Jouw games van 2021

FlyingHorseman

Well-known member
Nu dat het jaar richting het eind sluipt, vroeg ik me af wat jullie allemaal het liefst gespeeld hebben in 2021. Welke spellen van dit jaar maakten het meeste indruk? Welke oudere games hebben jullie ontdekt? Of hebben jullie enkele oude favorieten opnieuw gespeeld? En was er iets dat echt enorm tegenviel?

Mijn persoonlijke top 10 van wat ik dit jaar gespeeld heb:

1. Hades

Mijn favoriete spel van dit jaar was makkelijk om te kiezen aangezien het ook mijn meest gespeelde spel is. Enorm verslavende gameplay die vrij simpel is maar tegelijk veel opties geeft voor verschillende speelstijlen. Hades had ook een slimme manier om het verhaal te vertellen binnen het hele roguelike gegeven, de stijl en lore lagen me bovendien perfect.

2. Disco Elysium
Een zeer nipte nummer 2, misschien wel het best geschreven spel dat ik al gespeeld heb en ook een van de meest pure RPG's die ik al gespeeld heb, waar keuzes iets uit maken en je je personage vrij diep kan uitwerken. Ik ga sowieso binnenkort hier een replay van doen.

3. Returnal
Mijn GOTY van 2021. Zeker geen spel voor iedereen maar erg strakke gameplay, zeer goeie visuals en fantastisch geluid. Ik hoop dat Sony in de toekomst wat meer risico's durft te nemen door dit soort niche spellen een groter budget te geven, zonder dat er toegevingen moeten gedaan worden.

4. Outer Wilds
Een vrij unieke ervaring die je best blind benadert.

5. Demon's Souls
Technisch erg indrukwekkend, een fantastische remake van wat al een erg goed spel was. Alleen blijft daardoor ook een origineel minpunt van DeS overeind, namelijk de lichtjes teleurstellende boss fights.

6. It Takes Two
Het beste co-op spel dat ik al gespeeld heb. Tof verhaal en een hoop leuke minigames, als je dit met een goeie vriend speelt valt er heel wat af te lachen.

7. Nier Automata
Dit was ergens een aangename verrassing omdat ik dacht dat dit spel niks voor mij zou zijn. Soms iets té Japans voor mij en de graphics vond ik niet zo speciaal, maar de gameplay zat erg goed en ik waardeerde ook hoe er geregeld op een meta-manier gespeeld werd met het actie-genre.

8. Deathloop
Heb de indruk dat dit spel tegelijk over- en onderschat is en dat de vele 10/10 scores het meer kwaad dan goed gedaan hebben. Voor mij gewoon weer degelijke kwaliteit zoals verwacht van Arkane, dat hier een interessante twist weet te geven aan elementen van hun vorige spellen. Uiteraard goed level design met veel speelopties, het verhaal wordt op een interessante manier verteld met zeer goeie voice acting maar de wat povere AI kan voor sommigen een spelbreker zijn.

9. Ratchet & Clank: Rift Apart
Op zichzelf een erg leuk actiespel dat niet echt nieuwe dingen met het genre doet maar vooral de technische kant maakte indruk. Het eerste spel dat echt wat next gen aanvoelde en het eerste dat ik op mijn nieuwe OLED tv gespeeld heb.

10. Hitman 3
Nog op de valreep de top 10 binnen geslopen. Ik had nog nooit een Hitman-spel gespeeld en was eigenlijk verrast hoeveel plezier er uit te halen valt. De gameplay laat eigenlijk veel ruimte toe om te experimenteren in de grote sandbox levels waardoor er veel herspeelbaarheid is.

Andere games waarmee ik me geamuseerd heb, willekeurige volgorde:
Spider-Man Miles Morales
Astro's Playroom
Control
Tony Hawk's Pro Skater 1+2
Celeste
Subnautica
Gris
Assassin's Creed Odyssey
Star Wars Jedi Fallen Order
Katamari Damacy Reroll (shit nu dat ik het uittyp, zit de theme ervan weer in mijn hoofd. naaaa na na na na...)

Teleurstellingen van het jaar:
Ik ben een zeer grote fan van Final Fantasy VII, en hoewel ik het nog wel een goed spel vond, vond ik de remake niet over de hele lijn geslaagd en had ik er meer van verwacht. Geregeld rare dialogen en voice acting en bij momenten zat het ook niet zo goed met het tempo. Toch blij dat ik het gratis heb kunnen spelen via PS Plus.
 
Wat copy paste van FlyingHorseman ;)



Mijn persoonlijke top 10 van wat ik dit jaar gespeeld heb:

1. Ghost of Tsushima

Tja visueel een pareltje en de rest ook dik OK

2. TT Isle of Man
Dit jaar terug opgepikt en verslaafd aan de snelheid geeft een kick om een rondje af te haspelen op dit legendarisch 'circuit'

3. Sleeping Dogs Definitive Edition
Verrast, aan begonnen met weinig verwachting maar de stijl en combat waren top moest hier al veel vroeger mee ...

4. Demon's Souls PS5
Zocht terug dat Bloodborne gevoel en kwam niet bedrogen uit.

5. Ratchet & Clank: Rift Apart PS5
Opnieuw Tja die kleuren/gameplay topper niet moeilijk maar puur fun

6. Assassin"s Creed Valhalla PS5
Speciaal gewacht op de PS5 om deze mooie wereld aan 60FPS te beleven

7. Assassin"s Creed Ezio Collection
Nostalgie Nostalgie Nostalgie

8. Borderlands 3
Geen fan van B2 op PS3 maar deze met plezier uitgespeeld zag er knap uit

9. Astro"s Playroom
Eerste ervaring op PS5 machtig/prachtig/krachtig

10. Watch Dogs Legion

De stad is zo mooi gemaakt dacht dat ik op citytrip was

Andere games waarmee ik me geamuseerd heb, willekeurige volgorde:
Baja Edge of Control HD / Valey / Mafia / Crysis Remastered / Get Even / Nier Automata /Soma / Subnautica / In Rays of the Light / Sniper Ghost Warrior Contracts 2 / Wolfenstein:The New Order / Necromunda Hired Gun / Onrush / Immortal Fenyx Rising /
Terminator Resistance Enhanced

Teleurstellingen van het jaar:

corona /"exuseer voor het taalgebruik" verdoeme de strijd om een PS5 te bemachtigen
 
Laatst bewerkt:
1 Ghost of tsushima directors cut ( heb dit 100+ uur gespeeld )
2 Ratchet and clank rift apart
3 Spider man miles morales
4 Resident evil village
5 Spider man remasterd
6 Call of duty vanguard
7 Wreckfest
8 Star wars jedi fallen order ps5 update
9 crash 4

( eervolle vermelding hot wheels, alien fireteam, doom eternal/ps5 update super mario 3d world /switch )

Tegenvallen BF2042, deathloop die laatste is geen slechte game maar het principe van de game lag me niet )
 
Laatst bewerkt:
Mijn persoonlijke toppers van dit jaar, al was het wel flauwtjes:

1. Resident Evil Village
Voor mij mijn GOTY. Had er een goeie tijd mee, leuke ervaring in het algemeen. Goeie graphics ook.

2. Ratchet & Clank: Rift Apart
Wat ik van verwacht had, misschien mocht het nog iéts meer zijn. Maar al bij al TOP

3. It Takes Two
Leuke co-op ervaring, alles tot in de puntjes uitgewerkt, maar ook geen moeilijke puzzels

4. Kena: Bridge of Spirits
Grafisch zeer mooie game, speelde leuk. Ook voor de adviesprijs sowieso een topper

5. Call of Duty: Vanguard
Jaarlijkse COD, maar altijd plezier mee. Leuke SP en MP.

6. Marvel's Guardians of the Galaxy
Speelde zeer lekker en goede humor. Ideale SP met goede lengte van 20u.

Ook nog veel tijd gestoken in AC Valhalla dit jaar, maar die is eigenlijk uit 2020

Grootste teleurstelling:
BF 2042
had er veel op gehoopt en dit als jarenlange BF-fan

Graag had ik Returnal gespeeld, spreekt me qua setting enorm aan maar de hoge moeilijkheidsgraag zeg me dit niet te kopen. Idem voor komende Elden Ring.
 
  1. Yakuza Like a Dragon (10/10)
    Mogelijks nóg beter dan de vorige. Alweer een hele mooie, ontroerende rode draad met hilarische side-quests. Het blijft een geweldige combo.

  2. Star Wars Jedi: Fallen Order (10/10)
    Hier vooral heel knap level design. Op de minimap leken het wel termietenheuvels. Alweer een paar jaar oud, maar moet grafisch niet onderdoen voor de allernieuwste games.

  3. A Plague Tale (8/10)
    Ook deze kwam uit de backlog. Zeer origineel allemaal. Honderden ratten op je scherm blijft tot in de laatste levels indrukwekkend om te zien.

  4. Ratchet & Clank: Rift Apart (8/10)
    Heel leuk en heel mooi; met ook de nodige vernieuwing, al mochten de meeste levels wel iets groter en langer.

  5. Far Cry 6 (7/10)
    Speelt lekker weg, maar ik miste wel een beetje de humor uit de vorige. Deze nam zichzelf iets te serieus.


    ichiban-yakuza.gif

 
  1. Ghost of Tsushima: Director's Cut
    Heb het nooit gespeeld op PlayStation 4, maar dus wel dit jaar op PlayStation 5. Wordt ook mijn 'inzending' voor het eindelaarslijstje van de redactie. Ik moet zelfs bekennen dat de game mij op het eerste zicht helemaal niets deed. Ik had hetzelfde met inFamous. Tot ik er dan mee aan de slag ging... Wow!
  2. Ratchet & Clank: Rift Apart
    Een van de mooiste en tofste games, helaas wel erg kort. Laadtijden zijn fenomenaal.
  3. It Takes Two
    Voor mij de beste coöperatieve game. Héél kleurrijk, prachtige levels, heel leuke vaardigheden. Tot in de puntjes afgewerkt. Absoluut topspel.
  4. Kena: Bridge of Spirits
    Weinig verwachtingen van, maar ook hier weer aangenaam verrast. Grafisch heel mooie game. Op zich doet het niet echt iets vernieuwend, maar ik was er genoeg door aangesproken om deze game dagelijks te spelen. Helaas wel kort.
  5. Little Nightmares II
    Eerste game niet gespeeld. Horror is niet echt iets voor mij, maar aangezien dit niet echt 'horror horror' is, toch een kans gegeven. Schitterend spel ook. Erg mooi, enorm toffe creepy sfeer...
  6. Marvel's Guardians of the Galaxy
    Deze zet ik er ook nog bij. Zonder voorkennis over Guardians of the Galaxy aan de game begonnen en aangenaam verrast. Toffe combat, leuke humor, zalige muziek. Verdient hier wel een plekje.
 
1. Returnal
Absoluut beste spel van het jaar voor mij. In een tijd van sequels en weinig originele spellen is dit een aanrader. De moeilijkheidsgraad is voor sommigen een struikelblok, maar is echt de moeite om door te zetten. De setting is, zoals voor velen, helemaal mijn ding en zorgt er ook voor dat ik niet wil opgeven. Ben er momenteel nog mee bezig, maar ga er alles aan doen deze uit te spelen. Voor de mensen die nog twijfelen: zeker aan beginnen.

2. Kena : Bridge of Spirits
Ook weer een heel origineel spel. Perfecte lengte qua speelduur en een fantastische ervaring op de PS5.

3. Days Gone
Op aanraden van een vriend toch nog aan begonnen. Zeer goed mee geamuseerd en platinum op gehaald. Dat zegt al voldoende.

4. Dragon Quest XI
Top J-rpg.

5. Ratchet and Clank: Rift Apart
Eerste echte next-gen spel voor mij.

6. Nier Automata
Speciaal :)

7. Crash Bandicoot: It’s About Time
Terug een echte Crash game zoals ze moeten zijn.

8. A Plague Tale
Ontdekt dankzij ps plus en aangenaam verrast door deze.
 
Doordat ik ontslag had genomen op mijn vorige job en hierdoor een tijdlang zonder werk zat (gelukkig nu weer in orde) heb ik het afgelopen jaar een tandje hoger geschakeld. Waar ik voorheen amper een paar games per jaar uitspeelde, zijn het er nu toch iets meer geworden. Ik speel trouwens altijd een generatie achter, beter voor mijn portemonnee. In totaal tien games uitgespeeld, maar alleen bij deze zes heb ik er oprecht van kunnen genieten.

1. Ratchet & Clank (2016)

Ik was het platform-genre de afgelopen jaren wat uit het oog verloren, maar dit spel heeft mijn oude liefde doen heropflakkeren. Prachtige visuals, ijzersterke gameplay en geslaagde humor. Ik vond het spel bij tijden ook best uitdagend, en je werd goed aangemoedigd om alles van de map uit te kammen.

2. LEGO Star Wars: The Force Awakens (2016)

Ook hier enorm van genoten. Ok, qua gameplay is het misschien wat minder, maar de perfecte sfeer en de collect-a-thon maken het af. Enorm veel tijd in gespendeerd en ik ben nog van plan om de platinum te halen. Iets wat ik normaliter nooit doe.

3. Middle-Earth: Shadow of Mordor (2014)

Het verhaal is 'gene vette', maar ik snap de kritiek dat de gameplay repetitief is, echt niet. Op een gegeven moment kom je in een flow en voel je je een echte opperbaas. Iets wat weinig games me kunnen bieden en dit spel deed dat perfect wat mij betreft. Wel nooit de intentie gehad om de wereld te 'clearen'.

4. ABZÛ (2016)

Misschien niet echt een game in de puurste zin van het woord, maar wel een hele ervaring die een grote indruk op me heeft gemaakt. Je gaat hierdoor het dierenrijk en de natuur nog meer appreciëren en ik vond de art design echt top. Ook het einde zorgde voor zo'n grote vreugde-uitbarsting dat ik het warme gevoel nu enkele maanden later nog kan voelen.

5. Doom (2016)

Tijdens het spelen heb ik me hier enorm mee geamuseerd. Maar hoewel dit mijn laatst voltooide game is, blijft hij ook bijna het minste hangen. Wel eens een shooter die alle rest overhoop gooit en gewoon letterlijk en figuurlijk knalt. Iets waar de Wolfenstein-reboot voor mij persoonlijk totaal niet in slaagde.

6. Pro Evolution Soccer 2016 (2015)

Ook hier heb ik ontzettend veel uren in gestoken. De nieuwste licenties en geüpdatete kernen boeien me niet, dus de euro die ik hier heb ingestoken, heb ik zeker en vast terugverdiend. IJzersterke gameplay, maar helaas iets te weinig uitdagend voor mij (wat singleplayer betreft, ik ben geen online gamer) waardoor het na dozijnen uren allemaal niet meer zo boeide.

Dogurai (2019)

Pittige 2D old school platformer waar ik heb bij doorgeploegd (ben al bij al een beperkte gamer) die ik random eens voor €0,8 heb opgepikt omdat ik nog een beetje op mijn PSN-account had staan. Heerlijke muziek, heerlijk beperkte controls, maar helaas ook wat te weinig diepgang. Maar ik heb wel liefde voor deze titel.
 
Omdat ik los vergeet wat ik elk jaar speel houd ik sinds enkele jaren een Excel lijst bij met de spelen die ik heb uitgespeeld.
Dat maakt het ook pakken makkelijker om mijn persoonlijke eindejaarslijst op te stellen.

1. 13 Sentinels: Aegis Rim - 10/10

Het eerste spel dat ik dit jaar gespeeld heb en direct mijn nummer 1 van 2021
Unieke combinatie van mecha combat, visual novel en unieke art design!
Wat - een - verhaal
Gewoon wow


2. Bravely Default II - 9/10

Ik heb het geluk dat rond mijn verjaardag wel elk jaar een topgame uitkomt en dit jaar was niet anders.
Bravely Default is een ongeneerde klassieke JRPG in een modern jasje boordevol quality of life enhancements die elke RPG zou moeten bezitten.
Het verhaal was niet top maar de combat, builds en de sfeer/art waren top tier.


3. Mass Effect: Legendary Edition - 9/10

Veel kan ik hier niet over zeggen. De klassieker die ik van begin tot einde vol plezier heb mogen herbeleven.
Prachtig uitgevoerde remaster


4. Doom Eternal - 8,75/10

Eindelijk hieraan toegekomen. Wat een dijk van een spel! Heerlijke FPS 'zoals in mijnen tijd' - voor de moderne generatie.
Rip and tear until it is done


5. Shin Megami Tensei V - 8,5/10

Net uitgespeeld. Het verhaal liet het wat afweten maar met een diepgaand combat systeem en een brutale moeilijkheidsgraad garant voor uren speelplezier en (gezonde) frustratie!
En de gigantische groene piemel in een rolstoel is ook weer van de partij samen met nog meer knotsgekke monster designs dus dikke + :laugh:



***Eervolle vermeldingen die net buiten mijn Top 5 vallen***

Resident Evil 2 Remake: wauw, zo hoort een remake te zijn

Control: geen fan van de combat maar wat een sfeer!

Metal Gear Solid V: Eindelijk deze enorme game uitgespeeld. Wat een (convoluted) verhaal maar super gameplay! Ik weet direct weer waarom 1-4 zulke goede herinneringen zijn voor mij.


Volledige lijst:

games.png


Misschien ook een grootste teleurstellingen topic? :cool:
 
Even door de logs gekeken wat me er bijgebleven is...
  • Crash Team Racing Nitro-Fueled 🔥
  • Yakuza Kiwami 1 & 2. Had nog nooit een Yakuza game gespeeld, maar altijd wel interesse gehad in de serie sedert het PS2 tijdperk.
    Machtige games.
  • Yakuza Like a Dragon ook gespeeld maar deze viel me toch wat tegen.
  • Red Dead Redemption 2. Ooit begonnen met de game ~2 jaar geleden maar niet verder dan chapter 1 gespeeld. Dit jaar toch een 180 tal uur aan gespendeerd.
  • Final Fantasy X HD
  • Final Fantasy XII HD
  • Resident Evil Village. Goed begin, mooie omgevingen en goede sfeer. Zeker in het kasteel. Op het einde toch wat teleur gesteld.
  • Hades. Zeker één van mijn favorieten van dit jaar.
  • Tormented Souls. Voor de fans van de old-skool Resident Evil games is dit een super game.
  • Net klaar met Far Cry 6, is me wat tegengevallen. Heb moeten doorbijten om de die uit te spelen.
 
Ook eens door het afgelopen jaar gegaan, ik ben meestal slecht met ranken, maar toch geprobeerd om een top 10 te maken. Vraag me morgen dezelfde ranking te maken en alle plaatsen zouden er anders kunnen uitzien (buiten de eerste, die is onbetwist).

1. Disco Elysium: The Final Cut (PS5)
No question, voor mij mogelijks 1 van de beste allertijden.

2. Detroit: Become Human (PS4/5)
Als fan van Heavy Rain, heb ik van deze nog meer genoten. Dit was super storytelling en hartverscheurende keuzes.

3. Ghost of Tsushima (PS4/5)
Deze had het allemaal: Japan, samurai, stand-offs, vossen, Ghost Stance, ... Alleen jammer van de Japanse lipsync (dat ondertussen gefixt is met de Director's Cut).

4. Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Zowel qua gameplay als verhaal heel erg onder de indruk. De Noorse mythologie deed het ook voor mij. De sfeer die deze game creëert is bijna ongeëvenaard.

5. Hades (Nintendo Switch)
Deze eigenlijk al gespeeld in 2020, maar pas in 2021 er echt de uren in gestoken. Nog steeds niet volledig alles gedaan, maar is een top game.

6. Demon’s Souls (PS5)
Het origineel nooit volledig gespeeld, maar ze hebben er een stevige remake van gemaakt. Gorgeous visuals als een launch game voor de PS5. Ik was verkocht!

7. Twelve Minutes (PC)
Vrij korte game, maar een kunstwerkje in puzzels en storytelling. Moet je spelen als je Game Pass hebt (Hellblade ook trouwens ;)).

8. Spider-Man: Miles Morales (PS5)
Al meerdere malen hier op het forum aangegeven wat ik hier zo goed aan vind, enige dat ik nu nog zal zeggen: mogelijks een paar plaatsen hoger indien hij iets langer was.

9. Mass Effect 1 - Legendary Edition (PS4/5)
Ook hier het origineel nooit gespeeld (de andere wel), en ik was weggeblazen door het verhaal. De scene waarin je met Sovereign spreekt: kippenvell!

10. Ratchet & Clank: Rift Apart (PS5)
Heel goeie game, super visuals, adaptive triggers, ... Na beraad wel iets meer van verwacht, denk ik. Vandaar dat deze maar net op het randje van mijn top 10 staat.

Uncharted 4: A Thief’s End
Returnal
Mafia: Definitive Edition
Metroid: Zero Mission
Metroid: Samus Returns
En ohja, de volgende catalogeer ik niet langer als game (vandaar dat die niet in mijn top 10 staat), maar als verslaving: Slay the Spire :unsure:. Ondertussen ook al meer dan 50u aan besteed op mijn iPhone.
 
Mijn persoonlijk top 10 van dit jaar:

1. Spiderman : Miles Morales & Spiderman Remastered (PS5)
2. Disco Elysium : The Final Cut (PC)
3. Psychonauts 2 (PC)
4. Ratchet & Clank : Rift Apart (PS5)
5. God of War (PS4)
6. Days Gone (PC)
7. Ghost of Tsushima DC (PS5)
8. Little Nightmares II (PC)
9. Hitman 3 (PC)
10. Immortals Fenyx Rising (PC)

Teleurstellingen:
Forza Horizon 5, het is een goede game maar dit is gewoon FH4 met een andere map. Imo geen enkele reden om dit te kopen als je veel FH4 gespeeld hebt.
Deathloop : Ik had eerder een opvolger van Dishonored 2 verwacht, dat roguelite concept zegt mij niet veel.
 
--- Snelle write-up, missende reviews worden nog ge-edit :coffee: ---
  • 2021 releases:
CZvb85X.jpg

1. Returnal
Returnal zit nog maar sinds kort in de disc drive van m'n PS5, maar zal er vermoedelijk niet snel uitkomen. Holy shit, wat een heerlijke game. Dit gevoel herken ik van toen ik verslingerd was aan Hades in 2020. Super verslavend, spannend en een geweldige showcase voor de PS5.

aCVXcbk.jpg

2. Mundaun
Damn, wat een kunstwerk. Indie horror, volledig met de hand getekend en een pakkend verhaal er bovenop. De game is zeker niet flawless en bij momenten clunky, maar de passie van de eenmans-dev druipt er vanaf. Ik was achteraf ook blij dat er een making of is, trouwens. Aanrader voor je volgende Halloween.

XUK5zZS.jpg

3. Cyber Shadow
Ik heb enorm genoten van Cyber Shadow. De presentatie is solid, het verhaal is cool, de soundtrack is geweldig en alles voelt super gepolijst aan. Ik heb een 100% run gedaan, dus die duurde wat langer dan een average playthrough, maar ik wil sowieso nog een no upgrades speedrun doen.

8gtupx9.jpg

4. Ender Lilies: Quietus of the Knights
Atmosferisch en donker, maar toch betoverend mooi en fun om te spelen. Niets revolutionair in het genre en vrij lineair, maar Ender Lilies: Quietus of the Knights is sowieso een aanrader voor iedereen die graag metroidvanias speelt. Ik heb het althans met veel plezier geplatinumed.

TapU5kU.jpg

5. Olija
Olija is een 2D action-adventure platformer en een fantastische game. Ik hou van de grafische stijl, die z'n inspiratie overduidelijk haalt bij games als Another World / Out of This World en Prince of Persia en het mysterieuze verhaal dat voor mij een stuk langer mocht duren. Al bij al een prachtig, zij het gecondenseerd spel met trouwens een paar geweldige momenten in de soundtrack.

  • 2021 releases die ik nog niet gespeeld heb, maar vermoedelijk ook ergens in m'n lijstje zouden staan: Chicory, Sable, Death's Gambit: Afterlife, It Takes Two, Metroid Dread, Flynn: Son of Crimson.

  • 2021 ports:
1. Disco Elysium: The Final Cut
Detective in need of assistance... On the dancefloor! Ik kan onmogelijk iets vertellen over Disco Elysium dat nog niet gezegd is, maar wow, what a ride was dit. Onafgebroken verrassend en een onvergetelijke ervaring. Ik moet toegeven dat de hoeveelheid aan dialogen en monologen soms overweldigend was, maar het was het volledig waard. Ik speel deze sowieso opnieuw.

2. Umurangi Generation
Ik was echt even weg van deze game. Om mezelf te quoten uit m'n review voor BeyondGaming: het lijkt wel alsof Jet Set Radio en Pokémon Snap een dystopisch bastaardkind hebben gebaard, gekruid met wat Neon Genesis Evangelion en Akira en in een gestileerd PSX-jasje. Een masterclass in passive storytelling, met een fantastische soundtrack van Thor Highheels.

3. UnderMine
UnderMine doet absoluut niets nieuw in het tegenwoordig rijk gevulde genre van de roguelites en ik kan er weinig over zeggen, maar is zo fun om te spelen!

4. Alba
Zo'n charmant spel… Ik heb genoten van mijn tijd op het eiland met Alba en haar vrienden en van het gedetailleerde ecosysteem. De soundtrack is ook fantastisch. Aan iedereen met (jonge) kinderen: speel dit spel met hen!

5. Ghost of Tsushima: Director's Cut
  • Pre-2021 releases:
1. Outer Wilds
Ik had Outer Wilds heel kort gespeeld in de zomer van 2020 en het kwam totaal niet binnen bij mij; ik vond er echt niets aan. Gelukkig heb ik deze opnieuw opgepikt in de winter en ik kon er onmogelijk meer naast zitten met m'n eerste indruk. Al snel was ik volledig weg van dit spel. Warm aanbevolen als je ook maar een beetje graag exploration, space en/of puzzle games speelt die je hand niet vasthouden. Dit doet me eraan denken dat ik, na 50 mislukte pogingen, nog steeds manueel naar de Sun Station moet vliegen.

2. Demon's Souls
De reden waarom ik een PS5 wou in de eerste plaats. Ik had doorheen de jaren stukken van het origineel gespeeld bij vrienden (en ik was fan, maar had nooit een PS3), maar nooit de volledige game. Bluepoint heeft een fantastische remake uitgebracht die er schitterend uitziet, supervlot draait op de PS5 en oh, het spel zelf blijft ook een absolute banger.

3. Huntdown
De eerste game van een kleine Zweedse dev en wat een ongelooflijk goed spel! De presentatie, aesthetics en gevoel voor detail zijn fantastisch en de synthwave soundtrack is geweldig. Ik heb het hele spel als Anna Conda gespeeld, maar ik keer sowieso nog eens terug naar Huntdown voor de andere characters en om de moeilijkste difficulty te proberen, die je als toetje na de credits krijgt.

4. Nier: Automata
Ik had Nier: Automata al een tijdje klaar staan en heb het veel te lang uitgesteld, maar ik ben blij dat ik eindelijk op al die spoilertags kan klikken. Wat een ervaring! De game is niet zonder gebreken, maar is bij momenten absoluut waanzinnig. Het verhaal was boeiend genoeg, maar enkele van de hoogtepunten waren de side missions en de muziek die echt fantastisch is. Meerdere playthroughs gedaan, trouwens.

5. Paradise Killer
Paradise Killer straalt gewoon style uit. Het eiland is fantastisch ontworpen en het verhaal was intrigerend, maar om de één of andere reden had ik achteraf wel het gevoel dat ik soms niet genoeg aandacht besteed heb aan het verhaal. Bonuspunten voor de geweldige city pop / future funk soundtrack die heel goed past bij het slenteren doorheen het eiland.
 
Laatst bewerkt:
Begin dit jaar zat ik nog in een lockdown en heb ik een groot deel van mijn backlog kunnen verwerken doorheen mijn drie lockdowns. Dit jaar heb ik volgende games uitgespeeld op PS4:

  • Assassin's Creed II
  • Assassin's Creed Brotherhood
  • Assassin's Creed Revelations
  • Assassin's Creed III
  • Assassin's Creed Liberation
  • Assassin's Creed Rogue
  • Assassin's Creed IV Black Flag (re-run)
  • Horizon Zero Dawn (re-run)
  • Far Cry 4
  • God of War (re-run)
  • Mass Effect 1: Legendary Edition
  • Mass Effect 2: Legendary Edition
En nu nog bezig met Mass Effect 3, er is wel kans dat ik het nog uitspeel dit jaar.

Allemaal gekende titels, hebben geen extra uitleg nodig zeker? :p
En geen nieuwe games in feite. Tenzij je ME Legendary Edition erbij rekent.
 
1) Mijn GOTY van 2021 is Control. Ik heb die game pas dit jaar gespeeld en hij is ge-wel-dig.

2) Cyberpunk 2077: sinds launch gespeeld, en ja het spel had bugs, maar op PC waren die belange zo erg niet als men liet uitschijnen in de media. Ik heb maar 1 quest breaking glitch gehad, die enkele weken later uitgepatcht is, en 1 quest waar ik een quicksave 2 keer moest herladen omdat er niks gebeurde. Voor de rest wel redelijk wat physics bugs en door daken van gebouwen vallen maar dat zijn allemaal geen dingen waarvoor je de game langs de kant legt imo. Je zet je er naar dat de physics soms wat gek doen en that's it.

3) Battelfield V: speel ik nog maar een goeie maand. Goed spel, al merk je dat het niveau van de spelers echt omlaag gegaan is tegenover vroeger. Ik zit soms op maps waar we het aanvallende team zijn, maar als dan de helft van uw team ergens als sniper weggestopt ligt, kan je moeilijk winnen. De PTFO mentaliteit zit er bij velen niet echt meer in, wat jammer is, want zo win je geen maps. Zaterdag stonden we met mijn squad als 1e 4 spelers (pick up game) en dan nog verliezen. Je kan met 4 geen team van 15 man dragen.
 
Ook dit jaar voornamelijk Slay The Spire en Hunt Showdown. Niet veel verandering met 2020.
Apex Legends ook heel eventjes verslingerd aan geraakt, maar waar je in Hunt als oude knoert het verschil kunt maken met goede oren, geduld en lijpe mindgames heb je echt wel meer pure skill nodig in Apex. En dat heb ik niet. Nog steeds een retecoole game tho.
Halo Infinite multiplayer is gelukkig heel wat toegankelijker. Voorlopig best overtuigend als iemand die weinig geeft om de season pass "pimp your charakter" shenanigans.

Verder in aanloop van de Infinite co op campaign ook eens de Master Chief Collection in co op begonnen. Altijd een beetje haat liefde verhouding gehad met de serie. Maar in co op alvast leuke games. Deel 1 en 3 uitgespeeld. Deel 2 beginnen we niet aan. ODST halfweg beu geraakt en dan ingeruild voor de geweldige Firefight mode met dan vooral Gruntpocalypse op max difficulty multipliers.
Zou een mini game op zich kunnen zijn. Fantastisch leuk en de aankoop voor Reach of ODST alleen al waard. Ik wil eigenlijk nog steeds een looney tune type fps(think Halo meets Borderlands meets euhmmm.. Telltale?) met als hoofdpersonage een type Rambo Grunt die rebelleert tegen het het universum. TO THE REVOLUTION, NNNNNOW!!
Eén dezer is aan deel 4 en Reach beginnen in co op. Of misschien Reach houden voor na Infinite co op, gezien Reach toch niet direct zal worden overtroffen.

Maar de co op topper van dit jaar was wel It Takes Two. Nauwelijks 9 maanden na release al beschikbaar via EA Play en de zeer sociale friend pass. Wat hier op 2 euro per persoon uitkwam. What a time to be alive!
Ga er niet teveel woorden aan vuil maken, het is een echte co op game, waarvan er uiteindelijk maar weinig bestaan. Verre van perfect maar uiteindelijk zo uniek dat het de meeste lof wel verdiend. Gigantische sprong vooruit op "A Way Out" waarvan ik eigenlijk ook nog van heb genoten. Benieuwd naar de volgende game van deze studio.

Titanfall 2 nog eens opnieuw uitgespeeld, vorige keer was op ps4, deze keer pc. Prachtige campaign.

Nioh begonnen(thanks EPIC!). Heerlijke gameplay, maar het leveldesign, worldbuilding en uitdaging zijn uiteindelijk relatief saai.
30tal uurtjes ver maar denk niet dat ik het nog tot een einde breng. Dark Souls 3 DLC eindelijk wel uitgespeeld. Wat een prachtige end game. Al rank ik Scholar of The First Sin's DLC toch nog net iets hoger.

Qua roguelites nog eens vastgebeten op het quasi perfecte Downwell en ook al serieus geamuseerd en geschuimbekt met Dead Cells.
Synthetik
beetje gespeeld. Should get back to it. Hey Hey People!

Super Monkey Ball 1&2 nog eens uit de euhm, "kast" gehaald met de rerelease.

VR games of the year Tetris Effect, Superhot en Stride. Door een defecte kabel met de Valve Index en ook een gebroken enkel is het VR gebruik hier even op de achtergrond geraakt. Verzorging van de garantie was gelukkig wel op minder dan een week rond.

Golf With Your Friends eindelijk ontdekt. Zonder vrienden dan wel, maar speelt wel leuk.
Mario Gold 3ds nog steeds wel koning.

Nu bezig met Mirror's Edge Catalyst, Ring of Pain en natuurlijk de dailies in Slay The Spire.
 
Laatst bewerkt:
1. Apex Legends uren gespeeld. De lockdowns zijn nog nooit zo snel voorbijgegaan. Hartkloppingen van de spanning met momenten.

2. Marvels Avengers en GOTG, beide toffe games op hun eigen manier. Avengers had wat minder buggy moeten zijn (die verdomde laatste trophy)

3. Ghost Of Tsushima/God Of War/TLOU2 replay. Met de PS5 upgrades zoveel vloeiender, blijven toppers.
 
Ben nog maar ps speler sinds corona...
Dus geen recente games:

Top 3:
1. RDR 2
2. Uncharted 4
3 Spider man morales

Beetje teleurgesteld in de Far cry 5
En nog een hoop games die ik moet spelen maar maar weinig tijd voor heb. Met eens een uur of 2 is het moeilijk om veel te spelen.
Als kenners nog games kunnen tippen ala uncharted, vuur maar af.
 
Terug
Bovenaan