Jupiler Pro League 2020-2021

Voor welke ploeg supporter jij?


  • Totaal aantal stemmers
    226
Status
Niet open voor verdere reacties.
Zeker de eerste match om een statement te maken hé! Daarna vergeten ze het wel
Dit vooral e.

Hier laten ze zich zo vaak in kennen.

"ellebogen gaan we strenger aanpakken" hebben ze laten varen ondertussen
"geel bij schwalbe om penalty te krijgen" zien we ook niks meer van terug
"rood bij gevaarlijk spel" Vanaken en daarna het grote niks
 
Feit maar daar heb je ook geen ballerina's die voor het minste naar de grond gaan, fouten afdwingen en het de ref moeilijk maken en constant liggen zeuren (Haroun, Vanaken, ...). De attitude van de spelers is compleet anders ingesteld tegenover officials. Ik wil die Jap van Sint-Truiden of Neymar wel eens bezig zien op een veldtraining van de Springboks.
Voetballers kunnen ook heel wat leren op gebied van fairplay van die brede kasten.

Voetbal is de enige sport waar er zoveel "haat" en frustratie is tegenover officials. Zowel op het hoogste als op het laagste niveau. Er komt dan ook het meeste geld bij kijken (ook op het laagste niveau) en heeft de meeste regels en grijze zone situaties. Ik heb ook heel wat bedenkingen bij heel wat stuaties met heel dat referee department zooitje van onze mediageile Frank en wat er allemaal beter kan maar ik ben ook van mening dat het niet allemaal aan de leiding ligt.
Amen :bow:
Respect en voetbal gaat echt niet samen, veel te marginaal daarvoor helaas.

Communicatie publiek maken lijkt me ook een goed idee, maar dat doe je niet in het stadion hé. Is dat bij Rugby of Hockey wel mss? Is dat niet enkel op tv (al dan niet achteraf)?

Met de moderne communicatie (gsm's) weten mensen snel genoeg wat er gaande is hoor, ook in het stadion. Iedereen zit nu al constant sporza te checken bij discutabele beslissingen, als daar dan een deftige uitleg/quote op komt omtrent de beslissing (wel of niet gemaakt werd) van de var zal dat wel aanvaardt worden door de meeste.

Imo gaat de ref ook helemaal niet in de fout gisteren bij die penalty fase, de Var uiteraard wel. Toch wordt alles weer op de schop genomen.
Oke, het was op het randje bij Charleroi, maar in andere gevallen (lees: clubspeler speelt op het randje) staan we allemaal te roepen dat ze in het grote Engeland zo'n zaken toelaten en dat we er geen wussies van moeten maken. Dat zijn ook twee maten, twee gewichten, waar we zo graag naar verwijzen als het op refs aankomt en zelf doen we identiek hetzelde.

Ja, het kan allemaal veel en veel beter, 100% zeker. Maar we zouden toch echt eens van nul moeten kunnen starten en wat objectiever kijken ipv al voor de match ongelooflijk biased naar de ref te kijken en hem al uit te kakken voor de kleur van zijn schoenen.
 
Amen :bow:
Respect en voetbal gaat echt niet samen, veel te marginaal daarvoor helaas.

Communicatie publiek maken lijkt me ook een goed idee, maar dat doe je niet in het stadion hé. Is dat bij Rugby of Hockey wel mss? Is dat niet enkel op tv (al dan niet achteraf)?

Met de moderne communicatie (gsm's) weten mensen snel genoeg wat er gaande is hoor, ook in het stadion. Iedereen zit nu al constant sporza te checken bij discutabele beslissingen, als daar dan een deftige uitleg/quote op komt omtrent de beslissing (wel of niet gemaakt werd) van de var zal dat wel aanvaardt worden door de meeste.

Imo gaat de ref ook helemaal niet in de fout gisteren bij die penalty fase, de Var uiteraard wel. Toch wordt alles weer op de schop genomen.
Oke, het was op het randje bij Charleroi, maar in andere gevallen (lees: clubspeler speelt op het randje) staan we allemaal te roepen dat ze in het grote Engeland zo'n zaken toelaten en dat we er geen wussies van moeten maken. Dat zijn ook twee maten, twee gewichten, waar we zo graag naar verwijzen als het op refs aankomt en zelf doen we identiek hetzelde.

Ja, het kan allemaal veel en veel beter, 100% zeker. Maar we zouden toch echt eens van nul moeten kunnen starten en wat objectiever kijken ipv al voor de match ongelooflijk biased naar de ref te kijken en hem al uit te kakken voor de kleur van zijn schoenen.
Ik denk ook niet dat we de mentaliteit volledig kunnen omdraaien. Zowel op het hoogste als het laagste niveau.
Refs worden voor velen nog steeds gezien als "noodzakelijk kwaad" in veel kleed- en bestuurskamers.
Er zal altijd wel commentaar zijn. Als hij teveel kaarten trekt is het een kaartenzwaaier die thuis niks te zeggen heeft en de wedstrijd niet in handen heeft. Zo is er altijd wel iets. Een goede wedstrijdmanagement is altijd cruciaal maar gisteren is Dhondt toch op dat gebied gebuisd imo.

Over de var/tmo in Rugby:
Op 01:28 hoor en zie je de ref communiceren met de var/tmo en bespreekt hij de fase zoals hij ze ziet op het veld tijdens een (lange) onderbreking. Dus er moeten wel ergens grote schermen hangen in het stadion.
Op 00:44 hoor je de verontwaardiging van het publiek dus die zien het ook op vertraagde beelden.
Veel supporters gaan klagen dat het allemaal te lang duurt en het de spelvreugde wegneemt na een doelpunt.
Wel een mooi clipje, zeker als je de reactie ziet van de speler bij het krijgen van de gele kaart.

Ik vind dat de ref wel in de fout gaat. Hij staat op een juiste positie en had een goed zicht op de fase. Dat de var niet ingrijpt maakt het dan 0 op 2.

Voor alle duidelijkheid: ik snap best wel de grote frustraties die hangen bij de supporters. Vooral dan op gebied van inconsequentie.
Als je ziet dat Vanaken rood krijgt voor zijn tackle en de week nadien De Ridder ziet die exact dezelfde fout maakt dan maak je het zelf enorm nog moeilijk om geloofwaardig over te komen.
 
Ik zou het toch wel willen zien in een CL finale om opeens in een volgepakt stadion de var bezig te horen tegen de ref terwijl iedereen kan meeluisteren en meekijken. Geen enkele organisatie (Fifa, onze referee departement, ...) staat hier voor te springen vrees ik voor het concept "open communicatie".
Zie je Frank al de toedracht geven aan zen scheidsrechters: "Ja jongens, vanaf nu gaat alle communicatie met de var ook publiekelijk te horen zijn bij de supporters in het stadion en kunnen ze meekijken op grote schermen om te zien wat jij zal beslissen." Iedereen zal dan naar huis gaan met een ei in hun broek vanuit Tubeke. De mental coach zal overuren moeten draaien iig. Ik zal het eens vragen aan iemand die in 1A fluit hoe hij daar tegenover zou staan maar ik weet het antwoord eigenlijk al.
Maar, zoals de grote meneer Blekkie goed zegt, dat meekijken gebeurt nu al! In het stadion zelf misschien een pak minder direct buiten informatie over de grote lijnen waarvoor er gecheckt wordt, da's waar. En de nabijheid van die fans is intimiderender. Maar op televisie (en dat is momenteel iedereen eigenlijk) is dat dus wel volledig het geval. Wij zien élk beeld dat de VAR ziet, soms zelfs nog betere beelden schijnbaar, met extra herhalingen vanuit andere hoeken achteraf. Spijtig genoeg is het dan niet de ref of de VAR die we horen bij die passages, maar vaak een schlemiel van een commentator die de regels niet kent en dan maar wat verzint. Na de match krijgen we dan coaches en spelers die hetzelfde doen over de fase, da's nog veel schadelijker. Wij kijken naar een film zonder klank, en de meesten begrijpen amper iets van de wetten van het universum waarin die film zich afspeelt, dus vanaf het moment dat er zich iets complex qua plotwending voordoet is het kortsluiting bij velen. Ik vind net dat ze de refs een kans moeten geven om dingen uit te leggen, in plaats van onder een stolp te steken en te laten vertegenwoordigen door die De Bleeckere of een Bram Lambert die met een paar promille in zijn kraag Nederlandstalige clichés aframmelt. Een De Bleeckere die iedereen dan ook nog kent omdat hij hoekschoppen onterecht affloot om zijn eigen hachje voor de zekerheid te redden, dat is niet de juiste man hiervoor. Misschien ligt dat aan mijzelf, maar ik heb altijd het gevoel dat ik vele twistfases minstens even goed kan uitleggen op dit forum na een match als dat De Bleeckere dat doet in zijn video's of dat huisref Pots dat doet in zijn HLN-artikels, terwijl ik toch maar een lulletje met een internetconnectie ben. Dat moet gewoon beter.

Een gevolg daarvan voor mij zou ook zijn dat niet enkel de ref en VAR zichzelf kunnen verklaren én zo naast menselijkheid ook aansprakelijkheid tonen, maar ook dat wij als supporters en kijkers opgevoed worden qua spelregels. Ik gaf na de match nu een voorbeeld van wat het probleem zou kunnen zijn, zonder weerwoord voorlopig overigens, terwijl ik er eveneens zeker van ben dat bij die uitleg zowel de scheidsrechter als de VAR het wel degelijk een penalty vinden na het bekijken van de beelden. Héél veel spelers en supporters denken dat hun interpretatie van het spel voetbal en vooral het vooreel voor hun eigen ploeg dat daar vaak aan verbonden is de juiste is, die geven geen zak om de regels die de spelleiding soms tegen eigen oordeel in moeten toepassen. Da's heel lastig he, een groot verschil tussen werkelijk en wettelijk.

Dan komen we weer bij de boys die de regels verzinnen vanachter hun tekentafel, dat moet gewoon beter. Zowel voor de spelers, de refs als voor ons. Gij weet zoals ik dat de regels serieus wat ambtenarenzever bevatten he. Ik had een tijdje terug de afstandsregels eens bekeken; vier meter bij een scheidsrechtersbal, twee meter bij een inworp, een meter van de muur van de tegenstander, ... pfff, da's onhaalbaar in praktijk, en zo willekeurig. De ene keer wordt de afstand dan ook nog via yards afgerond (bijvoorbeeld 9m15 komt van 10 yards), maar bij een scheidsrechtersbal wordt het dan via meter afgerond (4m wordt dan 4,5 yards), of doodgewoon niet (2m blijft 2 yards). Gewoon een toonbeeld van de inconsistentie, bij de basis, en dat zet zich door bij andere zaken zoals de handsbal, of de richtlijnen die gegeven worden aan de scheidsrechters die lijnrecht ingaan tegenover de regels die ze opstellen. Dat is geen juridisch geneuzel, dat heeft grote gevolgen op het veld. Dat zien we nu ook weer met de veranderingen bij de handspelregels, het wetgevende deel van het voetbal moet beter en wordt veel te vaak uit de wind gezet terwijl ze hun refs er maar al te graag lijken in te zetten.

Ik begrijp dat voor vele refs het misschien moeilijk is om voor de camera te gaan praten. Maar ge hebt er ook die in Extra Time gaan zitten en beschouwd worden bij de beteren in hun vak, dus laat die mensen dan eens het voortouw nemen op vlak van transparantie. Probeer het gewoon, het kan nooit erger worden dan nu. Spelers en coaches krijgen ook die kans om inzicht te geven in hun successen en fouten na de match, om hun menselijke interpretatie te duiden, om hun verantwoordelijkheid te nemen. Zelfs journalisten of "analisten" krijgen die kans, ook om iets compleet onzinnigs erdoor te duwen gelijk Joos vorige week. De communicatie tussen ref en VAR, of van de VAR alleen als die niet tot een interventie over gaat na een check met hun drietjes in dat busje, hoort achteraf gewoon publiek gemaakt worden omdat deze communicatie toch puur in uitvoering van hun functie gebeurt. Ik vind dat zowel wij als de spelers/coaches recht hebben op die transparantie van de uitvoerende macht, welke regels dat ze toepassen en hoe ze die interpreteren bij geval van twijfel. Het zou types als Vanhaezebrouck ook goed op hun plaats kunnen zetten, die mensen mogen ook wel eens wat bijleren over het spel.


Voetbal is de enige sport waar er zoveel "haat" en frustratie is tegenover officials. Zowel op het hoogste als op het laagste niveau. Er komt dan ook het meeste geld bij kijken (ook op het laagste niveau) en heeft de meeste regels en grijze zone situaties. Ik heb ook heel wat bedenkingen bij heel wat stuaties met heel dat referee department zooitje van onze mediageile Frank en wat er allemaal beter kan maar ik ben ook van mening dat het niet allemaal aan de leiding ligt.
Bwa, dat van de frustratie zal wel kloppen, toch in de fysieke en verbale uitingen daarvan omdat er haast geen remmingen zijn in het voetbal. Maar het is zeker niet de sport met de meeste regels of het meeste geld wereldwijd, dus ik wil niet gezegd hebben dat het daaraan ligt. Het is gewoon een sport vol mensen die zich als debielen gedragen, van bij de jeugd tot bij de profs. Kijk gewoon naar de threads hier bij verschillende sporten, ge ziet het verschil meteen. Ik ben niet zeker of dat gewoon de tol van de populariteit is, of het type dat deze sport aantrekt. Ik durf die vraag als voetbalfan misschien ook niet echt te beantwoorden, het is geen plezierige ontleding alleszins.


En keepers die opzichtig tijdrekken vanaf minuut 10 zucht. Bestraffen met geel en gedaan
Bedoelen we dan doeltrap of uittrappen na balbezit met de handen? Voor dat laatste bestaat er een regel: "An indirect free kick is awarded if a goalkeeper, inside their penalty area, commits any of the following offences: controls the ball with the hand/arm for more than six seconds before releasing it" ... maar time dat maar eens correct als ref in een match, in praktijk onmogelijk gezien de relativiteit. We gaan dan misschien al naar vijftien seconden alvorens er met zekerheid een vrije trap zal gegeven worden.

Voor de doeltrap blijkt na onderzoek dat er bij gelijke stand of voorsprong amper verschil is qua seconden:

gk0djdl.jpg


Hoe gaat ge dat dan toepassen vanaf minuut tien, waar het in het leeuwendeel van de matchen nog altijd gelijk staat, als dat niet afwijkt van doeltrappen bij een voorsprong? Hoe gaat gij "opzichtig" in een regel gieten? Die opzichtigheid wordt immers ook gecreëerd door de haast of druk van de tegenstander, dat is allemaal interpretatie en simpelweg deel van het spel. Er zijn verder gemiddeld genomen niet eens twintig doeltrappen per match, lijkt me buiten in het laatste kwartier waarbij een keeper richting de minuut zou gaan een non-issue. Er wordt meer tijd verloren bij een achtervolgend team dat één vrije trap van net buiten de zestien rechtstreeks op goal wil trappen dan bij dit soort zaken, durf ik stellen.
 
Voor dat tijdrekken zal men toch iets anders moeten vinden.
Ik snap ook niet zo goed op welke manier die refs de extra tijd berekenen.
Zet men echt hun stopwatch stil? Of berekent men gewoon, 1 vervanging is zoveel seconden, 1 blessurebehandeling zoveel.

Weinig matchen toch waar de extra tijd overeenkomt met het stilliggen van het spel, wat tijdrekken en het tempo uit de match halen enkel maar beloont. Want soms is dat echt wel waanzin hoe weinig tijd men bijtelt.

Ik blijf erbij, leg de officiele klok stil bij blessurebehandeling , vervangingen, ... en pas afhankelijk van hoezeer dat de wedstrijdduur beinvloed de officiele tijd aan. Nu wordt er toch zowat nooit 90 minuten gevoetbald.
 
Ik vond die reactie van Vanaken naar de Charleroi speler bij zijn goal; "domme gast" er toch wat over. Zeker als Gouden Schoen geweest te zijn

(ik zie nu pas de samenvatting)
 
Ik vond die reactie van Vanaken naar de Charleroi speler bij zijn goal; "domme gast" er toch wat over. Zeker als Gouden Schoen geweest te zijn

(ik zie nu pas de samenvatting)
Och kom seg, die uitspraken doen alle spelers al jaar en dag. Maar omdat we het nu kunnen horen is het er allemaal ineens over? Shit seg, mss allemaal gewoon een stuk ductape over de mond doen bij aanvang van de match?

Misschien nog eens 2 speeldagen schorsen want “hoho, voorbeeldfunctie eh.”

623-C0-E3-F-BA6-B-46-DE-BEA3-D2-CE34840-A8-B.jpg
 
Je moet zo gepikeerd niet reageren, en op uw kar zitten. ik was daarvan toch van verschoten ja.
Tzal aan mij liggen
 
Voetbal hier gaat hier ook over leven of dood, bij spelers soms en zeker bij supporters. Supporters van 2 ploegen tussen elkaar hier is nog altijd onmogelijk. Zoals sommigen hier wel al gezegd hebben, als mensen in de buurt van een voetbalveld komen vallen alle fatsoen en normen weg, de vijand moet er aan. Spelers, langs de andere kant, proberen ook alles te doen om refs te bedotten.

Je kan dan zeggen dat er dan harder opgetreden moet worden tegen supporters/spelers maar dat mag toch ook gewoon van die groep zelf komen? In Duitsland bijvoorbeeld zie ik dat spelers zelf toch vaak sportiever zijn en supporters kunnen door elkaar zitten, dus lijkt me toch dat dit gewoon ook aan onze Belgische/vlaamse mentaliteit ligt? Nuja, spelers/supps zullen niet vanzelf veranderen dus harder optreden lijkt me de enige optie. Ik hoop dat ze bij terug toelaten publiek veel strenger gaan zijn voor biergooiers ed, a fool's hope.
 
Och kom seg, die uitspraken doen alle spelers al jaar en dag. Maar omdat we het nu kunnen horen is het er allemaal ineens over? Shit seg, mss allemaal gewoon een stuk ductape over de mond doen bij aanvang van de match?

Misschien nog eens 2 speeldagen schorsen want “hoho, voorbeeldfunctie eh.”

623-C0-E3-F-BA6-B-46-DE-BEA3-D2-CE34840-A8-B.jpg
Maar nee hoho ge ziet zene regenboogband maar half , tis nen homohater !! :p
 
Maar nee hoho ge ziet zene regenboogband maar half , tis nen homohater !! :p
Om hem te bestempelen als homohater vond ik evenzeer overdreven. Ik heb zelfs nog expliciet het tegenovergestelde gezegd:

Bon, denk ik dat daar werkelijk een homofobe gedachtengang achter zit? Nee, maar het moet toch weer lukken dat het bij die 15 andere ploegen dit weekend wel zonder problemen ging.

En kom dan zeker niet af met zo’n flauw excuus als bijgeloof.
 
Ik vond die reactie van Vanaken naar de Charleroi speler bij zijn goal; "domme gast" er toch wat over. Zeker als Gouden Schoen geweest te zijn

(ik zie nu pas de samenvatting)
Het is ook gewoon de waarheid? Mijn eerste reactie na die goal was ook gewoon "Die kerel glijdt er hem gewoon in", bij een schot van zo een scherpe hoek een ongecontroleerde sliding maken is gewoon achterlijk he.
 
Het is ook gewoon de waarheid? Mijn eerste reactie na die goal was ook gewoon "Die kerel glijdt er hem gewoon in", bij een schot van zo een scherpe hoek een ongecontroleerde sliding maken is gewoon achterlijk he.
Dat kan toch altijd gebeuren. Hoe vaak maakt een speler niet een tackle bij dit soort fases. Ik dacht eigenlijk dat hij het op Vranjes had. In dat geval heeft die misschien nog een punt.

De sympathiekste zal Vanaken ook nooit worden, maar ik kan wel begrijpen dat ge dat als club-fan niet vindt.
 
Dat kan toch altijd gebeuren. Hoe vaak maakt een speler niet een tackle bij dit soort fases. Ik dacht eigenlijk dat hij het op Vranjes had. In dat geval heeft die misschien nog een punt.

De sympathiekste zal Vanaken ook nooit worden, maar ik kan wel begrijpen dat ge dat als club-fan niet vindt.
Ik ga ook niet verklaren dat die speler van Charleroi de enige domme voetballer ter wereld is. Sympathieke voetballers zijn nu ook wel eerder de uitzondering natuurlijk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan