Jouw Games of the Year 2022!

Big Boss

Crew Member
Wat zijn jullie favo games van 2022?

De BG crew heeft ook al hun favo games gepost:

Alright, mijn lijstje:

1) The last of us part 1:


Ja, uiteraard staat deze op 1 bij mij. 1 van mijn favo games of all times in een nieuw jasje. Dat is niet eerlijk voor de rest van de games dit jaar. Game bewijst nog steeds dat het qua verhaalvertelling, dialogen, heftige (emotionele) momenten…nog steeds aan de top staat. Blijft gewoon ongeëvenaard goed! En de remake is een huge verschil met de remaster. Heb je deze game nog nooit gespeeld, damn, you’re in for a treat! Dat gezegd zijnde, uiteindelijk blijft het spel identiek, dus ik zou het wel een paar punten aftrekken, vanwege de prijs bij launch. Ik ben er 100 procent zeker van dat er veel meer werk gekropen is in the last of us part 2 van de grond af aan te bouwen, dan deze remake. Dus die 70/80 euro bij launch had eigenlijk 50 euro moeten geweest zijn.

Score: 93/100

2) Elden Ring:

De game die verdiend de goty gewonnen heeft. Dit spel is een belevenis. Een 100 uur durende trip die u van de eerste seconde tot de laatste seconde vasthoudt. Art design is verbluffend. De vijanden zijn super divers en de boss battles zijn episch zoals de gewend zijn van de souls games. De sfeer is subliem. Alles in deze wereld is zo fucking awesome! En op het moment dat het spel uitkwam, was iedereen er over bezig!
Enige nadeel, geen flauw idee waar het verhaal over gaat. Bepaalde side quests heb ik kunnen volgen. Maar om de main quest effectief te kunnen volgen. Nee, dat gaat gewoon niet. En dat vind ik ergens wel spijtig. Want zo kon ik bijvoorbeeld Sekiro heel goed volgen qua verhaal. En ik vond dat fantastisch. Elden Ring is dan gigantisch en als je 25 uur later iets triggert in het verhaal, heb je geen flauw idee meer over wat het ging. Dat gezegd zijnde, de game blijft een meesterwerk.

Score: 93/100

3) God Of War: Ragnorak:

Het vervolg op GOW 2018 in de Noorse Mythologie. Een fantastisch spel dat nog beter was geweest als men 8 uur geknipt had en de game rechtstreeks voor de ps5 ontwikkelt hadden. Hoe dan ook, het is een fantastisch spel dat alleen maar beter en beter wordt. En laatste xtal uren van het spel zijn van meesterlijk hoog niveau. Een zeer vette afsluiter in de Noorse Mythologie van GOW.

Score: 91/100

4) Horizon Forbidden West:

Visueel/technisch de meest verbluffende game die ik ooit gezien heb. Jeezes, dit spel is bloedmooi en de details zijn van ongekend hoog niveau. Ook een shout-out naar het verhaal. Want de wending dat dit verhaal aanneemt, kon niemand voorspellen. Echt crazy, maar ook heel goed! Benieuwd hoe dit gaat eindigen in deel 3!

De game zelf is superplezant om te spelen. Een beetje vergelijkbaar met een ubisoft game maar dan geperfectioneerd. Alleen blijft deze game niet zo lang boeien qua gameplay als bijvoorbeeld elden ring. Het gaat rapper vervelen. Daarom dat ik altijd blij ben dat we om de 5 jaar een horizon krijgen. Ieder jaar hoef ik zo’n game niet te spelen. Maar ik kijk wel uit naar deel 3!

Score: 89/100

5) Mass Effect 1(uit de legendary edition):

Een legendarische game die opgepoetst is. Het spel voelt ondertussen verouderd aan. Maar het verhaal blijft zo goed! Bioware op zijn best. Good times…

Score: 88/100(origineel geef ik wel een pak hoger, maar dit is een simpele oppoets beurt van een legendarisch spel)

6) Warzone 2.0:

Het spel dat ik op dit moment het meeste speel. Met vrienden is dit gewoon super tof. Een meer realistisch gevoel t.o.v warzone 1. Wat zijn voor en nadelen heeft. Map is top, gunplay is top. Maar er zijn ook veel gebreken waar serieus aan gesleuteld moet worden. Zoals audio, bugs, fucking AI in een BR game!?,…

Dus met wat werk, komt dit wel goed(hoop ik)

Score: 85/100

7) Cod: MW2

Jaarlijkse COD game. Singeplayer is niet slecht. Niveau van Vanguard ongeveer. Multiplayer was vanguard sneller qua movement,… Maar toch zou ik deze boven vanguard zetten. Het schieten voelt net iets beter aan. Meer details in kleine zaken. Al bij al een goede COD voor mij.

Score: 85/100

8) Sifu:

Wil je een korte kick ass game vol actie. Dan is Sifu uw ding. Een Kung Fu rollercoaster van begin tot einde. Kick ass actie. Echt super tof. Maar na 4 uurtjes ben er wel door.

Score: 82/100

Voila, dat waren de games die ik dit jaar gespeeld heb. Normaal post ik er 10. Maar dit jaar heb ik er maar 8 gespeeld. Op dit moment ben ik wel The witcher 3 aan het spelen. Echt supergoed met die nieuwe upgrade(eerste keer dat ik het speel). Maar het spel is nog niet uit, dus deze zal volgende jaar in mijn top 10 komen te staan. 2023 is 🔥. Gaat een heftig lijstje worden dan met games als dead space remake, re4 remake, spiderman 2, FF16, starfield,...
 
Zie hier mijn GOTY van 2022! Hou er wel rekening mee dat deze top 3 enkel tot stand is gekomen door de games die ik zelf speelde.

1. God of War Ragnarok

Deze game heeft echt alles in huis: Grafische pracht, meeslepend verhaal, goede gameplay, uitdagend, uitstekende (meerdere) personages, vleugjes humor, brute actie ... kortom alle ingrediënten van een GOTY.

2. Gran Turismo 7

Verrassende 2de plek in deze top 3, maar als niet race fanaat in de ban geraken van een race game? Dat deed GT7 wel bij me! Dik verdiende 2de plaats.

3. A Plague Tale Requiem

Eigenlijk kan ik van deze game net dezelfde argumenten aanhalen als bij god of war ragnarok alleen is alles veel kleiner ten opzichte van die game. Een pareltje dat je moet spelen en niet mag laten links liggen!

Eervolle vermeldingen voor Horizon Forbidden West, Tiny Tina's Wonderlands en de kleine innoverende titels als Stray & Sifu.
 
IK heb niet veel games gespeeld, en daarom heb ik maar 1 GOTY:

Control

Een game die ik eigenlijk enkel kende van de (RTX) benchmarks. Een hele tijd geleden gratis te krijgen op de Epic Store. Ik heb deze even laten liggen maar begin dit jaar ben ik er aan begonnen. Het is een echte Remedy game. Van de 1e seconde wordt een geweldige sfeer neergezet. Het is een 3rd person actiongame met degelijk verhaal. De gameplay is in 1 woord geweldig. Afwisselend en uitdagend. Je hebt een speciale gun die max 2 modi tegelijk kan hebben, dus het is voor elke enemy goed denken welke types je wilt meebrengen. De gameplay is door de krachten die je hebt ook physics based, en gelukkig is de physics engine super solide. Ik speel ook maar op een RX 580 en toch speelt de game vlot.
Mensen die tot het einde hebben gespeeld (Ashtray Maze) weten hoe episch het einde is. Take control!

Onlangs werd een sequel aangekondigd en ik kijk er naar uit. Heel benieuwd ook waar het verhaal naartoe gaat.

Naast COntrol heb ik vooral Doom, Doom 2 en Cities Skylines gespeeld. Vooral Doom 2 blijft ook een solide shooter.
 
Afgelopen jaar niet veel gespeeld.

Voor mij met voorsprong op 1 is Elden Ring.
Verder heb ik vooral oudere games terug gespeeld :)
 
1) Hades

Pas begin 2022 deze klepper fysiek gekocht voor de PS5. Ik ben meestal niet zo'n fan van roguelikes, maar deze heeft me helemaal bij het nekvel genomen en nooit meer losgelaten. De vlotte en verslavende gameplay, enorm goed geschreven dialogen, interessante characters, fantastische muziek. De onvergeeflijke moeilijkheid die je soms doet ontploffen van frustratie, maar toch, je begint gewoon weer aan een nieuwe ronde. Hades is een dijk van een spel, en met voorsprong de beste game die ik dit jaar heb gespeeld.

2) God of War: Ragnarok

Te verwachten dat Santa Monica weeral straf uit de hoek ging komen. Overtreft voor mij op alle gebied zijn voorvanger. En dan vooral op het vlak van emotionele storytelling. Je voelt en ervaart de volwassenwording van Atreus en de twijfel die dat doet oproepen bij Kratos. Zo mooi opgevoerd. Dit in combinatie met, wat mij betreft, de beste combat die ik al in een third person action adventure kon ervaren. Alles in combat voelt zo heerlijk aan. Elk wapen zijn eigen kwaliteiten en zijn eigen feel. Heerlijk spel.

3) Stray

Desondanks zijn minieme lengte, was dit spel voor mij wel dé verrassing van 2022. De enorme sfeer die de wereld en zijn inwoners uitstraalden was voor mij van een ongekend niveau. Dat je dan ook nog eens door deze wereld voortbeweegt als een kant was de kers op de taart. Slimme puzzels, een uitdaging hier en daar, en vooral tonnen atmosfeer.

4) Cyberpunk 2077

Had Cyberpunk al sinds 2021 liggen, maar heb bewust gewacht op de PS5-patch om deze eindelijk te beginnen. Wat heb ik absoluut geen spijt dat ik dat nu heb gedaan. Ik vond het spel echt een geweldige ervaring. Lang geleden dat een FPS-RPG me nog zo kon bekoren. Topverhaal, vlotte gameplay en interessante character development. Jammer van de vreselijke launch, maar CDPR heeft deze toch nog wel ferm kunnen rechttrekken. Als Netrunner met Quickhacks je vijanden uit de weg ruimen vond ik enorm vermakelijk.

5) Mass Effect Legendary Edition

Deze trilogie nog eens herbezocht met de nieuwste release. Was al geleden sinds de PS3-versies dat ik ze nog eens speelde. De sfeer dat deze uitstralen is toch nog ongezien. De characters en de alien races zijn zo goed uitgewerkt. De dreiging van de Reapers is zo onheilspellend. Helemaal meegezogen in dit bijzondere epos. Spijtig dat Andromeda zo'n misbaksel was in vergelijking met deze.

Runner-ups

The Artful Escape - Erg fijne indiegame die je meeneemt op een kleurovergoten acid-trip waarin je je als rockster wilt bewijzen.

Horizon Forbidden West - Fijne game waar de combat erg goed aanvoelt. Fantastisch mooie vormgegeven wereld, visuals zijn super indrukwekkend. Helaas kan het verhaal me niet helemaal overtuigen, net als de worldbuilding of de characters. Er ontbreekt voor mij een duidelijk emotionele band en de wereld, die wel prachtig is, voelde voor mij heel 'leeg' aan.

Assassin's Creed Valhalla - Deze in een sale gekocht en volledig geplatinumed. Beetje dezelfde ervaring als HFW, leuk om te spelen, me echt mee geamuseerd, maar een veel te grote wereld die ook heel 'leeg' aanvoelt.


Voor 2023 beloof ik mezelf dat ik deze keer Witcher 3 nu op de PS5 wel degelijk volledig ga uitspelen. Ook TLOU Part 1 ben ik even mee begonnen, maar ga nu toch Witcher 3 voorlaten. Daarnaast kijk ik qua nieuwe games vooral uit naar FFXVI, FF7: Rebirth en Sea of Stars. Ook de PSVR2 komt in huis eind februari. En dan toch nog eens benieuwd naar de nieuwste Star Wars, net als Hogwarts Legacy, Spiderman 2 en Atomic Heart.
 
Games van het jaar: 'games zijn veel te lang' editie

Ik heb dit jaar veel minder games gespeeld, enerzijds omdat ik minder tijd had, anderzijds omdat mijn top 4 (Gran Turismo 7 op 4) bestaat uit enorme spellen waar ik 50-100u in gestoken heb. Aan de top 3 alleen al heb ik meer dan 250u besteed. Eerlijk gezegd steekt dat me wat tegen, ik wil liever meer topgames die een beetje korter zijn :(. Geregeld had ik maar een klein uurtje om eens te spelen en bij veel games krijg je dan het gevoel dat je niet zo heel veel opgeschoten bent. Complimenten aan GoW Ragnarök met de save everywhere functie.

1. Elden Ring
Simpele keuze voor de nummer één. Grote fan van alle Soulsborne spellen, Elden Ring is gewoon hoe ik een open wereldspel in die stijl had gewenst. Een paar minpuntjes (oa het recyclen van wat bazen) worden ruimschoots gecompenseerd door het gevoel van ontdekking in die prachtige open wereld en door de vrijheid die geboden wordt vergeleken met de andere spellen.

2. God of War Ragnarök
Sony is gewoon de meester van dit soort filmische, relatief lineaire actiespellen. Soms kan het iets te veel aanvoelen als gamen op rails die van de ene cut scene naar de andere gaan (zoals bij Uncharted), maar zowel God of War 2018 als dit vervolg hebben de perfecte balans tussen het vertellen van een meeslepend verhaal en effectieve leuke gameplay. Ragnarök doet niks nieuws met de formule van GoW2018 maar verfijnt deze en breidt ze uit op meerdere vlakken.

3. Persona 5 Royal
Ik heb niet zoveel met manga of de specifieke Japanse cultuur waar dit spel naar verwijst, maar na een traag begin was ik hier helemaal weg van. Fantastisch diepe RPG gameplay gekoppeld aan een soort life simulator die me op papier weinig zou zeggen maar die ik wel vrij interessant en leuk bleek te zijn. Het grote minpunt voor mij is dat dit spel gewoon echt te groot is. Ik heb bijna een half jaar er over gedaan, meer dan 100u, en moest geregeld tussendoor iets anders spelen. Misschien dat dit een van mijn favoriete games ooit zou geworden zijn als ik het 5 jaar eerder gespeeld had, maar nu duurde het toch allemaal gewoon te lang en waren er té veel momenten dat ik gewoon 10 minuten tekst zat te lezen en door te spoelen. Maar toch, fantastische RPG

Honorable mentions: Tetris Effect is de beste versie ooit van Tetris. Gran Turismo 7 is een heel goed racespel maar zou met een paar simpele aanpassingen een topracespel zijn. Dead Cells is perfect voor op de switch en nog steeds mijn favoriete rogue lite, op de Switch ook dit jaar nog geamuseerd met Mario Kart, OlliOlli Switch Stance en Spiritfarer (die laatste duurde ook weer te lang). Verder ook nog geamuseerd met Rise of the Tomb Raider, Doom, Stray en Nex Machina, dat zijn zowat alle games die ik dit jaar gespeeld heb.

Wat voor 2023?
Eindelijk The Witcher 3 eens spelen! En The Legend of Zelda Breath of the Wild! En Horizon Forbidden West! En Super Mario Odyssey! En Mass Effect Legendary Edition! Hoe lang duren die spellen, eens checken op how long to beat... Ah fuck.
 
1. Elden Ring
Zonder twijfel mijn favoriete game aller tijden. Ik was hiervoor geen Soulsborne liefhebber en dat is nu wel gekeerd.

2. God of War (2018)

Awesome dat deze naar PC kwam. Altijd grote fan van GoW geweest op ps2 en deze had elk jaar bovenaan gestaan, ware het niet voor Elden Ring.

3. Cuphead DLC

Uitdagend pareltje, de DLC was minstens even goed als de base game. Helaas lijkt dit het einde voor Cuphead als gameserie maar replayability is er zeker.


Verder speel ik door het jaar Football Manager, Pro Cycling Manager maar die kan ik hier natuurlijk niet bij zetten.
 
Ik heb niet veel van 2022 gespeeld dit jaar, maar toch een lijstje:
1. Elden Ring
Nog altijd ben ik verbaasd hoe dit spel me verrast heeft. Eraan begonnen met het idee dat het niets voor mij was, maar compleet weggeblazen moet ik zeggen.

2. COD MW2
Het is maar een Call Of Duty, maar voor een blij weerzien met de moderne tijden. Voor mij toch weer een van de betere COD's.

3. Victoria 3
Eigenlijk, een beetje zoals Elden Ring, een first in het genre. Maar ik heb er wel al enorm veel plezier uit gehaald. Al heeft de game (zoals bij de meeste PDX games) wel nog wat liefde nodig van de uitgever.
 
1. Elden Ring
2. God of War: Ragnarok
3. Vampire Survivors

Voor de rest precies niet veel gespeeld van dit jaar dat me aanstond en een aantal moet ik nog spelen. Horizon was grafisch prachtig maar kon er niet inkomen om de een of andere reden, denk door Elden Ring die qua open world alles stukken beter deed.
 
1) Elden Ring
Hoewel ik Dark Souls 3 al enkele jaren in bezit had, heb ik max een uur gespeeld en besloten dat het niet mijn ding was. Ik wist dat Elden Ring "the next Souls game" was maar dit jaar voelde ik me wel klaar om de uitdaging aan te gaan. Blij dat ik dat deed, zoveel uren dat ik hierin gestopt heb. Enige minpuntje is dat je geen "unieke" gear of spells kan bezitten, alles wat je kan verzamelen wordt door minstens 1 vijand gebruikt.

2) Anno 1800: New World Rising (DLC)
Ja ok, Anno 1800 is al van 2019 uit maar het bleef DLCs pompen van goede kwaliteit. New World Rising DLC is de allerlaatste DLC die ze uitbrengen. Het is een fantastische afsluiter die het spel in mijn ogen compleet maakt. Ik heb ondertussen ook al 5500 uur aan dit spel verloren sinds het uitkwam. Enkel de perfomantie naargelang je stad groter wordt is een minpunt.

3) God of War (PC versie)
Ja ook dit spel is niet van dit jaar maar de PC release wel, en het was fantastisch. Zelden zo in een spel ingezogen geweest, en kort hierna kwam Elden Ring uit!
 
1. Mag ik nog eens Returnal zeggen? Neenee elden Ring dus
2. Ragnarök
3.Cyberpunk
3. Horizon Forbidden West
4. Tunic
5. Thymesia
6. Black Legend
7. Jedi fallen order
8. Death's door
9. Hellpoint
 
1. Horizon Forbidden West
2. Stray
3. A Plague Tale : Requiem
4. Uncharted: Legacy of Thieves Collection
5. Ghostwire: Tokyo

Elden Ring heb ik niet gekocht omdat mijn ervaring met From Software games eigenlijk altijd negatief is. De Demon's Souls remake voor PS5 heb ik uit frustratie na twee uur afgezet en weer verkocht :) Veel te frusterend voor mij, ik geniet ook meer van een mooi verhaal aan een gemiddelde moeilijkheidsgraad.

Games niet uit 2022 die ik dit jaar het meest gespeeld heb:
1. Cyberpunk 2077
2. Witcher 3 (bijna non stop gespeeld sinds de next gen update uitgekomen is)
3. Yakuza : Like a Dragon
4. Horizon Zero Dawn
5. Deathloop
 
1. The witcher
2.The last of us part 1
3.God of war Ragnarok
4.Elden ring
5.Horizon forbidden west

zonder the witcher en the last of us

1.God of war ragnarok
2.Elden ring
3.Horizon forbidden west
4.The callisto protocol
5.Sifu
 
1. Elden Ring
2. Final Fantasy XIV: Endwalker
3. Red Dead Redemption 2
4. Spiderman & Miles Morales
5. A plage tale: Requiem
6. Dark Souls 3
7. God Of War Ragnarok
8. Stray
9. Lego Star Wars
10. Life is Strange: True colours

Eervolle vermeldingen voor:
Road 96
Tinykin
Dorfromantik
Guardians of the galaxy

Paar dikke titels uit de backlog dit jaar weggewerkt. :) Goed game jaar :unsure:
 
1 Horizon zero dawn complete edition ( backlog)
2 the last of us 1 part 1 (ps5)
3 Lego star wars skywalker saga
4 forza Horizon 5
 
1) Elden Ring
2) GoW: Ragnarok
3) Returnal
4) TLOU Part 1
5) Monster Hunter: Rise

Toffe verassingen:
- TOEM
- Thymesia
- Pokémon Scarlet
- Sifu
- Yakuza Kiwami 1
 
Laatst bewerkt:
In geen bepaalde volgorde:

-Cultic: de 'echte' opvolger van Blood.
-The Force Engine: eindelijk Dark Forces spelen in 1440p
-DCS: F16 module. Wat een leercurve...maar wat een game...Ik had wel al wat uurtjes met de F18 achter de kiezen, maar het gevoel om van de eerste keer (na het opstarten van de cold start-up tutorial) een toertje rond de luchthaven te doen...en succesvol te landen met 2 fueltanks en wat bommen in VR....fantastisch. IL2 Sturmovik is in dat opzicht even sterk hoor.
-Eindelijk eens Cyberpunk aangeschaft en lijkt nog op de valreep een dikke meevaller te worden.
-Stray: origineel, sterk. Een topgame dat iedereen in huis moet hebben.
 
1. Tunic. Voor mij beste game, het verhaal is goed, de controls uitstekend en de puzzels uitdagend om te vinden.
2. Horizon: Forbidden West. Nooit echt in de eerste game gekomen, maar deze vond ik top.
3. Lego star wars: The complete saga. Lego games zijn altijd leuk.
 
1. GT7: GT sport lag lang in mijn schuif te wachten en trok me de GT wereld in. GT7 gepreordered en dat heeft zijn geld toch al opgebracht .
2. Vampire survivors: Iemand raadde dat hier aan en heeft me een hoop tijd van mijn leven ontnomen. Het bewijs dat een op het eerste zicht poepsimpel spel je toch lang kan boeien. Was me sedert FTL niet meer overkomen.
3. Slay the Spire: Roguelike en kaartspellen, right up my alley

Ik ben nu nog eens begonnen aan the Witcher 3. Vorige poging blijven haperen in gwent spelen en ik was de controls vergeten 😅
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan