Je ergernissen van vandaag - Deel 2

de advocaat zit achter een paywall, daarmee.
Haha ja misschien geen paywall, maar een "ad-wall".

Ik ga geen reclame bekijken om wat inhoudsloze beelden te zien over dergelijk fait divers.
Dank aan de persoon om er een foto van te posten en mij te vrijwaren van reclame.

Wie of wat zijn de evangelisten zelfs :unsure:

Ik ben 12 jaar lang naar een katholieke school geweest (lager en middelbaar) en dat moest ik toch ook gewoon opzoeken hoor.
Al wat je daarvan moet weten is dat die tientallen tot honderden jaren later hun evangeliën hebben geschreven. En toch bevatten die soms nieuwe info! :unsure:

Laatst bewerkt:
Al wat je daarvan moet weten is dat die tientallen tot honderden jaren later hun evangeliën hebben geschreven. En toch bevatten die soms nieuwe info! :unsure:

En is er ook geen selectie gebeurd door de katholieke kerk een paar honderd jaar na de feiten welke evangeliën ze wel en niet wilden aannemen als de waarheid?

Zoals op de Fillipijnen ?

Maar alle gekheid op een stokje, moeten die kinderen voor hun vormsel niet meer nasr de catecheseles op zaterdag ochtend zoals wij indertijd ?
Afdeling tuinbouw zorgt voor het hout…

Ja, die kinderen zaten een jaar geleden in catechese lessen. Er worden nog af en toe broertjes en zusjes gedoopt. Zelfs als je geen letter zelf leest, dan nog kom je een paar dingen gewoon tegen in één van die voorbereidingen. Op zijn allerminst toch ‘Maria’. Of je vraagt ‘tiens, wie is die madam van wie dat beeld daar staat?’

@Remake: het is niet vroeger opgemerkt omdat, in feite, de huidige lessen ‘Godsdienst’ heel breed levensbeschouwelijk zijn. De elementen die het specifiek Rooms-Katholiek maken zijn slechts matig aanwezig. Het ligt dus an sich ook aan het vak zelf dat de kennis minder wordt. Ik herhaal ook dat ik zeker nooit zou denken dat een kind vandaag het verhaal van Judith of Yaël zou kennen, is ook niet nodig. Alleen, ze zitten acht à negen jaar in kleuter/lager katholiek onderwijs, je zou nu toch denken dat de absolute basis ergens wel eens ter sprake zou komen… gewoon ‘Adam en Eva’ zou toch geen ‘speciale kennis’ moeten zijn. Dat komt bijna neer op niet meer weten dat 2+2 gelijk is aan vier. (Bijna)

Wie of wat zijn de evangelisten zelfs :unsure:

Ik ben 12 jaar lang naar een katholieke school geweest (lager en middelbaar) en dat moest ik toch ook gewoon opzoeken hoor.
En dat is dan mijn ergernis, de "hah ik weet ook dingen niet hoor"-houding, precies alsof dat iets is om over te stoefen.

Het hele "ik moet dat niet weten" gedoe, waar is de nieuwssgierigheid en fierheid in dingen weten, kennen en kunnen ?

En dat is dan mijn ergernis, de "hah ik weet ook dingen niet hoor"-houding, precies alsof dat iets is om over te stoefen.

Het hele "ik moet dat niet weten" gedoe, waar is de nieuwssgierigheid en fierheid in dingen weten, kennen en kunnen ?
Ik heb het toch niet over dat ik geen dingen moet of wil weten? Maar het is niet omdat ik bepaalde zaken over een onderwerp niet weet dat ik geen kennis kan hebben over andere zaken. De waarde van kennis over onderwerpen die geen noodzaak zijn voor uw dagelijks leven (taal, wiskunde, schrijven, etc) is toch enkel hetgeen dat je er zelf aan geeft?

Kan ik u de 4 evangelisten geven? Van mijn leven niet. Kan ik u perfect een opsomming van de eerste 151 originele Pokémon geven? Met mijn ogen toe. Ik zou niet weten waarom algemene kennis van het een meer waarde zou hebben dan het ander?

Ik durf zelfs zeggen dat voor veel mensen hier met jonge kinderen kennis van Pokémon een pak waardevoller is om met hun kinderen bezig te zijn en een band te vormen dan alle Apostelen bij naam te kennen.

Resultaat: ziekte van Lyme

Stond niet op mijn bingokaart. :unsure:

@Carrion veel succes ermee. Ik hoop dat je er snel van af bent, maar hou in je achterhoofd dat het kan tegenvallen.
Ik heb er in totaal 9 maanden zware dosissen doxycycline voor nodig gehad om er bovenop te komen. En uiteindelijk heeft vooral cbd-olie me geholpen.
Bereid je ook voor op een eventuele Jarisch-Herxheimerreactie.
Nooit een kring gehad, wel verschillende teken.

Lyme wordt nog steeds onderschat en ondergediagnosticeerd.

Mijn ergernis van de dag: stapt een school op de trein die plaatsen heeft gereserveerd. Maar op mijn raam en verschillende andere ramen geen briefje, dus we zitten hier met een aantal mensen. Begint er een leerkracht zo met belerend toontje te zeggen van "hier zitten heel veel mensen die hier niet zouden mogen zitten!" Kerel, doe normaal. Mijn abonnement kost meer dan 1500 euro. Als hier geen briefje hangt he, dan zet ik mij neer waar ik wil.
Hoe is de diagnose gevallen bij jullie? Bloedname bij huisarts of..?

Zelf heb ik de afgelopen 2 jaar last gehad van paniekaanvallen/burn-out/stress symptomen met felle lichamelijke klachten. Die zijn al lang onder controle maar op lichamelijk vlak heb ik nog vaak klachten die zo goed als alle vakjes van de ziekte van Lyme afvinken. Ik steek momenteel klachten iets te snel op stress, maar die Lyme sympomen blijven wel in mijn achterhoofd zitten.

En waren de klachten bij jullie constant of ging dat op en af of..?

een heel verslag van het concert van Pommelien, zodat we er zelf niet bij moesten zijn (zou dus ook voor de "glimlach"-thread kunnen zijn)

Kan ik u de 4 evangelisten geven? Van mijn leven niet. Kan ik u perfect een opsomming van de eerste 151 originele Pokémon geven? Met mijn ogen toe. Ik zou niet weten waarom algemene kennis van het een meer waarde zou hebben dan het ander?

Ik durf zelfs zeggen dat voor veel mensen hier met jonge kinderen kennis van Pokémon een pak waardevoller is om met hun kinderen bezig te zijn en een band te vormen dan alle Apostelen bij naam te kennen.
Goh, we leven nu wel in een land gekenmerkt door een katholieke geschiedenis en traditie. Ik zou denken dat een basisfeit uit die godsdienst dan toch meer brownie points oplevert dan een basisfeit uit een Japanse commerciële franchise?

Allezja, beiden zijn zonder context nutteloos hé, maar ik vind het ook wel altijd straf als mensen iets (4 namen) niet weten dat waarschijnlijk tientallen keren herhaald is geweest in het onderwijs.

Los daarvan ook weer een illustratie van het absurde aan katholiek onderwijs, wat mij betreft. Indoctrinatie uit vervlogen tijden die nu op een koude steen valt.

Laatst bewerkt:
Goh, we leven nu wel in een land gekenmerkt door een katholieke geschiedenis en traditie. Ik zou denken dat een basisfeit uit die godsdienst dan toch meer brownie points oplevert dan een basisfeit uit een Japanse commerciële franchise?

Allezja, beiden zijn zonder context nutteloos hé, maar ik vind het ook wel altijd straf als mensen iets (4 namen) niet weten dat waarschijnlijk tientallen keren herhaald is geweest in het onderwijs.

Los daarvan ook weer een illustratie van het absurde aan katholiek onderwijs, wat mij betreft. Indoctrinatie uit vervlogen tijden die nu op een koude steen valt.
Dat is nu misschien wel een specifiek punt, van die evangelisten. Ik heb zelf heel mijn lagere- en middelbare schoolcarrière op een katholieke school gezeten, en ik zou u zonder het op te zoeken ook niet kunnen zeggen wie of wat de evangelisten waren en wat die gedaan hebben. Hun namen specifiek zeggen me dan weer wel iets; maar dat de term "evangelisten" meerdere keren herhaald is op die twaalf jaar, dat durf ik toch te betwijfelen.

Wel herinner ik mij genoeg andere Bijbelse verhalen, en de namen van de twaalf apostelen zou ik, als ik heel diep zou graven, misschien ook wel nog kunnen opnoemen.

Dat is nu misschien wel een specifiek punt, van die evangelisten. Ik heb zelf heel mijn lagere- en middelbare schoolcarrière op een katholieke school gezeten, en ik zou u zonder het op te zoeken ook niet kunnen zeggen wie of wat de evangelisten waren en wat die gedaan hebben. Hun namen specifiek zeggen me dan weer wel iets; maar dat de term "evangelisten" meerdere keren herhaald is op die twaalf jaar, dat durf ik toch te betwijfelen.

Wel herinner ik mij genoeg andere Bijbelse verhalen, en de namen van de twaalf apostelen zou ik, als ik heel diep zou graven, misschien ook wel nog kunnen opnoemen.
Ik heb echt wel vaak gehoord over het evangelie van Marcus, Lucas, Matteüs, en Johannes. Misschien dat die niet vaak als "de evangelisten" werden beschreven maar vermits ze elk een evangelie hebben opgesteld leek me dat logisch :unsure:

Wij zaten op school toen ons onderwijs nog top was zeker?

Ik heb het toch niet over dat ik geen dingen moet of wil weten? Maar het is niet omdat ik bepaalde zaken over een onderwerp niet weet dat ik geen kennis kan hebben over andere zaken. De waarde van kennis over onderwerpen die geen noodzaak zijn voor uw dagelijks leven (taal, wiskunde, schrijven, etc) is toch enkel hetgeen dat je er zelf aan geeft?

Maar ik spreek toch niet van waarde? Alles wat je niet weet is een imo een gemis.

Ik kan mss half de pokemon opnoemen en ik zou willen dat ik ze allemaal kan, net zoals ik zou willen weten wie er 4 jaar geleden de Serie A gewonnen heeft, of wie de best verkopende hit had in 2008, hoe nano tubes werken, etc

Het is net die houding ( en ik bedoel nu niet specifiek jij, maar de post illustreerde het toevallig goed) van enkel willen weten wat specifiek nuttig is. Waarom niet alles proberen of op zijn minst willen weten? Of op zijn minst dingen die je niet weet gewoon verwerpen.

dit toch wel. Als ge later reizen gaat maken of musea gaat bezoeken, gaan ze geconfronteerd worden met heel onze katholieke achtergrond. Kathedralen, beeldhouwwerken, schilderijen, ... het zou toch wel interessant zijn voor hun algemene kennis als ze dan tenminste Adam en Eva kennen, ook al is het maar als 'verhaaltje', het is deel van onze cultuur. Ge moet het misschien niet omarmen, maar ook niet wegmoffelen.

Hij zou (volgens zijn advocaat) eerst op een afgesloten rooftop terras zijn gekropen met wat anderen. Hierop volgde een waarschuwing dat hij teruggestuurd zou worden.

Vervolgens was er een paar dagen later een vrouwelijke toerist komen klagen over disrespectvolle uitlatingen tegenover haar.

Dit soort beslissingen wordt door leerkrachten ook genomen rekening houdend met eerder gedrag op school...
En de school heeft dat vliegtuigticket dan betaald? Toch raar dat die jongen dat dan ook gewoon effectief doet: alleen op de luchthaven - alleen op een vliegtuig - alleen met de taxi naar huis

Maar ik spreek toch niet van waarde? Alles wat je niet weet is een imo een gemis.

Ik kan mss half de pokemon opnoemen en ik zou willen dat ik ze allemaal kan, net zoals ik zou willen weten wie er 4 jaar geleden de Serie A gewonnen heeft, of wie de best verkopende hit had in 2008, hoe nano tubes werken, etc

Het is net die houding ( en ik bedoel nu niet specifiek jij, maar de post illustreerde het toevallig goed) van enkel willen weten wat specifiek nuttig is. Waarom niet alles proberen of op zijn minst willen weten? Of op zijn minst dingen die je niet weet gewoon verwerpen.
Ik denk niet dat het per se is van enkel willen weten wat specifiek nuttig is, maar meer dat dat wat je niet weet, niet zo erg is omdat het toch amper nut heeft. Maar dat kun je pas echt inschatten als je er wél al van weet, dus dat is sowieso een uitspraak met vooroordeel. Ik snap wel wat je bedoelt, en ik zal niet zeggen dat het gebrek eraan bij anderen een grote ergernis is, maar ik vind nieuwsgierigheid wel de beste eigenschap die iemand kan hebben.

Een grotere ergernis vind ik dat pochen met onwetendheid, veel op tv ook. Nog erger als je wéét dat mensen slimmer zijn dan dat, maar zich graag dommer voordoen want "hurrhurr, ik ben wel geen nerd en wil goed overkomen". Denk niet dat dat hier gebeurde, voor de duidelijkheid ;)

Over de waarde van de kennis over de Pokémon vs de evangelisten... objectief heeft dat laatste gewoon meer waarde, tenzij in specifieke situaties. Gewoon omdat het ene al 2000 jaar ingeworteld zit in alle uithoeken van de cultuur van ons en misschien zelfs de hele wereld. Taalkundig, cultureel en identitair zijn het de bouwstenen van heel wat rijken. En het ander bestaat 30 jaar in een nichewereld. Maar nieuwsgierigheid naar beiden is nog altijd alleen maar een plus.

Ik heb die ongetwijfeld ook veel te vaak gehoord die namen ik zat ook nog op een "echt" christelijke lagere school en college maar ik had ze toch ook niet alle vier kunnen noemen denk ik. Zo zullen er zeker nog veel dingen zijn die ik kwijt ben, geen idee hoeveel ik op de gemiddelde lagere school toets van pakweg WO zou scoren maar 10/10 zal het zeker niet zijn.

Er zijn veel te veel belangrijkere dingen in het leven dan dat. Ik ken "alles" van een CPAP machine en een high flow neusbril ondertussen na maanden met een zoon die dat (eerst voltijds dan af en toe nu nog 's nachts half litertje zuurstof) nodig had, t levert me momenteel meer op dan de vier evangelisten, die ik nu wel nog is ga proberen onthouden voor op een quiz (al is dat wat te simpel voor t merendeel van de quizzen ongetwijfeld, achja k heb ne zoon van ne godsdienstleraar mee meestal, die zal t wel weten).

En ik ben op zich echt nog wel een nieuwsgierig persoon, ik weet van veel wel "iets" maar alles wat godsdienst is, afschaffen die handel imo, traditie of duizenden jaren verankert in onze maatschappij of niet. De bijbel heb ik ook moeten lezen (toch stukken) van in de lagere school tot het zesde middelbaar, als er nu één soort boek is dat ik graag nooit nog zou moeten lezen is het iets genre de bijbel, zo ne zever. Geef me dan maar nagenoeg eender wat anders, ik zal er gelukkiger mee zijn, en waarschijnlijk ook meer van onthouden.

Ik heb die ongetwijfeld ook veel te vaak gehoord die namen ik zat ook nog op een "echt" christelijke lagere school en college maar ik had ze toch ook niet alle vier kunnen noemen denk ik. Zo zullen er zeker nog veel dingen zijn die ik kwijt ben, geen idee hoeveel ik op de gemiddelde lagere school toets van pakweg WO zou scoren maar 10/10 zal het zeker niet zijn.

Er zijn veel te veel belangrijkere dingen in het leven dan dat. Ik ken "alles" van een CPAP machine en een high flow neusbril ondertussen na maanden met een zoon die dat (eerst voltijds dan af en toe nu nog 's nachts half litertje zuurstof) nodig had, t levert me momenteel meer op dan de vier evangelisten, die ik nu wel nog is ga proberen onthouden voor op een quiz (al is dat wat te simpel voor t merendeel van de quizzen ongetwijfeld, achja k heb ne zoon van ne godsdienstleraar mee meestal, die zal t wel weten).
Mja ik wil wel het punt maken dat een algemene vorming meer is dan daar vandaag de dag een handeling mee stellen. Dat overdreven utilitair denken vind ik ook wel schadelijk, plus est en vous enzo. Anders schaffen we best ons onderwijs af en gaan we voor een soort BSO+ waar iedereen wordt opgeleid tot de perfecte werkkracht voor een bepaalde functie.
En ik ben op zich echt nog wel een nieuwsgierig persoon, ik weet van veel wel "iets" maar alles wat godsdienst is, afschaffen die handel imo, traditie of duizenden jaren verankert in onze maatschappij of niet. De bijbel heb ik ook moeten lezen (toch stukken) van in de lagere school tot het zesde middelbaar, als er nu één soort boek is dat ik graag nooit nog zou moeten lezen is het iets genre de bijbel, zo ne zever. Geef me dan maar nagenoeg eender wat anders, ik zal er gelukkiger mee zijn, en waarschijnlijk ook meer van onthouden.
Ik vind godsdienst "nuttig" als kennis om de geschiedenis en cultuur van onze streek te begrijpen. Ik vind echter niet dat er een apart vak godsdienst moet bestaan en al zeker niet een apart scholennet waar we kinderen van jongsaf dingen wijsmaken (want begin eens over metaforen bij kleuters) om dan later toch daar op terug te komen omdat het allemaal zo letterlijk niet moet genomen worden.

Hoe is de diagnose gevallen bij jullie? Bloedname bij huisarts of..?

Zelf heb ik de afgelopen 2 jaar last gehad van paniekaanvallen/burn-out/stress symptomen met felle lichamelijke klachten. Die zijn al lang onder controle maar op lichamelijk vlak heb ik nog vaak klachten die zo goed als alle vakjes van de ziekte van Lyme afvinken. Ik steek momenteel klachten iets te snel op stress, maar die Lyme sympomen blijven wel in mijn achterhoofd zitten.

En waren de klachten bij jullie constant of ging dat op en af of..?

Ik heb het geluk gehad een positieve bloedtest te hebben gehad via het labo van de huisarts. En daar knelt de grootste schoen wat Lyme betreft: de vals negatieven.

Terug
Bovenaan