De beste graphics van 2022

Ik sluit me aan bij sommige mensen dat ik deze generatie consoles (xbox series x en PS5) ook nog maar weinig WOW momenten heb gehad.
Games zoals Forbidden West en Gran Turismo 7 zien er enorm knap uit maar toch blijf ik met het gevoel lopen van hoeveel mooier kunnen bepaalde games zijn als ze het spel enkel voor deze generatie consoles zouden maken. Zoals hierboven al gezegd is geweest is Ratchet and Clanck hiervan een mooi voorbeeld.
Laat het mij beetje de ziekte vinden van deze generatie dat ze nog steeds (bijna) alle games uitbrengen voor deze en de vorige generatie.
 
Red Dead Redemption 2
The Callisto Protocol
Forza Horizon 5
Assassin's Creed Origins/Odyssey/Valhalla (minus de characters)

Maxed out op PC op een ultrawide zijn bovenstaande games echt gorgeous...
Mensen die Horizon Zero Dawn trouwens lelijk vinden... :oink:
 
Ik ben het er wel mee eens dat de huidige gen nog niet deftig gestart is. Ze moeten echt last gen consoles los laten. Ik krijg daar wormen van! Maar ik denk wel dat 2023 het jaar gaat worden waar we echt mooie zaken gaan zien. De start van unreal engine 5 games ook. Gaat een mooi jaar worden!
 
Dit jaar zagen Horizon, God of War en Callisto er technisch heel goed uit, maar denk dat ze vrij snel uit mijn achterhoofd zullen verdwijnen. Elden Ring is op technisch vlak minder dan al deze titels, maar de art-style voor zoveel locaties in deze game is imho veel sterker.

Net gelijk bij GoW vind ik het jammer dat we nog "gebonden" waren aan de ps4... Ik kan me alleen maar inbeelden hoeveel beter beide titels waren geweest met enkel de ps5 als ontwikkelplatform.

GoW zonder die onnozele boomwandelingen en Kratos die elke 3 minuten door een spleet of knijppunt moet... Was fijn geweest :D
 
Ik ben heel benieuwd naar wat men nog uit zijn hoed gaat toveren qua graphics de komende jaren.

Wel kan ik mij niet van het gevoel ontdoen dat men misschien te veel verwacht van de huidige generatie consoles i.v.m. een recente krachtige pc.

Terwijl vroeger de pc en consoles vaker aan elkaar gewaagd waren qua rekenkracht en gpu is er de laatste jaren een kloof ontstaan die steeds groter wordt.

Ja, een moderne console kost snel +500 EUR en de performance pc waar ik naar verwijs kost in de huidige markt al snel een vijfvoud van een console.

Maar wat als men die oudbollige consoles eens achterwege liet en zich puur op pc gaat focussen - dan zou onze mond pas openvallen.

Natuurlijk zal dat nooit gebeuren uit een economisch standpunt. :)

En er is ook wel een groot verschil tussen 'beste' en 'mooiste' graphics.

Beste graphics zou objectief het spel moeten zijn die grafisch het zwaarste is om te draaien qua polycount, lighting, etc.

De mooiste graphics kunnen evenngoed een rechte lijn met een bloedmooie filter erover zijn.
Hier wordt alles subjectief om te beoordelen wegens verschillende artstyle, direction, ...

Bottom line: komaan mannen, discussiëren in deze thread is nutteloos - post gewoon jouw favorieten let eventueel wat extra uitleg waarom je er zo over denkt en kaat het daarbij
 
Ik ben heel benieuwd naar wat men nog uit zijn hoed gaat toveren qua graphics de komende jaren.

Wel kan ik mij niet van het gevoel ontdoen dat men misschien te veel verwacht van de huidige generatie consoles i.v.m. een recente krachtige pc.

Terwijl vroeger de pc en consoles vaker aan elkaar gewaagd waren qua rekenkracht en gpu is er de laatste jaren een kloof ontstaan die steeds groter wordt.

Ja, een moderne console kost snel +500 EUR en de performance pc waar ik naar verwijs kost in de huidige markt al snel een vijfvoud van een console.

Maar wat als men die oudbollige consoles eens achterwege liet en zich puur op pc gaat focussen - dan zou onze mond pas openvallen.

Natuurlijk zal dat nooit gebeuren uit een economisch standpunt. :)
Oost-Europese devs zijn grotendeels PC centrisch en blijven wel flink inzetten op bv. ray-tracing. Dan denk ik aan Cyberpunk en The Witcher 3 (CDPR), Metro Exodus (4A Games), STALKER 2 (GSC Game World), Atomic Heart (Mudfish) en Dying Light (Techland).
 
Trouwens er doen geruchten over de komst van een Xbox series x PRO en PS5 PRO.Ik Stel me dan de vraag welke meerwaarde krachtigere consoles, op dit moment, zouden brengen als ze games blijven ontwikkelen voor 2 generaties. Ik kan ook moeilijk geloven dat de Xbox series x en PS5 nu al aan hun plafond zitten met wat mogelijk is.

Als ik dan toch eentje zou kiezen voor 2022, dan is het voor mij persoonlijk The Last of Us Part 1. Het totaal pakket van de mooie GFX en de sfeer spreekt mij helemaal aan.
 
Trouwens er doen geruchten over de komst van een Xbox series x PRO en PS5 PRO.Ik Stel me dan de vraag welke meerwaarde krachtigere consoles, op dit moment, zouden brengen als ze games blijven ontwikkelen voor 2 generaties. Ik kan ook moeilijk geloven dat de Xbox series x en PS5 nu al aan hun plafond zitten met wat mogelijk is.

Als ik dan toch eentje zou kiezen voor 2022, dan is het voor mij persoonlijk The Last of Us Part 1. Het totaal pakket van de mooie GFX en de sfeer spreekt mij helemaal aan.
goh ps5/xbox heeft evenveel rekenkracht als een 2060. dat is een 2018 gpu van 350 euro... De reden dat de kloof grafisch zo klein is tussen ps4 pro en ps5 is omdat de gpu eigenlijk maar een kleine upgrade is .

de cpu/ram/hdd van de ps4 houden de ps5 tegen en niet de grafische chip van de Pro. ( dus grootte van de maps, laadtijden, physics, aantal npc's, ai, ..)

moest die ps5 gpu "onderbenut" zijn zou de helft van de games niet in 1080p of 30 fps moeten draaien. geloof mij dat ding draait zeker aan 90% van zijn capaciteiten in de games die we nu te zien krijgen.

de huidige consoles zijn nu eenmaal te zwak voor 4K, laat staan degelijke ray tracing. op het moment dat de ps5 uitkwam had je al een 3080 voor 729€ en die was al 5 keer sneller dan een ps5 zonder Raytracing ( zonder dingen zoals Dlss, dan mag je er 10 keer van maken). voor een degelijke 4K ervaring heb je eigenlijk een rtx 4080/ radeon 7900xt en voor 4k+ raytracing een 4090 en dan spreken we over een gpu die 20-25 keer sneller is dan wat er in een ps5 zit.

Dat is niet om te bashen op consoles van pc >> console he, dat is nu eenmaal de realiteit omdat iedereen een 4K tv in zijn kot heeft staan en ze voor in de zetel massaal die 4K aan het pushen zijn terwijl de gemiddelde pc gamer op 1080 of 1440P gamed met een gpu die al pakken sneller is dan een ps5.

Het zijn de tv's die de consoles eigenlijk tegenhouden. had 1080P de norm geweest ipv 4k hadden we veel mooiere games gehad deze gen.

De gpu rekenkracht tussen de 4pro en de 5 is min of meer verdubbelt en het aantal pixels ook ;) . dan is er geen ruimte meer voor mooiere graphics, enkel een resolution bump naar 4K of een fps bump op 1080p.



dus tldr: een pro zal zeker een meerwaarde zijn. 4K60 zal dan de norm zijn en hopelijk heeft amd tegen dan een evenwaardig ray tracing en dlss alternatief. Ik hoop alleen dat ze wachten tot de volgende generatie. ps5 is RDNA1, RDNA 3 is niet veel soeps maar met een RDNA4 gpu is het wel weer een gigantische sprong vooruit.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan