Je ergernissen van vandaag - Deel 2

Net bij mijn huisartspraktijk geweest. Zat daar een boomer die zich enorm zat op te jagen. "Allé, da kan nu toch niemeer éh!" Ik vroeg wat het probleem was want de stoom kwam net niet uit zijn oren zag ik.

"Ze komen mij nie halen!" Opnieuw ik rustig gevraagd wat uur hij dan afspraak had. 16.30u. Jama het is net klokslag 16.30u, ze komen u wel halen vertelde ik hem. Kon em nie mee lachen en heb dan maar wijselijk verder naar mijn gsm gestaard daarna. Ondertussen deed hij niks anders als verder klagen tegen zijn vrouw en nog iemand in de wachtkamer.

Blijft voor sommige mensen toch moeilijk om te begrijpen dat een huisarts tijd neemt om zich te ontfermen over hun patiënten. Denk dat die zoal onder enorme druk soms staan en soms ook wat tijd nodig hebben. Maar nee, het moet nu onmiddelijk en al de rest kan hun geen zak schelen.

Enfin, wij waren aan de beurt en ik hoorde hem weer klagen tegen haar. Toen wij doorgingen zat hij daar nog. Heerlijk dacht ik bij mezelf :oi22:
Je zou denken dat je op die leeftijd toch al zou weten dat je bij de dokter of het ziekenhuis zelden op het uur gezien wordt van je afspraak…

Imo moet jij je daar toch weinig zorgen in maken, het is aan de nutsbedrijven om te zorgen dat het terug werkt.
Wel vervelend.
Toen we nog in Ieper woonden en ze het trottoir in onze straat vernieuwden, zaten we plots zonder elektriciteit. Kabel geraakt en dat heeft toch bijna een volle dag geduurd voor het hersteld was.

Dat is inderdaad een andere vraag. Altijd klote natuurlijk zo'n zaken. Geen gratis data sim van telenet?
Neen, ze hebben enkel een technieker ingepland voor woensdag. Mijn argument van die kabel werd ook niet echt geaccepteerd want De Watergroep had niets gemeld, dus ik hoop dat ze niet gewoon iemand gaan sturen om te kijken of de modem werkt.

Neen, ze hebben enkel een technieker ingepland voor woensdag. Mijn argument van die kabel werd ook niet echt geaccepteerd want De Watergroep had niets gemeld, dus ik hoop dat ze niet gewoon iemand gaan sturen om te kijken of de modem werkt.
Weer een topper bij de helpdesk dus.

En waarvoor betalen we nu juist weer 100€ extra?
Het bedrag van de zorgpremie wordt jaarlijks vastgelegd door de Vlaamse overheid en is voor iedereen gelijk, ongeacht bij welke zorgkas je bent aangesloten.

De zorgpremie stijgt in 2026 omdat de zorgvraag in Vlaanderen blijft toenemen. We leven langer en hebben daardoor vaker en langduriger ondersteuning nodig. Ook de kosten om deze zorg kwaliteitsvol te blijven organiseren nemen toe.

Vanaf 1 januari 2026 bedraagt de jaarlijkse zorgpremie 100 euro (een stijging van 36 euro t.o.v. 2025) of 35 euro (een stijging van 3 euro t.o.v. 2025) voor personen met recht op verhoogde tegemoetkoming.

De voorwaarde om in aanmerking te komen voor de verlaagde zorgpremie van 35 euro is dat je de verhoogde tegemoetkoming had op 1 januari 2025.

Bron: CM

Het bedrag van de zorgpremie wordt jaarlijks vastgelegd door de Vlaamse overheid en is voor iedereen gelijk, ongeacht bij welke zorgkas je bent aangesloten.

De zorgpremie stijgt in 2026 omdat de zorgvraag in Vlaanderen blijft toenemen. We leven langer en hebben daardoor vaker en langduriger ondersteuning nodig. Ook de kosten om deze zorg kwaliteitsvol te blijven organiseren nemen toe.

Vanaf 1 januari 2026 bedraagt de jaarlijkse zorgpremie 100 euro (een stijging van 36 euro t.o.v. 2025) of 35 euro (een stijging van 3 euro t.o.v. 2025) voor personen met recht op verhoogde tegemoetkoming.

De voorwaarde om in aanmerking te komen voor de verlaagde zorgpremie van 35 euro is dat je de verhoogde tegemoetkoming had op 1 januari 2025.

Bron: CM
Dat snap ik allemaal wel maar waarom zitten zo’n zaken niet in de RSZ bijdrage die we maandelijks betalen? Waarop een platte extra belasting die we eigenlijk al federaal betalen?

Dat snap ik allemaal wel maar waarom zitten zo’n zaken niet in de RSZ bijdrage die we maandelijks betalen? Waarop een platte extra belasting die we eigenlijk al federaal betalen?
RSZ = federaal, zorgpremie = Vlaanderen.
De Vlaamse overheid heeft geen toegang tot het RSZ-geld.

De Watergroep heeft hier de stoep voor het huis van de buren, en hun hele oprit opengelegd. Hadden kennelijk amper druk op het water.

Vlak daarnaast is zo dat grijze bakje van de kabel. En nu hebben wij geen internet meer van Telenet...
Bij mijn ouders vrijdag ook plots graafwerken van Fluvius voor de deur.
‘s middags plots een enorme knal, hebben ze met hun kraan de fiberkabel van Proximus mee gehad.
Kabel was in huis gewoon los uit de modem getrokken en 10cm naar buiten gesleurd.

Eerste mogelijke afspraak: vandaag, ze hebben dus een gans weekend zonder internet, tv en telefoon gezeten :sarcastic:

Uiteindelijk vrijdagavond nog via een lokale politicus iemand van Stad Brugge te pakken gekregen, die mens heeft ervoor gezorgd dat Proximus plots gisteren al aanwezig was.

Ze hadden nu ook wel de pech dat niemand van de buren Proximus heeft, ik veronderstel dat ze wat meer moeite doen/sneller komen als er meerdere huizen zonder aansluiting zitten.

Bij mijn ouders vrijdag ook plots graafwerken van Fluvius voor de deur.
‘s middags plots een enorme knal, hebben ze met hun kraan de fiberkabel van Proximus mee gehad.
Toch opvallend hoe vaak er bij graafwerken een kabel doorgetrokken wordt... Je zou denken dat men wel voorzichtig is op plaatsen waarvan men weet dat er iets in de grond zit, maar blijkbaar niet.
Hier hebben ze bij het plaatsen van wat boompjes de hele wijk zonder elektriciteit gezet. Jawel, kabel overgetrokken bij het graven van het gat...

RSZ = federaal, zorgpremie = Vlaanderen.
De Vlaamse overheid heeft geen toegang tot het RSZ-geld.
ok maar waarom zit dat ene luik dan plots regionaal ipv federaal? Weer zo'n typisch fenomeen dat Vlaanderen zogezegd beter kon en als resultaat heeft dat er maar weer eens een extra belasting is (al willen ze het zo niet noemen natuurlijk)

Terug
Bovenaan