Kunnen ze dan geen Engels of willen ze het niet spreken? Want ik spreek gewoon Engels (en online schrijf ik in het Engels) tegen Poolse vrienden
Ik vermoed dat er een soort taalwet is, zoals we bij onze lokale overheden kennen, waar geen andere talen mogen gesproken worden. En aangezien we van de slechte kant van de grens komen, ze extra streng zijn.
Overal hangen er teksten in het Pools, niks in het Russisch of Engels, op enkele minieme zaken na in koeien van letters zoals WC, EXIT, CUSTOMS enz...
Polen staat op scherp, dus willen ze niet gewoon dat paspoort zien om te weten waar je allemaal zat?
Dat maakt hen niet uit waar ik allemaal zat. Ik denk niet dat ze passpoorten van EU burgers gaan checken en noteren waar die overal op reis zijn geweest. Zelfs niet van derdelanders.
De entry/exit vanuit een EU land komt dan wel vermoedelijk in een database terecht.
Wat belangrijk is, is dat het passpoort geldig is en voor de niet EU burgers de eventuele visa geldig zijn i.s.m. een eventuele verblijfskaart.
Ale, ik snap dat het onaangenaam is om daar zelf te staan, maar anderzijds mogen ze gerust streng zijn aan onze Europese buitengrenzen.
Je hebt eerst de border guards, zoals bij ons de grenspolitie in een luchthaven, die checken enkel het aantal reizigers en de identiteiten, ze kijken dus wie er in de auto zit en aan hen geef je dus uw derdelands passpoort samen met al dan niet je visum of EU verblijfskaart. Indien EU burger je identiteitskaart OF passpoort.
Nooit geweten dat ze allebei werden gevraagd bij terugkomst in de EU. Een nationale identiteitskaart is erkend en geldig in alle EU landen... Elke keer dat ik terug kwam van een internationale reis toon ik m'n nationale identiteitskaart, nooit m'n passpoort, tenzij bij zo'n elektronische checkpoint.
Dan heb je de douane die je auto volledig kan checken, hier moet je als je van een niet EU land komt de inschrijving en verzekering van je wagen tonen + je identiteitsdocument, passpoort of identiteitskaart. Hier gaf ik opnieuw m'n identiteitskaart zoals aan z'n collega van de grenspolitie, maar werd ik uitgekaffert dat ik m'n passpoort moest geven. Het ging hem allemaal wat te traag zo te zien, was misschien het einde van z'n shift...
Dat hoeft toch geen reden te zijn om boertig om te gaan met wat feitelijk uw "klanten" zijn? Een fenomeen dat trouwens wel vaker voorkomt bij douane-personeel, paspoortcontroles en dergelijke. Alsof we met z'n allen zijn gaan accepteren dat het daar normaal is om afgeblaft te worden.
Mochten ze verstaanbaar zijn en duidelijk zeggen wat ze nodig hebben in het Engels of Russisch (voor de vriendin die erbij stond), nog aan toe...
Maar met af en toe draaiende motors van de wagens er rond kan je hun gekaffer ook niet goed horen wat het nog ingewikkelder maakt, ze verliezen dan hun geduld, waarbij je dan wat paniekerig wordt, wat na die lange wachttijd het proces nog minder aangenaam maakt. Heb daar na z'n gekaffer staan vloeken met fuck dit fuck dat terwijl 'm m'n passpoort 'eindelijk' in handen had, dat het in Wit-Rusland en Letland er veel professioneler aan toe ging.
Zal bij de Europese Commissie toch eens een klachtje neerleggen...
Dat ze Wit-Russen uitkafferen kan ik nog begrijpen, maar een EU burger met EU familielid... Niet dat ik daardoor vind dat ik meer privileges zou moeten hebben dan anderen...