De beste graphics van 2022

Big Boss

Crew Member

Playstation studios weer zeer sterk aanwezig zoals ieder jaar. Met games zoals GT7 en The last of us part 1 die er fantastisch uitzien. Maar zoals ik voorspeld had op voorhand, Forbidden west op numero 1! Fijn om te zien dat die mannen toch de respect krijgen dat ze verdienen. Want eerlijk gezegd, puur op technisch vlak denk ik dat Guerrilla games wel eens één van de beste, zo niet de beste ontwikkelaar ter wereld is. Ik weet nog goed, toen ik RDR2 uitgespeeld had, dat ik dacht, holy shit, hier kan toch niemand aan tippen. Zo'n open world game met immens veel details. Ongelooflijk gewoon! Maar forbidden west is hier in mijn ogen over gegaan puur visueel/technisch. De details in FW zijn echt niet normaal. Niet alleen als je door sneeuw, zand, modder,... stapt laat je een spoor achter, maar ook als je door gras stapt. Gras plooit zich mooi omlaag onder je voeten. Zelfs met dieren en robotten in je omgeving gebeurt dit. Sneeuw smelt op rotsen. Water sijpelt mooi langs objecten naar beneden. Golven in de zee zijn nog nooit zo mooi geweest. Personages hebben er nog nooit zo gedetailleerd uitgezien in een open world game. En dit allemaal met een team dat nog niet de helft is van het team dat rdr2 gemaakt heeft en op een stuk minder lange ontwikkelingstijd. Ik zeg het, het team daar bij guerrilla games zijn wizards!

Ik weet nog goed toen we de befaamde Killzone 2 trailer te zien kregen. Pure CGI natuurlijk :D. Sony had Guerrilla games genekt hier. Want hoe kan je die trailer tippen. Dat was onmogelijk toen. Dus hoe goed killzone 2 er ook ging uitzien, het ging nooit tippen aan die trailer.
Maar, ik was destijds blown away van killzone 2. Ik had nog nooit een FPS gezien die er zo vet uitzag. De belichting in dat spel destijds, serieus ondergewaardeerd. De animaties als je op vijanden schoot, de omgevingen,... alles zag er zo damn goed uit! Maar toch kreeg het niet de respect dat het verdiende door die fucking trailer...

Maar gelukkig is het tij sinds horizon wat gekeerd voor die mannen en staan ze mee aan de top qua topontwikkelaars. Wat ik ook zo indrukwekkend vind aan FW, dat spel is een cross gen game. Gow ragnorok is ook een cross gen game. Maar daar voel je dat echt. Met forbidden West voel je dit niet. Spel voelt echt aan als een ps5 spel. Al ben ik wel benieuwd naar de DLC die eraan komt. Want die is ps5 only.

Ergens vind ik het wel spijtig om te weten dat hun volgend spel horizon online is. Al kan dit wel heel tof zijn, ik had toch gehoopt op een shooter. Hoe mooi ik horizon ook vind, ik vind het ideaal om zo om de 5 jaar een nieuwe horizon te spelen. Maar ok, het online spel kan ook heel anders zijn, we zullen zien. Maar Sony heeft geen exclusieve shooters, guerrilla games was toch ideaal hiervoor. Ik had gehoopt op een reboot van socom... Maar swat, we zien wel zeker.
 
Een nieuwe Killzone zou ik ook wel leuk vinden 😀. Horizon fw nog niet uitgespeeld idem voor God of war zal voor 2023 zijn. Ik kijk nu toch vooral uit naar Re4 remake ( en in mindere mate star war, en mogelijk dead space )
 
Eh, Forbidden West ziet er inderdaad "technisch" wel imposant uit. Maar een RDR2 weet toch wel pakken meer te overtuigen.
Hell, Monster Hunter World, nog zo'n titel van 2018, draagt eigenlijk nog steeds meer individueel detail. Animatie productie voor beide games ligt misschien wel dubbel zo hoog als Horizon waar de gemiddelde vijand een warmgeblazen kartonnen doos is. Aloy kreeg de Disney Pixar treatment van het budget. De vijanden het South Park equivalent, om een tikkeltje te overdrijven.
Golven in de zee zijn nog nooit zo mooi geweest.
Sea of Thieves? :p
Maar toch kreeg het niet de respect dat het verdiende door die fucking trailer...
Omdat het ook niets speciaals was. De jaren ervoor hadden we Stalker, Far Cry 2, L4D, Crysis, Halo 3, BioShock, Modern Warfare etc.

Het ziet er voor die generatie inderdaad nog wel goed uit, maar het was voor die tijd gewoon een knappe corridor shooter waar ik me eigenlijks niets meer van herinner. Ook weer technisch mooi. Datzelfde jaar Borderlands, Chronicles of Riddick(talk about underrated), BioShock 2.. Een jaar later de eerste Metro, Rage, Halo Reach, AvP, Bad Company 2... Guerilla zal mogelijk in de VR space nog wel potten breken, want daar is het technische aspect wel van groter belang. Zou een revive van Killzone ook nog wel interessant zijn.

2022 grafisch het meest genoten van Elden Ring, Kirby en vermoedelijk mijn goty Neon White. Tunic, Ragnarok en hoop andere games nog niet gespeeld.

Ah en mijn geliefde Hunt Showdown verdiend toch ook wel weer een mention met Devil's Moon evenement
:love2:
 
Eh, Forbidden West ziet er inderdaad "technisch" wel imposant uit. Maar een RDR2 weet toch wel pakken meer te overtuigen.
Hell, Monster Hunter World, nog zo'n titel van 2018, draagt eigenlijk nog steeds meer individueel detail. Animatie productie voor beide games ligt misschien wel dubbel zo hoog als Horizon waar de gemiddelde vijand een warmgeblazen kartonnen doos is. Aloy kreeg de Disney Pixar treatment van het budget. De vijanden het South Park equivalent, om een tikkeltje te overdrijven.

Sea of Thieves? :p

Omdat het ook niets speciaals was. De jaren ervoor hadden we Stalker, Far Cry 2, L4D, Crysis, Halo 3, BioShock, Modern Warfare etc.

Het ziet er voor die generatie inderdaad nog wel goed uit, maar het was voor die tijd gewoon een knappe corridor shooter waar ik me eigenlijks niets meer van herinner. Ook weer technisch mooi. Datzelfde jaar Borderlands, Chronicles of Riddick(talk about underrated), BioShock 2.. Een jaar later de eerste Metro, Rage, Halo Reach, AvP, Bad Company 2... Guerilla zal mogelijk in de VR space nog wel potten breken, want daar is het technische aspect wel van groter belang. Zou een revive van Killzone ook nog wel interessant zijn.

2022 grafisch het meest genoten van Elden Ring, Kirby en vermoedelijk mijn goty Neon White. Tunic, Ragnarok en hoop andere games nog niet gespeeld.

Ah en mijn geliefde Hunt Showdown verdiend toch ook wel weer een mention met Devil's Moon evenement
:love2:

Technisch was Killzone 2 1 van de eerste games die deferred rendering bruikbaar maakte. Een techniek die het toelaat een oneindig aantal dynamische lichten te renderen. Pc exclusives à la crysis was natuurlijk een ander niveau maar killzone was geavanceerder dan heel wat games in uw lijstje.

Kan wel begrijpen dat Forbidden West wint, denk niet dat ik mooier heb gezien dit jaar en ook gewoon een release zonder veel problemen (wat zelfzaam was dit jaar). Elden ring heeft prachtige artwork maar dat is een absolute ramprelease geweest technisch. From Software games zijn nu eenmaal technisch rommel.
 
Eh, Forbidden West ziet er inderdaad "technisch" wel imposant uit. Maar een RDR2 weet toch wel pakken meer te overtuigen.
Hell, Monster Hunter World, nog zo'n titel van 2018, draagt eigenlijk nog steeds meer individueel detail. Animatie productie voor beide games ligt misschien wel dubbel zo hoog als Horizon waar de gemiddelde vijand een warmgeblazen kartonnen doos is. Aloy kreeg de Disney Pixar treatment van het budget. De vijanden het South Park equivalent, om een tikkeltje te overdrijven.
Ik heb niet gezegd dat rdr2 niet meer overtuigd dan forbidden west. Maar puur op een visueel/technisch vlak is forbidden west echt wel the superior game. Dat gezegd zijnde, RDR2 is voor mij ook de veel betere game, en de meer overtuigende game. Wat de games willen bereiken doen ze beiden top. En RDR2 staat mij gewoon meer aan ook. Maar mag wel gezegd worden dat RDR2 een dubbel zo lange productie tijd had, met een team van meer dan dubbel zo groot tot 3x zo groot...
En lol, monster hunter world meer detail? Ben je stoned ofzo?

Sea of Thieves?
Heeft zeer mooie golven, maar niet mooier dan forbidden west, zeker niet aan het strand waar de golven toekomen...

Omdat het ook niets speciaals was. De jaren ervoor hadden we Stalker, Far Cry 2, L4D, Crysis, Halo 3, BioShock, Modern Warfare etc.
Niets speciaals, wat een BS man. Dit bedoel ik dus, typische reacties door gasten als u, krijgt Guerrilla games niet de respect die ze verdienen. Killzone 2 was visueel verbluffend destijds. Weet ik nog supergoed. Enkel Crysis in uw lijstje is indrukwekkender. Maar het duurde ook 6 jaar vooraleer iemand dat deftig kon draaien 😂. En we praten enkel over het technische/visuele aspect he, net zoals met forbidden west zijn er veel games die ik uiteraard (veel) beter vind, maar dat neemt niets weg van de graphics van het spel...
 
Er is echt niks speciaal aan guerilla games en al zeker niet horizon he. Het is geen slechte game game maar is gewoon de winnaar in een genre van games dat zo uitgemelkt en mediocre is dat het zelf met alle wil van de wereld nooit een topgame zal worden.

grafisch ziet elke pc game met ray tracing er beter uit dan horizon.

Om nog maar over de gameplay te zwijgen. het is de zoveelste ubisoft clone met mediocre storytelling en een openworled sandbox gevultdmet vraagtekens en saaie fetch quests. akkoord het is de meest kwalitatieve in het genre maar je gaat dat spel toch niet vergelijken met parels zoals elden ring?

cyberpunk, witcher 2, witcher 3 , half life 2, crysis, metroid prime 1, F.E.A.R, far cry ( de originele, voor het uitgemolken werd), metro 2033, Doom 3, resident evil 4, metal gear solid, mgs 3, mgs4 , red dead redemption 2, shadow of the collosus, ocarina of time, wind waker, ...

dat waren voor hun tijd technische wondertjes en waren nog eens topgames ook.

horizon is zelf crossgen. hoe kan da nu prijs winnen voor beste graphics als een base ps4 de baseline is....

Alle begrip dat mensen fier zijn op onze noorderburen maar voor mij hebben die als ontwikkelaar eigenlijk nog niets op de markt die echt een indruk nagelaten heeft. Killzone zijn shooters die ik 1 x gespeeld heb en me niks meer van herinner. Hun shellshock game heb ik ook gespeeld dat was pas troep. Horizon 1 heb ik zelf na 20 uur gedropt omwille van de cringy voice acting, baggerslechte story en ubisoft gameplay loop die ik al meer dan 10 jaar beu ben. De graphics zijn hoge resolutie maar zielloos. cyberpunk heeft dat ook met momenten ( levenloze stad) maar ziet er op bepaalde momenten 10 keer mooier uit op een pc. Games zoals persona 5 en zelf wow zijn voorbeelden van games die met weinig horsepower Wel een prachtige indruk nalaten. de graphics van wow zijn bvb anno 2022 middelmatig maar qua stijl en art direction komen ze bij guerilla niet de helft in de buurt. hun games geven mij vaak het gevoel verdelde tech demo's te zijn zoals die typische hobby maker unreal engine filmpjes met bloedmooie graphics maar die er overduidelijk nep uit zien. Nu niet zo erg maar je snapt me wel.

toen horizon 1 uit kwam had je bijvoorbeeld breath of the wild die op die broodrooster van een wii u draaide en op elk vlak een beter spel was dan HZD. Ja zelf grafisch.




voor mij is elden ring of cyberpunk de winner van 2022. CP is een technisch marvel als je de pc hebt die het kan draaien en elden ring is gewoon zo een prachtig ontwikkelde wereld met echt wel degelijke graphics er achter. de animaties, physics, hitboxes, wereld en monster design kan geen enkele andere studio tegen op. bonus dat het qua gameplay en muziek ook 11/10 is. mogelijks zelf beste game ooit. en dit komt van iemand die al gamed sinds de nes en praktisch elke console gehad heeft behalve xboxes.


https://images-ext-2.discordapp.net...om/AnguishedMediumAsianconstablebutterfly.mp4


check die hitboxes en animaties. dat is gewoon orgasmisch perfect.



horizon forbidden west ziet er op bepaalde momenten als een ps2 Game uit :

 
Laatst bewerkt:
@zaj Na uw eerste zin ben ik al gestopt met lezen. Niets interessant aan uw antwoord. Dat is al direct duidelijk. Het gaat hier puur over het visuele/technische aspect. De rest is voor een ander topic. En als Guerrilla games zich nog niet bewezen heeft op dat vlak, ben je gewoon blind...
 
@zaj Na uw eerste zin ben ik al gestopt met lezen. Niets interessant aan uw antwoord. Dat is al direct duidelijk. Het gaat hier puur over het visuele/technische aspect. De rest is voor een ander topic. En als Guerrilla games zich nog niet bewezen heeft op dat vlak, ben je gewoon blind...
of jij hebt nog nooit een pc gezien.

er is trouwens ook een verschil tussen hoge polygoon count en goeie graphics. horizon is een voorbeeld van dat eerste. voor de rest is alles buiten het hoofdpersonage belabberd geanimeerd en zou het zo uit template unreal engine textures en modellen kunnen komen.

ik had meer verwacht van iemand met big boss in zijn avatar :(.Als kojima fan zou je dat perfect moeten inzien wat de meerwaarde is van goede art direction.
 
Laatst bewerkt:
of jij hebt nog nooit een pc gezien.

er is trouwens ook een verschil tussen hoge polygoon count en goeie graphics. horizon is een voorbeeld van dat eerste. voor de rest is alles buiten het hoofdpersonage belabberd geanimeerd en zou het zo uit template unreal engine textures en modellen kunnen komen.

ik had meer verwacht van iemand met big boss in zijn avatar :(.Als kojima fan zou je dat perfect moeten inzien wat de meerwaarde is van goede art direction.
Ik ben een idioot, net zoals al die idioten bij digital foundry...
 
Ik ben een idioot, net zoals al die idioten bij digital foundry...
niemand zegt dat het er slecht uit ziet hé. ik zeg dat de graphics niets speciaal zijn. Van mijn part mag dat gerust in iemand's top 5 of top 10 staan maar nummer 1...Dat is een groot verschil. Het is en blijft een game ontwikkeld voor ps4 met een gpu die 10j geleden 200 euro koste en low-mid range was tov een pc. daar kan je niet van onderuit en dat zie je ook. bij elden ring ook trouwens - maar daar valt het niet zo hard op omdat de art direction van een heel ander kaliber is.

Ik ben als ps5 bezitter eigenlijk van nog niks omver geblazen. 99% van de games zijn last gen games met wat ray traced schaduwen en reflecties opgeplakt en het enige wat dat imo doet is laten zien hoe gedateerd het niet ray traced gedeelte is. Het is van witcher 3 geleden bij mij dat ik echt iets had van wow dit is echt op elk niveau consequent hoog in detail én mooi afgewerkt.

Schiet mij maar neer maar ik vind ratchet & clank rift appart bijvoorbeeld een veel betere showcase van een next gen game. consequent mooie afwerking, ray tracing die er goed uit ziet, zeer weinig copy paste textures, etc.

hieronder nog ook zo eentje die in het voorbeeld van horizon past. somige dingen zijn echt prachtig en andere dingen zijn dan weer zaken die precies uit een ps3 era game komen.



veel van die problematiek hangt natuurlijk samen met het feit dat het een open world game is. Om die draaiende te krijgen op last gen consoles moeten die wel inboeten op dingen zoals physics en andere cpu intensieve zaken.

je moet maar eens wat filmpjes zien van bijvoorbeeld de standalone rtx versie van metro op pc of fortnite in unreal engine 5.1 daar komt geen enkel console spel bij in de buurt. Ray traced AO en global illumination is de echte gamechanger maar consoles zijn daar te zwak voor. die kunnen enkel wat schaduwen en reflecties aan.

Die mannen van DF doen hun werk goed maar zijn soms ook wat biassed hoor.
 
Laatst bewerkt:
Ratchet and clank was voor mij ook het beste tot nu toe op de ps5 ( technisch gezien ), Game zelf was wel te kort.
Over PC kan ik niet spreken nooit op pc gespeeld eigenlijk.
Ik heb horizon zero dawn dit jaar gespeeld en niet veel langer forbidden west en tuurlijk waren er nieuwe dingen maar echt groot was de stap niet grafisch gezien.
 
niemand zegt dat het er slecht uit ziet hé. ik zeg dat de graphics niets speciaal zijn. Van mijn part mag dat gerust in iemand's top 5 of top 10 staan maar nummer 1...Dat is een groot verschil. Het is en blijft een game ontwikkeld voor ps4 met een gpu die 10j geleden 200 euro koste en low-mid range was tov een pc. daar kan je niet van onderuit en dat zie je ook. bij elden ring ook trouwens - maar daar valt het niet zo hard op omdat de art direction van een heel ander kaliber is.

Ik ben als ps5 bezitter eigenlijk van nog niks omver geblazen. 99% van de games zijn last gen games met wat ray traced schaduwen en reflecties opgeplakt en het enige wat dat imo doet is laten zien hoe gedateerd het niet ray traced gedeelte is. Het is van witcher 3 geleden bij mij dat ik echt iets had van wow dit is echt op elk niveau consequent hoog in detail én mooi afgewerkt.

Schiet mij maar neer maar ik vind ratchet & clank rift appart bijvoorbeeld een veel betere showcase van een next gen game. consequent mooie afwerking, ray tracing die er goed uit ziet, zeer weinig copy paste textures, etc.

hieronder nog ook zo eentje die in het voorbeeld van horizon past. somige dingen zijn echt prachtig en andere dingen zijn dan weer zaken die precies uit een ps3 era game komen.



veel van die problematiek hangt natuurlijk samen met het feit dat het een open world game is. Om die draaiende te krijgen op last gen consoles moeten die wel inboeten op dingen zoals physics en andere cpu intensieve zaken.

je moet maar eens wat filmpjes zien van bijvoorbeeld de standalone rtx versie van metro op pc of fortnite in unreal engine 5.1 daar komt geen enkel console spel bij in de buurt. Ray traced AO en global illumination is de echte gamechanger maar consoles zijn daar te zwak voor. die kunnen enkel wat schaduwen en reflecties aan.

Die mannen van DF doen hun werk goed maar zijn soms ook wat biassed hoor.
Als Big boss dat nu persoonlijk vind wie ben jij om dan te zeggen dat het anders is het is zijn keuze, en meeste mensen die hier in deze topics reageren zijn console gamers.

Nu zijn er ook genoeg mensen die ik ken met een beest van een pc ook teleurgesteld waren in de graphics van cyberpunk en sommige zaken zagen er ook niet uit just saying.

Verder deel ik ook wel de mening over rachet and clank volledig mee akkoord.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: math
Ik deel die mening over Ratchet and Clank ook. Daarom dat deze ook op 1 stond vorig jaar met Digital foundry best graphics 2021. Dat is nu al 2 jaar op rij dat pc op zijn doos krijgt 🙈😜. Maar het jaar ervoor stond pc wel terecht op 1 met de de pc versie van Cyberpunk. Zag er werkelijk fantastisch uit. Al kwam Miles Morales in de beurt met een 2de plaats.
Maar als ik dan zaken lees over forbidden west hier zoals:
Het is en blijft een game ontwikkeld voor ps4 met een gpu die 10j geleden 200 euro koste en low-mid range was tov een pc
Dat bewijst juist hoe damn goed Guerilla is. Als je een spel moet ontwikkelen voor zo'n oude console, maar in staat bent om ditzelfde spel er zoooo fantastisch uit te kunnen laten zien op ps5. Dat is super indrukwekkend. En dat lijkt me een zeer objectieve mening eigenlijk. Maar nogmaals, Als we praten over art style, art direction,...dan staat Elden Ring mij veeel meer aan. Ik ben een grote Miyazaki fan. Maar dat wil niet zeggen dat ik de talenten niet kan zien van bv guerilla games op visueel vlak. Net zoals met Killzone. Ik vond deze op een visueel/technisch level veel indrukwekkender dan halo. Maar vind ik dat daarom een betere game? Absoluut niet. Killzone kwam niet in de buurt van halo. Maar daar gaat het hier in dit topic ook totaal niet over. Net zoals het daar niet over gaat in de video bij DF. Bijna niemand daar zet FW op plaats 1 van hun favoriete game of the year. Maar best graphics 2022 is wel door het volledige team van DF gekozen...

En als grote Kojima fan ben ik blij dat Kojima productions nauw samenwerkt met Guerilla games. Death Stranding zag er in mijn ogen fantastisch uit dankzij de nauwe samenwerking met GG en het gebruik van de decima engine. DS was duidelijk een stap vooruit op Horizon: Zero Dawn. Net als Forbidden West een stap vooruit was op DS. Al moet ik zeggen dat de Kojima touch net dat extra altijd geeft. Vooral cutscenes zijn altijd zo top bij Kojima. Zeer benieuwd naar DS2!
 
  • Leuk
Waarderingen: math
Technisch ziet Horizon Forbidden West er uitstekend uit maar qua art style is het toch wel een zeer schreeuwerige game zonder duidelijke visuele identiteit vind ik.
 
Ratchet was de eerste game waarvan ik dacht. Dit is next gen. Sommige stukken zijn er echt cgi goed uit. Vooral dat cafe vond ik indrukwekkend
 
Nu dat de PS5 al enkele jaren oud is mag men er grafisch gezien stilaan toch meer uithalen. Probleem is dat de PS4 nog altijd volop mee ondersteund wordt neem ik aan?
 
Terug
Bovenaan