beetje in clinch met een café situatie, nogtans mijn stam café.
situatie: smorgens doet zijn vader daar open, smiddags ist de café baas zelf.
ik ga daar eigenlijk al jarenlang, quasi elk weekend zitten wij daar.
ik ging er nu es vrij sporadisch smorgens.
bij het wisselgeld is iets mislopen.
ik moest een briefje van 10 en van 5 terug krijgen en wa kleingeld.
maar tijdens het ontvangen stond ik nog wat te babbelen met mensen, en niet goed opgelet (mijn fout).
ik kom thuis, half u later kwam iemand iets brengen (vlees voor mijn vrouw) en moest 10 euro geven.
ik zei "vrouw staat onder de douche, ma geen probleem ik betaal het, ik kan da passen". ik open mijn portefeuille ,en enkel het briefje van 5 zat er in.
ik dacht , alléé dat kan niet. die oudere vader zal wellicht gemist zijn zeker? want ik ga onmogelijjk 5 euro keurig weg steken , en 10 euro los in mijn broek steken, en verliezen onderweg, nee dat doe je niet hé. Dronken was ik niet, ik had 1 consumptie te betalen.
Dus ik was vrij zeker, ik ga, en leg dat netjes en beleefd uit.
die man zo heel kordaat "nenee ik heb zeker niet gemist". Bon ja, ik heb geen bewijzen , daar stopt het verhaal natuurlijk dan.
maar tegelijkertijd, hoe kan je nu zeggen dat je zéker niet gemist hebt? missen is toch menselijk?
ik zei ok laat ons dan es naar de camera's kijken, want ik verschoot toch wat van die reactie. "die hangen hier voor de show, werken niet".
Tja, het is gelukkig maar 10 euro, maar ik ga daar verdorie al jaren, is eerste keer dat dit gebeurt, ik spendeer daar wekelijks makkelijk 40 euro.... hebben die dan echt geen ellebogen, die oudere mensen (ok ik ga meestal s'avonds int weekend, dan ist die zoon...)
alléé kom, ik zou als ik zijn schoenen stond gewoon zeggen "kijk we doen den appel in 2, hier is 5 euro. of drinkt 2 drankskes". alléja, dat lijkt toch gewoon de meest menselijke oplossing, toch? wat kosten 2 flesjes jupiler nu aan inkoop prijs, voor een vaste klant.
ik snap sommige mensen toch niet.
het gevolg is nu dat ik uiteraard nooit meer ga gaan s'morgens, en ze hierdoor véél meer inkomsten gaan verliezen dan ocharme 2 drankskes of 5 euro hoor. (en s'avonds zal ik ook 2 keer nadenken, als die zoon ook resoluut de kant van zn pa kiest)