@Fella toch wel walgelijk artikel dit
Zondag eindigde het seizoen voor Zulte Waregem bijzonder abrupt, door de uitschakeling voor de “Europe Play Offs”. Drie dagen later is de ontgoocheling om het pijnlijke en zware thuisverlies tegen AA Gent nog lang niet weggeëbd, maar wordt de focus meteen verlegd naar volgend seizoen. CEO Eddy...
www.hln.be
Moet hier over gekeken hebben, onder het mom van beter laat dan nooit...
Geen onlogisch interview aangezien hij als CEO politiek correct en positieve antwoorden wil geven natuurlijk. Ik ga een paar van zijn aanhalingen heel breed interpreteren en er wat random over zagen, veel van de kernpunten heb ik in het verleden al eens aangehaald maar ze blijven imo gewoon geldig. Er valt zo veel over te zeggen.
"Na 34 speeldagen sta je volgens mij doorgaans op de plaats die je verdient, maar dit seizoen zat het zo kort bijeen dat de ontgoocheling en teleurstelling om onze tiende plaats toch nog even blijft nazinderen. Drie punten te kort komen aan het eind van de lange rit, dat doet pijn. Omdat de start niet goed was, en omdat we zeer slecht geëindigd zijn."
Ze mogen blij zijn met hun 10e plaats, er zat op het einde inderdaad nog meer in maar objectief gezien verdienden we dat niet. De start was dramatisch, dan zijn ze opeens heel wat punten beginnen pakken waar heel wat geluk mee was gemoeid. Ik denk dat ik het hier al eens vermeld heb dat ik die konijnenpoot graag zou overkopen, Dury moet die doorgekregen hebben van Hasi ofzo. Daarna hebben ze wel een aantal betere matchen gespeeld, en de punten die ze toen pakten waren verdiend maar veel soeps was het niet. Het voetbal was niet om aan te zien.
"Maar als je de klassering op basis van de voorbije vijf jaar bekijkt, dat staat Zulte Waregem daarin op de zevende plaats. Zo slecht is het dus allemaal niet geweest, hé."
Dat hij onze prestaties dit seizoen wat nuanceert en niet in het negatieve trekt is normaal voor een bestuurslid maar altijd maar verwijzen naar de goede prestaties van enkele jaren geleden begint mij eveneens op de zenuwen te werken. Zeker wanneer dat, nogal vaak, gebruikt wordt om de huidige situatie te verbloemen. Wetende dat de huidige situatie niet zo rooskleurig is.
"En straks starten we voor de zeventiende keer op rij in 1A. Geen enkele Belgische ploeg, buiten de G5, kan deze cijfers voorleggen."
Men heeft enkele jaren geleden eens een nieuwsbericht gepost dat we als Essevee zijnde officieel bij de 'G6' hoorden. Dat is niet meer op hun website terug te vinden maar er zijn wel nog andere websites die het citeren. In plaats van hun met zo een zever bezig te houden zouden ze zich beter focussen op wat echt telt. Doe uw oogkleppen af, leef niet in een waan en blijf met uw voeten op de grond.
"Het moet en zal ons lukken een kwalitatief sterkere en meer evenwichtige spelersgroep uit te bouwen."
Tweedelig: 1. de spelers waarover je beschikt & 2. wat je doet met die spelers (hier gaat Dury de mist in).
Als er 1 iets is dat ik ten sterkste betwijfel dan is het dit wel. Een deftige spelersgroep uitbouwen daar slagen ze al een tijdje niet meer in. Wat er aan de hand is met ons scoutingsapparaat weet ik niet maar Dury zit daar volgens mij voor veel tussen. Vroeger werden er meerdere pareltjes uit de Franse competities gehaald. Als ik nu zie wat voor karrenvracht aan sterk minderwaardige spelers uit Scandinavië of Griekenland worden gehaald stel ik me toch ernstige vragen. Zeker als sommigen van hen (dit seizoen vn. Kainourgios maar ook bv. een Panos) te veel speelkansen krijgen terwijl ze duidelijk zelf te min zijn voor, met alle respect, 1B. Ik snap dat het niet altijd even evident is om een speler in te schatten en misse aanwinsten kunnen uiteraard gebeuren maar dit valt net iets te veel voor. Dan zie ik liever pakweg Jannes Van Hecke, ook al weegt die momenteel ook te licht, bij Waregem op de bank zitten dan 1 of andere ondermaatse onbekende buitenlander.
Het aantrekken van oude bekenden is nu eerder ons geliefde recept geworden. Kan soms meevallen zoals Deschacht of De Bock maar valt vaker toch tegen: Vossen, Opare, Marcq, Seck, Govea,... de één in dit lijstje van huidige spelers al meer dan de ander natuurlijk. Wetende dat dit mannen zijn die niet voor een appel en een ei spelen.
Een ander belangrijk punt is natuurlijk wat je met het spelersmateriaal doet wat je voorhanden hebt, dit is waar Dury toch wel vaak de mist in gaat. Dit is al enige tijd het geval maar ik heb de indruk dat dat dit seizoen wel bij meerdere supporters is doorgedrongen. Dompé is een speler die quasi altijd moet spelen, is tussen al onze statische spelers de enige met een actie (en heeft nog een eindproduct ook). Die zit anderhalf seizoen bij ons, zijn kwaliteiten vielen vorig seizoen al op, en toch moet die zo vechten voor zijn plaats. Als je dan ziet dat men zelf een Vossen (op Vossen ga ik niet dieper ingaan maar wat ben je daar mee als ploeg?) op de flank posteert dan val ik helemaal van mijn stoel. En dan heb je nog het feit dat sommige spelers wel beschikken over voldoende kwaliteit maar gewoon 'verdwijnen' onder Dury. Ik zou hier nog verder kunnen ingaan met heel wat andere prachtvoorbeelden maar ga het hierbij laten.
Onze goede vriend Gianni Bruno heeft me dit seizoen wel positief verrast, ik zie hem nog altijd niet graag spelen maar als je 20 potten maakt... chapeau.
Ik ben alvast heel benieuwd naar de kern voor volgend seizoen, al verwacht ik er niet veel van.
"Op financieel vlak is het een moeilijk seizoen geweest, waarin op een bepaald ogenblik een balans met bloedrode cijfers naar buiten kwam."
Over het loonbeleid maak ik me al langere tijd zorgen. De lonen binnen de huidige kern swingen volgens mij de pan uit (vergeleken met de resultaten op het veld). Bijvoorbeeld ook vorig jaar: het aantrekken van Berahino (al zou ik deze gok ook wel gemaakt hebben) samen met het huren van Larin en Oberlin, dat zijn ook geen goedkope vogels. Larin & Berahino hebben wel gepresteerd al wil ik maar duiden dat dat eigenlijk wat boven onze stand is.
"Volgend seizoen zijn er dan wel drie zakkers. We hebben geen schrik, maar blijven absoluut op onze hoede."
De laatste seizoenen hebben we keer op keer immens slechte periodes. Ik denk oprecht dat wanneer er 3 zakkers zijn we er zeker bij kunnen horen.
Een jaar geleden namen jullie de beslissing om de technische staf te verjongen, met de aanstelling van Timmy Simons en Davy De fauw als assistenten van Francky Dury. Een ingrijpende zet. Geslaagd?
Twee ja-knikkers volgens mij. Spijtig dat er niemand met echte ervaring naast Dury staat, iemand die hem kan 'challengen' om het met een mooie term uit te drukken.
Uiteraard heeft iedere kritische supporter wel opmerkingen over hoe het bij zijn of haar club loopt en kan het altijd erger. Niettemin hoop ik echt dat ze zichzelf ergens terugvinden en het Essevee verhaal op een positieve manier verder uitbouwen. We zijn onszelf, op verschillende vlakken, ergens verloren de afgelopen jaren.