Jonge politieagent vermoord in Brussel

Dit zijn toch 2 totaal irrelevante zaken bij heel het nieuws hierrond? šŸ¤”
Waarom?
Iedere keer als een politieagent in elkaar geslagen wordt, ambulance bekogeld en nu vermoord is de uitleg van mevr. Verlinden dezelfde zonder gevolg. Dit mag en zal nooit meer gebeuren.

Gisteren komt VQ in het nieuws nog met een uitgestreken gezicht vertellen dat bij geweld tegen politie altijd wordt opgetreden. Terwijl in 2021 hier nog een parlementaire vraag over geweest is en dit 27% blijkt te zijn.

Ik geloof gerust dat die soort straffeloosheid ook onbewust meespeelt in het hoofd van de ganse bevolking.
 
Ik geloof gerust dat die soort straffeloosheid ook onbewust meespeelt in het hoofd van de ganse bevolking.

Dit dus.
Na zo een gebeurtenis passeren alle voorbije gevallen als een filmfragment; ambulances bekogelen na een valse melding (een val dus), agenten vermoord, commissariaat in brand steken, enzovoort. En steeds wordt de grens verlegd en steeds komen ze er toch vaak mee weg.

En als ik dan deze week een parkeerbon binnenkrijg en een overtreding (101 gemiddeld op een baan van 90), dan weet ik dat ik als brave burger daar NIET mee wegkom, als ik niet betaal zal men mij WEL vinden. En ik zal boeten als ik niet betaal.

Volgende keer eens mee de boel kort en klein slaan en wat combiā€™s in de fik steken en een agent zijn wapen afnemen dus? Want dat is blijkbaar voor de politiek en justitie veel minder erg dan 101 km/h op de R4).

En met veel bombarie dan cameraā€™s gebruiken om bestuurders te pakken op GSM gebruik, daar zijn middelen voor hoor?
Maar middelen om het krapuul aan te pakken dat in de zomer in de blaarmeersen, de ster en andere recreatiegebieden de boel kort en klein komt slaan, (minderjarige) meisjes bepotelt,.. neen die zijn er niet. Geen prioriteit!


En waar is de tijd dat een politieker nog eens zijn of haar verantwoordelijkheid nam, zoals dat heet?
Beke, Quickie,... blunderen en blunderen en liegen, maar opstappen? Neen hoor!
 
Laatst bewerkt:
Is er eigenlijk een betoging gepland? Of komen de mensen alleen op straat als de politie een drugsverslaafde Algerijn of een criminele Zwarte man tegen de grond werkt?
:oi22:


Anyway, Quickie moet er af en wordt eens tijd dat er wat minder met de fluwelen handschoenen gewerkt wordt. Dat naĆÆeve "beste vriendjes van de burger" beleid werkt duidelijk niet in dat soort wijken. Je bent zot als je nog agent wilt worden om op uw kop te laten zitten door de zoveelste (geradicaliseerde) leegloper waar je nog niet naar mag wijzen of het zoveelste ComitĆ© P(rutser) komt tussen.
Vage bedreigingen tegen Quickie, hola daar moet ineens het hele land paraat voor staan, maar een ex-veroordeelde gek die komt zeggen dat hij de politie gaat aanvallen die laten ze gaan want dat valt onder een "vraag naar hulp". šŸ˜‚
 
Ik begrijp al die whataboutismes niet. Zijn jullie kwaad omdat er een agent gestorven is, of omdat jullie bestraft zijn geweest omwille van verjeersovertredingen en eigen crimineel gedrag? Zijn jullie kwaad omdat er een agent aangevallen is, of omdat een politicus niet aangevallen is?

Het geld dat geĆÆnvesteerd wordt om bestuurders te pakken op gsm gebruik is een fractie van wat nodig is om "het krapuul aan te pakken". Vorig jaar overigens meer dan 40000 gewonden en meer dan 500 doden in ons land ten gevolge van verkeersongevallen. Toch ook iets om niet onder de mat te schuiven als het geld moet verdeeld worden, denk ik dan.

Enfin, ik vind het ook totaal onbegrijpelijk dat die man gewoon een paar uur na zijn dreigementen terug op straat kan lopen, zeker gezien zijn achtergrond. Er zijn daar absoluut oplossingen nodig. Maar die gaan we echt niet vinden door het beklagen dat je eigen overtredingen bekeurd worden of het weg lachen van bedreigingen aan het adres van mensen die je niet moet. Redelijk schaamteloos toch allemaal hoor.
 
Enfin, ik vind het ook totaal onbegrijpelijk dat die man gewoon een paar uur na zijn dreigementen terug op straat kan lopen, zeker gezien zijn achtergrond. Er zijn daar absoluut oplossingen nodig. Maar die gaan we echt niet vinden door het beklagen dat je eigen overtredingen bekeurd worden of het weg lachen van bedreigingen aan het adres van mensen die je niet moet. Redelijk schaamteloos toch allemaal hoor.
Met dit artikel in het achterhoofd lijkt het me een communicatiefout enerzijds maar anderzijds ook gewoon een gebrek aan correct inschattingsvermogen.
Als je het personeel van het ziekenhuis niet op de hoogte brengt wordt het moeilijk maar daaarnaast staat ook wel dat politieagenten zo een psychologische analyse niet on the fly kunnen maken.
Iemand afdroppen op de spoed en niets meedelen van voorgeschiedenis is mss niet de beste manier van werken geweest. En wat had het ziekenhuis wel kunnen doen? Hem manu militari in een gekkenhuis gooien?
Tis een heel ongelukkige samenloop van omstandigheden.
 
Met dit artikel in het achterhoofd lijkt het me een communicatiefout enerzijds maar anderzijds ook gewoon een gebrek aan correct inschattingsvermogen.
Als je het personeel van het ziekenhuis niet op de hoogte brengt wordt het moeilijk maar daaarnaast staat ook wel dat politieagenten zo een psychologische analyse niet on the fly kunnen maken.
Iemand afdroppen op de spoed en niets meedelen van voorgeschiedenis is mss niet de beste manier van werken geweest. En wat had het ziekenhuis wel kunnen doen? Hem manu militari in een gekkenhuis gooien?
Tis een heel ongelukkige samenloop van omstandigheden.

Maar daar stelt zich dan ook weer een ander probleem: die man werd naar het ziekenhuis gebracht mhoo een vrijwillige opname (in opdracht van de dienstdoende magistraat). Die persoon is op dat moment niet van zijn vrijheid beroofd en in de ogen van het parket is er geen strafbaar misdrijf gepleegd. Hem daar vasthouden in het ziekenhuis is in dat geval een no-go, want dan spreken we over een onwettige vrijheidsberoving.

Of er al dan niet iets gezegd is geweest door de politiediensten in het ziekenhuis, over de aanleiding van de vrijwillige opname, laat ik voorlopig in het midden, ik wil niet zomaar alles geloven wat ik lees in de media. In principe wordt er bij aanmelding wel een relaas gegeven waarom zij zich met X aanbieden voor een opname. Wat wel een feit is is dat wij ook niet zomaar details mogen meedelen over iemand zijn gerechtelijke voorgeschiedenis.

Ik heb vooral het gevoel dat verschillende personen / instanties nattigheid voelen en hun paraplu aan het opentrekken zijn...
 
Laatst bewerkt:
Maar de politie mag toch niet zomaar de voorgeschiedenis doorgeven ? Die persoon heeft zelfs al is hij opgepakt nog altijd zijn recht op privacy, niet ?

Dus ik zie niet direct in hoe je met al de rechten die we in eer wensen te houden, hier anders op kunnen reageren. En hoe spijtig dit ook klinkt, hoe vb de politie dit niet anders dan als deel van de job moet en kan zien.
Dat klinkt niet leuk, dat klinkt niet schoon... maar het is in mijn ogen wel de realiteit zolang we een democratie blijven en niet een autocratie of een politiestaat.

Je kan u de vraag stellen als iemand gaat lopen waar die de hulp krijgt die die vraagt. Hoe je dat gaat tegenhouden? Je kan die toch moeilijk aan zijn ziekenhuisbed kluisteren met boeien zolang die niet in hechtenis genomen is.
En mogelijks had je tgv zijn voorgeschiedenis zo'n voorzorgsmaatregel wel kunnen nemen. Maar dan nog zijn er meer dan genoeg zotten waardoor eenzelfde handeling had kunnen voorkomen. Dus zelfs al pak je deze specifieke casus aan, dan nog lost dit het probleem an sich..., zijnde dat de politie blootgesteld is aan deze risico's, niet op.
 
Toch triest hoe sommigen hier schieten op whatsaboutismes en stellen dat dit "part of the job" moet zijn, want enige andere maatregelen en we glijden af naar een autocratie of politiestaat.

Feit is dat van zodra je als "brave" burger iets mis doet, zoals fout parkeren, je meteen prijs hebt, geen ontkomen aan (recent een boete gehad in Sint-Truiden omdat blijkbaar je nummerplaat moet geregistreerd zijn voordat je de parking met nummerplaatherkenning binnenrijdt, en niet 5 minuten erna, mijn fout natuurlijk en onmiddelijk kassa kassa voor de corrupte stadskas want meteen een forse boete).

Nu rijden met een gsm in je hand of zelfs 101 km/h rijden waar je maar 90 km/h mag (want laten we wel wezen, dat is na correctie dus in praktijk reed je nog harder) vind ik allemaal zaken die terecht stevig aangepakt mogen worden, want zo maak je van je auto ook een potentieel moordwapen, en breng je (naast jezelf) ook anderen in gevaar.

Zeggen dat het ene niets met het andere te maken heeft klopt echter niet, er is steevast ƩƩn budget, ƩƩn beleid en ƩƩn (nu ja, set van) verantwoordelijke beleidsmaker(s). Als die bepalen dat je wƩl hƩƩl wat middelen inzet om foutparkeerders aan te pakken, maar geradicaliseerde potentiƫle moordenaars vrij laat rondlopen, mogen die verantwoording afleggen.

Het is dan ook wƩl wraakroepend als je wƩl de politie kan bedreigen met geweld en een aanslag en je niet gewoon gedwongen opgesloten wordt. Deze agent is niet gestorven omdat het een risico van de job is, maar omdat de procedure voor mensen met een "geestesziekte" onvoldoende genuanceerd is.

Wat mij betreft kan je overigens nog steeds een democratie zijn als je geradicaliseerde individuen opgesloten houdt, ook al zit hun gevangenisstraf erop, dan verleng je die maar. Privacy? De privacy van je nummerplaat wordt opgeheven als je fout parkeert, lijkt mij dat je privacy ook tussen politie en ziekenhuis even opgeheven mag worden als je dreigt met een aanslag tegen politie of eender wie anders. Niet kunnen inbeelden hoe dit anders had kunnen verlopen is defaĆÆtisme en een gebrek aan verbeeldingskracht.
 
Jambon ging Molenbeek uitkuisen, (we spreken 2015-2016). Volgens mij is dat niet gebeurd en zitten we nog altijd met No-Go zones, waar andere wetten en normen gelden en de politie geen vat op heeft. Ik zou hier minstens 20 feiten kunnen posten van zwaar geweld tegen de politie in Brussel. Recent is dat nog gebleken bij de rellen tegen het circulatieplan in Schaarbeek. Elke maatregel om de buurt leefbaar te maken ontaardt in rellen.

Als mijn buurman iets mis doet en staande wordt gehouden met zijn voertuig, dan zal niemand naar buiten komen om van zijn tak te maken tegen de politie. In Brussel ontaardt elke controle quasi tot geweld tegen de politie. De helft van de bevolking daar doet doorgaans gewoon aan schuldig verzuim.
 
In de wondelgemstraat in Gent (wijk rabot) doet politie geen controles meer op dubbel parkeren (een ware pest daar), uit schrik voor escalaties.

Maar o wee enkele buurten verder!

Twee maten en twee gewichten, met alle gevolgen vandien.
Men oogst wat men zaait.
 
Ik hoor hier (opnieuw terecht) veel mensen kwaad zijn. Ik heb echter nog niet heel erg veel concrete voorstellen gehoord om het overkoepelend probleem aan te pakken? Ik ben wel benieuwd naar bv de mening van enkele politieagenten hierover?
Ik ben zelf vooral bekend met het zachtere zorgaspect van alle problematieken en heb niet meteen een idee welke voorstellen Ć©cht een verschil zouden maken.

Gaat het dan bijvoorbeeld om meer blauw op straat, zwaardere straffen, ander wettelijk kader voor gedwongen opnames, betere informatiedeling, ...?
En is er ergens bewijs dat dit daadwerkelijk zou helpen of is het vooral ons buikgevoel dat zegt dat we strenger moeten optreden? En wat doen we dan met de trage justitie en overvolle gevangenissen?
 
Ik begrijp al die whataboutismes niet. Zijn jullie kwaad omdat er een agent gestorven is, of omdat jullie bestraft zijn geweest omwille van verjeersovertredingen en eigen crimineel gedrag? Zijn jullie kwaad omdat er een agent aangevallen is, of omdat een politicus niet aangevallen is?

Het geld dat geĆÆnvesteerd wordt om bestuurders te pakken op gsm gebruik is een fractie van wat nodig is om "het krapuul aan te pakken". Vorig jaar overigens meer dan 40000 gewonden en meer dan 500 doden in ons land ten gevolge van verkeersongevallen. Toch ook iets om niet onder de mat te schuiven als het geld moet verdeeld worden, denk ik dan.

Enfin, ik vind het ook totaal onbegrijpelijk dat die man gewoon een paar uur na zijn dreigementen terug op straat kan lopen, zeker gezien zijn achtergrond. Er zijn daar absoluut oplossingen nodig. Maar die gaan we echt niet vinden door het beklagen dat je eigen overtredingen bekeurd worden of het weg lachen van bedreigingen aan het adres van mensen die je niet moet. Redelijk schaamteloos toch allemaal hoor.
Heel goed gezegd!
ā€¦

Ik heb vooral het gevoel dat verschillende personen / instanties nattigheid voelen en hun paraplu aan het opentrekken zijn..
Wat ik hier vooral merk bij dit verschrikkelijk voorval van de aanval op de politie, is dat alle actoren in dit verhaal maar lopen te verkondigen dat vooral zij geen fouten hebben gemaakt.

Ik zou liever wat meer sereniteit zien van zowel en in eerste plaats politievakbonden, magistratuur als politiek. Onderzoek eerst dit voorval vooraleer uitspraken te doen. Want voor hetzelfde geld is dit tot stand gekomen door een hele reeks van gebeurtenissen (ik wil ze zeker geen fouten noemen) van verschillende actoren.
 
Ik hoor hier (opnieuw terecht) veel mensen kwaad zijn. Ik heb echter nog niet heel erg veel concrete voorstellen gehoord om het overkoepelend probleem aan te pakken? Ik ben wel benieuwd naar bv de mening van enkele politieagenten hierover?
Ik ben zelf vooral bekend met het zachtere zorgaspect van alle problematieken en heb niet meteen een idee welke voorstellen Ć©cht een verschil zouden maken.

Gaat het dan bijvoorbeeld om meer blauw op straat, zwaardere straffen, ander wettelijk kader voor gedwongen opnames, betere informatiedeling, ...?
En is er ergens bewijs dat dit daadwerkelijk zou helpen of is het vooral ons buikgevoel dat zegt dat we strenger moeten optreden? En wat doen we dan met de trage justitie en overvolle gevangenissen?

Het ā€systeemā€ bij ons krijg je nooit nog goed. Het is door de jaren heen zodanig verouderd en log geworden, dat dit onmogelijk opgelost geraakt. Grote hervormingen in dit complexe land zijn op politiek niveau onrealiseerbaar. Men werkt elkaar tegen om electorale redenen. Op politioneel gebied juist hetzelfde, verschillen bepaalde beleidsmakers binnen de politie staan niet met de neuzen in dezelfde richting, en anders liggen de vakbonden wel dwars bij voorstellen voor hervormingen. Bij justitie zal het wel niet anders zijn. En dan moet alles nog passen binnen wettelijke en juridische kaders.
 
In de wondelgemstraat in Gent (wijk rabot) doet politie geen controles meer op dubbel parkeren (een ware pest daar), uit schrik voor escalaties.

Maar o wee enkele buurten verder!

Twee maten en twee gewichten, met alle gevolgen vandien.
Men oogst wat men zaait.

Dat klopt absoluut niet en heeft niets, maar dan ook niets met schrik te maken.

Het wordt echt wel gedaan. Het probleem is gewoon dat die problematiek in die straat een constante is en dat collegaĀ“s het op den duur gewoon moe zijn om daarvoor te verbaliseren. Zoals je zelf zegt, dat is een pest ginder.
 
Men kan pas iemand in hechtenis nemen als er sprake is van zodra hij/zij een misdrijf pleeg volgens de minister

Maar die mannen die een poging wouden doen om Quickie te ontvoeren (poging dus niet effectief begaan) zitten nog altijd vast?
(Of levert NL ook al mensen uit wegens verboden wapenbezit?)
 
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221112_94979189

Kan iemand verduidelijken waarom deze maatregel zou helpen? Ok tis nu niet de meest edele der beroepen. Gewoon omdat er dan minder blauw op straat moet rondlopen?
Volgens mij maken ze zo meer capaciteit vrij voor inzet op andere plaatsen/tijdstippen.

Volgens mij moet je gewoon na x-aantal misdrijven keihard repressief optreden. Maar zolang je bij Teamjustitie met wereldvreemde ambtenaren zit, zal er niet veel veranderen.
 
Naar mijn mening zit het probleem bij justitie en niet bij politie. Zo zou er voor mij in zulke gevallen de wetgeving op privacy minder mogen doorwegen. Het ziekenhuis waar die man opgenomen geweest is moest meer info gekregen hebben over de feiten en moest ook de politie kunnen inlichten toen men die man liet gaan. Ook moeten we ons de vraag stellen of we enkel nog mogen ingrijpen na de feiten of dat we toch bij vermoeden van moeten kunnen ingrijpen maar dan moeten we toch goed beseffen dat dit wel gevolgen heeft. Het is in mijn ogen een moeilijke balans tussen vrijheden voor het individu en beschetming van de maatschappij. Wel bitter jammer dat zulke zaken kunnen gebeuren en ik hop dat we toch in de nabije toekomst eens een deftige wijziging zien bij justitie want zulke zaken zijn de laatste jaren al teveel de revue gepasseerd.
 
Naar mijn mening zit het probleem bij justitie en niet bij politie. Zo zou er voor mij in zulke gevallen de wetgeving op privacy minder mogen doorwegen. Het ziekenhuis waar die man opgenomen geweest is moest meer info gekregen hebben over de feiten en moest ook de politie kunnen inlichten toen men die man liet gaan. Ook moeten we ons de vraag stellen of we enkel nog mogen ingrijpen na de feiten of dat we toch bij vermoeden van moeten kunnen ingrijpen maar dan moeten we toch goed beseffen dat dit wel gevolgen heeft. Het is in mijn ogen een moeilijke balans tussen vrijheden voor het individu en beschetming van de maatschappij. Wel bitter jammer dat zulke zaken kunnen gebeuren en ik hop dat we toch in de nabije toekomst eens een deftige wijziging zien bij justitie want zulke zaken zijn de laatste jaren al teveel de revue gepasseerd.
Iemand die dreigt andere mensen aan te vallen , moet je gewoon opsluiten imo . Dat die dezelfde dag nog kan loskomen is gewoon fout .
 
Terug
Bovenaan