Waarom wordt de voorlaatste speeldag niet op hetzelfde tijdstip gespeeld zoals altijd? Ik zie elke match afzonderlijk gepland staan dit weekend, de laatste speeldag is dan weer wel op één tijdstip.
Ik heb daar geen accuraat idee van en zou graag wat bijleren, maar weet niet waar te beginnen. Wel met cijfertjes en feiten liefst, niet van half-dronken Clubsupportsklap.
Asjemenou, HLN pakt een dag later uit met een heel dossier over de financiën van de JPL-ploegen. Of het ook accuraat is, dat weet ik niet ... bijvoorbeeld bij Waasland-Beveren stel ik mij vragen door wat ik eerder had gevonden, misschien kan
@Sond het wat kaderen.
Eerst Cercle.
Ik weet niet hoeveel ik precies mag citeren zonder dat het verwijderd wordt, dus slechts enkele stukjes: "Cercle was al verlieslatend toen Monaco overnam. Sindsdien boeken ze nog veel rodere cijfers. Over de laatste vijf seizoenen gaat het over 15 miljoen euro verlies." Dat lijkt dan te bevestigen wat hier gepost was, dat zijn wel serieuze bedragen zonder dat daar iets op het veld van te zien valt.
Er wordt ook geclaimd dat Cercle een omzet van bijna €20 miljoen zou draaien: "aan de inkomstenzijde laat Cercle wel zien dat het zijn plaats kan hebben in 1A. Het boekte in 2019-20 een omzet van zo’n 19 miljoen euro. Maar dat volstaat niet om de huidige kostenstructuur te betalen, Monaco injecteerde sinds 2019 al 26 miljoen euro." Er wordt gezegd dat dat laatste genoeg is om de putten te vullen, is die €20 omzet dan zonder Monegaskisch geld? Kan toch niet voor zo een kleine ploeg? Ze zouden daarmee in de linkerkolom staan qua inkomsten, en in 19/20 hebben ze geen speler verkocht volgens Transfermarkt, dus daar komt het niet van. Trek die 26 miljoen in twee seizoenen van 2x19 omzet af en ge komt aan €6 miljoen per jaar, dat noem ik toch niet een plaats hebben in eerste.
Dan Waasland-Beveren.
Dat wordt beschreven als "een voorbeeld van hoe het ook kan. Geen grote investeringen. Niemand die er de voorbije vijf seizoenen geld ingepompt heeft." terwijl ze volgens dat artikel al drie seizoenen winst kunnen voorleggen. Er wordt ook gewag gemaakt van een omzet van ongeveer €14 miljoen in elk van de laatste twee seizoenen, met zelfs een piekomzet van €18 miljoen drie seizoenen terug. Lijkt me toch ook hoog, voor 18/19 zie ik geen grote transfer maar is het dus wel nog steeds ~€14 miljoen. Toen ik wat googlede voor de veldverwarming kwam ik op omzetten uit die nooit boven de €10 miljoen lagen, op verschillende sites viel er te lezen tussen €5 en €9 miljoen. Ik geloof dat ze ook best wat hulp van de gemeente krijgen met hun grasveld en stadion, maar dit artikel laat Waasland-Beveren er eigenlijk wel positief uitkomen. Verrassend.
Als ge 18/19 van Waasland-Beveren en 19/20 van Cercle, dus hun respectievelijke seizoenen zonder schijnbare transferinkomsten, optelt, dan komt ge met een dikke €30 miljoen op ongeveer het budget van Genk voor één recent seizoen uit. Lijkt me toch gewoon heel hoog, zelfs met Monacosteun? Wel positief nieuws voor kleine ploegjes in de JPL indien het zou kloppen.