Jupiler Pro League 2022-2023

Maar daar had Anderlecht toch niets aan? :)
Neen, men was goed bezig, en heeft besloten in 1 zomer om 3 jaar met ups and downs gewoon weg te smijten. Want er zat echt een stijgende lijn in onze prestaties. Maar goed, Woutertje wist het allemaal beter. Kompany vervangen door Mazzu moest de muur van Geraardsbergen worden bij zijn voorzitterschap van Anderlecht.
Niet op dat moment, maar erna toch wel? Na de leerschool coach van Anderlecht worden.

Ondanks dat bij mijn paarse vrienden het geloof in Kompany redelijk weg was, kan ik wel begrijpen waarom hij zoveel krediet kreeg. Alleen ben ik niet echt overtuigd dat hij Anderlecht gebracht heeft wat men ervan verwacht had. Die derde plaats vorig jaar was mooi, maar zonder scheidsrechterlijke dwaling (dacht ik) is Gent gewoon die vierde ploeg in PO1 en staat Anderlecht gewoon in PO2.

Dat laatste is speculatie. Die fout/goal valt in minuut 5 van de match of zo. Niemand kan voorspellen of Gent die match wint als het daar 0-0 blijft na 5 minuten. Cercle ging er nog voor en had dat anders even goed gedaan. Het is een foute hypothese te denken dat een match zich op dezelfde manier ontwikkelt als fase x niet gebeurt in minuut y. Spelers spelen anders bij een voorsprong of een achterstand, onbewust.
En bovendien is Anderlecht Antwerp nog voorbijgeschoten. Dus als je gewoon een goal erbij wilt tellen of eraf wilt trekken, was Antwerp het kind van de rekening.

Maar goed, op een seizoen gebeuren er hier en daar zaken die je niet in de hand hebt. Zoals dit. De eerlijkheid gebiedt dan ook te zeggen dat wij ons deel ook wel kregen, hier en daar. Anderlecht was vorig jaar de club met het grootste verschil in positie tussen xG en echte stand. Iets dat een indicatie geeft over hoe we onszelf eigenlijk te weinig beloonden.

Ik geloof best dat Kompany een goede trainer kan worden, maar hij had beter de weg van Arteta gevolgd. Dan had hij een grotere meerwaarde kunnen zijn voor Anderlecht.

Dat wil ik gerust geloven. Wellicht wel. Hij nam de moeilijke weg. Maar hij nam die ook omdat wij zo diep in de shit zaten en hij bepaalde dingen terug in de club wilde brengen die we kwijt waren. Ook dat draagt bij tot zijn heldenstatus ;).
Anderzijds lag ook Arteta ei zo na buiten vorig seizoen. Scheelde nog 1 of 2 matchen of zo. Zo zie je maar.

Ondanks dat bij mijn paarse vrienden het geloof in Kompany redelijk weg was, kan ik wel begrijpen waarom hij zoveel krediet kreeg. Alleen ben ik niet echt overtuigd dat hij Anderlecht gebracht heeft wat men ervan verwacht had. Die derde plaats vorig jaar was mooi, maar zonder scheidsrechterlijke dwaling (dacht ik) is Gent gewoon die vierde ploeg in PO1 en staat Anderlecht gewoon in PO2.

Ik geloof best dat Kompany een goede trainer kan worden, maar hij had beter de weg van Arteta gevolgd. Dan had hij een grotere meerwaarde kunnen zijn voor Anderlecht.
Dit klopt toch niet, dan had Antwerp eruit gegaan. Anderlecht is de competitie op plaats 3 geëindigd, voor Antwerp.

Zonder de decompressie van kwalificatie hadden wij onze laatste match tegen Cercle wel gewonnen. Beetje nutteloze speculatie.
Tuurlijk. Mijn punt was ook gewoon dat het speculatie is dat alles wat na die ene fase is vastligt zoals het uitkomt. Als Antwerp zomaar een ander resultaat gespeeld zou kunnen hebben (dat kan), had Cercle zich ook anders kunnen opstellen als het daar niet 1-0 wordt. Zo'n dingen kan niemand met zekerheid zeggen. Speculatie dus inderdaad.

Maar het getuigt van intellectuele luiheid van de pers om regelmatig eens te laten vallen dat Anderlecht dankzij die ene beslissing in PO1 zat.

Standard heeft dat al altijdxgrhad die hoge pieken gevolgd door grote dieptes. Tegen Club waren die ook niet wauw wij waren rotslecht ze waren wel overgemotiveerd.

De zakkers gaan toch in West-Vlaanderen te vinden zijn met KVK, Zulte Waregem, KVO en Cercle als kandidaten. Ik zie Seraing en Eupen toch hoger eindigen.

Terug
Bovenaan