Je ergernissen van vandaag - Deel 2

Op 50 minuten ontdekken dat men geen idéé heeft wie of wat 'Adam' & 'Eva' zijn, dat 'Maria' geen belletje doet rinkelen.... Ik had kunnen zeggen 'ah, Maria is de oudere zus van Pommelien'. 'Wat vroeg God aan Noah om te bouwen?' Had ik gezegd 'de Lego Death Star', fam, I would not have been questioned.
Was dit de les godsdienst (van de relevante godsdienst dan nog, want zelfs daar zijn nu opties) en/of op een katholieke school? Indien nee: waarom zouden ze dit moeten weten?

Aansluitend: vrienden van ons hebben een dochter in de 2de kleuterklas, in een katholieke school. Die had in de aanloop naar Pasen van de juf een kennelijk vrij gruwelijke uitleg gekregen over de kruisiging van Jezus, tot op het punt dat ze spontaan bij het avondeten bijna begon te huilen terwijl ze "arme Jezus" begon te zeggen, en meerdere nachten heeft wakkergelegen.

Want de details rond een kruisiging zijn uiteraard cruciaal om een kind van 4 godsdienst bij te brengen, voor zover dat al nodig is.

In veel landen is het idee om godsdient met gesubsidieerd onderwijs te mengen iets absurds, maar bij ons is dat historisch aanvaard door de schoolstrijd, misschien ook iets waarbij we eens onze kop vanonder de kerktoren kunnen steken?

Laatst bewerkt:

Dit soort verhalen, waarbij advocaten de gevolgen van het kleuterachtig gedrag van een minderjarige gaan overdrijven. Cliënt is zogezegd "getraumatiseerd van een vlucht alleen naar België". Respectloos naar mensen met echte trauma's en weer eens een hele boel administratie voor de leerkrachten.

Belachelijk van de ouders ook, hun kind is geen lieferdje dat weten ze ook wel, door hem zo te bepamperen en beschermen krijg je echt wel een verwaande jongeman.

Ik zou me schamen als familie om hiermee in de krant te durven komen.
Post eens volledig artikel, waarom is hij teruggestuurd met vliegtuig? WTF?

@Carrion veel succes ermee. Ik hoop dat je er snel van af bent, maar hou in je achterhoofd dat het kan tegenvallen.
Ik heb er in totaal 9 maanden zware dosissen doxycycline voor nodig gehad om er bovenop te komen. En uiteindelijk heeft vooral cbd-olie me geholpen.
Bereid je ook voor op een eventuele Jarisch-Herxheimerreactie.
Nooit een kring gehad, wel verschillende teken.

Lyme wordt nog steeds onderschat en ondergediagnosticeerd.
Gek dat je dit gewoon kan oplopen door een wandeling in een bos.

Die moet nogal het zwijn uitgehangen hebben om teruggestuurd te worden. Ik moet zeggen dat ik daar ook niet echt mee zou kunnen lachen. Om daarmee in de krant te komen en een advocaat te nemen vind ik dan weer belachelijk.

Hij zou (volgens zijn advocaat) eerst op een afgesloten rooftop terras zijn gekropen met wat anderen. Hierop volgde een waarschuwing dat hij teruggestuurd zou worden.

Vervolgens was er een paar dagen later een vrouwelijke toerist komen klagen over disrespectvolle uitlatingen tegenover haar.

Dit soort beslissingen wordt door leerkrachten ook genomen rekening houdend met eerder gedrag op school...

Laatst bewerkt:
Was dit de les godsdienst (van de relevante godsdienst dan nog, want zelfs daar zijn nu opties) en/of op een katholieke school? Indien nee: waarom zouden ze dit moeten weten?
‘Moeten’ neen, natuurlijk niet. Ja, dit is de les Rooms-Katholieke. Dit zijn leerlingen die vorig jaar een vormsel gedaan hebben, geen ‘lentefeest’ maar een vormsel.

Maar los daarvan, het gaat hem ook wel een beetje om algemene kennis, gewoon ‘weten’. Natuurlijk moeten ze niet gaan onthouden dat er ooit een Methusalem was of wat dan ook. Hell, voor mijn part moeten de evangelisten zelfs niet in volgorde. Zijn die weetjes enkel goed voor een quiz of om uw leerkracht efkes niet te doen omver vallen. Ongetwijfeld. Maar het blijft symptomatisch voor het feit dat ze heel, heel weinig weten. En, neen, dit keer is het niet ‘bwa, de wereld is aan het veranderen, ze weten andere dingen’. Neem, ze weten veel, veel minder. Een generatie die volle dagen en nachten informatie en content consumeert slaagt er heel slecht in ook iets te produceren of zelfs gewoon op te slaan. Tenzij het per direct op henzelf slaat? Not interested.

‘Moeten’ neen, natuurlijk niet. Ja, dit is de les Rooms-Katholieke. Dit zijn leerlingen die vorig jaar een vormsel gedaan hebben, geen ‘lentefeest’ maar een vormsel.

Maar los daarvan, het gaat hem ook wel een beetje om algemene kennis, gewoon ‘weten’. Natuurlijk moeten ze niet gaan onthouden dat er ooit een Methusalem was of wat dan ook. Hell, voor mijn part moeten de evangelisten zelfs niet in volgorde. Zijn die weetjes enkel goed voor een quiz of om uw leerkracht efkes niet te doen omver vallen. Ongetwijfeld. Maar het blijft symptomatisch voor het feit dat ze heel, heel weinig weten. En, neen, dit keer is het niet ‘bwa, de wereld is aan het veranderen, ze weten andere dingen’. Neem, ze weten veel, veel minder. Een generatie die volle dagen en nachten informatie en content consumeert slaagt er heel slecht in ook iets te produceren of zelfs gewoon op te slaan. Tenzij het per direct op henzelf slaat? Not interested.
Dus kinderen die vorig jaar hun vormsel deden, dan geef je les in het eerste middelbaar neem ik aan? Dus in het lager zijn er enkelen (ik weiger absoluut te geloven dat het iets algemeen is) die thuis (en op school?) niets mee kregen van godsdienst, dus ze kennen (hoe raar ook) die namen niet. Dat kan ik nog geloven, maar ik stel me volgende vraag:
We zijn eind april en ze kennen Maria, Adam en Eva en de ark van Noach niet? Waarom wordt dat nu pas opgemerkt en niet in september?

Aansluitend: vrienden van ons hebben een dochter in de 2de kleuterklas, in een katholieke school. Die had in de aanloop naar Pasen van de juf een kennelijk vrij gruwelijke uitleg gekregen over de kruisiging van Jezus, tot op het punt dat ze spontaan bij het avondeten bijna begon te huilen terwijl ze "arme Jezus" begon te zeggen, en meerdere nachten heeft wakkergelegen.

Want de details rond een kruisiging zijn uiteraard cruciaal om een kind van 4 godsdienst bij te brengen, voor zover dat al nodig is.

In veel landen is het idee om godsdient met gesubsidieerd onderwijs te mengen iets absurds, maar bij ons is dat historisch aanvaard door de schoolstrijd, misschien ook iets waarbij we eens onze kop vanonder de kerktoren kunnen steken?
zit die in de klas van @Squidward?

Want dit lijkt me de manier hoe Squid het zou uitleggen in de les.

Dit soort verhalen, waarbij advocaten de gevolgen van het kleuterachtig gedrag van een minderjarige gaan overdrijven. Cliënt is zogezegd "getraumatiseerd van een vlucht alleen naar België". Respectloos naar mensen met echte trauma's en weer eens een hele boel administratie voor de leerkrachten.

Belachelijk van de ouders ook, hun kind is geen lieferdje dat weten ze ook wel, door hem zo te bepamperen en beschermen krijg je echt wel een verwaande jongeman.

Ik zou me schamen als familie om hiermee in de krant te durven komen.

En die advocaat zou beter op de vingers worden getikt door de balie. Toga buiten de rechtbank = no go.

Het staat mensen toch ook vrij naar het gemeenschapsonderwijs te gaan?

Los daarvan, denk ik dat je inderdaad jonge kinderen niet aan extreem gewelddadige verhalen moet blootstellen, vooral omdat de details van het geweld niet echt de kern van Pasen zijn. Je kan beter focussen op de verrijzenis van Jezus. Als je dan toch het geweld meeneemt kan je beter zijn lijden en wanhoop bespreken en niet hoe het voelt als iemand nagels door je handen slaat (laat staan hoe je sterft aan een kruis)...

2 weken geleden bestelling hardware gedaan van een paar duizend euros, specifiek gevraagd om met UPS te laten verzenden aangezien dat altijd dezelfde koerier is en we goede ervaringen hebben en PostNL een ramp is in centrum Brussel
Vorige week: 'uw pakket werd bezorgd aan DHL'. An sich geen drama, die zijn doorgaans ook correct.
Deze ochtend: 'bpost bereidt de levering van uw pakket voor' ... Fan-fucking-tastich...

Het staat mensen toch ook vrij naar het gemeenschapsonderwijs te gaan?
Het punt (maar dat was niet duidelijk uit mijn post realiseer ik me) is dat we parallele onderwijsnetten hebben die hetzelfde moeten organiseren omdat in een ver verleden er een compromis moest gesloten worden zodat de grote politieke machten hun slag konden thuishalen. In dat gemeenschapsonderwijs moest je dan nog voor kort onderwijs kunnen krijgen in de zes (!) erkende godsdiensten. Dat is een gigantische verspilling van middelen die iedereen hier maar blijft slikken omdat ze nooit anders geweten hebben. Ondertussen gaan kinderen doorgaans niet naar katholieke scholen omdat ze katholiek zijn, maar toch leren die dan als kleuter over een kruisiging of zijn we verbaasd wanneer ze als jonge tieners Noach niet kennen.

Als je kijkt naar heel wat landen, gewoon al Frankrijk om dichtbij te blijven, wordt godsdienst daar niet gezien als iets dat het onderwijs moet behandelen. Logisch ook, voor iets uit de privésfeer. Wil je de plaatselijke cultuur en traditie bespreken kan dat ook in een les geschiedenis. Buurlanden waar je godsdienst op school krijgt, zoals Nederland of Duitsland, doen dat ook zonder een heel onderwijsnet speciaal daarvoor.
Los daarvan, denk ik dat je inderdaad jonge kinderen niet aan extreem gewelddadige verhalen moet blootstellen, vooral omdat de details van het geweld niet echt de kern van Pasen zijn. Je kan beter focussen op de verrijzenis van Jezus. Als je dan toch het geweld meeneemt kan je beter zijn lijden en wanhoop bespreken en niet hoe het voelt als iemand nagels door je handen slaat (laat staan hoe je sterft aan een kruis)...
Lijden en wanhoop voor vierjarigen, dan kom je waarschijnlijk al snel aan "nagels doen pijn" natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Dat is toch gewoon een hoofdddoek en geen toga?
Raar hoofddoek dat niet op het hoofd gedragen wordt :sarcastic:
ZGb07uW.png

Wie of wat zijn de evangelisten zelfs :unsure:

Ik ben 12 jaar lang naar een katholieke school geweest (lager en middelbaar) en dat moest ik toch ook gewoon opzoeken hoor.

Terug
Bovenaan