Je ergernissen van vandaag - Deel 2

Ik krijg niet zo heel veel reclamemails / nieuwsbrieven van webwinkels, misschien een stuk of 3/4 per week.
Vandaag 18 mails ontvangen omtrent Black Friday deals. Waarom is dat geen VB-punt, dat zo'n buitenlands gegeven ervoor zorgt dat onze kleine zelfstandige minder verdient en hierdoor minder kan bijdragen aan de lokale economie. Lijkt me een iets nuttiger punt dan het geblaat over zwarte, gele, of half en half pieten.
Moest die kleine zelfstandige daar minder aan verdienen, zou hij niet meedoen lijkt me. De enige reden waarom men al dan niet deftige kortingen geeft in die periode is klanten aantrekken die anders niet zouden gaan, dus extra inkomsten ipv minder.

Paar uur geleden de grens overgestoken tussen Wit-Rusland en Polen. Langs de Wit-Russische kant alles vlot en professioneel, Poolse kant ging met de passport controle ook vlot, maar die vertikken het van Engels te spreken, laat staan Russisch, met alle begrip natuurlijk.
De douane was ook een ramp, gelukkig niet alles moeten uithalen zoals in de omgekeerde richting (bij oversteek Letland - Wit-Rusland) wel moest (volledig welkomstpakket).

Zo bot en voet bij stuk Pools blijven praten, staat ge daar dan met uw mond vol tanden... Dacht dat ik alles uit de koffer moest halen terwijl ik gewoon door mocht gaan naar het loket om m'n autopapieren en ID te geven, ik was al baggage aan het uithalen en dan vroeg m'n vriendin het toch voor de zekerheid, jawel.
Om dan als een hond uitgekaffert te worden in het pools dat ze ook m'n passpoort nodig hebben ipv m'n blijkbaar waardeloze belgische eID. Welkom terug in Europa kinxton!

En als kers op de taart werkte het uitlezen van m'n nummerplaat aan de slagboom niet bij het uitrijden van de grenspost, paar keer moeten claxoneren en zelfs moeten terugrijden naar die Pool die me had uitgekaffert om dan beleefd te vragen die slagboom manueel open te doen.

Ze zouden de mede-Europeanen wat meer mogen respecteren daar. Schande!

Eerst besluiten om nauwer te gaan samenwerken met Temu (net nadat de regering zegt dat er 2€ op pakjes van China komt) en dan de prijzen verhogen. Bpost doet toch alles om het imago van een slecht bedrijf te vergroten.
Die deal Temu hebben ze nu ook niet op 48 uur afgesloten natuurlijk. Dat is waarschijnlijk het resultaat van maanden onderhandelen.

Paar uur geleden de grens overgestoken tussen Wit-Rusland en Polen. Langs de Wit-Russische kant alles vlot en professioneel, Poolse kant ging met de passport controle ook vlot, maar die vertikken het van Engels te spreken, laat staan Russisch, met alle begrip natuurlijk.
De douane was ook een ramp, gelukkig niet alles moeten uithalen zoals in de omgekeerde richting (bij oversteek Letland - Wit-Rusland) wel moest (volledig welkomstpakket).

Zo bot en voet bij stuk Pools blijven praten, staat ge daar dan met uw mond vol tanden... Dacht dat ik alles uit de koffer moest halen terwijl ik gewoon door mocht gaan naar het loket om m'n autopapieren en ID te geven, ik was al baggage aan het uithalen en dan vroeg m'n vriendin het toch voor de zekerheid, jawel.
Om dan als een hond uitgekaffert te worden in het pools dat ze ook m'n passpoort nodig hebben ipv m'n blijkbaar waardeloze belgische eID. Welkom terug in Europa kinxton!

En als kers op de taart werkte het uitlezen van m'n nummerplaat aan de slagboom niet bij het uitrijden van de grenspost, paar keer moeten claxoneren en zelfs moeten terugrijden naar die Pool die me had uitgekaffert om dan beleefd te vragen die slagboom manueel open te doen.

Ze zouden de mede-Europeanen wat meer mogen respecteren daar. Schande!
Polen staat op scherp, dus willen ze niet gewoon dat paspoort zien om te weten waar je allemaal zat?

Ale, ik snap dat het onaangenaam is om daar zelf te staan, maar anderzijds mogen ze gerust streng zijn aan onze Europese buitengrenzen.

Polen staat op scherp, dus willen ze niet gewoon dat paspoort zien om te weten waar je allemaal zat?

Ale, ik snap dat het onaangenaam is om daar zelf te staan, maar anderzijds mogen ze gerust streng zijn aan onze Europese buitengrenzen.
Dat hoeft toch geen reden te zijn om boertig om te gaan met wat feitelijk uw "klanten" zijn? Een fenomeen dat trouwens wel vaker voorkomt bij douane-personeel, paspoortcontroles en dergelijke. Alsof we met z'n allen zijn gaan accepteren dat het daar normaal is om afgeblaft te worden.

Kunnen ze dan geen Engels of willen ze het niet spreken? Want ik spreek gewoon Engels (en online schrijf ik in het Engels) tegen Poolse vrienden
Ik vermoed dat er een soort taalwet is, zoals we bij onze lokale overheden kennen, waar geen andere talen mogen gesproken worden. En aangezien we van de slechte kant van de grens komen, ze extra streng zijn.
Overal hangen er teksten in het Pools, niks in het Russisch of Engels, op enkele minieme zaken na in koeien van letters zoals WC, EXIT, CUSTOMS enz...

Dat maakt hen niet uit waar ik allemaal zat. Ik denk niet dat ze passpoorten van EU burgers gaan checken en noteren waar die overal op reis zijn geweest. Zelfs niet van derdelanders.
De entry/exit vanuit een EU land komt dan wel vermoedelijk in een database terecht.

Wat belangrijk is, is dat het passpoort geldig is en voor de niet EU burgers de eventuele visa geldig zijn i.s.m. een eventuele verblijfskaart.

Je hebt eerst de border guards, zoals bij ons de grenspolitie in een luchthaven, die checken enkel het aantal reizigers en de identiteiten, ze kijken dus wie er in de auto zit en aan hen geef je dus uw derdelands passpoort samen met al dan niet je visum of EU verblijfskaart. Indien EU burger je identiteitskaart OF passpoort.

Nooit geweten dat ze allebei werden gevraagd bij terugkomst in de EU. Een nationale identiteitskaart is erkend en geldig in alle EU landen... Elke keer dat ik terug kwam van een internationale reis toon ik m'n nationale identiteitskaart, nooit m'n passpoort, tenzij bij zo'n elektronische checkpoint.

Dan heb je de douane die je auto volledig kan checken, hier moet je als je van een niet EU land komt de inschrijving en verzekering van je wagen tonen + je identiteitsdocument, passpoort of identiteitskaart. Hier gaf ik opnieuw m'n identiteitskaart zoals aan z'n collega van de grenspolitie, maar werd ik uitgekaffert dat ik m'n passpoort moest geven. Het ging hem allemaal wat te traag zo te zien, was misschien het einde van z'n shift...

Dat hoeft toch geen reden te zijn om boertig om te gaan met wat feitelijk uw "klanten" zijn? Een fenomeen dat trouwens wel vaker voorkomt bij douane-personeel, paspoortcontroles en dergelijke. Alsof we met z'n allen zijn gaan accepteren dat het daar normaal is om afgeblaft te worden.
Mochten ze verstaanbaar zijn en duidelijk zeggen wat ze nodig hebben in het Engels of Russisch (voor de vriendin die erbij stond), nog aan toe...
Maar met af en toe draaiende motors van de wagens er rond kan je hun gekaffer ook niet goed horen wat het nog ingewikkelder maakt, ze verliezen dan hun geduld, waarbij je dan wat paniekerig wordt, wat na die lange wachttijd het proces nog minder aangenaam maakt. Heb daar na z'n gekaffer staan vloeken met fuck dit fuck dat terwijl 'm m'n passpoort 'eindelijk' in handen had, dat het in Wit-Rusland en Letland er veel professioneler aan toe ging.

Zal bij de Europese Commissie toch eens een klachtje neerleggen...

Dat ze Wit-Russen uitkafferen kan ik nog begrijpen, maar een EU burger met EU familielid... Niet dat ik daardoor vind dat ik meer privileges zou moeten hebben dan anderen...

Sinds anderhalf jaar zet iemand één van de ruitenwissers van mijn auto omhoog. Vandaag dus weer. Ik heb hier tot nu toe niets over gezegd maar het begint als een pesterij aan te voelen. Wat zou ik hier best mee doen? Briefje in de brievenbussen met de vriendelijke vraag te stoppen of laten passeren? Ik heb schrik dat het dan misschien verergerd.

Is dit iets waar ik de syndicus op kan aanspreken?

Sinds anderhalf jaar zet iemand één van de ruitenwissers van mijn auto omhoog. Vandaag dus weer. Ik heb hier tot nu toe niets over gezegd maar het begint als een pesterij aan te voelen. Wat zou ik hier best mee doen? Briefje in de brievenbussen met de vriendelijke vraag te stoppen of laten passeren? Ik heb schrik dat het dan misschien verergerd.

Wat een schurkenstreek. Even aanbellen en vragen of hij een ruitenwisserfetisj heeft?

Is dit iets waar ik de syndicus op kan
Op een zetel monteren, met genoeg tape:

ge moet wel de meest verdraagzame mens in de wereld zijn. Ik zou het al als pesterij beschouwen als ze dat een paar weken doen (als het maar 1x per week gebeurt, anders nog vlugger)

Laatst bewerkt:

Ik zie niet wat de syndicus hieraan kan doen, dat is toch meer om het reglement van interne orde te handhaven? Misschien dat ze een mail willen sturen die neerkomt op "niet meer doen hé", maar veel indruk zal dat niet maken.

Dashcams (met parkeermodus) zijn tegenwoordig toch niet meer zo duur? Ik zou er dus gewoon zo eentje aanschaffen en dan zien of het nog gebeurt (en zo ja, weet je meteen wie het is). Lijkt me beter dan nu ineens in alle brievenbussen een briefje te steken.

Zelf ook meegemaakt in 2019, dus het gebeurde toen ook al. Was een tussenstop vanuit Japan, dus da's natuurlijk ook wel gans de andere kant van het vriendelijkheidsspectrum 🥲

Dashcams (met parkeermodus) zijn tegenwoordig toch niet meer zo duur? Ik zou er dus gewoon zo eentje aanschaffen en dan zien of het nog gebeurt (en zo ja, weet je meteen wie het is). Lijkt me beter dan nu ineens in alle brievenbussen een briefje te steken.
Een dashcam heb ik ook al overwogen maar werkt dat niet op de batterij van de wagen? Vreed dat niet aan die batterij?

Een dashcam heb ik ook al overwogen maar werkt dat niet op de batterij van de wagen? Vreed dat niet aan die batterij?
dat zit idd. op uw batterij maar de dashcam gaat dan naar een lager verbruik. Die filmen dan ook niet constant maar detecteren wanneer iemand in de bewegingszone komt.
Sommige dashcams hebben een instelling waarbij ge kunt aangeven bij welke spanning (of na welke tijd) de dashcam de connectie met de voeding zal verbreken, zodat ge zeker geen platte batterij kunt hebben.
Ge kunt ook een battery pack kopen, maar voor zover ik gelezen heb is dat duur en moet ge ook wel regelmatig een lange tijd rijden om die dan weer op te laden.

Terug
Bovenaan