Dus heb de indruk dat niet veel mensen hier ook nog maar de moeite hebben genomen om dat eens te lezen.
Ik wel! Ik zag "onderzoeker bij een universiteit" dus verwachtte eindelijk eens wat onderbouwing, maar buiten wat vluchtig meegedeelde percentages komen we precies weer niet ver. Ontgoochelend.
Van basketbal weet ik amper iets, buiten dat ik in de NBA toch wel genoeg de underdog zie winnen qua odds. Maar die paragraaf over tennis is problematisch, niet enkel omdat de vergelijking met een individuele en niet-contactsport gemaakt wordt zonder die context te schetsen, ook gewoon om wat ie zegt. "E
r kan een tegenstander via de netband een geluksballetjemaken, of je snaren kunnen springen net op het moment dat je je punt ging afmaken. Allemaal niet erg! 30 seconden later is er weer een punt. En bijgevolg heeft de speler of ploeg die op papier de sterkste is, gigantisch veel meer kans om de wedstrijd te winnen, omdat die kleine 'ongelukkigheden' marginaal zijn in het verloop van een match." is redelijk inaccuraat. Een "lottery match" is
letterlijk een term in tennisanalyse. Zelfs een wereldspeler als Nadal heeft bijna een vijfde van zijn matchen waarbij hij slechts één of twee percentpunten boven de helft van de gewonnen punten zit. Hetzelfde principe wordt ook toegepast op domination rate van gewonnen return points. Tennis is in het opzicht van "30 seconden later is er weer een punt" een veel oneerlijkere sport dan voetbal vanwege het scoringssysteem met games en sets: ge kunt wel eens het meeste punten of het meeste games hebben en toch verliezen, is dat fairer dan voetbal? Is een netbal op setpunt in een tie break fairer dan een penalty bij 0-0? Ge kunt zelfs winnen omdat de andere alles in het net veegt, zonder zelf goed te zijn. Gewoon een hele slechte vergelijking, ik krijg de indruk dat die mens weinig kent van tennis maar het gebruikt omdat em daar op het toilet eens over nagedacht heeft.
Ja, loterij, vijftig percent gebaseerd op geluk? Ik vind het dan wel erg opvallend dat die buitensporige gelukspercentages uiteindelijk amper effect gehad hebben op de rangschikking met of zonder halvering. In die loterij zou ik graag meespelen alvast. In zijn laatste twee alinea's schrijft hij volgens mij twee verschillende dingen: het afschaffen van de play-offs in zijn geheel, om dan enkel iets over de halvering te zeggen als conclusie. Ik heb in mijn vorige post de berekeningen gemaakt en het afschaffen van de play-offs op zich is veel eerlijker dan enkel de halvering, dus hij trekt de verkeerde conclusie.
Een ander argument is "beloon de consistentie" waarbij hij dan doelt op de voorbereiding van een ploeg zoals videoanalyse of transferpolitiek. Dat klinkt fair, en is het ook in de Amerikaanse sporten, maar in ons voetbal wijst dat op één ding: geld en meer geld. Wie het meeste geld heeft, heeft de beste omkadering en voorbereiding en transfers en ... Dit is een argument voor een salary cap en gelijke transfermiddelen, niet tegen de play-offs. Kijk maar naar de superclubs in hun competitie voor het mooiste voorbeeld hiervan, die domineren door geld, zelfs in KO-formules.
Ook "
Zorg ervoor dat op het einde die ploeg kampioen wordt gekroond die het best op al die vlakken heeft gewerkt, en gemiddeld het beste heeft gepresteerd" is zo een dooddoener. Is er één van de tien kampioenen in mijn Excel die dat niet was? Zelfs met de play-offs? Om het extreemste voorbeeld van Standard te nemen: als ge op twee maanden in tien matchen tegen de beste ploegen van het moment geen match verliest en 26/30 pakt, dan kunt ge toch moeilijk zeggen dat die ploeg het gemiddeld slechter gedaan heeft.
In dezelfde zaagtrant is er deze zin "
We introduceren eerst al een play-offsysteem, waarbij elke ploeg de kans krijgt om punten in te lopen op de leider." Hoe bedoelt ge, gelijk in een normale competitie waar ploegen ook proberen in te lopen op de leider? Een voetbalseizoen duurt tien maanden hoor, en als ge op voorhand weet welk deel het belangrijkste is, dan moet ge u daarop instellen. Iedereen speelt ook volgens dezelfde regels, waarom zou dat oneerlijk zijn? Als ploegen vinden dat ze te veel punten moeten afgeven, deel uw seizoen dan anders in?
Het verbinden van het aantal goals is ook iets dat eigen is aan voetbal. Dat komt niet door geluk, maar door te spelen voor de nul en een keeper in uw goal te hebben die op zijn eentje drie gemaakte goals kan redden. Voor de nul spelen is een tactiek. Vroeger kwam dat niet echt zo voor en waren vier goals een normale zaak, nu wel. Een penalty kan een grote invloed hebben, maar als die terecht is wat door de VAR nu meer en meer is, wat is er dan oneerlijk aan? Gewoon de fout niet maken, deel van het (ploeg)spel. Ja, er zal al eens een ploeg onverdiend punten pakken, zelfs in de play-offs en zelfs Brugge als leider in de reguliere competitie. Maar ge gaat me niet wijsmaken dat de beste ploeg niet het meeste wint. Ik vind het nogal oppervlakkig zonder bewijzen, dan kan ik gewoon zeggen "dat ge geluk afdwingt door uw voetbal."
Ik verwacht nu een post van Gavin waarin duidelijk wordt gemaakt dat we voor de play-offs ook amper outsiders hadden als kampioen

.
Nou nou Rogue, dat is enkel maar om wat duiding te geven omdat ik denk dat we vaak een fout perspectief hebben van de zaken! Ik wist dat nu van die minieme verandering in posities tussen play-offs met en zonder halvering, anders had ik dat ook helemaal fout ingeschat.
Ik ben verder ook niet voor of tegen play-offs, of zelfs voor of tegen halvering. Ik zie het bijvoorbeeld wel graag als iets uniek voor onze kleine competitie, maar denk wel dat er ondanks mijn geleuter op de voorbije pagina's een redelijke balans in de argumenten is.
De laatste echte outsider is Zulte Waregem in 2013 die een goal te weinig hadden om kampioen te spelen.
Te zwakke kern om het gemis van Haroun, Verstraete, Lamkel Zé, Batubinsika, Gelin op te vangen.
We hebben het dit seizoen ook heel moeilijke tegen het stevigere werk zoals Brugge vandaag speelde. Waar voor de duidelijkheid niets mis met is. We zijn iets te soft geworden vind ik. Van een ploeg die steevast in de top 5 van de overtredingen stond naar de ploeg die het minste overtredingen maakt van heel eerste klas. Beetje onantwerps waarmee ik niet bedoel dat we vuil moeten spelen maar een beetje meer duelkkracht zou we terug mogen.
Ik vond als neutrale kijker Antwerp twee seizoenen terug ook veel leuker. Toen stonden ze ergens voor. Misschien niet wat de man met de centen wou, maar het had toch iets. Nu is het willen maar niet echt kunnen op twee vlakken.