Jonge politieagent vermoord in Brussel

insane01

Well-known member
Agent overleden na aanval met mes in Brusselse Aarschotstraat: dader doodgeschoten



Sterkte aan de collega's en nabestaanden...
 
Agent overleden na aanval met mes in Brusselse Aarschotstraat: dader doodgeschoten



Sterkte aan de collega's en nabestaanden...

Hier kan ik zo kwaad en triest tegelijk van worden. Het parket neemt bedreigingen tegen ons niet meer serieus (als ze dat ooit al deden). Part of the job zeggen ze dan. Frustrerend en triest is het 🤬🤬🤬
 
Ah ja, de Aarschotstraat, vlakbij Brussel-Noord... daar mocht ik in een andere thread van sommigen geen kritiek op leveren, want dat is "normaal" voor een grootstad. Dat ze die straat toch eens opruimen, zoiets - een prostitutiebuurt en alle bijbehorende criminaliteit - behoort niet in een hoofdstad vlakbij één van je grootste treinstations.
 
Hier kan ik zo kwaad en triest tegelijk van worden. Het parket neemt bedreigingen tegen ons niet meer serieus (als ze dat ooit al deden). Part of the job zeggen ze dan. Frustrerend en triest is het 🤬🤬🤬
"TeamJustitie" is toch al jaaaaren een grote grap. Vol met wereldvreemde baronnen.
Ik vrees echter dat dit nog niet erg grnoeg is om die stal eens te kuisen.
 
Die kerel stond op de OCAD lijst blijkbaar

Als zo iemand zegt dat hij agenten gaat aanvallen. Slecht idee om die los te laten.

Dader is blijkbaar NIET overleden volgens parket en afkomstig uit Syrië.

De man, een Syriër die al sinds 2016 in ons land verbleef, werd verhoord, maar de magistraat besliste om de man weer vrij te laten. De agenten die hem hadden gesproken, namen de dreiging nochtans heel ernstig en hadden nadrukkelijk gevraagd om de man te laten onderzoeken door een psychiater. Maar dat is nooit gebeurd, want de magistraat vond dat niet nodig. Onze redactie vernam nochtans uit goede bron dat de man op de OCAD-lijst stond, de lijst die België bijhoudt met alle personen die een extremistische of terroristische dreiging kunnen vormen.
Woorden schieten tekort om dit nog te omschrijven
 
Die kerel stond op de OCAD lijst blijkbaar

Als zo iemand zegt dat hij agenten gaat aanvallen. Slecht idee om die los te laten.

Dader is blijkbaar NIET overleden volgens parket en afkomstig uit Syrië.


Woorden schieten tekort om dit nog te omschrijven
Crazy wat die magistraat beslist . Die mens geeft aan agenten te willen vermoorden , en wordt daarop gewoon vrijgelaten ? Onbegrijpelijk.

Ook zot hoe een mes nog altijd even dodelijk kan zijn dan een geweer , men draagt nu overal kogelwerende vesten , maar een mes is mss nog gevaarlijker .
 
Crazy wat die magistraat beslist . Die mens geeft aan agenten te willen vermoorden , en wordt daarop gewoon vrijgelaten ? Onbegrijpelijk.

Ook zot hoe een mes nog altijd even dodelijk kan zijn dan een geweer , men draagt nu overal kogelwerende vesten , maar een mes is mss nog gevaarlijker .

Wees daar maar zeker van. Af en toe worden onze ogen nog eens geopend op training; collega staat op 10 meter van u. Die loopt plots met een mes in uw richting te lopen. Tegen dat je goed en wel uw vuurwapen getrokken hebt ben je al lang neergestoken. En in zo´n geënsceneerde situatie weet je dan nog wat er op je af komt..
 
  • Leuk
Waarderingen: Ebel
Wat meer informatie hier: https://www.demorgen.be/snelnieuws/...er-op-de-dag-om-psychologische-hulp~be93407a/

Wat weten we over de aanvaller?​

Opvallend is dat de verdachte zich eerder op de dag, rond 10 uur, nog had aangeboden in het politiebureau van Evere. Daar maakte hij “onsamenhangende opmerkingen’ en sprak hij over “haat naar de politie”. Dat bevestigt het parket van Brussel.

De man vroeg om psychologische zorg, waarop de politiediensten de dienstdoende magistraat van het parket van Brussel contacteerden om een psychiatrische observatieprocedure te starten. “Na verificatie bleek dat de persoon niet aan de wettelijke voorwaarden voldeed, omdat hij bereid was vrijwillig een psychologische behandeling te ondergaan”, klinkt het.

De politie heeft de betrokkene vervolgens begeleid naar de psychiatrische eenheid van het Cliniques Universitaires Saint-Luc voor een opname en bleef daar totdat de persoon door de verpleegkundigen werd overgenomen. Enkele uren later werd contact opgenomen met het ziekenhuis, en bleek dat de persoon in kwestie het ziekenhuis had verlaten, luidt de mededeling.
Het is dus niet dat ze die zomaar terug op straat hebben gezet voor het politiekantoor...
 
Wat meer informatie hier: https://www.demorgen.be/snelnieuws/...er-op-de-dag-om-psychologische-hulp~be93407a/

Het is dus niet dat ze die zomaar terug op straat hebben gezet voor het politiekantoor...
Nee klopt dit is erger...
Psychiaters colloceren bijna nooit.. Hoeveel gekken of mentaal gestoorden die ik al een ziekenhuis heb zien buitenwandelen omdat die geitenwollen sokken beslissen dat ze net niet gek genoeg zijn vind ik een regelrechte schande.

Het minste wat die psychiater kan doen is terug bellen naar de politie met de melding van hey wij colloceren niet. Misschien kan je eens terug bellen naar het parket om te vragen om hem te arresteren voor bedreigingen met een aanslag? Zeker geen overbodige luxe aangezien meneer op de ocad lijst stond.

Maar nee... Laat alles maar op zijn beloop en steek uw hoofd nog wat dieper in het zand.

Weer een 20 jarige mens zijn leven kwijt omdat bepaalde mensen hun job niet doen. Hoe groot de haat en meningen van iedereen waren toen de politie in merksem iemand neerschoot, zo degoutant zijn de reacties nu op nieuws sites.. Arm Vlaanderen.
 
Ah ja, de Aarschotstraat, vlakbij Brussel-Noord... daar mocht ik in een andere thread van sommigen geen kritiek op leveren, want dat is "normaal" voor een grootstad. Dat ze die straat toch eens opruimen, zoiets - een prostitutiebuurt en alle bijbehorende criminaliteit - behoort niet in een hoofdstad vlakbij één van je grootste treinstations.

Ik heb al zo'n donkerrood vermoeden van wie die "sommigen" zijn. :oi22:

Achja, een station trekt in een grootstad altijd dat soort mensen aan. Ik ken zowel Brussel als Antwerpen goed, dus ik ga Antwerpen (nog) niet vergelijken met Brussels (en al zeker niet met de Noordwijk), maar 's avonds is de buurt rond de Statiestraat en De Coninckplein ook gevuld met (dikwijls zatte) marginalen. Paar weken geleden is er ook nog iemand doodgestoken. Wel 'maar' een marginaal, dus dat lokt minder reacties uit dan wanneer een agent wordt neergestoken.
Het Schipperskwartier is dan tegenwoordig weer een stuk 'veiliger' omdat er veel blauw rondloopt. Maja, je kan die rosse buurt ook totaal niet vergelijken met die ronduit vettige hoerenbuurt rond de Linnéstraat. Politie zie je daar ook letterlijk nooit, behalve wrs na hun uren in burger met cash in de hand. 😂
 
Nee klopt dit is erger...
Psychiaters colloceren bijna nooit.. Hoeveel gekken of mentaal gestoorden die ik al een ziekenhuis heb zien buitenwandelen omdat die geitenwollen sokken beslissen dat ze net niet gek genoeg zijn vind ik een regelrechte schande.

Het minste wat die psychiater kan doen is terug bellen naar de politie met de melding van hey wij colloceren niet. Misschien kan je eens terug bellen naar het parket om te vragen om hem te arresteren voor bedreigingen met een aanslag? Zeker geen overbodige luxe aangezien meneer op de ocad lijst stond.

Maar nee... Laat alles maar op zijn beloop en steek uw hoofd nog wat dieper in het zand.

Weer een 20 jarige mens zijn leven kwijt omdat bepaalde mensen hun job niet doen. Hoe groot de haat en meningen van iedereen waren toen de politie in merksem iemand neerschoot, zo degoutant zijn de reacties nu op nieuws sites.. Arm Vlaanderen.

Je taalgebruik zou wel een update naar 2022 kunnen gebruiken. Gekken en gestoorden gebruiken draagt niet bepaald bij aan het verlagen van taboes rond mentale gezondheid. En ja, ook mensen die gedwongen worden opgenomen vallen daar onder.

Er wordt inderdaad niet standaard overgegaan naar een gedwongen opname en zeker niet als er vrijwilligheid is. Dat ze dit bijna nooit doen is echter gewoon een leugen. De recente cijfers zijn nog maar pas bekend gemaakt: sinds 2010 is het aantal gedwongen opnames in de 25 Vlaamse centra met bijna twee derde gestegen. Er zijn momenteel bijna veertien gedwongen opnames per dag, waarvan zo'n 10% onterecht zou zijn.
Het zijn trouwens niet de psychiaters die beslissen over een gedwongen opname. In de gewone procedure verloopt dit via de vrederechter, in een spoedprocedure via de procureur.

Ik spreek uiteraard de moord niet goed. Ik denk wel dat het goed is om te wachten op meer officiële bronnen, aangezien er in de laatste 12 uur al veel info is gewijzigd.
 
Je taalgebruik zou wel een update naar 2022 kunnen gebruiken. Gekken en gestoorden gebruiken draagt niet bepaald bij aan het verlagen van taboes rond mentale gezondheid. En ja, ook mensen die gedwongen worden opgenomen vallen daar onder.

Er wordt inderdaad niet standaard overgegaan naar een gedwongen opname en zeker niet als er vrijwilligheid is. Dat ze dit bijna nooit doen is echter gewoon een leugen. De recente cijfers zijn nog maar pas bekend gemaakt: sinds 2010 is het aantal gedwongen opnames in de 25 Vlaamse centra met bijna twee derde gestegen. Er zijn momenteel bijna veertien gedwongen opnames per dag, waarvan zo'n 10% onterecht zou zijn.
Het zijn trouwens niet de psychiaters die beslissen over een gedwongen opname. In de gewone procedure verloopt dit via de vrederechter, in een spoedprocedure via de procureur.

Ik spreek uiteraard de moord niet goed. Ik denk wel dat het goed is om te wachten op meer officiële bronnen, aangezien er in de laatste 12 uur al veel info is gewijzigd.
De kerel die de moord pleegt is voor mij een gestoorde gek. Jammer dat mijn woordkeuzes om zo'n individu te omschrijven u kwetst. Maar het is wat het is. En ik baseer me op mijn 14 jaar ervaring op straat om te zien dat er veel te veel mensen niet worden opgenomen die het effectief nodig hebben. Voor hun veiligheid en de veiligheid van burgers en de maatschappij.

EN mijn ervaring leert mij dat die mensen vaak nadien toch overgaan tot het plegen van strafbare feiten.

Statistieken zijn mooi maar die verbloemen heel vaak de realiteit die op straat aan het gebeuren is. Wekelijks ga ik terug buiten met een persoon die niet opgenomen is terwijl die het wel degelijk nodig heeft.

En ik spreek niet over de zaken die de vrederechter beslist. Ik spreek over de dringende gevallen waarbij ik de opdracht krijg van het parket om het probleem op te lossen.

Wat is het alternatief? Die mensen de cel in steken? Neen, want dan gaan we weer verontwaardiging krijgen omdat die mensen daar (terecht) niet thuis horen.


Ik ben kwaad. Heel kwaad. Dat weer een collega zijn leven kwijt is door de fouten van het systeem.
 
De kerel die de moord pleegt is voor mij een gestoorde gek. Jammer dat mijn woordkeuzes om zo'n individu te omschrijven u kwetst. Maar het is wat het is. En ik baseer me op mijn 14 jaar ervaring op straat om te zien dat er veel te veel mensen niet worden opgenomen die het effectief nodig hebben. Voor hun veiligheid en de veiligheid van burgers en de maatschappij.

EN mijn ervaring leert mij dat die mensen vaak nadien toch overgaan tot het plegen van strafbare feiten.

Statistieken zijn mooi maar die verbloemen heel vaak de realiteit die op straat aan het gebeuren is. Wekelijks ga ik terug buiten met een persoon die niet opgenomen is terwijl die het wel degelijk nodig heeft.

En ik spreek niet over de zaken die de vrederechter beslist. Ik spreek over de dringende gevallen waarbij ik de opdracht krijg van het parket om het probleem op te lossen.

Wat is het alternatief? Die mensen de cel in steken? Neen, want dan gaan we weer verontwaardiging krijgen omdat die mensen daar (terecht) niet thuis horen.


Ik ben kwaad. Heel kwaad. Dat weer een collega zijn leven kwijt is door de fouten van het systeem.

Je bent terecht kwaad en daar heb ik alle begrip voor. Ik begrijp ook jouw omschrijving van de moordenaar als gestoorde gek.
Je bericht veralgemeent echter alle collocaties en daar wou ik je op wijzen. Niet alle gedwongen opnames zijn moordenaars.

Ik zeg zeker niet dat het hele systeem van gedwongen opnames perfect is hoor. Je hebt zeker een punt dat er mensen niet worden opgenomen die het effectief nodig hebben.
Gedwongen opnames zijn echter complex, net als de problematiek van al deze mensen. Met veralgemenen help je daarbij niemand verder.
 
De 32-jarige Y.M. zat sinds mei 2013 in de gevangenis van Ittre. Daar wordt hij omwille van zijn extremistische overtuigingen in de Deradex-afdeling geplaatst, een deradicaliseringsafdeling. Op 9 juni 2017 wordt Y.M. overgeplaatst als ‘terrorist’ naar de gevangenis van Lantin. Ook daar wordt hij geïsoleerd van de andere gedetineerden, omwille van zijn “extremistische ideeën” en het feit dat hij een “geradicaliseerde moslim” is.

Dit extremisme kan een bedreiging vormen. Dit wordt bevestigd door het feit dat hij al een gevangenisbewaker heeft aangevallen in de gevangenis van Ittre, waar hij verbleef in een afdeling met andere geradicaliseerde gevangenen.

:crazy::crazy::crazy:
 
Terug
Bovenaan