Preview: The Smurfs 2: The Prisoner of the Green Stone

In 2021 bracht Microïds The Smurfs: Mission Vileaf op de markt, een al bij al geslaagde videogame-adaptatie van deze iconische blauwe stripfiguurtjes. Twee jaar later is de tijd aangebroken voor ronde twee, want op twee november verschijnt het vervolg The Smurfs 2: The Prisoner of the Green Stone.

Net zoals het eerste spel, baseert The Smurfs 2: The Prisoner of the Green Stone zich eerder op de nieuwe computeranimatieserie en de film Smurfs: The Lost Village dan de strips zelf of de klassieke televisiereeks. Dit wil zeggen dat ook het nieuwe personage Storm haar opwachting maakt in dit spel. Zij zal samen met Brilsmurf, Knutselsmurf en Klungelsmurf de wereld moeten redden van Stolas, een gevaarlijke entiteit die gevangen zat in de Groene Steen die de smurfen probeerden te stelen van Gargamel. Om in hun missie te slagen, moeten ze alle fragmenten van de steen verzamelen en hiervoor zullen ze moeten vertrouwen op de hulp van hun grootste vijand.

ss_1d8462ec189735c6ae57a2b27d5369fb7b6447cf.1920x1080.jpg

Een klassiek avonturenspel​

In aanloop naar de release van het spel mocht ik er op gamescom alvast even mee aan de slag gaan en twee levels verkennen. Het eerste level was een vrij klassiek boslevel waarbij je vooral over rotsen, boomstronken en paddestoelen zal springen. Het tweede level nam me mee naar een soort van ondergronde rivier waarbij je gebruik maakt van een lelieblad om de rivier af te dalen. De uitdaging in dit level kwam vooral in de vorm van een groot aantal vijanden en het feit dat je af en toe van het lelieblad moet gaan om obstakels te overwinnen. Aanvallen kan je doen met behulp van bijvoorbeeld Storms boog, maar ook met de Smurfomix, de nieuwste uitvinding van Knutselsmurf. Dit toestel zal je ook gebruiken om groene kristallen die een zwart slijm achterlaten of andere obstakels kapot te schieten. Het vernietigen van die kristallen levert je ook een soort currency op die je zal gebruiken om je Smurfomix te upgraden.

Het is altijd leuk om dit soort spellen met twee te spelen, zeker als je het kan doen met een van je kinderen.


Tijdens mijn sessie heb ik enkel als Storm kunnen spelen, waardoor ik nog niet kan zeggen of de verschillende Smurfen hun eigen speciale vaardigheden hebben. Wie vier personages zegt, denkt waarschijnlijk ook aan coöp en inderdaad: je kan dit spel met twee spelers spelen, maar dus niet met vier. Welke vorm deze coöp-modus zal aannemen kan ik helaas ook nog niet verduidelijken. Maar het is altijd leuk om dit soort spellen met twee te spelen, zeker als je het kan doen met een van je kinderen. Die van mij zijn helaas nog net iets te jong om dit spel te spelen, maar gezien ze momenteel helemaal verknocht zijn aan de Smurfen, ben ik er zeker van dat ze met plezier zullen kijken naar hoe papa het spel uitspeelt.

ss_f07a82643acbe3b18e15d603655e5cf18e40bdef.1920x1080.jpg

Positieve indruk​

Zelf heb ik het eerste deel niet gespeeld en tijdens de sessie was ik bijgevolg aangenaam verrast door de kwaliteit van dit spel. Vaak zijn dit soort spellen gebaseerd op populaire IP's voor kinderen, snelle cash grabs en stellen ze vooral visueel teleur. Maar hier was dit niet het geval. Het spel oogt vrij knap en de stijl is helemaal in lijn met de nieuwste animatieserie. Voor dit avontuur kreeg het bovendien een volledig origineel verhaal dat past binnen de canon van deze nieuwe serie. De gameplay en het leveldesign mogen dan niet bijster origineel zijn, maar de jonge (en oude) fans van de Smurfen hebben er binnenkort hopelijk een kwaliteitsvolle videogame met een leuk verhaal bij.

Conclusie

De Smurfen zijn terug en ze zijn helemaal klaar voor een nieuw avontuur. Deze keer proberen vier van de geliefde smurfen de wereld te redden van een nieuw kwaad en hiervoor moeten ze rekenen op de hulp van hun aartsrivaal Gargamel. The Smurfs 2: The Prisoner of the Green Stone belooft een klassiek 3D platforming-avonturenspel te worden voor jong en oud dat je helemaal zal onderdompelen in de nieuwe serie van de Smurfen.

Over

Beschikbaar vanaf

2 november 2023

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Genre

  1. Adventure
  2. Platformer

Ontwikkelaar

  1. OSome Studio

Uitgever

  1. Microids
 
Terug
Bovenaan