Jupiler Pro League 2022-2023

Toch spijtig dat men de beker verder devalueert door finale en PO1 op dezelfde dag te laten starten. En dan zitten er maar drie dagen rust tussen voor ons en Union mag voor zijn tweede match op zaterdag al aan de bak. Eerlijk is dat toch ook allemaal niet.

Toch spijtig dat men de beker verder devalueert door finale en PO1 op dezelfde dag te laten starten. En dan zitten er maar drie dagen rust tussen voor ons en Union mag voor zijn tweede match op zaterdag al aan de bak. Eerlijk is dat toch ook allemaal niet.
Klopt, ik zei het meteen. Eleven en al onze hebzuchtige voorzitters maken het voetbal gewoon kapot. Die bekerfinale moet ook gewoon als laatste wedstrijd worden gespeeld. Onze competitie lijkt wel op een proefcompetitie voor de rest van Europa ofzo. Ploegen die nu al gedaan hebben, dat ziet ge toch nergens anders denk ik.

ligt dat niet gewoon aan het Winter-WK? seizoen loopt nu al tot juni, alles nog eens een week verlengen voor 1 match zou er gewoon te veel aan zijn, imo.
al snap ik het argument wel, bekerfinale zou zijn eigen weekend moeten hebben.

ligt dat niet gewoon aan het Winter-WK? seizoen loopt nu al tot juni, alles nog eens een week verlengen voor 1 match zou er gewoon te veel aan zijn, imo.
al snap ik het argument wel, bekerfinale zou zijn eigen weekend moeten hebben.
Winter WK en zomer EK volgend jaar natuurlijk... Als je u seizoen nog een week langer maakt kies je ofwel voor minder rust tussen de 2 seizoenen of een schema waar echt niks mag mislopen volgend seizoen. Want dan moet er ook op tijd gestopt worden...

Je hebt gelijk dat de beker precies wat ondergewaardeerd wordt nu en dat zou niet mogen. Maar ik denk dat ze eigenlijk niet veel andere keus hadden.

Moesten ze eens stoppen met die zever van de PO's en gewoon een normale competitie doen dan was het allemaal geen probleem maar ja 💰💰💰

Dus in bijna alle ander landen is 2e klasse kapot?
Kan je even verduidelijken naar welke landen met soortgelijke inwonersaantallen en oppervlakte, met een normale competitie zonder enige vorm van PO's je specifiek refereert?

Ik ga er van uit dat je de JPL niet met de EPL of de Serie A aan het vergelijken bent.

Edit: uiteindelijk heeft bijna elk land buiten de G-7 een vorm van PO's en een verkleinde competitie.

Kan je even verduidelijken naar welke landen met soortgelijke inwonersaantallen en oppervlakte, met een normale competitie zonder enige vorm van PO's je specifiek refereert?

Ik ga er van uit dat je de JPL niet met de EPL of de Serie A aan het vergelijken bent.

Edit: uiteindelijk heeft bijna elk land buiten de G-7 een vorm van PO's en een verkleinde competitie.

Ik was mssn niet duidelijk genoeg in mijn 1ste post nl: die onzinnige PO waardoor er 10 ploegen geen wedstrijden meer hebben te spelen terwijl anderen nog minsten 6 matchen moeten spelen (en extra inkomsten hebben). Ook geen idiote puntenhalvering om kunstmatige spanning te brengen. Ik ben sowieso tegen een PO systeem. Maar doe dan zoals in Denemarken en hou het eerlijk en simpel

Maar mijn vraag was een oprechte hoor. Is 2e klasse in al die andere landen dan kapot?

Ik was mssn niet duidelijk genoeg in mijn 1ste post nl: die onzinnige PO waardoor er 10 ploegen geen wedstrijden meer hebben te spelen terwijl anderen nog minsten 6 matchen moeten spelen (en extra inkomsten hebben). Ook geen idiote puntenhalvering om kunstmatige spanning te brengen. Ik ben sowieso tegen een PO systeem. Maar doe dan zoals in Denemarken en hou het eerlijk en simpel

Maar mijn vraag was een oprechte hoor. Is 2e klasse in al die andere landen dan kapot?

Nogmaals, over welke landen heb je het dan juist? Wens je dat ik een algemene analyse van gans Europa doorgeef? Zoals ik al zei, quasi alle landen (zeker de kleinere landen waartoe wij behoren) hanteren een vorm van PO's en bijna allemaal hebben ze een verkleinde competitie. Je haalt Denemarken aan, die spelen met 12 clubs in de 1e klasse he. Laat die met 18 in 1e spelen en gegegarandeerd dat hun 2e klasse geen bal meer voorstelt.

Los daarvan is het ook een irrelevante vergelijking. Er speelt meer mee dan enkel PO's of niet. Licentienormen bv. In sommige landen zijn de licentienormen allesbehalve zo streng als hier. In Polen heb je ploegen in 2e klasse die voor 1000 man thuis spelen en aan de top spelen in het klassement. Op zo'n manier is het gemakkelijker om 2e klasse leefbaar te houden.
Ook de dynamiek tussen 1e en 2e klasse is heel belang. In Denemarken, omdat je ze aanhaalde, degraderen 2 van die 12 rechtstreeks. In Belgie degradeerde er maar 1 op 16/18 rechtstreeks en de voorlaatste mocht een degradatie PO spelen. Dat is 1/6 vs 1/9 of 1/18. Groot verschil he.

Dat zijn allemaal dingen die meespelen en een belangrijke invloed uitoefenen op de leefbaarheid van 2e klasse. En ja dat staat op zich los van PO's, maar "een normale competitie doen" in Belgie is zoals aangetoond de afgelopen 15 jaar gewoon compleet nefast voor 1B. De nieuwe hervorming is wat mij betreft dan ook eindelijk een stap in de goede richting. En helaas moet je daar dan een beetje bij geven en een beetje bij nemen.

En objectief gezien, een kampioen PO makes more sense. Als je twee ploegen hebt die strijden voor de titel en op de laatste speeldag speelt ploeg A tegen de 4e in het klassement die vecht voor Europees voetbal, en ploeg B speelt tegen de 15e die niks meer te winnen of te verliezen heeft, dan geeft dat ergens een wrang gevoel. Terwijl als ze achteraf onderling uitmaken wie kampioen wordt, het logischer is.
En of Kortrijk nu een PO2 speelt van speeldag 31-34/36 voor een Europees ticket, of het speelt voor plaats 9 in een klassieke competitie op speeldag 33, what the f-k is the difference?
Ik ga ermee akkoord dat het breemd/bizar is dat sommige clubs al zo vroeg moeten stoppen met voetballen en anderen nog enkele weken blijven doordoen, maar dat is dus vanaf volgend seizoen (met PO's voor alle ploegen) van de baan :)

Laatst bewerkt:
Voor zover ik weet zijn er al ongeveer 15 jaar een PO systeem in België. Dus kan je bezwaarlijk een normale competitie noemen. Al die kunstmatige ingrepen voor de spanning zorgen bij mij net ervoor dat er heel wat beleving weg is, 4x Anderlecht-Club, 4x Club-Gent,... zorgen net dat deze matchen een match als een ander wordt. Het probleem in België is dat er te weinig ploegen zakken/stijgen. Van mij mag je gerust 3 zakkers op 16 ploegen hebben na een reguliere competitie van 30 matchen ipv 6 ploegen PO1, 6 ploegen PO2 (met halvering) en dan nog eens 4 ploegen die spelen om erin te blijven zonder halvering en dan nog eens eventueel extra barragematchen/Europese Playoff wedstrijden en wat is er nog allemaal. Al die licentiezaken voor 2de klasse hoeven voor mij ook helemaal niet. Wat is het probleem als er een amateur ploeg daar plots kan ingeraakt? Dat zorgt net voor een leuke mix.
In ons PO systeem neem je nog altijd punten mee van de reguliere competitie dus de match op speeldag 30 tegen nr15 heb je nog altijd. Als je dat helemaal wilt uitschakelen dan moet je maar een Amerikaans systeem nemen of helemaal van 0 starten of gewoon een competitie met maar 4 ploegen en 10 tegen elkaar spelen :oi22:

En dit gaat mij helemaal niet om Kortrijk (anders zou ik geen zakker willen zien) maar om een faire competitie waar iedereen 2x tegen elkaar speelt ipv die kunstmatige (veel te veel voorkomende wedstrijden) onzin die ze nu doen. Het enige positieve aan het nieuw systeem volgend jaar is dat er mogelijk 3 stijgers/zakers zijn.

Ivm andere landen: jij kwam af met de stelling dat een normale competitie 2e klasse kapot maakt en daar ben ik helemaal niet mee akkoord (daarom dat ik mijn vraag stelde). En ik zie dat in de meeste landen (volg ze niet allemaal) waar er 2/3/4 ploegen stijgen/zakken (afhankelijk van de grote van de competitie) lagere klassen niet kapot gaan omdat er net een mogelijkheid is om terug te gaan naar een niveau hoger.

Nieuwkoop disagrees

Dat mag hij altijd doen. Dat maakt het natuurlijk niet correct, maar hij mag dat! ;)

Soit. Eigen rechtsback, schoon rechtsback uiteraard. Muñoz alleszins vlot onze beste rechtsback ooit en een wereld van verschil wanneer die meedoet of niet. En na een speler als Maehle (en daarvoor Castagne) zegt dat veel over zijn algemene kwaliteit op die positie in onze competitie. Hij wordt wel (net zoals Nieuwkoop) 27, maar desondanks toch verwacht ik nog een stevige stap voor hem na dit seizoen.

Ivm andere landen: jij kwam af met de stelling dat een normale competitie 2e klasse kapot maakt en daar ben ik helemaal niet mee akkoord (daarom dat ik mijn vraag stelde). En ik zie dat in de meeste landen (volg ze niet allemaal) waar er 2/3/4 ploegen stijgen/zakken (afhankelijk van de grote van de competitie) lagere klassen niet kapot gaan omdat er net een mogelijkheid is om terug te gaan naar een niveau hoger.
Ik denk dat het punt hier is dat als je naar een competitie met 20 ploegen gaat, dat alle ietwat degelijke profclubs in 1A zullen zitten en dat 1B zo nog onaantrekkelijker wordt. Haal RWDM en Beveren daar weg en wat hou je dan over? Negen ploegen aangevuld met wat jeugdteams die dan zullen strijden voor drie promotieplaatsen? Daar zit toch ook niemand op te wachten.

België heeft in totaal 26 profclubs met 3-4 teams in 1ste amateur die ook profclub willen worden. Dat is de pool waar je het mee moet doen. Dus als je verdeelsleutel dan 20-10 of 18-12 is, dan is dat geen gezonde situatie voor 1B.

En als je kiest voor 16-14, dan heb je gewoon play-offs nodig want met slechts 30 speeldagen gaat niemand akkoord gaan omwille van financiële redenen.

Ik denk dat het punt hier is dat als je naar een competitie met 20 ploegen gaat, dat alle ietwat degelijke profclubs in 1A zullen zitten en dat 1B zo nog onaantrekkelijker wordt. Haal RWDM en Beveren daar weg en wat hou je dan over? Negen ploegen aangevuld met wat jeugdteams die dan zullen strijden voor drie promotieplaatsen? Daar zit toch ook niemand op te wachten.

België heeft in totaal 26 profclubs met 3-4 teams in 1ste amateur die ook profclub willen worden. Dat is de pool waar je het mee moet doen. Dus als je verdeelsleutel dan 20-10 of 18-12 is, dan is dat geen gezonde situatie voor 1B.

En als je kiest voor 16-14, dan heb je gewoon play-offs nodig want met slechts 30 speeldagen gaat niemand akkoord gaan omwille van financiële redenen.
30 matchen is toch gewoon perfect voor ons aantal ploegen? Dan heb je ook tijd en ruimte om te bekermatchen in het weekend in te plannen ipv de dinsdag om 18u, meer ruimte om de matchen in het weekend op een deftig moment in te plannen, inhaalmatchen zijn geen probleem meer want geen midweekmatchen meer, competitie moet niet meer beginnen in juli als er veel mensen nog op verlof zijn,...

Alleen maar positief voor iedereen (het financiële is echt maar bijkomstig want tv-rechten hebben nog nooit zoveel opgebracht als nu)

edit: ivm 2e klasse: als je zorgt voor een goed verloop met 14/16 ploegen dan zie ik echt niet waarom niemand daar zit op te wachten. Je kan idd makkelijker zakken uit 1ste maar je kan evengoed veel makkelijker stijgen

Die TV rechten zijn ook wat ze zijn owv het aantal matchen. Ga je naar jouw scenario gaan die rechten snel naar beneden, hoor...
StevenFM zijn visie is tot spijt van wie het benijdt wel echt de realiteit.

Die TV rechten zijn ook wat ze zijn owv het aantal matchen. Ga je naar jouw scenario gaan die rechten snel naar beneden, hoor...
Inderdaad, dat zal zeker een invloed hebben. Ziggo sport zendt bijvoorbeeld ook soms matchen uit. Hoeveel zullen dat er nog zijn als die PO weg vallen? Die gaan die matchen niet ineens vervangen met matchen van de niet top ploegen. En dat zal ook wel hetzelfde zijn met nog andere zenders die de JPL soms uitzenden. Dus die gaan ook gewoon minder willen betalen.

allemaal goed en wel, maar hoeft die halvering van de punten echt zonodig?

Ik snap zijn visie hoor en dat zal mssn de realiteit zijn maar daarom moet ik er nog niet mee akkoord zijn en zie ik liever een normale competitie itt het gedrocht dat er nu was

Ik snap zijn visie hoor en dat zal mssn de realiteit zijn maar daarom moet ik er nog niet mee akkoord zijn en zie ik liever een normale competitie itt het gedrocht dat er nu was
Inderdaad, 't is allemaal te rationaliseren en begrijpelijk vanuit sporteconomisch opzicht, zo redeneer ik doorgaans ook, maar de romanticus in me wil toch gewoon kampioen zijn na dertig speeldagen en klaar.

Zeker eens je met je supportershart redeneert. 't Is gemakkelijk om voor PO's te zijn als je met je club kans maakt op deelname. Je zal maar een STVVsupporter zijn en op je gat moeten zitten tot eind juli terwijl de buren meebikkelen voor de titel.

Terug
Bovenaan