Zou dat geen backup batterij hebben, waardoor het nog voor een tijd werkt. Veel stroom gaat dat toch niet nodig hebben en lijkt me ook naar brandveiligheid wel een verplichting. Of het zou gewoon moeten ontgrendelen bij stroomverlies. En bij een fysiek slot gaat de brandweer ook de deur moeten inbeuken he. Denk niet dat zij de tijd nemen om op zoek te gaan achter een sleutel
1) backup batterij : zou mij verwonderen. Want dan wil dat ook zeggen dat je het slot moet demonteren om die batterij eruit te halen. Als je een batterij voorziet dan zal die makkelijk vervangbaar zijn (zodanig dat je het slot niet moet demonteren) en dan is de intentie van dat slot meestal ook dat het eerder op een batterij kan werken. Zie ook de ring versies videofoon opties, die je op batterij kan laten werken en waar je dan ook een makkelijke manier hebt om die batterij te vervangen. Maar waar ik mij niet herinner dat je die dan ook tegelijkertijd kan aan de voeding hangen.
In ieder geval is zo'n interne noodbatterij geen wettelijke verplichting, bij mijn weten (niet dat ik alles ken, maar op dit punt toch extensief genoeg (maar ken ook niet alle merken van sloten)).
2) Om die reden heeft men bij fysieke sloten voorzien dat er voor dergelijke complexen een noodsleutel is (loper) die in die brandweerkluis zit. Bij een particuliere woning zal men eerder opteren om het glas van een raam in te slaan dan met de bijl of zo een deur proberen in te beuken (particuliere woningen is zo'n noodkluis niet gangbaar). Vergeet ook niet dat bij appartementswoningen die deuren al sneller voorzien zijn tegen inbraakpogingen ((EN 1627-1630)), wat het minder praktisch maakt. Alsook zijn er niet echt ramen zoals bij een woning om in te beuken. Al moet je ook niet teveel verwachten van die vermelde norm (powertools op batterijen, en de wijdverspreide toepassing van powertools, hebben daar een significante deuk in gezet).
3) ik verwacht wel dat die voordeur daar eerder bij stroomuitval zal ontgrendeld zijn (dus fail safe uitvoering). Maar dan nog verwacht ik dat men nog altijd zo'n optie van een sleutel zal aanwezig zijn als noodoptie. Ken weinig locaties die onder toegangscontrole staan, waar men enkel de digitale toegangssleutel ter beschikking stelt. Meestal is dit beiden, in de veronderstelling dat men enkel die digitale sleutel in de meeste gevallen moet gebruiken maar in geval van nood wel de loper kan gebruiken indien die digitale sleutel niet werkt.
Vergeet ook niet dat stroomverlies ook gewoon kan gebeuren omdat de kabel van het slot doorgebrand is (al zijn daar ook voorzieningen in de wetgeving voorzien die dat voorkomen - waar je dat vb niet moet doen indien je voor de eerder vermelde fail safe oplossing zou gaan). En het feit dat deze voorziening ook niet enkel is voor stroomverlies maar ook gewoon een andere electronische weigering die zorgt dat je er digitaal niet binnen kan. Electronica is en blijft kwetsbaarder dan een fysieke sleutel.
Yup, mee eens. Ik vind het ook maar raar dat ze per sé een digitale sleutel aanbieden. Het gaat om een sociaal appartementsgebouw, dat wordt voor een deel betaald met subsidies van de overheid, m.a.w. beperkt budget. Om dan geld uit te geven aan iets digitaals dat goedkoper kan met een eenvoudige, fysieke sleutel...
Aan de andere kant is zo'n elektrische opening voor appartementen al decennia gekend. En zie je daar dan ook eerder elektrische sluitplaten dan een echt elektrisch slot. Wat de prijs drukt.
Zo'n sluitplaat heeft een kost van 70 - 150€ (zonder randaccessoires zoals bekabeling, etc). Dus op een totaaldossier van uw vermelde omvang ook niet onoverkomenlijk.
En voor hetzelfde geld is het geen slot dat men daar voorzien heeft maar gewoon een elektrische cilinder (
https://www.bol.com/be/nl/p/assa-ab...Vf3YoezTSpQqb9VlwvfNxbKkjOMuAxR0aAg71EALw_wcB). Allez er zijn opties. En op de totaalkost van het gebouw is en blijft dit soort beperkte voorzieningen in de marge.
Dat is niet zoal de totaalkost van die elektronica bij een gevangenis of... En het komt wat hipper over voor sommige mensen.