Heb gisteren dan een val gezet, maar niets meer gezien natuurlijk.De hoornaar ontdoet de wesp van poten en vleugels en neemt de romp mee naar hun nest. Zo gaan ze op en af tot heel de wespennest verwoest is. Hetzelfde met honingbijen.
Een imker vertelde mij dat een steek van een hoornaar niet erger is dan van een wesp, maar die beesten zijn veel aggressiever waardoor ze bij het minste met een hele hoop aanvallen. Dat maakt ze zo gevaarlijk. Die had zich al meermaals laten prikken om eruit bij te leren. Blijkbaar zit op de achterkant van hun hoofd/lichaam een pantser waar je als volwassenen geen duimspijker kan doorprikken, laat staan dat een bij of wesp die beesten iets kan aandoen.
Hij heeft een nieuw pak en handschoenen moeten aankopen omdat die hoornaars overal doorsteken. Die heeft thuis een hele hoop bakdiepvriezers staan, blijkbaar de enige manier om ze snel te verdelgen. Binnen de 20 minuten liggen ze dood, die exotische kloothommels.

Ben benieuwd, was toen kort voor de middag dat ik ze ontdekte, hoop dat ik er nog kan pakken en ze niet gewoon alle insecten hier hebben gevangen om ergens anders verder te doen.
Toen ik gisterennamiddag met buurvrouw stond te praten (600-700m vogelvlucht) zagen we er ook plots twee passeren, zij had dat ook nog nooit gezien. Moet dus ergens een nest in de buurt zijn.