Jobbonus voor lonen onder de 2500 euro bruto

Is dat niet net de foute mentaliteit?

Iemand met 2000 euro bruto die nu wat meer zou overhouden zou dat niet moeten uitgeven of toch niet gewoon consumeren.
Hoe is het 'de foute mentaliteit'?
Je kinderen wel eens nieuwe schoenen kunnen kopen, isoleren nu het budget er eindelijk is,... Dat is een foute mentaliteit?

Dat heeft niets met mentaliteit te maken, maar met realiteit.
Zoveel te lager het inkomen zoveel te hoger, percentueel gezien, de toename van uitgaven bij meer inkomsten.

Is dat niet net de foute mentaliteit?

Iemand met 2000 euro bruto die nu wat meer zou overhouden zou dat niet moeten uitgeven of toch niet gewoon consumeren.

edit: en als dat het doel zou zijn, is het dan niet beter dat de overheid dat geld gewoon zelf ergens investeert waar ze denken dat de sector het nodig heeft ipv het te laten afhangen van de willekeur van de individuele burger?
Dus wie gaat werken mag niet de "luxe" hebben om een auto te kunnen kopen, in zijn verlof op reis te kunnen gaan,...?

Wat is dan het voordeel van te gaan werken tegenover niet gaan werken? Dan heb je idd geen auto, kinderopvang,.. nodig.
Maar dus ook minder actieve mensen die gemotiveerd zijn om mee onze economie draaiende te houden.

Hoe is het 'de foute mentaliteit'?
Je kinderen wel eens nieuwe schoenen kunnen kopen, isoleren nu het budget er eindelijk is,... Dat is een foute mentaliteit?

Dat heeft niets met mentaliteit te maken, maar met realiteit.
Zoveel te lager het inkomen zoveel te hoger, percentueel gezien, de toename van uitgaven bij meer inkomsten.
Dan hang je weer volledig af van de willekeur van de individuele burger. Misschien gaat die inderdaad die paar 100 euro per jaar op sparen en na enkele jaren isoleren.. of ze doen een geweldig maatschappij onvriendelijke week naar tenerife in februari. Dat eerste is goed, het tweede niet. Maak het isoleren dan goedkoper dan moet je dat geld niet geven en hopen dat men het nuttig zal gebruiken.

Op geld dat gewoon gegeven wordt mag wel wat meer controle zitten of men het goed gebruikt. (En dat geldt zowel voor dit als voor het bedrijf dat subsidies krijgt)

Dat verklaart veel :laugh:

mijn madam werkt bij de staat, sinds 2 maand hebben ze zonder mededeling van indexering of zo haar loon opgetrokken van 2496 euro bruto naar 2505 bruto

maw: ze grijpt er naast.
Allez nu Tomski, een tijdelijke jobbonus is toch altijd goedkoper dan een opgetrokken loon voor de WG. Dus die "verklaart veel" verklaart helemaal niet veel!

Neen dat lukt me zelfs zonder jobbonus nog die pinten, maar wel bijvoorbeeld om mijn lening van 1200 euro (weliswaar met twee te betalen uiteraard) iets vlotter afbetaald te krijgen, of mijn benzine voor mijn auto of ... .

Maar proficiat daar heb je me, ik ga regelmatig op café en kan dat betalen (voorlopig), ik heb geen recht op klagen.
Sorry hoor Arre, maar om nu af te komen om uw lening makkelijker af te betalen is maar onnozel. Je betaalt zelf 600€ per maand voor hypotheek voor iets dan van uzelf is terwijl velen meer moeten betalen om iets te huren. Beetje kinderachtig.

Edit mod: verplaatst uit ergernissenthread.

Sorry hoor Arre, maar om nu af te komen om uw lening makkelijker af te betalen is maar onnozel. Je betaalt zelf 600€ per maand voor hypotheek voor iets dan van uzelf is terwijl velen meer moeten betalen om iets te huren. Beetje kinderachtig.
Neem dan een ander voorbeeld, dat is mijn punt niet (en ergens weer wel, twee voltijdse werkers zouden zoveel moeite niet moeten hebben om een eigen plekje voor zichzelf te vinden, net als alleenstaanden overigens, net als iedereen overigens, al zou ik als alleenstaande uiteraard wel snappen dat ik met minder ruimte ook moet toekomen dan een koppel of zeker een koppel met kinderen).

Het punt is dat hij voor andere mensen evengoed nuttig kan zijn, het punt is dat het het gebrek aan loon (of langs de andere kant het duurder worden van het leven, kies maar) niet structureel aanpakt en dus maar een doekje is voor het bloeden en het punt is dat de overheid hier niet zo'n reclame voor moet maken (ik heb een mail gehad, een sms en op het nieuws hoor ik niks anders vandaag terwijl ik er niet eens recht op heb) en zichzelf er zeker niet voor op de borst moet kloppen.

(En dan is eventueel het punt ook nog zelfs dat je op deze manier mensen die minder verdienen meer laat ontvangen terwijl andere dan weer meer verdienen maar minder ontvangen als je in de groep zit die net boven de 2500 bruto zit).

Dan hang je weer volledig af van de willekeur van de individuele burger. Misschien gaat die inderdaad die paar 100 euro per jaar op sparen en na enkele jaren isoleren.. of ze doen een geweldig maatschappij onvriendelijke week naar tenerife in februari. Dat eerste is goed, het tweede niet. Maak het isoleren dan goedkoper dan moet je dat geld niet geven en hopen dat men het nuttig zal gebruiken.

Op geld dat gewoon gegeven wordt mag wel wat meer controle zitten of men het goed gebruikt. (En dat geldt zowel voor dit als voor het bedrijf dat subsidies krijgt)
Je stelt voor dat we moeten gaan kijken hoe mensen hun loon besteden? :unsure:

Edit mod: verplaatst uit ergernissenthread.
Wel juiste vergelijking maken hé.
Arre is met 2, dus betalen ze elk 600 euro. Bij huren zouden ze misschien elk 450 euro betalen.

Die jobbonus is er helemaal niet om de mensen een "comfortabeler" leven te geven, waar bv Utred op alludeerde hé. Geen idee waar dat vandaan komt.
De hoofdreden van haar bestaan is het groter maken van de kloof tussen werken en nieti-erken, wat al langer een problematisch gegeven is in dit land.

Wat is dan het voordeel van te gaan werken tegenover niet gaan werken? Dan heb je idd geen auto, kinderopvang,.. nodig
Nochtans krijgen werklozen (sorry, werkzoekenden :rolleyes: ) voorrang in de crèche...
(staat los van de discussie hier, maar 't moest er even uit)

Die jobbonus is er helemaal niet om de mensen een "comfortabeler" leven te geven, waar bv Utred op alludeerde hé. Geen idee waar dat vandaan komt.
De hoofdreden van haar bestaan is het groter maken van de kloof tussen werken en nieti-erken, wat al langer een problematisch gegeven is in dit land.
Die kloof moet inderdaad groter zodat werken ook wel degelijk beloond wordt.
En niet alleen op vlak van loon, maar ook allerlei andere zaken (sociaal tarief gas/elektr bijvoorbeeld)

Nu goed, stimuleren om te werken is 1 ding. Ambitie stimuleren nog iets anders.

2000 bruto = 1757 netto
3000 bruto = 2017 netto

Voor 1000 euro bruto meer, krijg je amper 260 euro netto meer.
Ook niet echt bemoedigend...

Edit: nu met die premie wordt het verschil trouwens nog kleiner...

Laatst bewerkt:
Iedere IT'er en Big 4 consultant in loondienst met minder dan 3 jaar ervaring :p.
Ter info, dat was voor de Big 4 ongeveer 3.000 aanwervingen in 2021. Dus daar kan je al rekenen op pakweg 6000 tot 8000 man waarschijnlijk die onder die criteria vallen.
Dan nog praktisch alle afgestudeerde bachelors IT van de laatste 2-3 jaar.

Ik gok toch wel op 15.000 man dan :p.
Wou dat ook posten, elke startende IT'er (zeker in consultancy) heeft zo'n pakket met een shitload aan extralegale voordelen (en vaak ook nog eens IP reward) onder de 2.5k bruto.

En niet alleen op vlak van loon, maar ook allerlei andere zaken (sociaal tarief gas/elektr bijvoorbeeld)

2000 bruto = 1757 netto
3000 bruto = 2017 netto

Het is dit trouwens wat ik bedoel met 'verlagen van belasting op arbeid'. Doe dit structureel, zodat je harder, slimmer, meer,... werken ook beloond.

En dit dan voor alle werknemers, niet alleen bij degenen die aan de hand van netto vergoeding, bedrijfswagens, en andere koterij gebruik maken.

Als je wilt ingrijpen op dergelijke zaken, doe dit aan de basis. Met de belastingsvrije som, de belastingsschalen, rsz en werkgeversbijdrage.

Het is dit trouwens wat ik bedoel met 'verlagen van belasting op arbeid'. Doe dit structureel, zodat je harder, slimmer, meer,... werken ook beloond.

En dit dan voor alle werknemers, niet alleen bij degenen die aan de hand van netto vergoeding, bedrijfswagens, en andere koterij gebruik maken.

Als je wilt ingrijpen op dergelijke zaken, doe dit aan de basis. Met de belastingsvrije som, de belastingsschalen, rsz en werkgeversbijdrage.
Het zit hier gewoon veel te ingewikkeld in elkaar idd
En dan zit je nog eens met bevoegdheden die grotendeels federaal zitten

2000 bruto = 1757 netto
3000 bruto = 2017 netto

Nagel op de kop!

Mis ik nu trouwens iets, of krijgt iedereen die halftijds nu gewoon 600€ extra cadeau? Want dat bedrag is gewoon bruto-maandbedrag en houdt geen rekening met tewerkstellingsbreuk...

Mis ik nu trouwens iets, of krijgt iedereen die halftijds nu gewoon 600€ extra cadeau? Want dat bedrag is gewoon bruto-maandbedrag en houdt geen rekening met tewerkstellingsbreuk...
Nee, het gaat wel degelijk over <2500 bruto maandloon voor een voltijdse tewerkstelling.

Staat zowel in artikel als al een paar keer in het topic dat het voor voltijdse jobs is.

Terug
Bovenaan