Je favoriete leerkracht

Fantastische topic. Thanks @JPV

Leerkracht Frans & Geschiedenis: 1ste middelbaar, back in 1995... Hemaco (Handel) Dendermonde
Wat een kerel, die was toen al eind de 50, ik vrees dat de man inmiddels overleden is, kan ook niets terugvinden.
Die kon geschiedenis vertellen, alsof je naar Nat. Geo ziet te kijken was echt een ervaring.
Ik had het moeilijk in het eerste middelbaar (ook omwille van internaat) en die heeft uren met me doorgebracht om te praten etc... de man nooit genoeg kunnen bedanken.
Tot op vandaag kan ik nog terugdenken aan de gesprekken en goeie raad.

De mindere leerkrachten, daar ga ik ook nu geen tijd aan verspillen...

Eén van de meest memorabele leerkrachten was voor mij een wiskundeleraar in het vijfde middelbaar.
Een licentiaat wiskunde, en eigenlijk ook filosoof, begeesterd door zijn vak.
Hij kon zo lyrisch zijn over het wezen van de wiskunde:
"We moeten de berg op, soms is het moeilijk, maar de uitzichten die je ziet wanneer je aan de hogerop de berg bent, zijn de moeite waard."
"De wiskunde is als een gebouw. Je kunt in de onderste verdiepingen aan de fundamenten werken. Je kan ook in de hogere verdiepingen werken."

Hij had ook zo van die quasi-filosofische reflecties over het onderwijs, die zo to the point waren.
Zaken die docenten in het hoger onderwijs niet lijken te snappen.
"Een toetst moet aangepast zijn aan de klas. We moeten een shifting zijn tussen de verschillende leerlingen. Het is nodig om die moeilijke vragen te stellen. Maar als ook de sterkste leerlingen zwak scoren op de test, dan ligt het aan de test en de docent."

Hij begon z'n eerste lessen in het vijfde middelbaar met de vraag om op een blaadje papier te schrijven welke studierichting je nu voor ogen hebt. En ook de uitspraak, "De leerstof die we in deze lessen zullen zien, zal meer te maken hebben met het hoger onderwijs, dan met de leerstof uit de vorige vier jaren."

Ik herinner me nog bespiegelingen over een paradox van Zeno te bespreken, toen me begonnen met limieten de calculus te bespreken.
De precieze paradox (Zeno had meerdere paradoxen) was die tussen de schildpad en de haas.
De schildpad geeft een argument dat de haas hem nooit zal inhalen.
Het punt waar de haas de schildpad gaat voorsteken kan je niet voorstellen met een eindig aantal cijfers.
Dat was zo een paradox die de oude Grieken boeide. De calculusoplossing met limieten is natuurlijk dat de decimale voorstelling een oneindig aantal cijfers telt, maar dat het punt zelf niet op oneindig ligt.

In diezelfde les hadden we het ook over dat 0.999... gelijk is aan 1. En dat is eigenlijk een verhaal op zich in de fundamenten van de wiskunde. (Voor de wiskundigen, een reëel getal wordt gedefinieerd door de verzameling van decimale expansies die "hetzelfde getal" definiëren. 0.999, 1.000, 1, deze decimale expansies refereren allemaal naar hetzelfde getal. En die verzameling is maximaal, in de zin dat geen andere expansies zijn die hetzelfde nummer definiëren.)

Deze leraar had ook zo een boekje, met z'n lesvoorbereiding. En ik zag hem daar telkens neerschrijven wat er beter kon in de gegeven les. Het leek me iemand die goed reflecteerde over zijn handelen als leraar. Hij gaf al zo'n 25 jaar les. Je had het geval dat achter veel zaken van zijn methode en gegrond fundament zat.

Laatst bewerkt:
Ik heb van het 5de leerjaar tot en met het 2de middelbaar een serieuze leerdip gekend en was toen van primus tot hekkensluiter afgegleden. Thuis zat het niet goed, op school werd ik gepest, door schildklierziekte was ik vaak moe en ik deed nog weinig voor school om mijn punten terug omhoog te krikken.

Toen kregen we voor een trimester een vervangleerkracht wiskunde. Voor mij sprong ze er eigenlijk totaal niet uit qua lesgeven (noch in de positieve, noch in de negatieve zin), maar na een paar weken vroeg ze mij na de les om mijn agenda zodat ze er iets in kon schrijven. Ik heb nadien gewoon mijn agenda terug aangenomen en ben naar buiten gegaan omdat ik het niet ter plekke durfde lezen. Toen ik later met een bang hartje mijn agenda open deed, stond er een heel lieve boodschap die erop neer kwam dat ze iets in mij zag, dat ik me niet moest laten ontmoedigen door opmerkingen van andere leerlingen of leerkrachten, en dat als ik doorzette ik wel ver zou geraken.

Ik heb dat thuis nooit laten zien en daar ook nooit danku voor gezegd tegen die leerkracht, maar dat heeft mij op de een of andere manier effectief een boost gegeven en gemotiveerd om dat jaar toch nog door te zetten. Het jaar nadien ben ik van school veranderd, en toen ging het door de veranderde omgeving en frisse start ook weer pakken beter. De moed om die switch te maken had ik toch wel ergens dankzij het berichtje van die ene interim leerkracht gekregen.

Terug
Bovenaan