Je ergernissen van vandaag - Deel 2

Hij heeft het vooral over de burgemeester die het "passionele doodslag" noemt. Je kan geen mensen doorsteken met 10u tussen en het dan nog passioneel noemen. U vorige huisbaas vermoorden 10u nadat je je vrouw de keel hebt overgesneden. Passioneel?

De burgemeester probeer gewoon drie moorden in zijn stad zoveel mogelijk te verbloemen.

Als dat 10u duurt tegen dat je die man gevonden hebt kan dat wel kloppen he ;)

Afghaan steekt 3 mensen op verschillende tijdstippen dood en dat is passionele doodslag? Ik dacht dat doodslag in een opwelling gebeurde, dat waren dan 3 opwellingen? Mij klinkt dat als moord maar bon.
Een opwelling hoeft niet noodzakelijk 5 seconden te duren. Daar kan gerust enkele minuten en soms enkele uren tussenzitten.

Maar de burgemeester hier is geen jurist, dus hoeft ook niet de exacte juridische termen te gebruiken, maar is wel correct om hier het voorzichtigste wat bewezen lijkt te gebruiken en dat is passionele doodslag (toch na het bestaan van die 2 overlijdens, de derde was mogelijsk nog niet bekend als de burgemeester sprak). Wat niet wil zeggen dat dit zomaar verschoonbaar is.

Meer moet daar niet achter gezocht worden.

Mijn vaste tandarts (geconventioneers) is een paar jaar terug op pensioen gegaan. Die vroeg 45 á 48 EUR voor een controle.
Mijn nieuwe 152 EUR! Volgende maand terug controle.
Curieus hoeveel het nu gaat zijn.
Met die prijzen heb ik dan ook de knoop doorgehakt om mijn hospitalisatieverzekering uit te breiden met de waarborg tandzorg. Ik denk dat dat zijn €180/jaar wel waard gaat zijn.

Vreemd dat overheidssites elkaar daarin dan tegenspreken. :thinking:
dat is toch niet tegenspreken?

doodslag met voorbedachte rade = moord

is hetzelfde als: een rechthoek met gelijke zijden is een vierkant.

alle vierkanten zijn rechthoeken, maar niet alle rechthoeken zijn vierkanten. of alle moorden zijn doodslag, maar niet alle doodslagen zijn moord.

en er is wel degelijk verschil in de strafmaat, want doodslag is 20-30 jaar, moord is levenslang.

Een opwelling hoeft niet noodzakelijk 5 seconden te duren. Daar kan gerust enkele minuten en soms enkele uren tussenzitten.

Maar de burgemeester hier is geen jurist, dus hoeft ook niet de exacte juridische termen te gebruiken, maar is wel correct om hier het voorzichtigste wat bewezen lijkt te gebruiken en dat is passionele doodslag (toch na het bestaan van die 2 overlijdens, de derde was mogelijsk nog niet bekend als de burgemeester sprak). Wat niet wil zeggen dat dit zomaar verschoonbaar is.

Meer moet daar niet achter gezocht worden.
Ik zoek er niets achter. Mijn ergernis is dat een burgermeester zich bij de feiten moet houden en geen label op een misdrijf moet kleven. Daar zijn andere instanties voor.

Ik zoek er niets achter. Mijn ergernis is dat een burgermeester zich bij de feiten moet houden en geen label op een misdrijf moet kleven. Daar zijn andere instanties voor.
Een burgemeester heeft, zo wordt algemeen aanvaard, de plicht om te communiceren bij grote incidenten in zijn stad. Als hij op die manier wat kan geruststellen, doet hij imho niks verkeerd. Dat het doodslagen waren in een passionele context klopt blijkbaar. Dat waren dus feiten, toch waarschijnlijk op dat moment gekend. Dus eigenlijk zeg je dat hij niks mis deed omdat dat zo ook als feit neergezet werd door het parket...

Voor iemand die altijd pietje precies is.. ofwel is het een plicht ofwel niet eh. Dat algemeen aanvaard is irrelevant.
het is niet zomaar dat ik zo vaag ben.

Algemene uitvoerende bevoegdheid op het vlak van veiligheid
Een van de oudste en belangrijkste bepalingen over de bevoegdheid van de gemeenten vinden we terug in art. 135 §2 NGW(opent nieuw venster). Dit artikel is de rechtsgrond voor de gemeenten om politieverordeningen te maken. Maar het is ook de rechtsgrond voor jou als burgemeester om een actueel probleem aan te pakken dat niet op basis van de gemeentelijk politieverordening gevat kan worden. Het gaat steeds om individuele maatregelen om een heel welbepaald probleem op te lossen. De genomen maatregel kan elke maatregel zijn die nodig is om de toestand te normaliseren. Het is geen vrijgeleide om preventief tegen iets op te treden dat misschien wel eens een probleem zou kunnen zijn. Nee, er moet dus weldegelijk iets aan de hand zijn. Samengevat gaat het om het nemen van maatregelen met een individuele of bijzondere draagwijdte die tot doel hebben om binnen de gemeente de openbare veiligheid, openbare rust of openbare gezondheid te waarborgen en openbare overlast tegen te gaan.

Hier gebruik je dus de uitvoerende bevoegdheid, met name toepassen wat in art. 135 §2 NGW aan de gemeenten wordt gevraagd. Art. 135 §2 NGW legt op dat gemeenten moeten voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen.

Dit is ook even vaag, maar slaat wel degelijk o.a. op het informeren van de pers om de openbare rust te waarborgen, waarnaar hij ook verwijst in zijn uitleg. Dat kan concrete maatregelen zijn zoals bvb een uitgaansverbod, maar oook iets als dit.

96€ voor een gewone controle bij de tandarts, jajawadde.
Hier was het 171 (!) euro bij de oogarts. Wel ne hele goeie (hij is daarvoor bekend in de streek) maar dan nog .. ik schrik van de tarieven anno 2025. Dat is niet normaal meer.

Gelukkig heb ik via het werk ook zo'n extra verzekering anders wordt dat een duur grapje.

Dochter moet voor school 4 boeken bestellen. dat is dan 174,60€ alstublieft.
En 2dehands kopen kan niet want blijkbaar staat daar een code in die ze moeten hebben om online te gaan.
Leuk verdienmodel wel. Toch allemaal niet meer normaal als je dat zo leest hierboven.
Tandartsen , oogartsen , levensmiddelen ,verder studeren , enz .... ben benieuwd waar dat gaat eindigen.

Een burgemeester heeft, zo wordt algemeen aanvaard, de plicht om te communiceren bij grote incidenten in zijn stad. Als hij op die manier wat kan geruststellen, doet hij imho niks verkeerd. Dat het doodslagen waren in een passionele context klopt blijkbaar. Dat waren dus feiten, toch waarschijnlijk op dat moment gekend. Dus eigenlijk zeg je dat hij niks mis deed omdat dat zo ook als feit neergezet werd door het parket...
Passionele context lijkt een zeer voorbarige conclusie

Blijkbaar was de Afghaanse dader nog maar net veroordeeld voor intrafamiliaal geweld.

Dochter moet voor school 4 boeken bestellen. dat is dan 174,60€ alstublieft.
En 2dehands kopen kan niet want blijkbaar staat daar een code in die ze moeten hebben om online te gaan.
Leuk verdienmodel wel. Toch allemaal niet meer normaal als je dat zo leest hierboven.
Tandartsen , oogartsen , levensmiddelen ,verder studeren , enz .... ben benieuwd waar dat gaat eindigen.
In de Aldi, bij de goedkope sterke dranken.

Terug
Bovenaan