben getwijfeld over kinderen zijn ook welkom.

Lijkt me niet simpel als de kinderwens er bij u eerder wel dan niet is. 't precies kiezen tussen kinderen of uw vriendin. Verliezen gaat ge altijd doen 😢.

Bij ons was het vrij rap duidelijk dat we allebei super graag kinderen (meervoud) wilden. Maar ik denk ook wel dat mocht mijn vriendin echt geen kinderwens gehad hebben, we evengoed nog samen zouden zijn. Ik zou me daar wel over kunnen zetten denk ik. Ik besef dat dit holle woorden zijn, want de situatie heeft zich nooit voorgedaan. Alleszins veel moed toegewenst met wat je ook beslist.
 
Post reporten ? Ga ik gecancelled worden door een MeToo maffia ?

Ik zei hetzelfde, dat er na de keuze voor kinderen meer zingeving is, dus waarom zou je daar niet naar streven en even door de zure appel bijten ? Ik zeg dat die bewuste keuze is beïnvloed door moderne factoren die zeggen: eet nooit een zure appel. Voor millennials is het wegnemen van bepaalde vrijheden ondenkbaar geworden. Je kan toch moeilijk ontkennen dat laat of geen kinderen krijgen een Westers middenklasse concept is (net zoals ons geloof en gemeenschapszin verliezen). Er was vroeger minder draagvlak om als vrouw geen kinderen te krijgen maar alles is nu doorgeslagen richting: er is geen universele waarheid dus negeer klassieke waarden.

Telkens weer sleurt er iemand de uitzondering op de regel bij: Joske kreeg een gehandicapt kind, zie je wel hoe verschrikkelijk kinderen krijgen is. Quid pro quo: de dochter van de architect dacht dat ze artieste moest worden, maakte nooit kinderen, verhuisde naar Bali, kreeg een depressie en leefde nog lang en ongelukkig.

Mijn mening: ik raad die topicstarter aan om zijn vriendin zwanger te krijgen voor haar 30e. Wat is daar sexistisch aan ? Je moet er weer legbatterijen bijsleuren, even goed mogelijkheden voor zelfontplooiing voor die vrouw.

MeToo maffia? Nou nee, hoor, gewoon door normale mensen die niet leven in één of andere spinoff van de Handmaid's Tale.

Ik weet niet of je hier toevallig met een teletijdmachine bent terechtgekomen uit 1600 en denkt dat een kind hebben dé mirakeloplossing en het beste -preventiemiddel is om een "doelloos ongelukkig leven" te voorkomen, maar 'zingeving' is tegenwoordig ook perfect mogelijk zonder dat je daarvoor extreem religieus moet zijn en een hele wildgroei aan kinderen moet hebben.
"Ik ken iemand die geen kind heeft, op Bali ging wonen en daar een depressie kreeg". Ja, ik heb ook al van vrouwen gehoord die kinderen kregen, een mentale kortsluiting kregen en hun (versneden) kind in de bloempot of vuilzak staken. Kans is groot dat je bij vrouwen mét kind(eren) procentueel meer ongelukkige mensen tegenkomt dan bij kindvrije mensen. Geen kinderen kunnen krijgen en ze willen is een persoonlijk drama, maar ik heb nog nooit van iemand gehoord die geen kinderen wou en er ook geen had echt doodongelukkig is daardoor. Vrouwen die zich het klassieke riedeltje van "oooh, ma kinderen zijn het schoonste dat er is" hebben laten aanpraten en het moederschap ferm onderschat hebben, zijn er vaak wel in overvloed.
De beste vriend van mijn vader is al 30 jaar samen met z'n vrouw en hebben bewust geen kinderen, en dat zijn de gelukkigste en meest opgewekte mensen die ik al heb gezien. En ze zien er dan ook nog eens ongelofelijk goed uit voor mensen van in de 50. Ik kan dus ook concluderen dat geen kinderen het beste is wil je niet te snel mentaal en fysiek verouderen.

Boomer is een favoriet woordje, maar ik denk dat het hier wel echt op z'n plaats is.
 
Terug
Bovenaan