Je ergernissen van vandaag - Deel 2

Mensen die verkouden zijn, en dan in bv een wachtrij van de supermarkt extreem dichtbij komen staan en niezen/uitblazen en hoesten zonder hand voor de mond.

Fuck off, ga ergens anders mensen aansteken.

Gemiddeld salaris Italië = 2700€ bruto. Gemiddeld loon in België 4420€.
Prijzen passen zich nu eenmaal aan aan de omgeving. Desondanks is een maandkaart openbaar vervoer tussen de 35 - 55€ afhankelijk van de stad: https://connecthouses.com/nl/blog/2...ur-een-diepgaande-analyse-van-de-levenskosten.
En zelfs dan is die prijs die je daar betaalt een prijs voor het LOKALE vervoer. Uw jaarabonnement van de lijn laat u toe om binnen vlaanderen volledig de trein te nemen. Dat maandabonnement in Italië is enkel en alleen voor de stad of de specifieke regio. Want zij hebben daar geen nationaal OV.
Voor de rest zijn er actieprijzen. net zoals je in Napels voor 3.5€ een metrokaartje onbeperkt kan gebruiken voor 140 minuten.

Het is dan ook een beetje irritant om uw opmerkingen te horen over de ENORME prijs dat OV kost. Terwijl de realiteit is dat je voor 42€ op maandbasis onbeperkt kunt rondkarren...
Ja dat kost dan wat meer tijd. En ja het kan dan wel eens een staking of zo zijn. Maar ik kan ze persoonlijk nog altijd op 1 hand tellen van de 365 dagen dat je dat OV abonnement kan gebruiken dat ik er last van heb gehad.

En ja als het een rit is van 1 halte... ga dan te voet of neem de fiets. Ik zie echt niet in waarom dat we mensen zouden moeten subsidiëren om voor 1 halte de bus te nemen...

Kortom het kost dus eigenlijk helemaal niet zoveel als je het afzet naar het minimumloon dat tegenwoordig 1900 - 2000€ netto is bij een voltijdse betrekking.
Ik herhaal je zit te zagen over fracking 50€... Er zijn mensen die dat op hun eentje op restaurant uitgeven... of toch zeker verdeeld over 2 restaurant bezoeken.
Es kijken hoe je zou reageren als de benzine en diesel in 2 jaar tijd 50 % duurder zou worden....

En het valt me net weer op dat het de "ambtenarekes" zijn die het helemaal niet erg vinden dat het OV zomaar even 50 % duurder wordt in 2 jaar tijd. Ahja natuurlijk: die krijgen hun abo toch gratis :rolleyes: dusja waarom maar niet X 10 doen ? het is toch het werk/ of beter gezegd: de belastingbetaler, die het betaalt in jullie geval.

Goed nieuws voor u Trump, het ziet ernaar uit dat het 50% duurder zal worden de benzine. Zowel taks als de pomp prijs!
De ambtenaren hebben het weer gedaan.

Feit blijft dat 43€ voor met het openbaar vervoer te mogen rijden relatief goedkoop blijft. (ik haat het wss nog harder als u)

Het is dan ook een beetje irritant om uw opmerkingen te horen over de ENORME prijs dat OV kost. Terwijl de realiteit is dat je voor 42€ op maandbasis onbeperkt kunt rondkarren...
Misschien heb ik het fout begrepen maar volgens mij is bovenstaande @TRUMP zijn punt helemaal NIET?

OK zijn vervolgposts zijn een beetje ongelukkig dat is wel waar maar ...
zijn punt is volgens mij eerder (corrigeer me als ik fout ben) dat in verhouding tot de inflatie het tarief onevenredig hard gestegen is op 2 jaar tijd. Dat is ruim 40% extra er bij hé wat toch veel is op een erg korte periode.

En Trump vraagt zich dan oprecht af: Naar waar gaat dat geld naar toe?

Maar we kunnen er toch niks aan doen. Het is dat hogere tarief slikken of ... stikken .. er zijn altijd alternatieven he.

Laatst bewerkt:
terecht wel, hier in Gent is dat ook. ik neem voor een ochtendshift de bus al niet meer, omdat hij verlaat is, en hij de helft van de tijd nog eens té laat doorkomt, of helemaal niet.

en de tram... om de paar maanden is er wel ergens onderbreking aan de sporen dat hij voor lange tijd zijn traject niet rijdt.
ondertussen riskeert ge nog eens een boete omdat ge uw (betaald en geldig) abonnement niet tikt op de scanners, die ook meer niet dan wel werken.

De Lijn... dat is echt de tactiek van "we zorgen dat de mensen het haten, dan zijn ze niet kwaad als het verdwijnt"

Ik neem echt nog liever de fiets door regen en wind dan voor een bus die te laat komt te betalen. Zonet dan ook voor 2 bushaltes een busabo op het werk aangevraagd. Wie weet komt het erdoor, wie weet ook niet. Zou wel mooi zijn in combi met iets van de trein ofzo

En van station naar zand in brugge. 3 euro. Voor amper 5 minuten rijden. Toch ook belachelijk dat je voor 1 halte evenveel betaalt als 59 minuten rijden.
Is toch net goed dat we die belachelijk korte ritjes "relatief" duur maken?
Langs de ene kant zitten we te klagen dat de mens van tegenwoordig bijna altijd zit en nog amper beweegt, maar o wee als we de korte (nutteloze) ritjes niet super goedkoop maken. Als je te lui bent om die afstand te wandelen, betaal dan gewoon die 3 euro.
Stel dat dat afstandje 0.5 euro zou kosten, krijg je weer het verwijt "Waarom maken ze die korte afstandjes ook zo goedkoop? We zouden de mensen net moeten stimuleren om meer te bewegen!"

Is toch net goed dat we die belachelijk korte ritjes "relatief" duur maken?
Langs de ene kant zitten we te klagen dat de mens van tegenwoordig bijna altijd zit en nog amper beweegt, maar o wee als we de korte (nutteloze) ritjes niet super goedkoop maken. Als je te lui bent om die afstand te wandelen, betaal dan gewoon die 3 euro.
Wat dan met ouderen en minder mobiele mensen? Moeten ze extra betalen omdat ze minder mobiel zijn?

Nice, ik wou ook net aanhalen dat oudere mensen wel dikwijls voor 1 of 2 haltes opstappen, maar dat is wel mooi dat ze voor maar 67€ eigenlijk een heel jaar gesteld zijn.
Op sommige grote wegen liggen de haltes wel redelijk ver uit elkaar. Ik kan me herinneren dat de route Hemiksem - Antwerpen langs de Boomsesteenweg/St-Bernarndsestw er echt wel een eind tussen zit bij de haltes. Binnen een stad of gemeente is dat dan weer minder. Dus in sommige gevallen kan ik het wel begrijpen dat ge de bus pakt voor 1 of 2 haltes, maar Brugge Zand naar Brugge Centrum is echt toch maar 5 minuten wandelen, dacht ik?
Langs de andere kant is dat ook wel wat ze promoten he: auto langs de rand van het stad en dan OV naar het centrum. Dan moet ge natuurlijk geen 3€ gaan vragen, want met 2 is dat 6€ (enkel). Tja, dan parkeer je even goed je auto in het centrum. Gent-centrum overdekt parkeren is ook 3€/u. Kan je voor hetzelfde bedrag een namiddag lekker dichtbij staan en hoef je niet op die stinkende, plakkerige en misselijkmakende bus met je aankopen.

Laatst bewerkt:
Es kijken hoe je zou reageren als de benzine en diesel in 2 jaar tijd 50 % duurder zou worden....

En het valt me net weer op dat het de "ambtenarekes" zijn die het helemaal niet erg vinden dat het OV zomaar even 50 % duurder wordt in 2 jaar tijd. Ahja natuurlijk: die krijgen hun abo toch gratis :rolleyes: dusja waarom maar niet X 10 doen ? het is toch het werk/ of beter gezegd: de belastingbetaler, die het betaalt in jullie geval.

Ik heb dat toen gewoon geslikt. En ergens anders gesneden. Toen de naft van 1.5€ naar 1.9€ ging.
Maar wees niet bevreesd je gaat binnen 2 jaar nog harder mogen gaan klagen aangezien er extra heffingen vanuit EUROPA gaan opgelegd worden conform ETS2 die ervoor zal zorgen dat die kost gaat stijgen.

Het kost maar 500€ omdat de belastingbetaler tussenkomt in de totaalkost. De enige reden waarom men het nog 500€ maakt is omdat al de kosten die men maakt om een nationaal net in stand te houden nu eenmaal middelen kost. Niemand werkt gratis. Infrastructuur is niet gratis. Materiaal is niet gratis. Net zoals jij ook niet gratis werkt. En als de overheid bespaart op de middelen die zij aan het OV dedieert dan gaat dat geld nu eenmaal ergens anders van moeten komen.
di 23 sep. 2025 13u42
De Vlaamse regering maakte gisteren bekend dat De Lijn het met 30 miljoen euro minder moet doen. Reizigersorganisatie TreinTramBus reageert ontstemd.

De enige op wie je dan ook moet klagen is de partijen die niet zorgen voor een deftige financiering van het OV. Niet op de lijn zelf.
Het feit dat de overheid zijn werknemers dan ook nog een abonnement geeft is een onrechtstreekse subsidie die de kost voor de private dienstverlening ook beperkt. Omdat al het geld dat zij binnenkrijgen helpt om hun kosten te dekken. Waarna ze dit anders dienden uit de zakken van het individu te kloppen die er effectief gebruik van maakt. En elke besparing hierop zal op een andere manier moeten terugverdiend worden. Waar, laat mij eerlijk in zijn, op dit moment bij de overheid men ook aan het snijden is. Dus in de toekomst verwacht ik mij eraan dat de kosten voor het OV ook verder gaan stijgen, juist door de besparingen in de werkingsbudgetten van de overheid.

En OV privaat organiseren lost dat helemaal niet op. Dat heeft Engeland al duidelijk laten zien.
Maar hey, ik heb geen probleem dat men de ambtenaar dat abonnement laat betalen. Ik betaal het nog altijd. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om de auto te nemen naar Brussel...

Misschien heb ik het fout begrepen maar volgens mij is bovenstaande @TRUMP zijn punt helemaal NIET?

OK zijn vervolgposts zijn een beetje ongelukkig dat is wel waar maar ...
zijn punt is volgens mij eerder (corrigeer me als ik fout ben) dat in verhouding tot de inflatie het tarief onevenredig hard gestegen is op 2 jaar tijd. Dat is ruim 40% extra er bij hé wat toch veel is op een erg korte periode.

En Trump vraagt zich dan oprecht af: Naar waar gaat dat geld naar toe?

Maar we kunnen er toch niks aan doen. Het is dat hogere tarief slikken of ... stikken .. er zijn altijd alternatieven he.

Het punt was dat hij kloeg over iets dat een totaalkost heeft van 500€ voor mobiel te zijn. Waarbij je ongeacht waar je bent of wanneer je bent je gebruik kan maken van het OV. Wil je elke dag 24 uur rondtuffen in de bus. Dan kan je dat. Die 500€ dekt dat. Ben je morgen in Gent en je hebt een jaarabonnement. Awel je kan gewoon met uw wagen tot de rand gaan en daar dan met uw busabonnement de bus nemen. Dat kost u niets, en zeker geen 3€, extra.

Hij kloeg over het feit dat het OV enorm duur is. 500 fracking euro is NIET enorm duur om u een jaar lang te kunnen warm verplaatsen terwijl je op uw lui gat zit. Ongeacht of het nu 10% of 40% gestegen is, dan is dat absoluut bedrag (500€) nog altijd een aanvaardbare kost voor hetgeen er effectief tegenover staat. Als je vb dat vergelijkt met de kostprijs van de wagen is en blijft die kost peanuts. Juist omdat er door de belastingsbetaler tussengekomen wordt in de effectieve kost.

Dat hij gefrustreerd is door een stijging, daar kan in inkomen, maar daar ging zijn post niet over. Hij kloeg over het feit dat het hier in België toch wel zo enorm duur is het OV dat men hierdoor het OV vervoer niet meer zou nemen en dat het in een ander land zoveel beter geregeld en interessanter is.

Goed wetende dat de context anders is (vakantiesfeer tov ergens moeten zijn op een bepaald uur - en mogelijks zelfs buiten de spits (neem de bus buiten de spits en ik heb in de laatste 20 jaar op 1 hand kunnen tellen de vertragingen of afschaffingen die ik ben tegengekomen (al zal dat ook wel regioafhankelijk kunnen zijn))). En het niet vergelijkbaar is omdat de kost die men daar betaalt enkel is om het OV regionaal in te richten.

Als je naar Brussel kijkt (regionaal vervoer), dan kost het OV abonnement daar 55€ tot 92€/maand. Om u te kunnen verplaatsen ongelimiteerd binnen brussel stad tot de voorstad van Brussel.
Gelijkaardig dus aan hetgeen ik postte over Italië... https://www.stib-mivb.be/campagne/b...ccueil/acheter/notre-catalogue-d-abonnements?

En laat ons eerlijk zijn... de wagen nemen in Brussel is fracking irritant. Net zoals de wagen nemen in of zelfs NAAR Gent of Antwerpen nu niet zo fun is...

Laatst bewerkt:
En hoeveel dagen per jaar kan je er niet op rekenen wegens stakingen? En stiptheid?

Pfff alleen maar duurder maken maar verbeteren? Ho maar. Minder diensten en ritten ja...

Ben net terug van weekje Italië. Een rit van palermo naar cefalu. 1 uur denk kleine 100 km. 5.5 euro met trein betaald.
Hier in belgie betaal je 26 euro voor brugge naar airport in de spits.Ongeveer dus 5 dubbel voor zelfde afstand.!!

Waarom moet dat openbaar vervoer hier zo duur zijn?
Ik spreek dan nog niet over landen waar het zo goed als gratis is...

En dan maar elke dag op radio het fileprobleem.. ze zoeken het zelf imo.

En van station naar zand in brugge. 3 euro. Voor amper 5 minuten rijden. Toch ook belachelijk dat je voor 1 halte evenveel betaalt als 59 minuten rijden.
De lonen zijn daar veel lager.

En dan zwijg ik nog over werkloosheid, ziekte, pensioen, kinderbijslag,… allemaal zaken waarvoor je beter in België blijft.

Mijn punt is dat je 1 punt wat beter is in het buitenland niet kan nemen als voorbeeld. Ieder land heeft wel zijn sterke en zwakke punten.

Terug
Bovenaan