Jonge politieagent vermoord in Brussel

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221112_94979189

Kan iemand verduidelijken waarom deze maatregel zou helpen? Ok tis nu niet de meest edele der beroepen. Gewoon omdat er dan minder blauw op straat moet rondlopen?
Om in de eerste plaats potentiële haarden van amok te vermijden. Dat zijn typische zaken waar ‘s nachts veel volk rondhangt, al dan niet onder invloed van bepaalde middelen.

Toen we een tijdje geleden, tijdens de coronamaatregelen, een avondklok en sluitingsuur hadden waren er gewoonweg veel minder problemen op straat.
 
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221112_94979189

Kan iemand verduidelijken waarom deze maatregel zou helpen? Ok tis nu niet de meest edele der beroepen. Gewoon omdat er dan minder blauw op straat moet rondlopen?
Ik woon in Schaarbeek en kom 's ochtends rond 6u50 in Noord aan voor mijn trein te nemen. Wat ik zie in de Brabantwijk en vooral Aarschotstraat is dat overdag sowieso de sociale normen wat vervaagd zijn daar, en als de zon niet schijnt is dat nog veel harder het geval. Ik zie daar erg veel junkies en alcoholiekers die amper nog op hun benen kunnen staan om 6u45 sochtends. Ik zie vaak mensen tieren en waggelen. Vaak agressieve lichaamstaal. Mensen die slapen op bepiste matrassen in de straat. Erg veel afval en bierblikjes. Daar zijn horecazaken die de hele nacht open zijn, net als de bordelen.

Ik vermoed dat het een combinatie is van veel factoren. Kansloze mensen die hun heil zoeken in drank en drugs. Je kan je daar kapotdrinken en ik ga er vanuit dat er ook heel veel drugs op straat te kopen is. Combineer dat met een stationsbuurt, waar vlakbij federale overheidsfaciliteiten zijn voor asielzoekers en migranten. De Noordwijk aan de andere kant van de sporen is een monoculturele wijk zonder echte sociale controle omdat daar (bijna) alleen maar kantoorgebouwen zijn zonder gemengde functie. Het is een buurt waar kwetsbare mensen passeren en worden blootgesteld aan extreme verleidelijke excessen en waar amper sociale controle is. Zeker niet 's nachts.

Als ze de zaken sluiten 's nachts kunnen ze misschien bepaalde excessieve toestanden vermijden. De weinige sociale controle die er is, zorgt dat niemand daar echt elkaar aanspreekt op slecht gedrag. In combinatie met al die bovenstaande factoren is dat naar mijn mening een gevaarlijk iets.

Ik woon in Schaarbeek, en hou van mijn stad. Schaarbeek is prachtig op de meeste plaatsen maar heel de Brabantwijk is echt een doorn in het oog. Er moet dringend werk gemaakt worden van die omgeving.
 
Ik hoor hier (opnieuw terecht) veel mensen kwaad zijn. Ik heb echter nog niet heel erg veel concrete voorstellen gehoord om het overkoepelend probleem aan te pakken? Ik ben wel benieuwd naar bv de mening van enkele politieagenten hierover?
Ik ben zelf vooral bekend met het zachtere zorgaspect van alle problematieken en heb niet meteen een idee welke voorstellen écht een verschil zouden maken.

Gaat het dan bijvoorbeeld om meer blauw op straat, zwaardere straffen, ander wettelijk kader voor gedwongen opnames, betere informatiedeling, ...?
En is er ergens bewijs dat dit daadwerkelijk zou helpen of is het vooral ons buikgevoel dat zegt dat we strenger moeten optreden? En wat doen we dan met de trage justitie en overvolle gevangenissen?

Ligt eraan wat jij bedoelt met een verschil maken. Rechtspraak heeft natuurlijk niet enkel als doel criminelen te rehabiliteren en steevast nieuwe kansen geven. De samenleving beschermen (wat mij betreft het belangrijkste) door nieuwe potentiële criminelen af te schrikken, recidivisme voorkomen (al valt dat voor een groot stuk gelijk met rehabiliteren) maar ook vergelding (we geven immers als burgers ons "recht op wraak" uit handen, maar justitie schiet hier vaak schromelijk te kort).

Ik kan me héél wat straffe maatregelen inbeelden als keiharde repressie, bijvoorbeeld verplicht een minimale gevangenisstraf bij geweld jegens politie of hulpdiensten en bij recidivisme als extra straf ontzetting uit burgerrechten en sociale rechten: géén uitkering of andere sociale tegemoetkomingen, géén sociale woning, volle pot betalen voor gezondheidszorgen, enkel nog héél minimale opvang en kost- en inwoon. Wie zich afzet van onze staat en samenleving, moet er ook géén enkel voordeel meer van ontvangen.

En specifiek voor wat je in Brussel ziet: een stevige rem op immigratie? Stevige rem op zetten, en modelleren naar Denemarken om ghetto's en no-go zones te bestrijden. Nultolerantie voor alcohol of drugs in het openbaar in zo'n buurten, en ga zo maar verder.

Zachte heelmeesters, stinkende wonden.
 
Laatst bewerkt:
Licht eraan wat jij bedoelt met een verschil maken. Rechtspraak heeft natuurlijk niet enkel als doel criminelen te rehabiliteren en steevast nieuwe kansen geven. De samenleving beschermen (wat mij betreft het belangrijkste) door nieuwe potentiële criminelen af te schrikken, recidivisme voorkomen (al valt dat voor een groot stuk gelijk met rehabiliteren) maar ook vergelding (we geven immers als burgers ons "recht op wraak" uit handen, maar justitie schiet hier vaak schromelijk te kort).

Ik kan me héél wat straffe maatregelen inbeelden als keiharde repressie, bijvoorbeeld verplicht een minimale gevangenisstraf bij geweld jegens politie of hulpdiensten en bij recidivisme als extra straf ontzetting uit burgerrechten en sociale rechten: géén uitkering of andere sociale tegemoetkomingen, géén sociale woning, volle pot betalen voor gezondheidszorgen, enkel nog héél minimale opvang en kost- en inwoon. Wie zich afzet van onze staat en samenleving, moet er ook géén enkel voordeel meer van ontvangen.

En specifiek voor wat je in Brussel ziet: een stevige rem op immigratie? Stevige rem op zetten, en modelleren naar Denemarken om ghetto's en no-go zones te bestrijden. Nultolerantie voor alcohol of drugs in het openbaar in zo'n buurten, en ga zo maar verder.

Zachte heelmeesters, stinkende wonden.
En we gaan terug over naar de feiten:
De man zat tussen 2013 en 2019 in de deradicaliseringsafdelingen van de gevangenissen van Ittre en Hasselt. Hij was voor alle duidelijkheid niet veroordeeld voor terroristische feiten, wel voor diefstallen en diefstallen met geweld. Na zijn straf werd hij verder opgevolgd door verschillende deradicaliseringsdiensten van de stad Brussel en de Franse gemeenschap.
Diefstal, en diefstal met geweld. Je kan dan misschien argumenteren dat 6 jaar straf niet zoveel is (hangt ook wel van de ernst van de feiten af lijkt me), maar als de straf uitgezeten is geweest zie ik niet echt wat heel je betoog over "keiharde repressie" hier zou uithalen. Hij zat in een deradicaliseringsafdeling, ik vermoed dat jij er wat extra jaren straf wil bijlappen, en wat burgerrechten wil afnemen omdat hij mogelijk geradicaliseerd was...maar lijkt me dat we met zo'n zaken nu wel terecht voorzichtig zijn hoor. Vanaf wanneer doe je dat dan net? Wat mag je wel/niet zeggen (want strafbare feiten op vlak van moslimextremisme waren er dan toch niet)?

Die man had niet zomaar vrijblijvend naar een ziekenhuis mogen gevoerd worden, om het daar dan af te trappen, lijkt me dat daar toch vooral de rechtstreekse oorzaak zit. Ondertussen is het me nog altijd niet duidelijk of de betrokken magistraat nu gewoon liegt of niet.

IMO moeten we misschien gewoon eens on-topic blijven in plaats van de gewoonlijke, grijsgedraaide speech over repressie af te steken, of wat te komen ranten hoe we als brave burgers zo snel een 'boete' krijgen.
 
Ik zeg zeker niet dat het hele systeem van gedwongen opnames perfect is hoor. Je hebt zeker een punt dat er mensen niet worden opgenomen die het effectief nodig hebben.
Gedwongen opnames zijn echter complex, net als de problematiek van al deze mensen. Met veralgemenen help je daarbij niemand verder.
Voor wat het waard is: ik spreek regelmatig mensen uit het gevangeniswezen/politie en allen geven aan dat het zeer moeilijk is om mensen te colloqueren en dat er veel mensen rondlopen die eigenlijk gecolloqueerd zouden moeten worden, maar bij wie het niet lukt. Collocatie is veel te moeilijk en zolang psychische hulp bij agressieve figuren voornamelijk een vrijwillige keuze blijft gaan we zo een zaken blijven tegenkomen. ik heb het zelf ooit van dichtbij mogen aanschouwen. Iemand die psychisch totaal niet in orde is, maar letterlijk niemand die wil/kan helpen omdat het om te kleine feiten gaat.

Deze week nog een agent gesproken die aangaf dat 25%-33% van de interventies bij vaste klanten -vaak met psychische problemen- plaatsvinden en dat de parketten amper iets doen. Zo blijft de politie maar werken en interveniëren bij kleine opstootjes en incidenten, waarbij ze labiele verdachten keer op keer moeten vrijlaten.
 

Wie slikt er dat soort brieven nog. Het draagt niet bij en is vast ook door de PR-afdeling geschreven.

Geef het nog een week en niemand schrijft er nog over, of toch nog die ene keer bij de begrafenis.
 

Wie slikt er dat soort brieven nog. Het draagt niet bij en is vast ook door de PR-afdeling geschreven.

Geef het nog een week en niemand schrijft er nog over, of toch nog die ene keer bij de begrafenis.
Twitteren en brieven schrijven kunnen ze allemaal zeer goed , nu nog actie ondernemen 👍
 
Jammer en tegelijk confronterend maar dit zal voor velen ook een bevestiging zijn van karrevrachten clichés.

De buurt
De dader
De manier waarop
Het wapen
Het gevolg
De oorzaak
De cultuur
 
Iemand die dreigt andere mensen aan te vallen , moet je gewoon opsluiten imo . Dat die dezelfde dag nog kan loskomen is gewoon fout .
Anderzijds, als het mogelijk wordt om mensen die vrijwillig psychische hulp zoeken op te sluiten zal niemand nog het risico nemen om psychische hulp zoeken en vererger je het probleem. Je moet dus altijd naar het bredere plaatje kijken. Laat ons niet aan steekvlampolitiek doen. De enige verantwoordelijke is de dader, er is geen indicatie dat er een systeemfout is. Los van dit alles, elk systeem omvat risicoinschattingen en zal dus nooit sluitend zijn. Het is heel storend dat bij elk incident er gedaan wordt alsof het systeem niet deugt, terwijl niets daarop wijst.
 

Is dit nog verantwoord?

Een minister die schrik heeft van de eigen politie en burgers en op basis van geruchten de straten rondom zijn huis laat afsluiten.
 

Is dit nog verantwoord?

Een minister die schrik heeft van de eigen politie en burgers en op basis van geruchten de straten rondom zijn huis laat afsluiten.

Ik weet niet of je op de hoogte bent van de betogingen die er in Nederland zijn geweest aan de deur van een minister? Het lijkt me maar meer dan normaal dat een betoging voor de privéwoning van een minister verboden wordt.

Je mag kwaad zijn, maar er zijn ook grenzen. Je zoekt mensen gewoon niet thuis op, punt. We leven niet meer in tijden waar je met een brandende fakkel en een riek je gelijk wil halen. Om nog maar te zwijgen over de impact van een mogelijke (waarschijnlijk niet zo vreedzame) betoging op de rest van zijn gezin.
Dat heeft niets met schrik te maken, maar met gezond verstand. Je doet nu trouwens net alsof Van Quickenborne agenten zelf heeft opgebeld om ze te dwingen voor zijn deur te komen staan. In het artikel staat er duidelijk dat de politie zelf de geruchten had opgevangen.

Na 2 uur bouwden ze ook hun aanwezigheid ook al weer af.
 

Is dit nog verantwoord?

Een minister die schrik heeft van de eigen politie en burgers en op basis van geruchten de straten rondom zijn huis laat afsluiten.
Ik zie niet in wat het probleem is. Het is niet alsof hij even belt naar de korpsleiding en zegt ik vorder politiebewaking op.
Er wordt gewoon een risicoinschatting gemaakt door de autoriteiten en die bepalen dan of zoiets nodig is.
 
En we gaan terug over naar de feiten:

Diefstal, en diefstal met geweld. Je kan dan misschien argumenteren dat 6 jaar straf niet zoveel is (hangt ook wel van de ernst van de feiten af lijkt me), maar als de straf uitgezeten is geweest zie ik niet echt wat heel je betoog over "keiharde repressie" hier zou uithalen. Hij zat in een deradicaliseringsafdeling, ik vermoed dat jij er wat extra jaren straf wil bijlappen, en wat burgerrechten wil afnemen omdat hij mogelijk geradicaliseerd was...maar lijkt me dat we met zo'n zaken nu wel terecht voorzichtig zijn hoor. Vanaf wanneer doe je dat dan net? Wat mag je wel/niet zeggen (want strafbare feiten op vlak van moslimextremisme waren er dan toch niet)?

Die man had niet zomaar vrijblijvend naar een ziekenhuis mogen gevoerd worden, om het daar dan af te trappen, lijkt me dat daar toch vooral de rechtstreekse oorzaak zit. Ondertussen is het me nog altijd niet duidelijk of de betrokken magistraat nu gewoon liegt of niet.

IMO moeten we misschien gewoon eens on-topic blijven in plaats van de gewoonlijke, grijsgedraaide speech over repressie af te steken, of wat te komen ranten hoe we als brave burgers zo snel een 'boete' krijgen.

Ik heb vandaag in De Zevende Dag een voormalig minister van Justitie, Geens (die destijds na de zaak Julie Van Espen ook beter politieke verantwoordelijkheid had moeten nemen, maar soit) horen zeggen dat er middelen zou moeten zijn om mensen na hun straf ook voorwaarden op te leggen, ook wanneer ze hun straf wél volledig uitzitten... uiteraard dekt de elite elkaar in, onze jointjes-rokende huidige minister Quickenborne zou het allemaal wel komen uitleggen in de Kamer de komende week... ben benieuwd.
 
Anderzijds, als het mogelijk wordt om mensen die vrijwillig psychische hulp zoeken op te sluiten zal niemand nog het risico nemen om psychische hulp zoeken en vererger je het probleem. Je moet dus altijd naar het bredere plaatje kijken. Laat ons niet aan steekvlampolitiek doen. De enige verantwoordelijke is de dader, er is geen indicatie dat er een systeemfout is. Los van dit alles, elk systeem omvat risicoinschattingen en zal dus nooit sluitend zijn. Het is heel storend dat bij elk incident er gedaan wordt alsof het systeem niet deugt, terwijl niets daarop wijst.
Als dit geval geen bewijs is dat het systeem niet deugt , dan weet ik het ook niet meer .


Het gaat hier ook niet om een random persoon , maar om iemand met een strafbaar verleden , geradicaliseerd en op de OCAD-lijst. Als je zelfs bij zo een gevallen nog licht optreed (als in : zet maar gewoon af bij de psychiater id wachtzaal.) , dan is politiebescherming absoluut geen prioriteit in dit land.

Meteen verkondigen dat er geen fouten gebeurt zijn, zonder eens te herbronnen , de schuld van kritiek doorschuiven naar een loonakkoord , ja dan verdien je uw ontslag imo .
 
Als dit geval geen bewijs is dat het systeem niet deugt , dan weet ik het ook niet meer .


Het gaat hier ook niet om een random persoon , maar om iemand met een strafbaar verleden , geradicaliseerd en op de OCAD-lijst. Als je zelfs bij zo een gevallen nog licht optreed (als in : zet maar gewoon af bij de psychiater id wachtzaal.) , dan is politiebescherming absoluut geen prioriteit in dit land.

Meteen verkondigen dat er geen fouten gebeurt zijn, zonder eens te herbronnen , de schuld van kritiek doorschuiven naar een loonakkoord , ja dan verdien je uw ontslag imo .
Op de OCAD lijst staan is enkel maar zwaarwichtig genoeg als je goud(wapen)handelaar bent met prepper ideeen... Dat weet toch iedereen? :unsure:
Wist de politie of de agenten waar de bedreigigen tegen geuit werden trouwens dat die op de ocad lijst staat? Is die vrij toegankelijk voor elke agent? Wordt dat in zo een situaties direct duidelijk als je een naam in het systeem geeft? Ik weet dat niet feitelijk. Enige agent die verduidelijking kan brengen?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vandaag in De Zevende Dag een voormalig minister van Justitie, Geens (die destijds na de zaak Julie Van Espen ook beter politieke verantwoordelijkheid had moeten nemen, maar soit) horen zeggen dat er middelen zou moeten zijn om mensen na hun straf ook voorwaarden op te leggen, ook wanneer ze hun straf wél volledig uitzitten... uiteraard dekt de elite elkaar in, onze jointjes-rokende huidige minister Quickenborne zou het allemaal wel komen uitleggen in de Kamer de komende week... ben benieuwd.
Wat brengt zo'n ontslag bij? Dat zou alleen aan de orde moeten zijn bij een zware persoonlijke fout van een minister. We moeten leren dat er altijd risico zullen zijn, tenzij je iedereen opsluit. Het idee van een straf na een straf is trouwens ook een gevaarlijk precedent. Als je straf erop zit zit je straf erop, punt.
 
Als dit geval geen bewijs is dat het systeem niet deugt , dan weet ik het ook niet meer .


Het gaat hier ook niet om een random persoon , maar om iemand met een strafbaar verleden , geradicaliseerd en op de OCAD-lijst. Als je zelfs bij zo een gevallen nog licht optreed (als in : zet maar gewoon af bij de psychiater id wachtzaal.) , dan is politiebescherming absoluut geen prioriteit in dit land.

Meteen verkondigen dat er geen fouten gebeurt zijn, zonder eens te herbronnen , de schuld van kritiek doorschuiven naar een loonakkoord , ja dan verdien je uw ontslag imo .
Er staan 700 mensen op die lijst, die kan je niet allemaal opsluiten. En al zeker niet op basis van een risico-inschatting van een administratie waarvan je niet weet welke criteria die hanteren. Voor hetzelfde geldt kom jij ook op een of andere lijst te staan. Het zou de snelste weg naar een dictatuur zijn als je zomaar mensen mag opsluiten op basis van vage criteria.
 
Wist de politie of de agenten waar de bedreigigen tegen geuit werden trouwens dat die op de ocad lijst staat? Is die vrij toegankelijk voor elke agent? Wordt dat in zo een situaties direct duidelijk als je een naam in het systeem geeft? Ik weet dat niet feitelijk. Enige agent die verduidelijking kan brengen?
Als iemand op de OCAD-lijst staat als potentieel gevaarlijk, betekent dat nog niet dat ze ook geseind staan.
Dus ook al had het politiekantoor in Evere, waar hij zich had aangeboden, toegang, dan nog zouden ze waarschijnlijk niet anders hebben gehandeld als nu.
 
Terug
Bovenaan