Jupiler Pro League 2023-2024

Wie wordt kampioen?


  • Totaal aantal stemmers
    187
  • Opiniepeiling gesloten .
Niemand klaagt over de salonremise. Wel over de manier waarop. Voor zover ik mij herinner is er in Fiorentina-Ferencvaros ook niet naar elkaar gepast en geweigerd op in een leeg doel te trappen zoals bvb Madsen. Nogmaals dat er zoiets spontaan gebeurd, is volledig te snappen maar om het zo uit te voeren is echt wel heel idioot/dwaas/... . Hadden ze nu nog aangevallen en een slechte voorzet gegeven die over zijlijn buitenwaait of een fout maakt met de nodige blessurebehandeling of er zijn genoeg manieren om dit op een respectvolle manier te doen naar alle partijen toe.

Tja, sta me toe om "de manier waarop stoort ons" een heel Belgisch iets te vinden. "Doe het maar hoor, maar laat het gewoon niet opvallen". Deze uitspraak werd op de persconferentie ook quasi letterlijk door Vandenbempt gedaan... Dan heb ik het toch moeilijk om zo iemand over fairplay en dergelijke te horen babbelen (bij hem ook nog om andere redenen, maar die vallen ver buiten het scope van voetbal).

Iedereen is vrij om die visie wel te hebben, maar ik ben nu eenmaal meer zwart/wit in zo zaken. Iets dat je ook ziet in mijn klachten qua arbitrage, waar mijn grootste probleem het gebrek aan consequentie is. Maar dat is een andere discussie uiteraard.
 
Hadden ze nu nog aangevallen en een slechte voorzet gegeven die over zijlijn buitenwaait of een fout maakt met de nodige blessurebehandeling of er zijn genoeg manieren om dit op een respectvolle manier te doen naar alle partijen toe.
Wekelijks wordt er hier geklaagd over tegenstanders die blessures of krampen faken om die laatste 10 minuten te overbruggen.
Nu dat beide teams eens geen zin hebben in toneelspelen worden ze liefst alle 22 + coaching staff los naar de brandstapel geleidt.

Het gaat er los over imo, allemaal omdat Joos en Pvdb niks beter vinden om over te zagen zodat ze nog eens hun 5 seconds of fame krijgen.
 
Niemand klaagt over de salonremise. Wel over de manier waarop. Voor zover ik mij herinner is er in Fiorentina-Ferencvaros ook niet naar elkaar gepast en geweigerd op in een leeg doel te trappen zoals bvb Madsen. Nogmaals dat er zoiets spontaan gebeurd, is volledig te snappen maar om het zo uit te voeren is echt wel heel idioot/dwaas/... . Hadden ze nu nog aangevallen en een slechte voorzet gegeven die over zijlijn buitenwaait of een fout maakt met de nodige blessurebehandeling of er zijn genoeg manieren om dit op een respectvolle manier te doen naar alle partijen toe.
Ah oké dus ze moesten toneel spelen, dan zou het allemaal niet uitgemaakt hebben 😂.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sond
Wekelijks wordt er hier geklaagd over tegenstanders die blessures of krampen faken om die laatste 10 minuten te overbruggen.
Nu dat beide teams eens geen zin hebben in toneelspelen worden ze liefst alle 22 + coaching staff los naar de brandstapel geleidt.

Het gaat er los over imo, allemaal omdat Joos en Pvdb niks beter vinden om over te zagen zodat ze nog eens hun 5 seconds of fame krijgen.
kom kom. krampen of blessures faken doe je geen 10 minuten aan een stuk hé.
Die worden (verplicht) vervangen na een tijdje.

En een ploeg de Champions Playoffs (en het gepaarde geld ermee) ontzeggen, is toch een ander paar mouwen ook hé.
 
Ah oké dus ze moesten toneel spelen, dan zou het allemaal niet uitgemaakt hebben 😂.
Klopt, dan ging deze hele hetze er niet geweest.

edit: @Sond : zoals het nu was is het gewoon al de supporters/TV-kijkers/... in hun gezicht uitlachen. Dit had niets meer met voetbal te maken. Voor mij moest De Mil zijn ontslag niet krijgen, net zoals Vrancken dat ook niet moet krijgen. Ik schreef zelfs letterlijk dat ik niet weet wat een gepaste straf zou zijn.
 
kom kom. krampen of blessures faken doe je geen 10 minuten aan een stuk hé.
Die worden (verplicht) vervangen na een tijdje.
Hoeveel ploegen laten een match in de laatste 10 minuten doodbloeden door een blessure hier en daar, 2 vervangingen en dan wat gaan dansen rond de cornervlag? Wekelijkse kost toch?

En een ploeg de Champions Playoffs (en het gepaarde geld ermee) ontzeggen, is toch een ander paar mouwen ook hé.
Zoals zelfs al door de Gent supporters zelf aangehaald: Van de 2700 reguliere minuten in het seizoen gaat het mislopen van de PO's echt niet gelegen hebben aan die 6 minuten in Westel.

Als ze daar gewoon nog 1 aanval hadden gedaan met een voorzet die meters overwaaid, daarna 2 minuten gaan zitten omwille van krampen, een vervanging voor die "geblesseerde" speler en dan nog 2 keer de bal in de tribune hadden gekegeld hadden die 6 minuten ook gepasseerd geweest met hetzelfde resultaat. Dat is wat er zo vaak gebeurd. Nu was er eens geen toneel en zit het spel al dagen op de wagen omwille van een paar journalisten die de interessante willen uithangen.
 
edit: @Sond : zoals het nu was is het gewoon al de supporters/TV-kijkers/... in hun gezicht uitlachen. Dit had niets meer met voetbal te maken. Voor mij moest De Mil zijn ontslag niet krijgen, net zoals Vrancken dat ook niet moet krijgen. Ik schreef zelfs letterlijk dat ik niet weet wat een gepaste straf zou zijn.
Niet akkoord, al wie iets van voetbal kent ziet toch ook dat er geen vuur meer in het spel zit als niet naar elkaar gepast wordt?
Maar let's agree to disagree.
 
Klopt. En dan slaat dus nergens op hé. Zoals ik gisteren al zei: als je hier Genk gaat straffen, straf vanaf nu maar elke ploeg die een wedstrijd probeert dood te maken op het einde.
Daarvoor dient een scheidsrechter om tijd winnen, anti-voetbal, etc te bestraffen.
Zolang die komedie niet bestraft wordt blijven spelers dit doen.
Consequentie, zoals terecht hier vaak wordt aangehaald.

Maar ik hoop toch dat we overduidelijk het verschil kunnen zien met het opgevoerde (mislukte) toneel van beide ploegen.
Trainers die lachen, knipogen, spelers die terecht gewezen worden om voluit te gaan, de fase waar spelers van de tegenstander de bal naar elkaar passen,…

Nogmaals, hoe dom kan je zijn?!?

Die dommigheid mag toch wel bestraft worden niet?
 
Niemand klaagt over de salonremise. Wel over de manier waarop.

Voor mij is het net omgekeerd eerlijk gezegd.

De manier waarop kan mij weinig schelen, want zoals al vaak gezegd, anders doen ze dat door blessures te faken, aan de cornervlag te gaan staan, nog op het gemak 3 wissels door te voeren,... Nu zag het er wat ongemakkelijk uit, maar het ellenlange tijdrekken is anders ook voor iedereen frustrerend en vaak een doorn in het oog.

Nu was het niet verdoken of hypocriet, nee, ze toonden gewoon heel duidelijk dat ze tevreden waren met dit resultaat.

Maar net dat is voor mij wel het probleem, dat ze bij Westerlo zich ook tevreden stelden met dit resultaat. Ze staan met 11 tegen 10 en hadden mits winst een extra punt gehad om aan de play-offs te beginnen. Zij deden dit dus enkel en alleen om Genk te plezieren en dat is imo competitievervalsing en tegen de ethiek van het spel.
 
Dan moet ge u de vraag stellen welke ambitie die spelers zelf hebben in PO2. Ze zouden met een punt meer evenzeer als voorlaatste starten met evenzeer een achterstand op ploegen met veel meer ambities en meer realisme om die te kunnen vervullen. Dan kunt ge weliswaar klagen over hun gebrek aan ambitie en hoe ze het in uw ogen te snel opgeven, maar die laatste zin is toch zeer kort door de bocht en een stevige "conjecturing".

Laten we zeggen dat ik niet veel verwacht van Westerlo in PO2. Niet met dit puntenaantal en dat had ik ook niet gedaan met een punt meer. En ik vermoed dat ik daar niet alleen in ben. Gent, Mechelen en STVV gaan dat onder elkaar uitvechten, dat ziet iedereen wel.
 
Dit is ook weer een serieus staaltje sensatiejournalistiek.

De positie van Vrancken binnen Genk staat al maanden onder druk. Er is al maanden in de wandelgangen sprake van ruis op de relatie bestuur / Vrancken. Er gaan al een hele tijd geruchten rond over dat Vrancken het voor bekeken gaat houden na dit seizoen en dergelijke. Op zijn best gaat Genk dit als excuus gebruiken om zo de druk van de supporters te verlichten die er zou komen na een stopzetten van de relatie tussen Vrancken en Genk. Want ook al erkennen alle supporters Vrancken zijn fouten en zijn er zelfs een aantal die hem al wegwillen, is de meerderheid van de mening dat er eerst met een serieus vergrootglas naar het transferbeleid gekeken moet worden vooraleer je een coach buitengooit die al twee seizoenen heel veel uit een kern haalt.

Maar dit heeft intern absoluut niets veranderd. Ze denken echt niet "ineens" aan een ontslag omdat Joos en Vandenbempt alles en iedereen onder de bus willen gooien. En dat weet ik echt wel 100% zeker via interne bronnen. Als excuus? Ja. Als echte reden? Nog niet in de buurt.
Dit. Gewoon een extra (drog)reden om hem buiten te jossen, en mss zo vanuit eventuele vergoedingen te komen?

Nu gezien de grote aandacht en de morele dilemma's, misschien het moment om nog eens al de omkoping, inmenging van makelaars, cadeautjes, gokchinezen en arabieren, toneelopvoeringen (ook al zijn ze van hollywood niveau)... boven te halen?
Want daar is het toch nu de moment voor gezien gans de voetbalwereld ten schande is gezet door wat amateuristisch toneel.
Misschien moeten we er een operatie/onderzoek van maken? Wat denken jullie van de titel "propere handen"?
Of is het nu gewoon weer wat geneuzel om commotie te maken en zich moreel beter te voelen, gewoon wat te doen en daarna gewoon terug business as usual?

Moet men het dan maar laten begaan? Nee, maar wees consequent en treedt strenger op tegen alle vormen van toneel en zaken "die een smet op het blazon zijn" van het voetbal.
 
De laatste 10 minuten, de 2de helft, waarom niet ineens de hele match, als beide ploegen daar tevreden mee zijn?

Dat gebeurt ook echt gewoon vaak? Gewoon niet zo openlijk. Als Genk op voorhand al genoeg had aan een punt (wat nu niet zo was want als Mechelen won moesten ze de 3 punten hebben), was er heel die wedstrijd niet gevoetbald btw.
Meestal wordt er nog wel 75% van de wedstrijd fatsoenlijk gevoetbald en wordt er dan in het laatste kwart van de wedstrijd niets meer gedaan, maar het is in het verleden op toernooien of in competities echt al vaker gebeurd dat ploegen gewoon vanaf de aftrap weinig doen wetende dat ze beiden gelijk willen spelen (of erger bewust verliezen als dat hun goed uitkomt).

Het enige wat tegensteekt hier is dat Westerlo geen enkele reden had om dit te doen natuurlijk, buiten geen moeite meer willen doen. Maar ook dat gebeurt hier en daar wel eens. Maar nog eens, niet zo openlijk, en voor mensen als Van den Bempt is dat blijkbaar de schande (akkoord over Kayembe-Madsen op dat vlak, niet over de rest).
 
Westerlo had inderdaad geen enkele reden (buiten misschien wat menselijke decompressie, maar dan nog kan het anders).

Het is toch echt gewoon de manier waarop. Nu werd het een farse met wat hoongelach langs de kant. Elke gedupeerde ploeg (zoals Gent nu) zou hier terecht op gereageerd hebben. En veel voetballiefhebbers ook. Dat er normaal wordt tijdgerokken is een ander probleem (dat op zich ook zou moeten worden opgelost), maar doet hier eigenlijk niet ter zake.

Hoe moeilijk kan het zijn om gewoon wat door te voetballen zonder intentie om echt aan kansen te geraken (controlerend spelen zelfs zonder tijdrekken). Genoeg wedstrijden waarin ploegen wél kansen willen hebben, maar er toch amper krijgen, dus zo moeilijk zal dit vast niet zijn... :p

Nee, nu was het gewoon Genk die met dichtgeknepen billen (met 10 man) zekerheid wou en dus voorstelde om de sportieve strijd te staken, en gaat Westerlo hier vreemd genoeg in mee (zonder eigenbelang). Dat velen dit zomaar OK vinden, begrijp ik echt niet.

De betrokkenen hebben gewoon verkeerdelijk ingeschat dat deze farse wel geruisloos zou passeren. Dit is niet het geval bij vele voetballiefhebbers (en ook niet intern binnen Westerlo blijkbaar). Moest De Mil daarvoor ontslagen worden? Nee, uiteraard niet. Maar slim was het allemaal niet, niet van Genk en zeker niet van Westerlo.
 
Ik blijf de focus op Madsen/Kayembe ook overdreven vinden. Zelfs als Genk de bal gewoon vanachter rondtikt en Westerlo niet eens poogt de bal af te pakken, is m.i. ook al een farse. Het trok het allemaal nog eens meer in het belachelijke, maar het was sowieso al belachelijk en dom.
 
En wat het tijdrekken betreft (totaal andere discussie), hoe moeilijk kan het eigenlijk zijn om dit op te lossen? Het is zo ontzettend frustrerend voor de neutrale kijker en de gedupeerde tegenstander dat ik niet begrijp waarom hier geen initiatieven zijn.

Bijvoorbeeld: te lang treuzelen met uittrappen, ingooien, corner of vrije trap (scheidsrechter hanteert bv. een 10 seconden regel en past deze ook effectief toe)? Bal voor de tegenpartij (directe of indirecte vrije trap). Het zal rap gedaan zijn dan en komt bovendien de snelheid van het spel ten goede. Wissels en blessurebehandelingen? Tijd wordt gewoon even stilgezet.

Voila, tijdrekken gedaan en de kijker krijgt meer waarde voor z'n geld want véél meer effectieve speeltijd (wellicht gemiddeld een 20-30min meer).
 
Ik ken die man persoonlijk en dat is iemand wiens dichte cirkel niets anders dan supporters is van Anderlecht, Brugge en dergelijke en die daardoor ook enorm objectief heeft moeten leren zijn. Ik kan me soms zelfs druk maken in hoe objectief die man is. Kritiek op de eigen club à volonté. Maar net zoals velen is hij de rol qua stemmingmakerij van de pers in het huidig voetbal kotsbeu.
Maar ok, niet het punt. Ik wilde het random toeval wel ff aanduiden ;)

Soms moeten mensen ook eens verder kijken dan hun neus lang is wanneer ze zoiets lezen. Hij zegt nergens dat die stuff exact hetzelfde is. En nergens zegt hij dat alles OK is van die fase. Deze fase vinden zelfs de meeste Genkies erover. Maar het feit is dat er door de hele hetze rond die zes minuten van twee ploegen voor wie het goed was er ondertussen een man zijn job verloren is en voor eeuwig een besmeurde naam heeft. Een man die zijn job gewoon top uitgevoerd heeft en exact gedaan heeft waarvoor hij aangenomen is. En dat moeten we normaal vinden. Maar de door hem aangehaalde praktijken zijn dingen die wekelijks gebeuren en die voor velen (moi inclus) een echte ziekte van het moderne voetbal zijn. Dingen die je er als coach in principe ook kan uithalen als je vindt dat de coach dit ook had moeten doen voor wat er zondag gebeurde. Maar die dingen worden dan door dezelfde persjongens bekeken als "ervaren", "slim" en "leep". (Joos haalde in eenzelfde gesprek als waar hij Genk vlakaf beschuldigde van matchfixing aan dat hij vindt dat Vertonghen en Alderweireld boven de ref staan) Ik denk dat iedereen toch wel kan inzien dat die discrepantie belachelijk is. Dus als je oprecht vindt dat iemand zijn job en reputatie hiervoor mag verliezen, moet je consequent zijn en alle dingen die een absoluut gebrek aan fairplay tonen ook beginnen bestraffen.

Of weet je. Je trekt die consequentie in de andere richting door en maakt geen heksenjacht van wat er zondag gebeurd is.

En DAT is wat hij hiermee wil aanhalen.
 

Vergelijkbare onderwerpen

D
  • Gesloten
  • Opiniepeiling
254 255 256
Reacties
5K
Weergaven
200K
Deleted member 14
D
Terug
Bovenaan