Je ergernissen van vandaag - Deel 2

Gebuisd is geen verbod om CPR toe te dienen hé. Dat die vrouw bepaalde stappen vergat ok dat zijn verbeterpunten maar beter iets dan niets.
Besef ik ook wel, maar ik wil wel situaties voorkomen waarbij ik CPR ga toepassen als er iemand in de buurt is die het wel/beter kan, maar het niet doet omdat ik al aan het knoeien ben.

Dusja als het niet anders kan, dan ga ik er wel voor.

Besef ik ook wel, maar ik wil wel situaties voorkomen waarbij ik CPR ga toepassen als er iemand in de buurt is die het wel/beter kan, maar het niet doet omdat ik al aan het knoeien ben.

Dusja als het niet anders kan, dan ga ik er wel voor.
Als iemand CPR nodig heeft dan is het beste om gewoon direct CPR te geven. Als er iemand is die het beter kan dan zal die vanzelf wel overpakken wanneer hij ziet dat jij wat sukkelt. Elke seconde telt dus vermijd dat er discussies ontstaan over wie er het beste CPR kan en gho ja hoe lang is het bij u geleden dat je opleiding hebt gevolgt? Misschien toch best dat x het doet wat die heeft al een herhalingscursus gedaan maar y had een hogere score, en ... Alle zever en twijfel vermijden en gewoon gaan. Op zo'n moment is de kans ook groot dat de massa volk bevriest en denkt van 'iemand anders zal wel ingrijpen'. Niet nadenken en doen.

En CPR geven is best vermoeiend dus het is sowieso goed om af te wisselen met elkaar. Wanneer je vermoeid geraakt wordt het ook moeilijker de maat te houden en steeds de juiste druk toe te passen dus zelfs al kan een ander het beter, het is best dat je er bij blijft.

112 zal je daar ook doorheen begeleiden. Speaker op, bellen maar en starten met CPR.

Niks doen is strafbaar, dat is schuldig verzuim.
Als je iets probeert zal je daar nooit voor gestraft worden.

Veiligheid komt wel altijd eerst, ook voor jezelf. Vaak de stap die het vaakst wordt vergeten...

Vreselijk om in zo'n scene terecht te komen, veel sterkte.

Waar kan je zo'n basiscursus volgen? Ik check bij het rode kruis maar daar vind ik best weinig cursussen terug waar nog een plekje vrij is (of ik zoek foutief) OK je hebt vervolgcursussen maar daar heb ik nog niks aan.

Ze zitten heel snel vol. Je kan ook zelf eens contact opnemen met je plaatselijke Rode Kruis-afdeling als je wat volk bijeen hebt, zo hebben wij dat voor onze vrijwilligersvereniging gedaan (reddingshondenteam).

Ik volg elk jaar een herfrissing van de EHBO-opleiding via mijn werkgever, maar ben gelukkig nooit in een situatie beland waar ik CPR moet toepassen. Mocht het toch voorvallen, hoop ik op het gewenste scenario dat die persoon erdoor komt en blijft leven. Ik denk dat het bystander syndrome wel snel van toepassing is: mensen die liever toekijken in plaats van te handelen. Geen enkele training kan je voorbereiden op het echte werk, tenzij je morgen op een vliegtuig naar Gaza zit waar je dat elke dag mag gaan toepassen op jong en oud.

Dat is ook zo, @Avondland . Daarom is veel oefening zodat de handelingen op zich automatismen worden echt heel belangrijk. Pas als iets in top of mind zit, ga je het onder extreme stress goed kunnen toepassen.
Wij trainen er nu wekelijks op, EHBO algemeen, niet enkel CPR. Ook bij slagaderlijke bloedingen wil je graag weten wat je moet doen.

Niet het leukste om te trainen natuurlijk, maar als je één persoon ooit zo kan redden wanneer het nodig blijkt, is het dat waard.

We trainen het trouwens ook voor onze honden. Opleiding gehad door een militair naar Amerikaanse standaarden. Enorm enorm waardevol en veel praktischer ingevuld dan soms de nogal theoretische opleiding van het Rode Kruis. Waarmee ik niet wil zeggen dat die slecht is.

Dat is ook zo, @Avondland . Daarom is veel oefening zodat de handelingen op zich automatismen worden echt heel belangrijk. Pas als iets in top of mind zit, ga je het onder extreme stress goed kunnen toepassen.
Wij trainen er nu wekelijks op, EHBO algemeen, niet enkel CPR. Ook bij slagaderlijke bloedingen wil je graag weten wat je moet doen.

Niet het leukste om te trainen natuurlijk, maar als je één persoon ooit zo kan redden wanneer het nodig blijkt, is het dat waard.

We trainen het trouwens ook voor onze honden. Opleiding gehad door een militair naar Amerikaanse standaarden. Enorm enorm waardevol en veel praktischer ingevuld dan soms de nogal theoretische opleiding van het Rode Kruis. Waarmee ik niet wil zeggen dat die slecht is.
jullie honden kunnen cpr en slagaderlijke bloedingen opvangen?

Ze zitten heel snel vol. Je kan ook zelf eens contact opnemen met je plaatselijke Rode Kruis-afdeling als je wat volk bijeen hebt, zo hebben wij dat voor onze vrijwilligersvereniging gedaan (reddingshondenteam).
Blijkbaar in sept / okt in Heist Op den Berg. Ik hou het in het oog voor 2026 .. amper 16 plaatsen per jaar in onze gemeente.
Lijkt me wel nuttig van het te volgen. Je weet maar nooit.

Is waarschijnlijk niet juiste topic maar weet niet juist waar het van mij af te schrijven.

Een vrouw en kind neemt veel te snel een bocht verliest controle. Botst tegen 2 wagens, vliegt over de borduur tegen een muur in de lucht en de wagen landt door die impact nog eens 180graden gedraaid.

Ik ben de eerste wagen na wagen die gebotst is. Ik zet mij veilig aan de kant. Zie een vrouw in de wagen die te snel reed bijna niet ademen en dan in de achterbank een kind van 6j die niet ademt. Onmiddellijk CPR beginnen doen op het kind.

Eerste ambulances was daar rond de 5min aangezien het in Joburg was. De mug rond de 10min. Na 15min iemand van de ambulanciers mij recht getrokken en gezegd dat het geen nut heeft met het kind. Wat ik eigenlijk wel wist maar ik kon niet zelf stoppen met CPR te doen.

Voelt toch maar vies aan. En voor iemand het zegt ik heb opleidingen gedaan voor CPR ook voor kinderen en ik doe elk jaar mijn renewal.
Ik heb mijn curus gedaan bij het rode kruis om een brevet te halen. De leraar daar vertelde dat hij al een 20-tal keer CPR heeft moeten doen. Hij vroeg ons om in te schatten hoeveel mensen hij er door trok Het antwoord was 0. Je hebt gedaan wat je kon, meer kan je helaas niet doen. Sterkte.

En iets doen is altijd beter dan niets doen @makila. Niets doen betekent sowieso de dood dus je kan het letterlijk niet slechter maken. Niets doen is trouwens strafbaar omdat je dan schuldig verzuim pleegt. De 112 bellen is trouwens voldoende om u wettelijk "in te dekken" tegen schuldig verzuim.
Cursussen organiseren ze hier in het lokaal dienstencentrum. Vorig jaar ene gedaan gericht op EHBO bij baby's en kinderen. Het jaar er voor op volwassenen en daar ook heimlich manoeuvre geoefend. Interessant.

Laatst bewerkt:
Niets doen betekent sowieso de dood dus je kan het letterlijk niet slechter maken. Niets doen is trouwens strafbaar omdat je dan schuldig verzuim pleegt. De 112 bellen is trouwens voldoende om u wettelijk "in te dekken" tegen schuldig verzuim.
Wat met bvb de hypothetische situatie dat je een kind in het kanaal ziet vallen en je bent de enige persoon in de buurt? In principe zou ik in het water kunnen springen en hem/haar proberen te redden, maar ik ben zelf niet zo'n goeie zwemmer en in combinatie met het koude water schat ik een behoorlijke kans dat ik het zelf niet overleef. Bellen naar de 112 gaat sowieso te laat zijn voor het kind. Dus ik vraag me af in hoeverre dat "schuldig verzuim" gaat.

Bellen. Altijd bellen. Het is niet aan jou om de inschatting te maken.

Veiligheid gaat altijd voorop. Niet springen in dit geval, als je niet goed kan zwemmen en dus allicht niet de capaciteiten hebt om iemand al zwemmend te redden en jezelf in leven te houden. En er zullen mensen zijn die je dat gaan verwijten, maar dat is daarom niet terecht.

Wat Falafel daarstraks zei: Veiligheid komt wel altijd eerst, ook voor jezelf.

Ook bij een accident op de snelweg of zo, ga je altijd eerst zeker moeten zijn dat je op een veilige manier andere kan helpen. Kan je dat niet, dan is uw helpen beperkt tot 112 bellen en proberen anderen te verwittigen.
Same met iemand die in het kanaal valt: als het koud is of je bent geen goede zwemmer (en zelfs dan), dan ga je er niet in springen, maar wel proberen te helpen door een boei te smijten. Iemand die aan het verdrinken is en panikeert is trouwens een van de gevaarlijkste reddingspogingen, aangezien die in paniek op u durven klimmen en u dus kopje onder gaan duwen. Daar moet je echt wel weten hoe je die moet benaderen.

maar dan beland je volgens Makila de bak in!? :S
Makila zegt zoveel.

112 bellen is op zich genoeg om geen schuldig verzuim te plegen, zeker als je bij het slachtoffer blijft. eigen veiligheid eerst is de eerste les die ze u leren bij EHBO-training: als ge weet dat er overlevenden in een brandend gebouw zijn, gaan ze u niet vervolgen als jij die daar niet uit haalt.

net zoals ze u niet gaan vervolgen als gij de 112 belt, bij het slachtoffer blijft, maar geen CPR wilt doen omdat ge niet weet hoe ge dat correct doet.

Stel je voert CPR uit. Je weet niet goed hoe, want je hebt nooit een opleiding gevolgd maar je bent de enige persoon die aanwezig is en de ambulance die je gebeld hebt gaat er pas over 15 minuten zijn want het is in the middle of nowhere.

Nadien blijkt echter dat uw CPR de effectieve doodsoorzaak is wegens een foutieve uitvoering. Mag men u dan bestraffen?
Niets doen was namelijk ook geen optie (of daar kon je vanuit gaan want de persoon was gestopt met ademen en je voelde geen hartslag meer)
In mijn EHBO cursus op het werk werd zeer expliciet vermeld door de lesgever dat je nooit vervolgd kan worden voor het toedienen van eerste hulp, ook als dat het erger maakte.
Er zijn trouwens veel voor de hand liggendere zaken dan foutieve CPR:
Een van de eerste dingen die ze je leren is om een bewusteloze slachtoffer te positioneren op een manier dat zijn/haar tong niet in de keel zakt. Da's blijkbaar één van de voornaamste doodsoorzaken bij bewusteloosheid. Maar als die bewusteloosheid het resultaat is van een zware val, kunnen hersenletsels of rugletsels aanwezig zijn. De patient draaien kan dat dan vererergen. Stel je voor dat je de patient draait, waardoor een rugletsel verergert en de patient dan permanent verlamd wordt. Toch heb je door die draaibeweging te maken die patient mogelijk zijn leven gered. Die zal je daarvoor nooit kunnen aanklagen.

Stel je voor dat dat wel mogelijk zou zijn, dan zou in ons risico-avers land bijna niemand ooit nog eerste hulp toedienen.

In mijn EHBO cursus op het werk werd zeer expliciet vermeld door de lesgever dat je nooit vervolgd kan worden voor het toedienen van eerste hulp, ook als dat het erger maakte.
Er zijn trouwens veel voor de hand liggendere zaken dan foutieve CPR:
Een van de eerste dingen die ze je leren is om een bewusteloze slachtoffer te positioneren op een manier dat zijn/haar tong niet in de keel zakt. Da's blijkbaar één van de voornaamste doodsoorzaken bij bewusteloosheid. Maar als die bewusteloosheid het resultaat is van een zware val, kunnen hersenletsels of rugletsels aanwezig zijn. De patient draaien kan dat dan vererergen. Stel je voor dat je de patient draait, waardoor een rugletsel verergert en de patient dan permanent verlamd wordt. Toch heb je door die draaibeweging te maken die patient mogelijk zijn leven gered. Die zal je daarvoor nooit kunnen aanklagen.
Ik heb een gelijkaardige uitleg gehad. Uiteindelijk is de hulpdiensten bellen de plicht van iedere burger (anders schuldig verzuim), maar kan niemand verwachten dat je begint te reanimeren als je je daar niet comfortabel bij voelt, of je net kwalijk nemen dat je het verkeerd doet.

Over dat positioneren van het slachtoffer, die zijligging, als je zeker bent dat er geen rug/nekletsel is (want dan is draaien vaak genoeg om verlamming te veroorzaken) is ook veel veiliger als iemand braakt. Volgens de persoon die me dit jaar mijn "opfrissing" gaf, is een van de redenen dat er bij een beroemde brand in een Braziliaanse nachtclub (ik veronderstel deze: https://en.wikipedia.org/wiki/Kiss_nightclub_fire) zoveel mensen om het leven kwamen omdat mensen hun vrienden naar buiten trokken, op hun rug legden, en velen in hun braaksel stikten.

Terug
Bovenaan