Review: SaGa Emerald Beyond

Hoewel de SaGa-reeks al bestaat sinds 1989, wist zij nooit dezelfde status te bereiken als de andere JRGP-reeksen van Square Enix zoals Final Fantasy, Dragon Quest of Kingdom Hearts. De serie begon nochtans als een spin-off van die eerste, genaamd The Final Fantasy Legend, maar het eigenwijze karakter van de reeks maakte dat zij minder toegankelijk was voor het brede publiek en dus ook minder aansloeg. Met Saga Emerald Beyond krijgen we een nieuwe standalone-titel in de reeks waarmee de makers hopen om zowel nieuwe als oude fans te kunnen verleiden.

Wat de SaGa-spellen zo bijzonder maakt, is dat zij de traditionele structuur van de klassieke JRPG’s naast zich neerleggen en gaan voor een ervaring waarbij spelerskeuze en unieke verhaalervaringen centraal staan. SaGa Emerald Beyond volgt deze filosofie, maar lijkt de speler toch iets meer bij de hand te nemen dan vorige spellen in de reeks. Het concept van verschillende personages die hen hun eigen verhaal hebben, blijft natuurlijk overeind. Deze keer krijg je zes zeer diverse protagonisten voorgeschoteld, waarbij twee van hen een duo vormen. Zij zullen maar liefst zeventien werelden kunnen verkennen in dit spel.

P10_01.jpg

World hopping

De manier waarop de structuur van het spel is vormgegeven, is een van de grote aandachtstrekkers van SaGa Emerald Beyond. Je krijgt namelijk vijf unieke verhaallijnen, afhankelijk van welk personage je kiest, waardoor je steeds een andere ervaring krijgt. Het spel laat het hier echter niet bij, want zelfs een tweede of derde playthrough met hetzelfde personage kan danig verschillend zijn, afhankelijk van bepaalde in game-gebeurtenissen of keuzes die je hebt gemaakt. Naarmate je het spel dieper verkent door verhaallijnen te herspelen of andere personages te kiezen, ontdek je ook gradueel hoe al deze verhaallijnen met elkaar verbonden zijn in deze unieke spelwereld bevolkt met opvallende personages.

Het spel is alvast bedoeld om herhaaldelijk te worden gespeeld, want het verhaal komt pas echt tot zijn recht wanneer je deze verbondenheid ontdekt en de verschillende personages in elkaars verhaallijn terechtkomen. Bovendien neemt een playthrough met één personage slechts een vijftal uren in beslag en zal je slechts enkele van de grote hoeveelheid werelden verkennen. Als je een wereld herbezoekt, zal je ook niet noodzakelijk dezelfde gebeurtenissen voorgeschoteld krijgen, waardoor de herspeelbaarheid alvast redelijk groot is. Wie verknocht geraakt aan dit spel, zal hier dus heel wat uurtjes aan kunnen verliezen.


Gameplay boven graphics​

Naast de experimentele aard van het verhaal, is ook het gevechtssysteem van SaGa Emerald Beyond lovenswaardig. Op het eerste zicht lijkt dit een traditioneel turn-based systeem, maar al snel legt het spel een veel complexer systeem bloot waarbij de keuze van de acties ook de tijdslijn, de volgorde waarin personages en vijanden hun acties uitvoeren, manipuleren en mogelijkheden creëert om combo's op te bouwen of die van vijanden te onderbreken. Op deze manier voelen de gevechten haast aan als optimalisatiepuzzels waarbij je jouw acties, maar ook andere elementen zoals formaties of rollen van je personages zo goed mogelijk probeert aan te wenden om de gevechten tot een goed einde te brengen. En ook hier laat de game zijn experimenteel kantje zien, want in tegenstelling tot in een traditionele RPG level je hier niet door middel van ervaringspunten, maar heb je een willekeurige kans dat een bepaalde stat stijgt na een gevecht. Nieuwe skills leer je doordat personages inspiratie hebben, want in het spel Glimmer wordt genoemd.

Dit zijn slechts enkele van de interessante concepten dat het spel naar voor schuift en ware het niet hiervoor, zou ik heel wat minder positief zijn over SaGa Emerald Beyond. Het spel stelt namelijk teleur op vlak van de algemene presentatie. Los van de gevechten zit je immers voornamelijk te kijken naar statische schermen die de conversaties tussen de personages weergeven en het grootste deel van de tijd zijn deze conversaties bovendien niet ingesproken. Wanneer je in de verschillende werelden rondloopt, kan je helaas ook niet meer doen dan naar de locaties lopen die een gesprek of een gevecht starten. Er zijn met andere woorden geen dungeons om te verkennen, geen shops die je kan bezoeken of personages waarmee je kan interageren. Dit alles zorgt voor een minimalistische, maar ook gortdroge ervaring wanneer je niet aan het vechten bent.

Naast de experimentele aard van het verhaal, is ook het gevechtssysteem van SaGa Emerald Beyond lovenswaardig.


Het mag duidelijk zijn dat SaGa Emerald Beyond bijlange niet hetzelfde budget en mankracht toegewezen kreeg als andere, zelfs mid-budget titels van Square Enix en het spel oogt zeker voor een hedendaagse titel grafisch ondermaats. De visuele stijl die het spel hanteert, zal ook niet voor iedereen weggelegd zijn. De gebouwen op de map lijken bijvoorbeeld op kartonnen cut-outs en veel detail valt er verder niet te bespeuren op de map, waardoor de werelden leeg aanvoelen. De stijl van de statische cutscenes is opvallend, maar in vergelijking met andere spellen helaas ook wat ondermaats. Tijdens de gevechten zelf is er gelukkig wel voldoende visuele flair aanwezig. Het spel moet het met andere woorden voornamelijk hebben van het gevechtssysteem en de bijzondere werelden en personages.

Conclusie

De SaGa-reeks is altijd al een acquired taste geweest en hoewel dit ook het geval is voor SaGa Emerald Beyond, probeert dit nieuwste deel in de reeks wel toegankelijker te maken voor nieuwkomers. De complexe aard van het spel en minimalistische vormgeving zal helaas niet iedereen aanspreken. Raak je toch verknocht aan het spel, dan zal je jezelf kunnen verliezen in de diepgaande turn-based combat en het verkennen van zeventien unieke werelden, elk bevolkt met bijzondere personages.

Pro

  • Gameplay
  • Herspeelbaarheid
  • Diverse werelden met bijzondere personages

Con

  • Presentatie
  • Visueel ondermaats
  • Gebrek aan voice-overs
  • Werelden voelen kaal aan
6

Over

Beschikbaar vanaf

25 april 2024

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Mobile
  2. Nintendo Switch
  3. PC
  4. PlayStation 4
  5. PlayStation 5

Genre

  1. JRPG

Ontwikkelaar

  1. Square Enix

Uitgever

  1. Square Enix
 
Terug
Bovenaan