Je ergernissen van vandaag - Deel 2

Ik voel een afsplitsing naar een EHBO thread komen.

Wat betreft het iemand achterna springen die aan het verdrinken is, niet doen tenzij je een redder of een heel geoefend zwemmer bent. In veel gevallen wordt de 'redder' meegesleurd onderwater omdat het slachtoffer in paniek is.

Als ik een kind zou zien verdrinken zou ik het er persoonlijk toch op wagen als de omstandigheden het toelaten.

Heel dat CPR verhaal zitten lezen en ik heb zelf een vraag: Een persoon ligt op de grond en heeft CPR nodig, maar wat als de enige persoon die bij het slachtoffer doof of slechthorend is, en dus de telefonische instructies niet zal kunnen verstaan?

Dikke pech voor het slachtoffer of is er aan dit scenario gedacht?

Het kind zat in de wagen in een kinderstoel. Hoe het overboog in de stoel ook onmiddellijk de keuze gemaakt om met mijn mes de gordels af te snijden. Het meisje op de grond te leggen proberen terug tot leven te brengen. CPR is op dat moment belangrijker dan letsels. Maar het bloedde ook uit haar neus en oren.

Update van mijn kant:
Leuk berichtje gekregen van 1 van de slachtoffers waar de wagen tegen gebotst had tegen grote snelheid. Ze zijn uit het ziekenhuis en niets ernstigs. Mij eeuwig dankbaar voor de hulp en mentaal bij te staan en te wachten met hun tot alles in orde was.

De vader/echtgenoot van het gestorven kind mij ook gebeld om mij te bedanken want had gehoord van de ambulanciers. Spijtig genoeg heeft zijn vrouw de nacht niet overleefd. Dus zijn gezin volledig kwijt. Uitgenodigd op de begrafenis van zijn gezin maar ben niet in het land meer dan.

Heel dat CPR verhaal zitten lezen en ik heb zelf een vraag: Een persoon ligt op de grond en heeft CPR nodig, maar wat als de enige persoon die bij het slachtoffer doof of slechthorend is, en dus de telefonische instructies niet zal kunnen verstaan?

https://112.be/nl/mobiele-applicatie
Ik vermoed dat die dan via chat instructies krijgen. Is uiteraard niet zo doeltreffend

Met de 112 app bellen/contact nemen daar kan je ingeven dat je slechthorend bent en dan gaat communicatie via sms.
Ook handig om dit in een gijzeling situatie te kunnen doen dan moet je niet spreken.
Heb dit zo uitgelegd gekregen, nog niet in praktijk getest.
Als je met de app belt zien ze ook meteen u locatie.

Die app is wel heel compleet, alleen soms wat minder duidelijk, veel tekst om doorheen te gaan in nood. Maar het is wel een goede houvast.

Je gaat altijd mensen hebben die niet in de mogelijkheid zijn om hulp te verlenen maar wel alleen op pad zijn. Als zij voorbereid zijn in de zin van de app te hebben, gaat dat nog enigszins iets kunnen bieden. Hebben ze geen app/gsm dan is het hopen dat ze kunnen schreeuwen om hulp.

Je kan nooit elk scenario voorzien en dat is het doel ook niet per sé denk ik van EHBO(-opleiding). Het doel is dat jij als individu de keuze maakt om je genoeg gewapend te voelen om te kunnen helpen.

Misschien ben ik een old man yelling at the clouds (ha! dat Engels taalgebruik toch) maar ik erger me aan mensen die de onnozelaar uithangen in reels op FB en Insta. Dan is een bepaald deuntje heel populair en dan springt iedereen met een GSM in zijn pollen op de bandwagon om "mee" te zijn. De ene al wat beter dan de andere maar uiteindelijk allemaal ... onnozel. Zoals bijvoorbeeld een koppel waarbij de rustige, contemplatieve man denkt aan kalmte terwijl de vrouw als een doldwaze aap errond springt met allerlei plannen. Leuke gimmick als je dat de eerste keer ziet, maar dan zie je dat honderden keren passeren gedurende enkele weken.

Gisteren ook nog zo'n onnozelaar een onnozel danske zien doen op het begindeuntje van Welcome to Derry.

Het kriebelt ergens om in 2026 een nieuwe hobby te beginnen. Maar ik voel de bui nu al hangen dat ik geen energie ga hebben om er tijd in te steken en dan allerhande spullen ga kopen die hier dan gewoon gaan liggen :unsure:

Denk je het? Uitgekochten boel is 't. Wedden dat Jake gaat winnen?

Anderson Silva, Nate Diaz, Mike Tyson. Ik geloof er niets meer van. Er is teveel geld mee gemoeid.
neenee man, deze keer niet. Ik geloof er in.
Dood gaat hij! Mijn huis op K.O in de 1ste

Nee serieus, AJ wint, ben ik zeker van.
AJ is nog niet afgeschreven, niet stokoud, niet arm, en heeft nog wel degelijk iets te bewijzen (tegen Fury volgend jaar)

Terug
Bovenaan