Jobbonus voor lonen onder de 2500 euro bruto

Belgie is zo goed als het enigste land ter wereld met al die voordelen en @anders. komt hier beweren dat het onmogelijk zonder kan. Toch wel weer straf!

Hoe oplossen? Heel simpel: vanaf 1 januari 2025 is het gedaan met alle voordelen. En de belastingen worden tegelijkertijd fors verlaagd voor alle schalen. En het is dan aan iedere werkgever en werknemer om dan maar een nieuw pakket te onderhandelen tegen 2025. (kleine uitdovingsfase tot 2025 houdt steek ivm bedrijfswagens etc).

Hoe ga je dat doen met mijn bedrijfswagen die ik pas binnen 1,5 jaar ontvang en die vast ligt voor een termijn van 5 jaar?
Zo simpel is het echt niet.
 
Hoe ga je dat doen met mijn bedrijfswagen die ik pas binnen 1,5 jaar ontvang en die vast ligt voor een termijn van 5 jaar?
Zo simpel is het echt niet.
Waarom niet?
Het zou vooral naief zijn om te bedenken dat we dingen gaan kunnen veranderen zonder dat het ergens pijn doet.

Dat we de pijn in beperkte mate moeten verzachten, daar ga ik mee akkoord, maar is geen reden om geen veranderingen te doen.
 
Deze Vlaamse jobbonus is een zoveelste liberale kluchtmaatregel die rammelt langs alle kanten, een voorbeeld van hoe ook partijen die zogenaamd een kleinere overheid bepleiten géén probleem hebben met inefficiëntie als het in hun kar past, en hoe wat Vlaanderen zélf doet, het toch weeral niet per se beter doet. Past perfect in het rijtje thuis van o.a. de Vlaamse Zorg"verzekering" (een ineffciënte en forfaitaire belasting ten voordele van babyboomers die ik vrees dat ze nog eens gaan verdubbelen als Crevits haar goesting krijgt).

Inefficiënt want het moet weer via een aparte Vlaamse Belastingsdienst passeren die moet controleren of je er recht op hebt, versus de reguliere belasting op arbeid. Wegens gebrek aan communicatie tussen verschillende overheidsniveaus moet je het dan ook nog eens zelf gaan aanvragen (?) en men rekent dan cynisch ook nog eens op de digitale ongeletterdheid van het doelpubliek waar men op mikt om via een non-takeup ook nog eens wat te besparen op het budget dat men vooropstelt.

De belastingvrije som of het beroepsforfait aanpassen gaat natuurlijk niet, want dat is federaal en niet Vlaams. Plus dan moet je het aan iedereen geven en kan je dit niet als sociaal schaamplapje gebruiken.

Eigenlijk werd deze maatregel al bij z'n aankondiging vakkundig de grond ingeboord, zie o.a. hier:
 
Laatst bewerkt:
Komt deze jobbonus bovenop de werkbonus die al automatisch uitgekeerd wordt op de lage lonen? Ik dacht dat er al zoiets bestond?
 
Hoe ga je dat doen met mijn bedrijfswagen die ik pas binnen 1,5 jaar ontvang en die vast ligt voor een termijn van 5 jaar?
Zo simpel is het echt niet.

Voor veel andere belastingen is het nochtans even simpel: gewoon betalen.
Mij lijkt zo'n uitfasering tot 2025 al genereus genoeg. Het argument dat vanaf 2028 het sowieso gedaan is houdt geen steek wat mij betreft net omwille van de energiecrisis omwille van de oorlog in Oekraïne.

De overheid neemt maatregelen op dat laatste vlak om de schok te dempen door de accijnzen te verlagen en "poef" een deel van die verlaging wordt gewoon opgesoupeerd door reeds gesubsidieerde bedrijfswagens waarbij mensen die sowieso de prijs aan de pomp al nauwelijks/niet voelden, mee profiteren van die maatregel? Lijkt me logisch dat die tankkaarten die voorheen al een fiscaal oneerlijk systeem waren - want woon/werk-verplaatsing = privé-verplaatsing - dan op z'n minst beperkt worden.
 
Komt deze jobbonus bovenop de werkbonus die al automatisch uitgekeerd wordt op de lage lonen? Ik dacht dat er al zoiets bestond?

Werkbonus = federaal & automatisch.
Vlaamse jobbonus = Vlaams & aanvragen.

Ik weet niet meer wie het hier postte, maar als ik mijn toenmalig startloon van één van mijn eerste jobs invul in een bruto/netto-calculator dan zou je met datzelfde brutoloon tegenwoordig ruim € 300 meer netto overhouden. Ik ben destijds dus praktisch bestolen, want ik betaalde op een relatief laag startloon dus wél nog een deftig belastingtarief. Oké, 10 jaar inflatie... maar dan nog (de laatste belastingschalen zijn nog niet geïndexeerd voor zover ik weet, groot deel van die inflatie zal in het laatste jaar zitten).

Vereenvoudig dan al die onzin en zeg consequent dat je op een minimumloon géén belasting betaalt, maar schaf al die nodeloze complexe systemen daarboven af.

En "Vlaanderen" - nu ja, beter: Vlaams-nationalisten - vraagt/vragen homogene bevoegdheden? Stop dan ook met in de marge te rammelen van wat de facto andermans bevoegdheden zijn en/of leer samenwerken. Ik zie echt niet in waarom de FOD Financiën niet in opdracht van Vlaanderen bepaalde belastingen kan innnen (doet ze overigens wél voor Wallonië/Brussel), en waarom er een Vlaamse Belastingsdienst (met beter verloonde ambtenaren) moet bestaan.
 
Werkbonus = federaal & automatisch.
Vlaamse jobbonus = Vlaams & aanvragen.

Ik weet niet meer wie het hier postte, maar als ik mijn toenmalig startloon van één van mijn eerste jobs invul in een bruto/netto-calculator dan zou je met datzelfde brutoloon tegenwoordig ruim € 300 meer netto overhouden. Ik ben destijds dus praktisch bestolen, want ik betaalde op een relatief laag startloon dus wél nog een deftig belastingtarief. Oké, 10 jaar inflatie... maar dan nog (de laatste belastingschalen zijn nog niet geïndexeerd voor zover ik weet, groot deel van die inflatie zal in het laatste jaar zitten).

Vereenvoudig dan al die onzin en zeg consequent dat je op een minimumloon géén belasting betaalt, maar schaf al die nodeloze complexe systemen daarboven af.

En "Vlaanderen" - nu ja, beter: Vlaams-nationalisten - vraagt/vragen homogene bevoegdheden? Stop dan ook met in de marge te rammelen van wat de facto andermans bevoegdheden zijn en/of leer samenwerken. Ik zie echt niet in waarom de FOD Financiën niet in opdracht van Vlaanderen bepaalde belastingen kan innnen (doet ze overigens wél voor Wallonië/Brussel), en waarom er een Vlaamse Belastingsdienst (met beter verloonde ambtenaren) moet bestaan.
?

Wallonië en Brussel hebben ondertussen ook allang hun eigen belastingsdienst.

 
?

Wallonië en Brussel hebben ondertussen ook allang hun eigen belastingsdienst.

Klopt, maar een aantal van de daar vermelde belastingen worden desondanks toch geïnd door de FOD Financiën. zie o.a. hier: https://fiscaliteit.brussels/nl/landingspagina/bevoegdheden-uitgevoerd-door-de-federale-overheid
en hier: https://finances.wallonie.be/home/f...-et-de-donation/transmission-dentreprise.html

Dat lijkt mij dus de betere manier van werken, niet verdere nodeloze versplintering.
Ook één centrale dienst kan gerust naargelang de regio andere parameters hanteren. Dit is wel degelijk een voorbeeld van nutteloze postjescreatie.

Dat zaken als onderwijs of cultuur of zelfs een aantal zaken als regionaal vervoer gesplitst zijn vind ik normaal. Maar ik zie dus niet in waarom er niet één federale belastingdienst kan zijn die de potjes correct verdeeld voor alle bevoegdheden, of desnoods met een Vlaamse/Waalse/Brusselse dienst binnen de organisatie. Wanneer het gaat om besparing op overheidswerking lijkt me dat nu ééns een voorbeeld waarbij je noch burgers noch ambtenaren treft, integendeel: je krijgt net een efficiëntere dienstverlening want alle nodige gegevens zitten bij één dienst, je hebt minder stafdiensten (ICT-ondersteuning, etc.) nodig, je hebt meer schaalvoordelen, etc.

Véél van de kleine eigen Vlaamse zaken blinken echter uit in enerzijds inefficiëntie: een hele administratie voor bijvoorbeeld de Vlaamse zorgverzekering en zijn daarenboven relatief "asociaal" (i.e. forfaitair betaalt iedereen € 55 in plaats van naargelang inkomen) om nog maar te zwijgen van al de termen die men maar blijft uitvinden. Werkbonus of jobbonus... misschien nog een kotterij-bonus toevoegen: profiteer je van minstens X aantal dwaze fiscale systemen, dan krijg je er een X+1e gratis bovenop!
 
  • Leuk
Waarderingen: Pan
Véél van de kleine eigen Vlaamse zaken blinken echter uit in enerzijds inefficiëntie: een hele administratie voor bijvoorbeeld de Vlaamse zorgverzekering en zijn daarenboven relatief "asociaal" (i.e. forfaitair betaalt iedereen € 55 in plaats van naargelang inkomen) om nog maar te zwijgen van al de termen die men maar blijft uitvinden. Werkbonus of jobbonus... misschien nog een kotterij-bonus toevoegen: profiteer je van minstens X aantal dwaze fiscale systemen, dan krijg je er een X+1e gratis bovenop!
Binnen de overheid staat de Vlaamse Overheid ook gekend als bureaucratisch en weinig efficiënt. Als die een bevoegdheid krijgen van een pruts, nemen die 100 man aan en schrijven daar 20 decreten over.
Edit: en de 10 commissies niet vergeten

wAt We ZeLf DoEn DoEn We BeTeR
 
Laatst bewerkt:
Je kan op die lonen niet een nog grotere belastingsverlaging voorzien...

Je hebt bij wijze van spreken op 2000€ bruto 1760€ over... dat wil zeggen dat we ochottekes 240€ belasting betalen.
Ik herhaal 240€ belasting...

En dan verwonderd zijn dat we problemen hebben met de staatsfinanciën... 15j geleden verdiende ik 2100€ bruto en had ik 1350€ netto over...
 
Klopt, maar een aantal van de daar vermelde belastingen worden desondanks toch geïnd door de FOD Financiën. zie o.a. hier: https://fiscaliteit.brussels/nl/landingspagina/bevoegdheden-uitgevoerd-door-de-federale-overheid
en hier: https://finances.wallonie.be/home/f...-et-de-donation/transmission-dentreprise.html

Dat lijkt mij dus de betere manier van werken, niet verdere nodeloze versplintering.
Ook één centrale dienst kan gerust naargelang de regio andere parameters hanteren. Dit is wel degelijk een voorbeeld van nutteloze postjescreatie.

Ja maar dat is eerder omdat ze nog niet klaar zijn om die taken uit te voeren. Wel degelijk de bedoeling dat ze zelf de inning gaan doen van die belastingen op termijn.

Onroerende voorheffing (met al hun kortingsmechanismen zijn al volledig in handen van de regio's. Inning inclusief
De verkeersbelasting en BIV zijn al een tijdje overgedragen. Inning inclusief


Niet dat het mij efficiënt lijkt. Ik zie niet bepaald een meerwaarde dat België drie verschillende belastingssystemen heeft voor kansspelen en dat voor online kansspelen dat blijkbaar bepaald wordt op basis van waar de server staat :p.
 
De Walen hebben bij mijn weten meer ambtenaren tov privé werkende.

Waarom niet?
Het zou vooral naief zijn om te bedenken dat we dingen gaan kunnen veranderen zonder dat het ergens pijn doet.

Dat we de pijn in beperkte mate moeten verzachten, daar ga ik mee akkoord, maar is geen reden om geen veranderingen te doen.
Nee dat zou perfect gaan voor de werkende klasse. Maar ipv de oorzaak aan te pakken kijken ze naar de gevolgen die die oorzaak veroorzaken
 
Hopen dat een deel van de mensen geen aanvraag doet is toch een goede reden?
 
Terug
Bovenaan